Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Jos stressi olisi vaikuttanut jotenkin vauvaan niin mistä mä olisin sen tiennyt sitten?Minkäläinen vauva olisi?Pieniko?

Kommentit (8)

No eihän sitä voi tietääkään. Keskity nyt vain siihen lapseen äläkä siihen omaan ahdistukseen! Tuo vatvominen ei ainakaan auta siihen stressiin eikä mihinkään muuhunkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jokainen äiti stressaa raskauden aikana, jotkut vähemmän ja jotku valtavasti. Mutta paljon enemmän vauvalleen aiheuttavat vahinkoa esim. raskaana tupakoivat tai juopottelevat äidit...

Ja ei kannata alkaa etimään itsestään syytä siihen, jos vauva on syntyessään pieni. Vauvaja syntyy monen kokoisia, pienuuden syy voi olla esim. puutteellisesti toiminut istukka.

Kaikkea hyvää sulle ja vauvallesi!

vatvomasta sitä, oliko niillä raskaudenaikaisilla mielentiloillasi ehkä jotain vaikutusta. Ehkä oli, ehkä ei, mutta sille et voi enää mitään. Sen sijaan voit joka hetki vaikuttaa siihen, minkälainen kotiympäristö jo maailmassa olevalla vauvallasi on. Ja jos kovasti vaan käännät ja väännät mielessäsi jotain menneitä juttuja, joihin ei voi vaikuttaa, SE ON SUORAAN POIS siitä, mitä vauvallesi pystyt nyt antamaan.

Paljon tärkeämpää on se, mitä vauva-aikana tapahtuu kuin kohdussa, kun kyse on äidin tunnetiloista. Jos vaikuttaa siltä, että erilaisten ahdistusten kelailu vielä liikaa tilaa ajatuksistasi, HANKI APUA!! Vauvasi elämä on nyt.

Geenit, istukan toiminta, äidin ravitsemus, sairaudet, sattuma, tupakointi, ym. ym.

On täysin mahdotonta osoittaa yksittäistä vauvaa ja sanoa että tämä on pieni stressin johdosta. Tällaiset asiat näkyvät vain väestötasolla niin että jos on muutama tuhat stressaantuneen äidin vauvaa ja muutama tuhat stressaamattoman äidin vauvaa, niin edelliset ovat keskimäärin vähän pienempiä. Mutta kummassakin ryhmässä on isoja vauvoja ja vauvoja jotka ovat pieniä ihan jostain muusta syystä kuin stressin takia.

Mun vauva ei ollut pieni.

Luin eri tutkimuksia ja ymmärsin niin että ,jos vauva on pieni syntyessään niin sitten on vaikutusta,sanokaa jos olen väärässä?

mutta lapsi oli ihan normaalikokoinen, rauhallinen ja kiltti. Ainoa mitä olen miettinyt että jo vauvana oli tavallista ujompi ja herkempi. Että onko se kasvatuksen tulosta, temperamenttia vai mitä. Lapsi on todella HERKKÄ.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat