Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Meillä on yleensä lounaalla (vain lapsi syö lounaan, mä en) edellisen päivän päivälliseltä jääneitä tähteitä, mutta nykyään tuntuu, että teen aina sellaista ruokaa, ettei siitä jää seuraavalle päivälle. Enkä ennen lounasta ehdi tekemään kuin max 15 min aikana valmistuvan lounaan. Viime päivät poika (2,5 v) onkin syönyt lounaalla lähinnä eineksiä kuten pinaattilettuja, maksalaatikkoa, lihaperunasoselaatikkoa, broileripyöryköitä... En pidä eineksiä mitenkään suurena pahana, mutta en nyt oikeasti haluaisi niitä joka päivä pojalle tarjota.

Eli kertokaa, mitä teidän lapset syö silloin, jos edelliseltä päivältä ei ole jäänyt tähteitä, eikä ole kuin 15 min aikaa laittaa lapselle lounasta!?

Kommentit (16)

pojallemme lounasruokia (2, 5 v), siellä on rasioissa vaikka mitä keitoista alkaen.

ja milloinka olen ehtinyt tekemään ? no esimerkiksi viikonloppuisin kerran kuussa teen muutamat satsit. ja sitten jos aterialtamme jää ruokaa yli niin pakastan sen ylijääneen heti pojallemme. löytyy siis keittoa, kanaa, couscoussia, lihaa, kalaa, pastaa, ihan kaikkea- olen kokenut tämän helpoksi.

joskus teen nopeasti pastaa tomaattikastikkeessa vihannesten kanssa tms. en käytä juuri mitään eineksiä enkän pidä purkkiruoistakaan.

toinen vinbkki on laittaa ulos lähjtiessä uuniin esim kokonainen broileri ja lohkoperunat porkkanoilla. valmistuu tunnissa.

Eli meillä siis usein makaroonia ja jauhelihaa tai jotain eineslaatikoita, kalapuikkoja, riisiä ja kanaa tai purkkiruokia, tosin nyt vähemmän, kun ei isommalle enää maita. Riisiuunipuurosta eivät välitä. joten helpolla ei aina pääse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

tai sitten jotain pakasteesta, tai joskus jopa puuroa+hedelmäsosetta jos ei tosiaan muuta löydy (että on esim. kauppareissu jäänyt syystä tai toisesta väliin). Lisänä leipä, maito, juures/vihannespala, hedelmiä. Tai jotain pikaruokaa, kuten rakettispagetti/jauheliha/tomaattimurska/mausteita kattilassa kimpassa keitettynä, valmistuu alle vartissa :)

Mä teen joskus ruuan valmiiksi heti aamusta aikaisin ennen ulkoilua, koska tyty 1v9kk herää aikaisin, ja sitten kun tullaan ulkoa, on tytöllä niin kova nälkä, että ruokaa on saatava heti. Vinkki: keitot on nopeita ja riittoisia tehdä, eli niistä kyllä usein jää seuraavalle päivälle, ellei ole suurperhe ;)

Varsinaisista valmisruuista tyttö on maistanut lasagnea, maksalaatikkoa ja pinaattilettuja kutakin kerran, eikä ainakaan silloin maistunut ollenkaan. Eli siksi meillä on hätävarana ihan purkkiruokaa. Joskus teen nopeaa ruokaa, kun tullan ulkoa, kuten spaghettia ja jauhelihakastiketta ja annan tytylle vihanneksia sillä välin pahimpaan nälkään, ja yleensä tyty silti syö hyvin.

jos ei ole niitäkään niin yritän kaivella pakkasesta jotain ja sulatan esim. nakkeja. tai sitten annan pelkästään leipää, jogurttia ja hedelmää, kyllä sitä yhden päivän pärjää niilläkin kun iltaruoka on kumminkin kunnon ruokaa.

aikaisemmin keitin tuossa tilanteessa puuroa mutta lapset on tehneet puurolakon eli se ei putoa enää kummallekaan.

Ennen olin jotenkin reippaampi ja pakkasesta löytyi kaikenlaista pojalle. Nyt olen jotenkin niin kyllästynyt tohon ruoan tekemiseen... Ja jostain kumman syystä tulee tehtyä päivälliseksi sellaisia ruokia, mistä ei jää seuraavaksi päiväksi tai mitä ei viitsi uudelleen lämmittää. Täytyis vaan ottaa itseä niskasta kiinni ja tehdä pojalle pakkaseen ruokaa. Jos ostaisi tänään vaikka jauhelihaa ja tekisi siitä kastiketta pariksi päiväksi. Ei tarttisi eineksillä elellä joka päivä.

Teen niin, että ostan kerralla enemmän jauhelihaa, pilkon sen sopiviin annoksiin pakastepusseihin ja pakastan. Katson, että pakkasessa on myös aina maissia ja kaapissa tummaa makaronia. Kun on pikaruuan tarve, laitan vettä kiehumaan ja sulatan mikrossa jauhelihan. Makaronit, jauheliha ja maissi kiehuvaan veteen, kahdeksan minuutin päästä vesi kannen raosta viemäriin ja ateria on siinä. Päälle vähän ketsuppia ja hyvin maistuu.

teen usein aamusella ennen kuin lähdetään ulos. Jos itse olen aamuvuorossa tai ollut yön teen. edellisenä päivänä kastikkeen. Mies keittää perunoita tai makaroonia.

Tänäänkin teen niin että riittää huomiselle kun itse olen yön töissä.

Meillä myös vain poika 2v10kk syö lämpimän aterian lounaaksi, itse syön yleensä salattia tms. Tähteitä ei päivälliseltä jää oikeastaan ikinä eikä poika enää huoli purkkiruokaa. Eineksiä ei hirveästi käytetä. Eli yleensä siis teen jotain pikaisesti, esim:

- täysjyväspagettia+tomaatti-tonnikalakastiketta (sekaan porkkanaraastetta, paprikakuutioita ym.)

- munakasta, täytteksi esim. kinkkua & persiljaa tai suikalekasviksia

- pinaattikeittoa ja kanamunaa

- jauhelihakeittoa

- italianpataa

Usein ostan myös esim. broilerijauhelijaa ja teen siitä illalla pienen risoton tai makaroonilaatikon sekä broileripyöryköitä ja pistän annosrasioihin pakastimeen.

no, meillä sitä syödään joka päivä lounaaksi ja päivälliseksi :D vuoro viikoin vaihdan " kalkkunarisottoon" . :)

mitä jos tekisit esim laatikoita tms vain lasta varten lounaaksi. isompi laatikko josta riittäisi monelle päivälle hänelle ja myös sinulle jos itsellesi nälkä yllättää :)

lapsen lounasruokia valmiina annoksina: lohikeittoa, jauhelihakeittoa, kasvissosekeittoa, sienikeittoa, riisiä ja broileri-kasvispataa, makaronilaatikkoa, spagettikastiketta, lihapullia...

Sieltä sitten sulattelen ja lämmittelen tarpeen mukaan. Teen usien päivälliseksi sen verran hervottoman annoksen, että pakkaseen piisaa 4-5 annosta.

Välillä käytetään myös eineksiä.

Nopeita ruokia valmistaa lounaaksi on mm. munakas, johon voi laittaa täytteeksi juustoa ja kasviksia tms.

Miedän poika nyt on vähän pienempi, ikää 1v3kk, mutta jos edelliseltä päivlät ei oo mitään jääny, ni sit annan Pilttipurkkii. Jos sen jälkeen on vielä nälkä, annan hedelmäpurkin.

tässä meidän perheen vinkkejä...

Lapset 5,4, ja 1v2kk ja olen vielä kotona eli sitä ruokapuolta joutuu miettimään joka päivä..

YRITÄN tehdä yleensä edellisenä päivänä ruokaa niin, että ainakin lounaaksi riittää lapsille.

Mut jos ei ole riittänyt, niin meillä kyllä syödään eineksiä, lihaperunasoselaatikkoa, maksalaatikkoa, mummon muusia ja nakkeja, jne.

Ja jos on aikaa, olen tehnyt aamulla ruuan puolivalmiiksi, siis kuorinut perunat jne. Tai sitten olen laittanut jo aamulla ruuan uuniin. Eli meillä syödään paljon helppoja ruokia; kinkkukiusausta, broilerkiusausta, rakettispagettia, jauhelihakastiketta, muusia, kirjolohikastiketta, jauhelihakeittoa (johon käytän aika usein valmiita keittoperunoita, suosittelen!)

Ja äärimmäisessä " hädässä" kurvataan Mäkkäriin tai heselle.... heh..

Molemmat syö yleensä 2 lämmintä ateriaa, jos äiti jaksaa laittaa ja ruokaa on. Lounaaksi on joko purkkiruokaa, einestä tai edellisenä päivänä tehtyä ruokaa tai sitten teen jotain nopeeta sisään tultuamme. Harvoin viittin aamulla kokata ennen uloslähtöä. Aina ei kyllä ulkoilla, joten sillon ehdin kokkailla aamupäivän. Useimmiten kuitenkin saavat jotain, mikä vain lämmitetään. Nopeaa ja herkullista :) Keittoja ei muuten usien syödä, tokko edes tykkäisivät... Täytyy varmaan ryhdistäytyä ja alkaa soppaileen :)

Kata (jolla joskus harvoin huono omatunto siitä, että ei keksi järkeviä ruokia, mutta useimmiten otan rennosti - sitä suuhun mitä kaapista löytyy)

ja sit laitan sekaan puolipurkkia jotain Pilttiä. Joskus ollaan söyty einesmakaronilaatikko tytön kans puoliks. Että tällälailla meillä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat