Vierailija

Lapsesta ja päivähoitoon menosta kinaan tässä appiukkoni kanssa, tai oikeastaan appiukkoni sanomisista. Kuusikymppinen appiukkoni on ihan mukava mies ja tykkää lapsista, mutta hänellä ei oikein aina leikkaa, että parivuotias ei ymmärrä kaikkea ja että välillä pitää vähän pysähtyä miettimään.

2v. poikani on aloittamassa osa-aikaisesti päiväkodissa ylihuomenna. Ei ole ennen ollut päiväkodissa eikä hoidossa muuten, joten ei voi siis periaatteessa tietää, mistä on kyse ja mikä on homman nimi, vaikka äidin ja isän kanssa onkin tietenkin juteltu ensi viikosta moneen kertaan. Appiukkoni on nähnyt lasta nyt kolme kertaa tällä viikolla, ja joka ainoa kerta höpöttänyt sellaisella ärsyttävän yli-innokkaalla ja teennäisellä äänellä suunnilleen tauotta " aloitatko päiväkodissa ensi viikolla, onko kivaa? Aloitatko päiväkodissa, miten kivaa! Menetkö päiväkotiin?" Koska lapsi ei tietenkään tiedä, mistä on kyse, selvästi näkee että hän miettii että mitä ihmettä tuo on ja näyttää hän ihan hoomoilaselta, mutta tajuaa tottakai että joku kumma homma tässä nyt on, jotain häneltä nyt kysytään jotain ja että jotain tarvisi sanoa.

Minä olen sitä mieltä, että hänen ei tulisi höpöttää koko ajan tuota samaa rallatusta, kun selvästi näkee, että lapsi on ihan hämmentynyt, mun mielestä nuo päiväkotijutut pitää jättää vanhempien kanssa juteltavaksi ja selitettäväksi niin kauan, kun hän ei tiedä mistä on kyse. Tänään melkein ärähdin jo appiukolle että nyt turpa kiinni, lopeta tuo höpötys, johan hän saa etukäteiskammon koko päiväkotiin kun kyselet ja höpötät samaa koko ajan. Appiukko taisi vetää vähän herneet nenään ja tuli melkein kina, hän ei voinut mitenkään tajuta, että tuollainen höpötys voi olla hämmentävää parivuotiaasta.

Sama mies on höpöttänyt väsyneelle/itsensä leikissä satuttaneelle lapselle viimeiset puoli vuotta " vain vauvat itkevät, isot pojat eivät itke" , joten mulla välillä menee hermo appiukkoon. Olenko nyt aivan väärässä, jos olen sitä mieltä, että päiväkotijutut vanhempien suusta?

Kommentit (10)

Kiitos vastauksista, ehkä sitten tosiaan hieman ylireagoin, koska olen samalla linjalla kuin ed. vastaaja, mun mielestä lapsia ei tulisi kohdella kuin idiootteja. Kotona tosiaan päiväkotiin menosta on puhuttu, ja lapsi on innoissaan menossa. Kysyessä hänkin vastaa, että siellä on muita lapsia ja siellä leikitään kavereiden kanssa. Tuo ei olekaan ongelma, vaan se, että appiukko_höpöttää_samaa_asiaa niin monta kertaa, siis suunnilleen viiden minuutin välein, että lapsi on loppujen lopuksi aivan hämmentynyt tyyliin " johan mä vastasin, miksi ihmeessä jauhat tätä asiaa, what' s the catch?" Juttelu on ok ja tottahan on selvää, että lapsen pappa on innoissaan, mutta rajansa kaikella!

t.ap

Mutta eihän kukaan lapsi ei voi kuitenkaan tietää, mikä paikka se oikeasti on ennenkuin on itse kokenut sen, niin olen ihan samaa mieltä ap:n kanssa, ihan typerää höpöttää samaa asiaa moneen kertaan. Eri asia, jos siis juttelee päiväkodista, se on mun mielestäni ok, mutta eihän tässä mun käsittääkseni siitä ollut kyse. Tää on taas tyypillinen tapaus näitä juttuja, että aikuiset kohtelevat lapsia kuten jotain idiootteja eivätkä ota huomioon lainkaan mitä lapset ajattelevat. Eihän kukaan hokisi aikuisellekaan ihmisellekään koko aikaa samaa juttua ja kyselisi asiaa, johon tietää, ettei toisella ole vastausta. Ihan sama juttu kuin joulupukin kanssa, monet vanhemmat (ja nimenomaan ympäristö) höpöttävät joulupukista niin paljon lapselle jo ennen joulua, että monet lapset ovat tosi hermostuneita!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ilmeisesti et ole tarpeeksi " valmentanut" lasta tulevaan jon noin ihmeissään kyselystä on! Meidän tuttavalapsi 2v vatasi kyselijöille innoissaan päväkodista esim: saan siellä kavereita, siellä on uusia leluja, siellä on kivoja tätejä.

Ainakin tuolle lapselle kysely oli " kunnia-asia" ja huomionosoitus.

Sinulla olisi ehkä ihan viimeinen aika tehdä lapselle selväksi, että mikä se päiväkoti on (kiva paikka) ja, että hän menee sinne yksin.

Mielestäni siis appiukkosi ei tehnyt mitään väärin.

Meillä myös lapsi oli aikanaan innoissaan päiväkotiin menemisestä. Oli iloinen kun isovanhemmat yms asiasta kyseli ja osoitti mielenkiintoa häntä ja hänelle isoa juttua kohtaan.

En ihan ymmärtänyt, että kuinka se lapsi voi olla isoisän kyselemisestä niin hämillään jos kerran olette asiasta kotona puhuneet. Koska lapsihan hämmentyy asioista mitkä ovat hänelle tuntemattomia.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat