Vierailija

Meillä minä olen töissä ja mies uudelleenkoulutuksessa. Tulot nettona n. 2700e/kk.

Rahat menevät joka kuukausi sentilleen, hyvä jos riittää. Asumiseen (asuntolaina+vastike) ja autolainaan menee n. 1000e/kk. Muita laskuja on joka kk 500-1000 euron edestä. (puhelinlaskut, vakuutukset, hoitomaksut, sähkö, tv-luvat, internet, pakollisia terveyskeskus tai lääkemenoja). Loput menevät elämiseen, vaateostoihin (joita ei todellakaan tehdä paljon), kampaamoon (käyn 2-3 kertaa vuodessa, lapsilta ja mieheltä leikkaan itse), syömässä käydään ulkona jonkin verran siksi, että saatais joskus juhlistaa jotenkin tätä arkista elämää (2-3 kertaa/kk).

Tulot siis ehkä periaatteessa on ihan normaalit, siksi kaipaankin ulkopuolisen näkemystä menoistamme, sillä välillä harmittaa kun emme saa säästöön rahaa, saati sitten laitettua/sisustettua joskus asuntoa, matkusteltua tai juhlittua, kuten muut tuntuvat tekevän. Itse näkisin, että ne vähät mistä voisimme säästää ovat juuri ulkona syömiset ja esim. internet pois, mutta ei niistä kauheasti säästöä tulisi. Hirvittää, kun olen jäämässä äitiyslomalle, miten oikein pärjätään, mutta olemme kyllä pärjänneet pahemmissakin tilanteissa, että eiköhän sitä jotenkin... Kommentteja!

Kommentit (20)

meillä brutto tulot samat ku teillä netto (tosin pian brutto vain 2500e), meillä okt laina 180 000e, kaksi autoa, kaksi lasta ja hienosti pärjätään. Se että käydään lidlissä taitaa olla kaiken salaisuus, sieltä ostaa monta ruokakassia kun prismasta yhden. toinen on että laina-aika 30 v mut parempi sekin kun maksaa vuokraa, nyt sentään pari sataa euroa lyhenee joka kuukausi ja on hieno uus okt. asumismenot on sähköineen kaikkineen max 1000e (lainaan menee lyhennyksineen 700e).

mulle tulee kaikki lehdet mistä tykkään, mies osti just moottoripyörän (10 000e) ja rahaa on ihan kivasti. paljoo ei tuu matkustettua mut kyl jotain reissuja ainakin kesälomalla tehdään ja syksyllä varmaan etelään. tuo lidl säästää kyllä ihan törkeesti kuukausimenoja.

Säännöllisin väliajoin Liberot tai Pamperssit on tarjouksessa (maksaa juuri tuon kympin paketti) ja niitä ostan sitten useamman kerralla. En ole tainnut ostaa kuin kerran vaippoja normaalihinnalla. Vauva siis 6 kk. Kyllä varmaan pitkällä tähtäimellä kestot tulis edullisemmaksi, mutta oon käsittäny että niitä joutuu kokeilee eri merkkejä ennen kuin löytää omalle vauvalle sopivan.. eli rahaa palaa.. enkä mä osaa ommella, että en tosiaan vois kuvitella tekeväni vaippoja itte. Ja tuollaiset one size-systeemit taitaa olla aika harvinaisia, eikös useammin vaihdeta isompaan kokoon kun vauvakin kasvaa.. ja taas rahaa palaa..

Tää nyt oli asian vierestä mutta kumminkin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla

mulla ei ollu varaa ostaa kestovaippoja. niihin menee satoja satoja euroja, puhumattakaan pesuihin (varsinkin esipesuihin uppoo tolkuton määrä rahaa). laskin ihan tarkkaan (käytettynä ostettuna) ja tuli paljon kalliimaksi. ostan kertakäyttöisiä aina tarjouksesta, eli 10 eurolla saa liberot ja pamperseja vähän väliä, haen aina monta pakettia ku on alessa niin koskaan ei tarvii ostaa normaalihinnalla. lisäksi kaupan päälle (ainakin cittarissa) saa aina paidan, pesuaineen tms. joilla arvoa usein yhtäpaljon kun monella vaippapaketilla.

i]ei mene paljoa rahaa. Käytä vauvan kanssa kestovaippoja, niin säästät kun olet äitiyslomalla.

[/quote]

Autolaina + muut laskut ja menot niin eipä jää ylimääräistä. Ja meillä ei noista mene edes hoitomaksuja...

Huh, jostain pitäisi tiukentaa, mutta en todellakaan tiedä mistä.

Ruuan hintakin vain nousee ja nousee, samoin bensa. Korot, vastikkeet, sähkö jne nousevat myös joka vuosi.

ei tule kestovaipat kalliimaksi kuin kertikset. Paitsi tietysti jos ostat kaikki kalleimmat vaippahousut uutena ja kymmenin kappalein.

Jos osaa edes auttavasti ommella, kestovaippoja saa tehtyä puoli-ilmaiseksi. Plus kestovaipat voi kierrättää toiselle lapselle, kulut 0 euroa.

Ja mihin esipesuun...???

Kuka hitto haluaa tehdä ruokaostokset Lidlissä? (lainaus)

Lidl muuttunu ihan hirveästi alkuajoista. Normaalit kassat alkaa olemaan joka kaupassa (pian jokaisessa), fazerin leivät löytyy + kymmeniä muita merkkejä, maitotuotteet valion, lihat Kartanon ja muiden samojen ku muidenkin kauppojen. Karkit samat, kaikki samat.

Hinta vaan n. 30-70% halvempaa (kaikki!)

niin näet mihin ne tarkalleen menee.

Esim. tuo 500-1000 eur kuussa muita laskuja kuulostaa aika epämääräiseltä. Ei hoitopaikka + sähkö + puhelin + tv-lupa + vakuutukset tee kuukaudessa yhteensä noin paljoa.

Mulla on excelissä kirjanpitosarakkeet, jotka on ryhmitelty

- ruoka

- alkoholi (jotta näen jos herran kaljoihin alkaa mennä hirveesti rahaa)

- asuminen (lainat, vastike, sähkö, mahd. remontit)

- hankinnat (sisustus, huonekalut, kodin elektroniikka yms.)

- vaatteet, vielä eriteltynä henkilöittäin (niin näkyy kenen vaatteisiin menee eniten)

- vapaa-aika (lehdet ,leffat, kirjat, lelut, ravintolassa huvikseen syömiset, matkat...)

- terveys (lääkkeet, lääkäri)

- kauneus (kampaajat, meikit)

- auto (bensat, huollot ym.)

- muut (erittelen vielä aina tarkemmin mikä, tähän mm. puhelin, hoitomaksut, vakuutukset, lasten viikkoraha, lahjat ja tuliaiset tutuille...)

Tuosta näkee aina mihin sitä rahaa oikeasti menee, ja kun tuota jaksaa tehdä pitkään niin on hyvää tilastoa siitä, mitkä menot esim. on salakavalasti nousseet. (Mä oon tehnyt tuota kirjanpitoa jo yli 10 v., se alkaa olla oikeesti jo kiva meidän perheen "historia" tavallaan, josta näkyy monia elettyj äaikoja.)

Silloin, kun laskujen jälkeen enemmän rahaa ostetaan parempaa ruokaa. Eli saatetaan ostaa kanaa tai lihaa kaupasta, tehdä hyvää fetasalaattia, ostaa hedelmiä ja jogurttia yms. Sitten kun ei jää, niin syödään mitä kaapista löytyy ja mahd. edullista ruokaa: hernekeittoa, hirvenlihasäilykettä (omasta takaa), makaroonia, ruisleipää/näkkileipää margariinilla, ei salaatteja, hedelmiä tm. "herkkuja". Eli ei todellakaan mikään "ravitsemussuositus", mutta ei paljon vaihtoehtoja.

Euroissa siis tarkoittaa yleensä keskimäärin 300e/kk. Joskus siis enemmän ja joskus vähemmän.

Lainaus:

meillä brutto tulot samat ku teillä netto (tosin pian brutto vain 2500e), meillä okt laina 180 000e, kaksi autoa, kaksi lasta ja hienosti pärjätään. Se että käydään lidlissä taitaa olla kaiken salaisuus, sieltä ostaa monta ruokakassia kun prismasta yhden. toinen on että laina-aika 30 v mut parempi sekin kun maksaa vuokraa, nyt sentään pari sataa euroa lyhenee joka kuukausi ja on hieno uus okt. asumismenot on sähköineen kaikkineen max 1000e (lainaan menee lyhennyksineen 700e).

mulle tulee kaikki lehdet mistä tykkään, mies osti just moottoripyörän (10 000e) ja rahaa on ihan kivasti. paljoo ei tuu matkustettua mut kyl jotain reissuja ainakin kesälomalla tehdään ja syksyllä varmaan etelään. tuo lidl säästää kyllä ihan törkeesti kuukausimenoja.

Tässä ei ihan toimi yhtälö. Jos asumismenot ovat tonnin luokkaa ja käteen teillä jää pari tonnia, niin miten ihmeessä te pärjäätte tonnilla (kaikki laskut, ruoat, moottoripyörät sun muut)???

.. ja katsokaa mistä voisitte tinkiä. Kokonaan, väliaikaisesti ja kuinka kauan, ja paljonko se toisi säästöä.

Priorisoikaa asioita, ja säästäkää jotain tiettyä asiaa varten. Lomaa, hankintaa, mitä vain. Pankkien sivuilla on nykyisin paljon hyödyllisiä linkkejä, joilla saa oman taloutensa kuntoon varsinkin muuttuvissa tilanteissa, kun jäädään äitiyslomille, hoitovapaille, otetaan asuntolainaa... ja lainojen maksusuunnitelmiahan voi aina tarkistaa.

Ja että rahaa säästyy aivan_varmasti!

Vanhat vaipat voi myydä kun jäävät pieniksi. Tunnettuja ja hyviä merkkejä kun ostaa niin yhden vaipan hinnaksi ei jää montaa euroa koska jälleenmyyntiarvo on niin hyvä (esim. osta uutena 16€ ja myy 12€)...

Lainaus:

Säännöllisin väliajoin Liberot tai Pamperssit on tarjouksessa (maksaa juuri tuon kympin paketti) ja niitä ostan sitten useamman kerralla. En ole tainnut ostaa kuin kerran vaippoja normaalihinnalla. Vauva siis 6 kk. Kyllä varmaan pitkällä tähtäimellä kestot tulis edullisemmaksi, mutta oon käsittäny että niitä joutuu kokeilee eri merkkejä ennen kuin löytää omalle vauvalle sopivan.. eli rahaa palaa.. enkä mä osaa ommella, että en tosiaan vois kuvitella tekeväni vaippoja itte. Ja tuollaiset one size-systeemit taitaa olla aika harvinaisia, eikös useammin vaihdeta isompaan kokoon kun vauvakin kasvaa.. ja taas rahaa palaa..

Tää nyt oli asian vierestä mutta kumminkin..

Itsekin asioin Lidlissä viikottain, joten tiedän aika hyvin hintatasoa.

Halvalla voi saada kaikenlaista, mutta yleensä se halvin vaihtoehto on ulkomaalainen. Suomalaiset tuotteet ovat melko samanhintaisia kuin s-marketissa, missä yleensä käyn.

Lainaus:

Lidl muuttunu ihan hirveästi alkuajoista. Normaalit kassat alkaa olemaan joka kaupassa (pian jokaisessa), fazerin leivät löytyy + kymmeniä muita merkkejä, maitotuotteet valion, lihat Kartanon ja muiden samojen ku muidenkin kauppojen. Karkit samat, kaikki samat.

esim. paahtoleipä pussi oli ennen 0.99 e (s-marketissa 2,99e) mut nyt 1,29e,

mut yhä edelleen banaanit melkeen aina 0.99kg, cokis (aitokin) 0,99 e/1,5l, maito 0,69 (muualla 0,89), raejuusto 1,59 (valion, muualla 2,30 e) jne. jne.

prosentuaalisesti hirveä ero vaikkei noina summina tunnu hirveeltä erolta mutta kauppalaskun summa on huomattavasti pienempi

Lainaus:

Itsekin asioin Lidlissä viikottain, joten tiedän aika hyvin hintatasoa.

Halvalla voi saada kaikenlaista, mutta yleensä se halvin vaihtoehto on ulkomaalainen. Suomalaiset tuotteet ovat melko samanhintaisia kuin s-marketissa, missä yleensä käyn.

Lainaus:

Eipä taida olla paljon kehumista laskutaidossasi :O

Meillä vauvalla kestot, joihin olen sijoittanut rahaa hieman yli 100€. Näillä pärjää luultavasti koko vaippaiän, sillä ovat one-size-vaippoja ja sopivat koko vaippaiän.

Vauvalla nyt ikää 8kk ja kertiksiin olisi jo_nyt mennyt huomattavasti enemmän rahaa, vaikka laskisi pesutkin mukaan (vaipathan voi sitäpaitsi pestä muun pyykin seassa...).

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat