Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Onko mitään vinkkejä, miten saisi 3kk:sen juomaan pullosta. Olisi mukava alkaa harrastamaan jotakin ja muutenkin välillä käydä yksin shoppailemassa . Tyttö kieltäytyy täysin pulloruokinnasta. Saa hirveen raivarin ja itkukohtauksen. Tissi vaan kelpaa. Nyt on yritetty jo harjoitella pullosta juomista viikon verran ja huonolla menestyksellä. Vinkkejä kaivataan ja pian.

Kommentit (8)

Niin meigän 3kk poika on täysimetyksellä ja huomasin että hän käyttää minua myös huvituttinaan, niin kokeilimme luonnonkumi tuttia ja jipii sehän maistui(vähän tottuttelua) Tavallisesta saa niin kauhean raivarin ettei sitä voi uskoa!

Niin itse en ole vielä kokeilut tuota tuttipullosta, musta uskonpa ett' apua on. Meillä myös syöttöjen välit pitenivät tuttin myötä samoin puklut:) kun enään ei tarvi vetää maitoa imesmistarpeen vuoksi vaan ainoastaan nälän. Imemis ote ei ole kärsinyt yhtään, päin vastoin paljon tehokkaanpaa.

Toivottavasti tästä ois apua.

Nelli ja poitsu 3kk 1vkon

Poika on nyt 2 kk ja vähitellen ollaan koitettu saada juomaan äidinmaitoa pullosta. Korviketta en uskalla edes ajatella, kun omankin maidon kanssa on niin hankalaa... Joskus pullon imeminen on onnistunutkin, mutta yleensä ei. Vauva vain " pureskelee" tuttia ja lutkuttaa sitä väärällä tekniikalla eikä saa juuri yhtään maitoa. Huvituttia ei myöskään huoli ollenkaan. Huono äiti tai en, minulle olisi myös tärkeää edes tietää, että vauva pärjäisi muutaman tunnin ilman minua, vaikken usein tätä mahdollisuutta käyttäisikään.

Eilen sitten pullotteluyritysten jälkeen mieheni rupesi lusikoimaan maitoa vauvan suuhun ja muutaman teelusikallisen jälkeen vauva rupesi tyytyväisenä juomaan itse lusikan tyhjäksi. Onhan se tosi hidasta jos pitäis useakin desi saada vauvan mahaan, mutta pääasia, että keino löytyi! Seuraavaksi koitetaan varmaan onnistuisko pienestä kupista hörppyyttäminen, se ois sentään vähän nopeampi keino.

Koittakaahan siis rohkeasti muutakin kuin pulloa! Vaikka kyllä mekin vielä ainakin muutaman kerran varmaan " pulloon tartutaan" ... eli vinkit ovat siis edelleen tervetulleita...

-Miumau

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meidän poikanen joi ensimmäisen pullollisen maitoa 7,5 kk:n ikäisenä. Otti tosiaan usein päähän kun ei päässyt oikein mihinkään. Jos joskus saan toisen lapsen, yritän kyllä heti alusta lähtien tarjota vähän myös pulloa - toki rinta saa olla ykkönen, mutta täytyy äidin joskus voida HYVÄLLÄ OMALLA TUNNOLLA päästä jonnekin ihan itsekseen. Vaikka edes tunniksi, mutta kuitenkin.

ellet jo ole, niin kokeile samanlaisella tuttimallillasyöttää pullosta? Meillä taas kovasti kehuttu Aventin tutti ei toimi ollenkaan.. Eli rohkeasti erillaisia tutteja, ja jos vaikka isä syöttäisi niin ei ole äidin houkutteleva rinta ihan lähellä? Tai anna vauvan ensin syödä rintaa, ja vaihda ' salaa' pulloon?

Mulla siis oli esikoisen kanssa sama ongelma. Kun ikää tuli 3 kk ja oli ekan kerran tarve jättää hoitoon, niin eihän tuo pullosta osnnut syödä ja huuto oli melkoinen. Tämän toisen kanssa on alusta asti juotettu myös pullosta vaikka tarvetta ei olisi ollutkaan (eli ollaan ylläpidetty taitoa juottamalla jokunen ateria vähintään kolmen päivn välein).

Ja niin, pakko puuttua noihin ' imetä vaan tai saatat ktua' , mutta kyllä meilläkin olisi enemmän ongelmia ollut ellei tyttö olisi osannut syödä pullosta. Otetaan esimerkkinä parin viikon takainen tapahtuma, kun lähdin vanhaa isääni sairaalaan katsomaan, niin ajaessani sairaalaan tuli tieto että isä kotiutetaan tunnin sisällä. Olisiko mun a) pitänyt kieltäytyä ajamasta isää kotiin ja käymättä hänelle apteekissa ostamassa uudet lääkkeet vai b) pitänyt pyytää miestä tulemaan vauvan kanssa taksilla perästä? Ehkä jonkun mielestä kumpikin vaihtoehto olisi ollut varteenotettava, mutta mun mielestä ei. Eli aina ei pullosta juomisen tarve olis kiinni äidin itsekkäistä haluista, vaan pakon sanelemaa...

Meillä oli sama tilanne ettei tuttipullo kelvannut eikä korvikemaito(eikä oikein vieläkään). Otettiin käyttöön nokkamuki ja tavallinen muki(tyttö oli 4kk) ja kokeiltiin silloin tällöin tuttipulloa jossa oli tissimaitoa ja rupesihan se sujumaan.Nyt tyttö on 9 kk, ruokapöydässä juodaan mukista, ulkona on hätävarana tuttipullo ja muuten ollaan tissin varassa. Alussa vaatii mukista juottaminen varovaisuutta ettei pieni vedä maitoa henkeen mutta pian se oppii juomaan.

Esikoinen oli osittaisimetyksessä, tarve vaati alusta asti sitä, ja kirosin monta kertaa, kun siitä ei päässyt eroon ja oma maito väheni vaan ja 4.5kk kohdalla loppui täysin, tyttö kieltäytyi syömästä tissiä kun sai helpommin pullosta ja ilmeisesti parempaa... rintaraivarit oli pahimmat just 3kk kohdalla jolloin tukeuduinkin pulloon herkästi.

Nyt toinen lapseni on täysimetyksessä, ja rintaraivareita on, mutta pullo ei silti kelpaa, eikä myöskään korvikekaan maistu muutenkaan tarjoiltuna. Rintaraivarit jotenkin kuuluu asiaan tai osaan jotenkin suhtautua niihin ymmärtäväisemmin. Lapsi saa virikkeitä eikä malta syödä tai masu on kipeä tai maito tulee väärällä tavalla, liian nopeasti tai hitaasti.. ja sen mukaan yritän auttaa ja sopeutua. Myös syöntivälit on aika hillittömät, n.tunnin välein syö, öisin onneksi tähän asti n. 6h taukoakin, tosin nyt on pari yötä syönyt myös yöllä monesti.

Ei tästä juuri mihinkään pääse, mutta toivon että 4-6kk kohdalla helpottaa vähän, ja kun saa alkaa antaa jotain kiinteitä lisäksi, niin imetystä voi alkaa sitten vähentämään. 3kk jo takana, joten äkkiä se menee seuraavatkin 3kk... plus vielä pari kuukautta päälle kun totutellaan kiinteisiin... Harrastamaan ehtii myöhemminkin. Kauppareissut ja muut hoidellaan niin, että mies hoitaa tai otan vauvan mukaani ja imetän reissun päällä. Hörpytysmuki, lusikka, ruisku, oletko näillä pelannut? Niillä me on annettu se vähä mitä tarvinnut jos on tarvinnut lisäksi. Ja senkin olen kerännyt maidonkerääjällä tai pumpulla talteen.

Toisaalta, jos joskus turvautuu pulloon, tai lisäksi, ettei anna tosiaan kun kerran päivässä lisäksi, tosiaan nälkään, niin ei siitä haittaa ole.. mutta vaikea erottaa minusta mikä on nälkää ja mikä sitten mahakipua tai väsymystä vaan. Jos poikamme ois huolinut myös pulloa, niin olis monesti jo turhaan annettu korviketta, pelkän rintamaidonkin tulviessa yli äyräiden, ja sitten oma maidontulo olisi vähentynyt valitettavasti ikävä kyllä.

Tuttiakaan ei tarvitse oikeasti mihinkään. Esikoiselle se annettiin " tulpaksi" eli äänenvaimentimeksi ja rauhoituskeinona myös, mutta niin huono siinä hommassa, että tutitta on pärjännyt itse asiassa paremmin. Ja ei ainakaan tarvii heräillä tuttia nostelemaan öisin. Rätti eli harsoliina on meillä ilmeisesti nyt jo 3kk ikäisellä se lohtujuttu, se on ollut molemmilla lapsillamme mutta tämä toinen sen on oikein ominut kaverikseen. Riippuu varmaan lapsestakin.

Ketään syyllistämättä sen enempää....Mutta miksi ihmeessä annatte ihan päinvastaisia neuvoja/omia kokemuksia jos ap kysyy että miten saisi lapsen juomaan pullosta? Hän ei varmaan halua kuulla että imetä vain, menet viettämään vähän omaa aikaa sit 3-4 kk päästä.

Ihan hyviä näkökulmia, ei sillä...mutta mielestäni muutama näistä vastauksista ei vastaa kysymykseen. Jokainen saa toki esittää näkökulmansa, ei sillä....

Ap:lle vastaus: oletko kokeillut Aventin Mam pulloa? Se on todella hyvän mallinen ja meilläkään ei meinannut kelvata esim. silikonituttinen pullo millään. Toinen vaihtoehto on luonnonkumitutti. Tai sitten edellä mainitut hörpytykset.

Mikset vaan unohda koko juttua ja imetä tuota vuotta.kaikki lapset...omani mukaan lukien eivät välttämättä halua pullosta.Se onkin ihan hyvä jos vain pystyy imettämään koska pullosta voi monet vaikeudet alkaa esim.väärä imutyyli ja oman maidon väheneminen jos korviketta antaa.Tiedän et kuulostaa saarnalta,mutta ole kiltti ja harkitse vielä.Kyllähän se on raskasta,mutta jälkeenpäin sitä ei kadu.Itse imetin poikaani vuoden ja pullosta joi tasan yhden kerran velliä ja tuttia ei käyttänyt ikinä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat