Vierailija

Hei!

Olisin kiinnostunut miten toteutatte musiikkikasvatusta lapsillenne? Ja en nyt tarkoita mitään kouluikäisiä vaan ihan vauasta eteen päin...

Moni varmaan käy muskarissa ja sinne mekin olemme menossa syksyllä, mutta mitä teette kotona lastenne kanssa?

Sattuisiko kukaan tietämään esim. mitään hyvää kirjaa joka käsittelisi ja antaisi vinkkejä juuri alle kouluikäisten musiikkikasvatuksesta?

Olen yrittänyt kovasti etsiä tietoa musiikin varhaiskasvatuksesta, mutta huonolla menestyksellä...

Kommentit (10)

meillä käyvät lapset soittotunneilla ja myös vanhemmat harrastamme aktiivisesti musiikkia. ja lapset ovat musiikillesesti osa hyvinkin lahjakkaita. Esikoinen menossaSibelius lukioon.

Mutta kyllä varhaivuosina riittää loruttelu ja laulelu, Vauvamuskarit ovat ihan hauskoja, mutta enemmän äidin kuin lapsen harrastus.

Todellisen ahrrastamisen voi aloittaa myöhemminkin.

Hyvä kirja on esim Ritva Ollanrannan laulukirja, jonka nimeä en nyt muista.mutta siinnä paljon lorujaja pieniä lauluja sekä tekstiä lapsen musiikkikasvatuksesta. olen siis itse myös lastentarhanopettaja, joten työpaikalla tuokirja ja minä kotona, eli en voi nimeä sinulle tarkistaa.

Lapsen isä on musikaalisesti lahjakas, äiti opiskellut musiikkia mutta en ole lahjakas.

Kotona lauleskelen silloin tällöin, taustalla soi milloin mitäkin musiikkia, todella harvoin mitään lastenlauluja.

Ei olla käyty muskareissa tms.

Isän lahjakkuus ilmenee kotona lauleskellessa. (ei siis ole muusikko eikä edes harrasta mitään musiikkiin liittyvää)

Tulos: Esikoinen on äärimmäisen lahjakas musiikillisesti. Mistä me vanhemmat olemme tietenkin iloisia.

Emme juurikaan ole siis kannustaneet (tietenkin kehumme lauluja ja soittoa sekä tanssia joita lapsi esittää) emmekä tyrkyttäneet musiikkia lapselle, hänellä on selvästi tuo rytmitaju ja sävelkorva ihan syntymälahjana.

Ystäväperheessä molemmat vanhemmat ammatti-muusikkoja ja lahjakkaita sellaisia. Heidän lapsi kasvanut todellakin musiikin keskellä ja on käyty muskarit ja muut.

Tulos: Lapsi ei osaa/halua /välitä laulaa nuottien mukaan vaan menee aika pahasti "nuotin vierestä".

Eli näiden kahden kaiken kattavan ;-) esimerkin perusteella sanoisin, että lapsen musikaalisuuteen vaikuttaa muutkin asiat kuin vanhempien antama ohjaus ym.

En halua tässä leimata turhaksi muskareita ym. varhaiskasvatusta, tietenkin mikä tahansa yhdessä-olo vauvan ja vanhemman välillä on aina hyödyllistä. Kannattaa vaan muistaa että vauvamuskari ei tee lapsesta musikaalista. Ainakaan joka tapauksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lapset juuri täyttäneet 2v ja 3v.

Luen loruja, mm. Aurinko aurinko lettuja paistaa, Harakka huttua keittää, Vedetään nuottaa, Tiitiäisen satupuuta.

Lauletaan ja leikitään, olen listannut paperille helppoja lastenlauluja ja niitä sitten leikitään mm. Leipuri hiiva, Hämä-hämä-häkki, Tuiki tähtönen

Meiltä löytyy nokkahuilu, tamburiini, triangeli ja palikat. Palikoilla ja tamburiinilla lyövät tahtia. Soittimia käytetään ainoastaan joskus, eivätkä lapset saa ottaa niitä itse vaan pitää pyytää.

Kirjasta LAuLAn LAsten LAilLA (Ollaranta-Simojoki) löytyy sekä tietoa että leikkejä ja nuotteja.

Kyllä mietin! Olemme molemmat vanhemmat aktiivisia musiikin harrastajia ja haluamme antaa lapsillemme mahdollisimman hyvät lähtökohdat musiikin harrastamiselle, tietenkin lasten ehdoilla, heitä painostamatta...

Olisinkin lähinnä kiinnostunut siitä, mitä te muut teette lastenne kanssa liittyen musiikkiin. Ja tietenkin siitä, mitä minkäkin ikäiselle lapselle olisi hyvä opettaa. Esim. lapsi oppii ensimmäisenä omaksumaan musiikin dynamiikan eli lyhyesti sanottuna että soitetaanko hiljaa vai lujaa.

Me tapaamme kuunnella monenlaista musiikkia, lorutella, laulella, leikkiä laululeikkejä, soittaa mm. pianoa, rumpuja, kitaraa yms...

En tiedä, minkä ikäisiä lapsesi ovat, mutta annatteko lasten esim. "hakata" pianoa vai kannustatteko soittamaan rauhallisemmin? Meillä on 1 ja 2-vuotiaat, joista pienempi on kova soittamaan juuri "hakkaamalla".

Kuinkas muiden soittimien soittaminen?

Pidättekö soittimet jossain laatikossa tms. ja annatte ne lapsille aina vaikka kerran päivässä (jolloin ne pysyvät varmaan mielekkäämpinä) vai ovatko ne esillä jatkuvasti?

mm. kanteleen, nokkahuilun, erilaisia rumpuja, tamburiinin, rytmimunan, rytmikapulat, kitaran, pianon, marakassin, putkipenaalin... Osa soittimista oli jo ennestään. Olemme ostaneet myös useita laulukirjoja ja -levyjä. Musiikki on koko ajan läsnä elämässämme. Emme yritä kasvattaa lapsia musiikin avulla, vaan harrastamme musiikkia, koska se on kivaa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat