Seuraa 

Kun täälläkin nykyään tunnutaan pitävän tuota karppi-ruokavaliota terveellisenä, niin tahtoisin esittää näkökulman ja kysymyksen.

On tieteellisesti tutkittu, että runsas eläinrasvojen (kaikki lihat, kananmuna, maitotuotteetjne.) käyttö on yhteydessä mm. paksusuolisyöpään ja rintasyöpään. Onkohan miellyttävämpi ajatella saattavansa kuolla esim. viisikymppisenä paksusuolisyöpään, kuin sydän- ja verisuonotauteihin, joka on pullan puputtajan riski? Itse en tahtoisi kumpaakaan, joten jätän lautaselta pois joka päiväisestä käytöstä lihat ja rasvaiset maitotuotteet ja munat, enkä söisi aamupalaksi usein pekonimunakasta liioin. En ole myöskään pullan puputtaja. Mietin vaan, että jos vetää eläinrasvoja runsaasti vuosikausia joka päivä, niin jotkut tietyt sairaudet saattavat olla näiden ihmisten riskinä, siinä missä perunansyöjillä joku muu.

Paras tapa hallita painoaan ja edistää hyvää terveyttä on yhäkin se tutkittu kultainen keskitie kaikessa syömisessä...

Sivut

Kommentit (44)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Turun Sanomat ei ole mikään tieteellinen julkaisu, joten en luota siihen kuin hivenen enemmän kuin Seiskan tasoisiin lehtiin (joita en lue). Tuo tutkimus muutoin on mielenkiintoinen, jos sen löytäisi alkuperäisenä. Voihan asia ollakin noin.

Kiitos teille, jorka olette laittaneet asiallisia linkkejä, ne kiinnostavat minua.

Sen sijaan osa karpeista tuntuu olevan täällä itsekin sen verran epävarma ruokavalionsa terveellisyydestä, että hyökkäävät silmilleni, asialinjalla pysymisen sijaan. Mutta onneksi moni teistä keskustelee toisin.

Itse syön paljon kalaa, marjoja, hedelmiä, pähkinöitä, manteleita, täysjyväruisleipää, kasviöljyjä, vihreää teetä, ja toisinaan lihaa, jos teen sitä sisältävää perusruokaa.

Tuskin esi-isät söivät yhtä paljon eläinrasvoja päivässä kuin te, sillä riistaa ei saanut aina. Ja riista on rasvattomampaa kuin sika ja nauta. Lisäksi en usko, että esi-isä herkutteli maitorahkalla ja kermakahvilla jälkkäriksi. Esi-isät söivät paljon esim. marjoja ja kasviksia ja pähkinöitä sun muita.

Tuo pohjois-karjalaprojekti, johon monet ravintoasiantuntijat viittaavat, on koko maailman yleinen esimerkki siitä, miten tutkimustuloksia voidaan tulkita väärin! Ja suomalaiset uskoo sitä pajunköyttä edelleen..

Jos vaan jaksat etsiä, niin löydät kyllä UUSIA tutkimustuloksia, joissa tuo eläinrasva on vapautettu pannasta. Mutta tietysti jos haluat uskoa johonkin, joka on tutkittu 40 vuotta sitten, niin siitä vaan..

Ja minkähän tähden me ylipäänsä sitten ollaan olemassa, jos eläinrasva olis kaiken pahan alku ja juuri? Millä luulet meidän esi-isien eläneen? Se rasvahan oli kaikista paras ravinnonlähde eläimessä aikoinaan...

Muuten rakennan ruokavalioni kuitenkin mutu-pohjalta, mikä on toiminut mulle hyvin. Tottakai tutkimukset ovat tarpeellisia, enkä tarkoittanut sanoa etteivätkö voisi olla luotettaviakin.. Mutta kuten olette huomanneet, jonkin verran ristiriitaisuuksia tulee eri tutkimusten välillä johtuen kysymyksenasettelusta/koejärjestelystä, ja sen vuoksi tutkimusten tuloksia tulisi pitää enemmänkin suuntaa antavina kuin ehdottomina totuuksina.

Ja mikäli joku ei tiedä, niin netistä voitte etsiä terveyteen liittyviä tieteellisiä julkaisuja mm. PubMedista.

esim. kylmäpuristettu oliiviöljy.

Ei niitä eläinrasvoja välttämättä niin paljon oikeasti tule. Ainakaan kun sian ihra oksettaa... :)

No juustoista tulee kyllä eläinrasvaa... Mutta oikeasti kai on niin että puhtaampi ruoka on parempaa kuin puolivalmisteet. Vaikka sitten karppaamalla saatu puhtaampi ruoka...

koska itse hylkäsin karppauksen juuri sen perusteella, että en tahdo parinkymmenen vuoden päästä kuulla kuolevani syöpään, jonka olen ruokavaliollani aiheuttanut.

Aloitapa vaikka tällä Pohjoismaisen ministerineuvoston julkaisemalla ja rahoittamalla tutkimuksella, jossa todetaan, että hiilihydraatit saattavatkin olla syynä moniin kroonisiin sairauksiin ja jossa peruna ja leipä yms. mainitaan vältettävinä ruoka-aineina. TUtkimus julkaistu pari viikkoa sitten. http://www.norden.org/pub/velfaerd/livsmedel/uk/TN2005589.pdf

Samainen ministerineuvosto aiemmin viime vuonna sanoi, että ihmisten tulisi syödä vain 15E% hiilareina, kun meillä Suomessa kuitenkin edelleen suositellaan väh. 55E%.

Mihin sinä sitten perustat ruokavaliosi? VIrallisiin suosituksiin? Mihin ne pohjautuvat? Niin, tutkimuksiin. Mutta jotain on silti mennyt pieleen, sillä kansa senkun paisuu. Tällöin ainakin meikäläisellä herää kellot päässä soimaan, että kaikki ei ole ihan niin kuin pitäisi. Ja tottakai sitä lukee tutkimuksia, mistä muualta sitä tietoa voisi saada?

Mun mielestä sellaiset tutkimukset, joihin osallistuu 80 000 koekaniinia on jo aika luotettavia. Esim. sairaanhoitajatutkimus.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat