Seuraa 

Poikani on nyt 1 v 1 kk ja imettelen edelleen päiväsaikaan. Yösyötöt olen onneksi saanut loppumaan, paitsi jos herää 05-06 aikaan niin annan rintaa mikäli ei muuten rauhoitu (sehän on jo aamua eli melkein päiväsaikaa ;)

Aamuisin ja iltaisin hän syö puuroa, ei enää vellejä. Muuten ruokailu ihan normaalisti lounaineen, välipaloineen ja päivällisineen. 2-3 krt päivässä saa rintaa ja muulloin vettä.

Olen yrittänyt lehmänmaitoa jo tarjota, mutta ei hän sitä huoli. Vesi kyllä maistuu.

Nyt olisi tarkoitus pikkuhiljaa yrittää imetyksen totaalista lopettamista, syynä pojan pahat allergiat (minä olen pitkään ollut dieetillä ja alkaa jo tympiä).

Mutta mikä avuksi kun poika ei huoli lehmänmaitoa? Miten voin taata hänelle riittävän nesteensaannin??? Entä kalsiumin saanti?

En viitsisi hyla-maitoa (sehän olisi makeampaa ja ehkä maistuisi) alkaa tarjota, kun ei ole ainakaan toistaiseksi todettu maitoallergiaa, joten miksi totuttaisin siihen maitoon.

Kommentit (7)

@d@:

Lainaus:

Meillä poika 1v 5kk ei ole suostunut juomaan maitoa, vaan juo ruokajuomana piimää tai vettä.

Meilläkin siis Piimä uppoaa paremmin kuin maito. Jos tarjoan pojalle 1v1kk maitoa, niin korkeintaa ottaa pienen huikan, mutta jos heti perään annankin piimämukin, niin puolikin desiä saattaa ihan yhdellä " huikalla" ottaa...

Meillä poika 1v 5kk ei ole suostunut juomaan maitoa, vaan juo ruokajuomana piimää tai vettä. Muuten hän syö ja juo kyllä ihan kaikkea, mutta maito on ainoa mikä ei uppoa " paljaana" . Korvikkeetkaan eivät maistuneet imetysaikana joten imetinkin n. 1v 2kk asti.

Maitoahan voi sekoittaa esim. puuron sekaan ja sillä tavalla huijata lasta syömään maitotuotteita. Meillä oli yhdessä vaiheessa puuron seassa maitoa ja hedelmäsoseita ja hyvin maistui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

hei vaan ! esikoista imetin 1v 6 kk ja kuopuksella on yli vuosi nyt menossa eli jotain ehkä asiasta olen oppinut. kuopus imuttelee myös öisin vielä kuten ekakin. ensimmäinen vierotettiin siitä n. 1v 4 kk ikäisenä. sen jälkeen söi tissiä vielä päivisin. mutta minun kokemukseni mukaan lapsi alkaa itsekin kyllä luopua tissistä kun on siihen valmis vaikka tällä hetkellä sitä on vaikea uskoa koska meidän eka luopui n. kahdessa kuukaudessa yösyöttöjen loputtua myös päiväimuttelusta muistaakseni viimeiseksi jäi aamumaito joka sitten jäi pikkuhiljaa pois .toisena päivänä halusi ja toisena ei. kuopuksen kanssa pyritään toimimaan samoin eli aika pitkälle lapsen ehdoilla vaikka kyllähän välillä tuntuu että loppuisi jo tämä tissuttelu ja toisaalta voi varmaan joskus tehdä niinkin että kun ei jaksa niin lähtee useemmaksi tunniksi pois kotoa yksin. sillä totuushan on että nämä ovat jo niin isoja etteivät ole enää pelkästään tissimaidon varassa ja pärjäävät varmasti muullakin ruualla ennemminkin omallakohdalla olen miettinyt myös sitä että ehkä äiti tarvitsee tätä tissuttelua yhtä paljon kuin lapsi ja sen tähden ei luota lapsen muuhun ravinnontarpeen tyydyttämiseen. tosin vielä lopuksi tähän sekavaan pohdintaan se ettei imetys ole pelkästään ravintoa vaan lähelläoloa ja yhteyttä. lopuksi hyvät uudet vuodet !

Mutta pahempi. Tyttö 1v 2 kk syö myös öisin 2-4 kertaa. Eikä lehmänmaito maistu, vesi kylläkin. Maustamaton jugurtti kelpaa, mutta mikään maito, kaurajuoma, tutteli tai tutteli ei. Hyla-maitoa en ole kokeillut, ehkä kannattaisi kokeilla.

Ruokailut meillä usein myös miehen (isän) apuna ollessa ovat hirveää sottaamista ja taistelua. Yritän kuitenkin joka ruokailulla saada menemään riittävästi vettä, ruuan (vähäisenkin) päälle jugurttia ja juustoa.

Olen todella väsynyt yöimetyksiin, mutta irtikään en pääse omin avuin. Tytön syöminen on tosi kehnoa, mutta imetys ei ole ainoa syy. Nälästä huolimatta hän on tosi valikoiva ja pieniruokainen, sanalla sanoen kranttu, siis nirso. Lisäksi temperamentti on pippurinen. Syöttötuolin valjaat eivät ole kestää, eikä äidin syliote, kun hän päättää olla syömättä ruokaa tai haluta vain tissimaitoa. Raivoaa, rimpuilee ja huutaa kuin hyeena. Tietenkin väsyneenä on aina helpointa antaa sitä parasta ruokaa ja nostaa helmaa, mutta jokainen tissisyöttö vie aina vain kauemmaksi ja syvemmälle imetyksen suohon.

Vierotus vaatii mahdottomasti kärsivällisyyttä, jaksamista ja ainakin meidän tapauksessa suorastaan julmaa kylmäsydämmisyyttä. En kyllä haluaisi niin ikävällä tavalla riistää lapselta hänelle tärkeää asiaa. Mutta kuinkahan kauan lapsi jaksaa noin kovalla raivolla pitää kiinni tissimaidosta?

Valitettavasti, ap, minulla ei siis ollut siunulle paljon apua.

Muilta lisää kokemuksia ja HYVIÄ NEUVOJA, kiitos!

Tarjosimme maitoa nokkamukista sitkeästi joka aterialla vaikka poika purskauttelikin kaikki samantien pois. Pari kuukautta meni ennen kuin makuun tottui ja maito alkoi maistua. Nyt 1v3kk poika juo jo ihan reippaasti.

sama juttu että halusin reilu vuoden vanhan pojan pois rinnalta. Toivottavasti ette ota tätä niin vakavasti, koska pakko oli heittää, mutta meillä asia ratkesi itsestään... tulin raskaaksi ja poika hylkäsi rinnan kokonaan yhtäkkiä rv:lla 9. Liekö maidon maku muuttunut =D Mutta siis viikossa parissa tissitakiaisesta isoksi pojaksi jolle kelpasi muki!!

Muuta ohjetta ei ole antaa =D

Äiti + pojat 4,2,3kk

Vuoden vanhana aloin maistattamaan tavallista maitoa ja joka kerta kun maistoi maidon lopetti juomisen siihen ja sylki pois. No yleensä nokkamukista tuli vettä ja sitten välillä 2-3kertaa päivässä laitoinkin maitoa (lapsi ei hokannut tarkistaa kumpaa sai), useampaa kertaa en uskaltanut jottei olisi alkanut hylkiä tuota vettäkin/nokkamukia. Eli meillä " vahingossa" puolihuijauksella maistoi maitoa aina uudelleen ja uudelleen. Tällä tavoin jatkettiin 2-3kuukautta ja loppujen lopuksi poika suostui juomaan maitoa pieniä määriä. Laskin että meillä tarvittiin noin vajaa 100 maistamiskertaa ennen kuin maito meni alas! Sen jälkeen pojalla on ollut kausia kun maito on mennyt paremmin tai huonommin alas, mutta juo sitä edelleen 6v:na ja hyvä onkin sillä sitä tarjotaan järjestäin koulussa ym. paikoissa.

Muuten voit tietenkin kokeilla että lapsi saa tarvitsemansa maidon ruoassa, eli juuri tehdä puurot maitoon tai käyttää muuten paljon maitotuotteita: viiliä, jugurttia, juustoa ym.

Imettämisen lopetin esikoisen kohdalla 1v:na siihen kun söi mielestäni riittävän paljon maitotuotteita, vaikkei itse maito niin mennytkään alas. (No varsinainen syy imetyksen lopetukseen oli kyllä töihin menoni ja toivomus toisesta raskaudesta- sillä minulla imetys oli kyllä aika toimiva ehkäisy). Kakkosen kohdalla sain sitten lopetettua yöimetyksen 1v2kk ja päiväimetyksiä jatkoin ja täytyy myöntää että oli helppoa. Kakkonen ei kyllä itse olisi itseään päiväimetyksistä vieroittanut, mutta minä vieroitin vähitellen 1v4kk iässä. Kakkonen kyllä joi maitoa jo silloin ja alle puolet vähemmällä totuttelumäärällä kuin esikoinen.

Kolmannen kohdalla ei tuo vieroitus ole vielä ajankohtaista kun on vasta 9kk. Epäilen kuitenkin ettei tavallinen maito myöhemmin mene kovin nopeasti hänellekään alas. Eiköhän niitä maistelukertoja tarvita taas paljon... Eli aikaa siinä menee, mutta luulen että tuo maidon juonti saadaan hänelläkin onnistumaan. Meillä olen tottunut näihin nirsoihin lapsiin ja toisaalta kun itsekään en juo maitoa, niin ei ole lapset tottuneet äidinmaidon kauttakaan siihen. Maidon juonti ei ole meillä ainoa pitkäaikaisen totuttelun tulos, sillä peruna (jota melkein jokaisessa suomalaisessa ruoassa tietenkin on) alkoi upota esikoiseen vasta 5v:na ja kakkonen suostuu syömään jo sitä vähän 4v:na. Lisäksi meillä on useampia muitakin asioita jotka eivät mene alas, mutta pikkuhiljaa kymmenien/satojen maistelukertojen jälkeen ovat nuo nirsot lapsemme niihinkin tottuneet ja kaikkea en aio edes totuttaa (isompi kun ei tykkää suurimmasta osasta herkkujakaan: kakuista, jäätelöstä, joistain karkeista jne. eikä tarvitsekaan).

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat