Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Oletteko te muut jotenkin onnistuneet helpottamaan hermosärkyä, joka on pakaroissa?



Minulla oli sitä edellisessä raskaudessa vasta rv 40 jälkeen (tyttö syntyi 42+3) ja myös pari viikkoa synnytyksen jälkeen, mutta nyt on vasta 23+6 enkä meinaa esimerkiksi öisin päästä sängystä vessaan! Köntystelen kuin vanhus ja melkein tarvitsisi kävelykepit. Vihlaisee pakaroiden keski-yläosassa. Johtuu kuulemma siitä, kun hermo jää kohdun kasvaessa ja liitosten venyessä puristuksiin. Miten sitä helpottaisi??



Viimeksi sain helpotusta synnytyksen jälkeen venyttämällä sekä pakaraa että myös selkää, mutta miten minä nyt mahani kanssa saan venytettyä pakaralihasta, ja selänvenytykseen taas ei ole oikein nykyisessä asunnossamme mitään paikkaa tai tankoa josta roikkua. Lisäksi venytys olisi tehokkainta jos ensin voisi lämmitellä lihakset liikunnalla, mutta en pysty oikein liikkumaan harjoitussupistusten ym takia.



Onko teillä muilla siis samoja vaivoja ja kuinka olette selvinneet? Ja paheneekohan nämä loppua kohti?

Kommentit (6)

vielä miehen käyttämättä olleen petarin eli yhteensä on runkopatja, ja 2 5-7cm petaria ja pum hävis hermosärky, joka tässä tokassa alkoi alle 20 viikon. Ekassa itkin viimeiset yöt istuvaltani sohvalla kun en pystynyt nukkumaan ja soitin sairaalaan, että en jaksa enää. Onneksi sitten tuli pahimman yön jälkeen. Silloin nukuin runkopatjalla ja superohuella petarilla. Mulla hermo-ongelma tulee siis ilman raskauttakin, jos joudun nukkumaan liian kovalla.

Itselläni samanlainen kokemus, ekassa raskaudessa pakarassa tuntuva kipu pysyi kohtuudessa ihan loppumetreille asti, mutta nyt toisessa äityi viikolla 26 sellaiseksi, että alkoi tosissaan hirvittää... Täältä lueskelin vanhoja vihjeitä ja yhdistelin niitä äidiltä kuultuihin selkävaivavinkkeihin (äidillä ollut paha iskias, jonka voitti ilman leikkausta). Seuraavilla toimenpiteillä kipu hävisi lähes kokonaan parissa päivässä:



-saunominen pois (yleinen ohje akuuttiin selkäkipuun, itselläni kipu äityi pahimmilleen nimenomaan pitkän saunomisen jälkeen)

-mahdollisimman paljon kävelyä, ÄLÄ kävele " ankkaa" !

-kiinnitä huomiota istuma-asentoon jne. etenkin jos olet toimistotöissä (istu " tasapeffalla" , seiso tasaisesti jalkojen päällä)

-tee varovasti vatsalihasliikkeitä; selälle hyvä asento selinmakuulla, jalat tuolilla. Ei kokonaisia nousuja, vaan varovaisia rutistuksia (sopii hyvin esikoisen nukuttamispuuhaksi ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen toteuttanut noita teidän kahden neuvoja yhdistelmänä: joka ilta tehnyt vatsalihasliikkeitä kuten jiipero neuvoit ja sen jälkeen painanut " navan selkärankaan" samassa asennossa (luulen että juuri se liike on tehokas!), ja sitten venytän pakaroita jalka suorana esim sängylle nostettuna. Ja uskomatonta, mutta hermosäryt ovat melkein kokonaan kadonneet! Yritän myös muistaa aina seisoa tasajalkaa ja seisoa ja kävellä ryhdikkäästi, sekin on varmaan tosiaan hyväksi.



Mutta olipa hyvä että tuli kysyttyä vinkkejä ;) Ainakin sain varmasti muutaman vähemmän kivuliaan lisäviikon vaikka nyt sitten särky palaisikin kovana myöhemmin. Kiitos siis vinkeistä :)!

Kokeilin heti tuota venytystä ja siinä ei tosiaan ole maha tiellä. Venytys myös tuntuu oikeassa kohdassa. Jospa siitä olisi apua, huomasin nimittäin että edellisessä raskaudessa (tai sen jälkeen) venytyksestä oli oikeasti paljonkin apua.



Onkos teillä muilla vielä neuvoja asiaan? Kun hermosärky alkoi näin aikaisin niin vähän hirvittää että miten pahaksi se ehtiikään mennä!

venyttelen kevyesti sillä lailla, että



Kantapää esim tuolille ja jalka suorana koetan saada nenää polveen, toinen jalka luonnollisesti myös suorana. Jos vatsa tulee tielle, nosta venytettävää jalkaa esim pöydän reunalle tai mihin vaan korkeammalle. Vatsa ei vaivaa kun löytää tarpeeksi korkean alustan sitä mukaa kun venytys helpottuu.... ja aina tulee uudestaan niin kipeät venytykset:)

erityisen hyvä liike, joka tuntuu tekevän hyvää ihan samantien, on maata selällään jalat tuolilla ja sitten painaa " napaa selkärankaan" eli selkää lattiaan. Ei ole kummoinen liike, mutta tee paljon toistoja. En tiedä, avaako tämä sitä ahdasta väliä vai mitä, mutta itselläni helpottaa kipua heti.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat