Seuraa 

(olipa kaamean ällöttävä otsikko:))

mutta todellinen ongelma minulle ja nyt haluis kuulla onko ketää kohtalotoveria joka kertois, mikä tepsis vai auttaako mikään:(

ongelma siis minulla 26vuotiaalla yhden lapsen äidillä on ollut lapsesta asti kenkkuileva vatsa/suolisto...

välill' ä ripulia, ilmavaivoja, kipuja, kiire vessaan...ja stressi pahentaa tietty asiaa ja asian päivittäinen vatvominen. mUTTA nyt siitä tullut jo siinämäärin ongelma että olen puhunut lääkärille ja tähystykseen menossa. Luulen vaan että mitään ei löydy, ongelma on jossain muualla, ehkä korvien välissä. Kotona kaikki tietty ok, mutta kun käy kaupoilla aina etittävä valmiiksi vessa ja mietittävä nopein reitti sinne, samoin lenkillä aateltava aina että koti lähellä...alkaa olla vaikeaa eläminen:(

tiedän että vaiva tosi yleinen, kuulemma 2/5 kärsii jonkinasteisista vaivoista, ja oisin tosi paljon mielissäni jos joku kertois minulle vinkkejä, mistä ois helpotusta tähän arkaan ja noloon asiaan.

Kommentit (12)

Eli mulla on ollut mahavaivoja lähes koko ikäni, ehkä kuitenkin enemmän kova vatsa kuin löysä. Joskus viisi vuotta sitten mulla alkoi tulla silloin tällöin tippa verta kakan mukana, mutta ajattelin, että se johtuu esim. haavasta peräsuolessa.

Sitten tulin raskaaksi ja verenvuoto paheni ja luulin, että mulla on pukamat ja puhuin neuvolassa ja pääsin lääkärille, joka lähetti keskussairaalaan paksusuolen tähystykseen ja sieltäpä löytyikin colitis ulcerosa eli krooninen paksusuolentulehdus. Sain lääkkeet jo raskausaikana ja vaivat rauhoittui, kunnes pojan syntymän jälkeen tuli paha akuutti kaikkine hirveine ripuleineen yms ja sitten kova lääkitys, joka osaltaan vaikutti imetykseen yms. Sitten lääkitys aiheutti maksa-arvojen nousun ja lääkkeet lopetettiin, mutta ihme ja kumma suoli on pysynyt rauhallisena noin kaksi vuotta! Kävin vajaa vuosi sitten kontrollitähystyksessä ja rauhalliselta näytti. Seuraava tähystys parin vuoden päästä tai jos tulee oireita. Mä kuulun nyt johonkin Kelan erityiskorvaavuusjuttuun eli tähän sairauteen määrätyt lääkkeet korvataan muistaakseni 75 %:sti.

Tähystyksestä sitten.. Mä en kaunistele, mutta se oli ihan hirveetä!! Ekan kerran olin raskaana, joten en saanut mitään kipulääkkeitä ja mä itkin ja huusin, että lopettakaa ja sitten onneksi lopettivat. Eivät päässeet suolta lähellekään loppua, mutta kuitenkin sinne asti, että näkivät missä tulehdus oli.

Toisella kerralla vaadin kunnon lääkkeet, mutta koski ihan kauheesti taas. Ei paljon lääkkeet auttanu.. Myöskään nyt eivät päässeet kuin samaan kohti, kun rukoilin niitä lopettamaan Mun suolessa on sellanen mutka, että ilman kauheeta kipua siitä mutkasta ei mennä ohi. Näin ollen en enää koskaan suostu ko. toimenpiteeseen ilman, että mut nukutetaan. Mutta kaikilla ei ole läheskään sama asia! Mun äitillä on vissiin niin löysät suolet, että hällä ei tuntunu juuri lainkaan. :-) Tsemppiä! Parempi on kuitenkin tutkia, koska syöpäriski on ainakin tässä mun sairaudessa.

Alkuun tauti oli hyvinkin ärhäkkä ja juuri oireidesi mukainen. Mutta sitten saatiin sopivat lääkkeet ja viimeiset 7 vuotta tauti ei ole oikeastaan ilmoitellut itsestään mitään. Nyt ollaankin pikkuhiljaa testaamassa lääkityksen purkamista. Tauti on siis krooninen eli aina tulee olemaan minulla, mutta testataan pystyisinkö nyt olemaan ilman jokapäiväistä Azamun-lääkitystä. Asacol tulee varmaan jäämään ikuisesti, mutta eipä tuo minua haittaa, samalla se menee kun otan aamulla vitamiininkin.

Toinen mahdollisuushan näistä kroonisista taudeista, joka voisi kuvaukseesi sopia on Crohnin tauti. ilmeisesti hyvinkin samankaltainen oireistoltaan kuin Colitis. Lisää tietoa ja muita näitä sairastavia löydät osoitteesta http://www.crohnjacolitis.fi

Minulee on tehty varmaan lähemmäs 10 kolonoskopiaa ja kivuliaita olivat aluksi, minullakin on hankala mutka suolessani jonka ohi ei pääse oikein millään. Itkin kivusta ja pyysin että lopettavat. Mutta nykyään minulla on niin taitava lääkäri että tähystykseen annetaan ensin dormicumia kivun lievittämiseksi ja sitten vaihdellaan asentoa tähystyksen aikana ja tuo suunnattoman kipeä mutkakin saadaan ohitettu ihan inhimillisesti. Nykyään tuntuu että se kamalin osuus tähystyksestä on sen tyhjennyslitkun juominen, on musta ihan hirveän makuista ja aina meinaa kyökkä tulla. No kyllä senkin kestää. Mutta puhu ihmeessä rohkeasti lääkärillesi, parempi saada tuosta varmuus että pääset elämään normaalia elämää ilman että tarttee niitä vessoja etsiä (tuo on minulla vieläkin niin tuoreessa muistissa, se oli kamalaa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla

... helposti sekaisin menevästä mahasta. Nyt ongelma ei ole niin paha, mutta viime vuonna oli tosi paljon kiusallisia tilanteita, kun esim. kesken kauppareissun piti juosta vessaan. Ja kaikissa kaupoissahan ei ole asiakasvessaa... Sitten kun sitä jännitti ja hermoili, että meneekö maha taas sekaisin, niin varmasti meni. Eli siitä tuli kierre.

Minulla on äärimmäisen ohut limakalvo mahassa, eikä mahahappoja juuri ollenkaan, eli se reagoi helposti esim. maustetulle tai rasvaiselle ruualle, tai jos syön liikaa kerrallaan. Olen myös ollut aina sellainen ns. mahalla jännittäjä ja reagoija. Päätä ei särje juuri koskaan, mutta maha on helposti kipeä, jos hermoilee jotain tai jännittää tai joku asia harmittaa.

mullä viikon päästä tähystys ja alakautta, jännittää aika paljon, pelottaa kun satttuuu kai ihan kauheesti...aattelen vaan ettei varmaan niin kivulias kuin synnytys:)

Mulla myös silloin raskausaikana tuli ajoittain verta, mutta se siksi että silloin juuri ummetusta.

Puhu rohkeesti vaan neuvolassa, onhan se hiueman nolo asia, mutta pakko vaan puhua että saa itelleen rauhan. asia muuten vaivaa.

MULLE on ollut nyt hieman apua visiblin-kuituvalmisteesta ja maitohappobakteereita syön 2x päivässä. Lisäksi lak´toositon ruokavalio ja vältän herneitä, kaaleja ym. kaasua muodostavia.

ajattelin myös koittaa tässä keväällä paastoa, kun luin yhestä kirjasta että paasto tuo suolistolle oikein hyödyllistä lepoa ja palauttaa normaalimpaan toimintaan. Hope so.

Mutta raskaana tietty ei saa paastoilla ym. Voihan olla että sinulla ihan raskauteen liittyvää. Jos ei aiemmin ole ollut. mutta koska vaan voi silti oireilu alkaa, ja kai kestää vuosiakin....

lisää silti olisin kiinnostunut kuulemaan tästä niinkin yleisestä vaivasta!

vaikka inhottavaa kuulla esim. et se tähystys on niiiin kivulias, no tulen sitten kertoon oman kokemani...

Musta vaikeinta tässä hommassa on se että stressi ja tilanteiden etukäteen eläminen pahentaa, ihan semmonen kierre syntynyt. Mulla pahimpia juuri kaupassa käynnit, kun ekana tarvii tietää onko vessa ja missä ja maksaako ja onko tasa raha. Sillä kun tunne hädästä tulee, on kiire:( kai sen kanssa siis pakko vaan oppia elämään. Olisi aika upeeta joskus voida mennä asioille ajattelematta asiaa.. niinkuin normaalit ihmiset.

olin tänään tähystyksessä ja aika epämiellyttävä ja kivulias oli tosiaan :(kovin mielelläni en enää menisi, mutta pakkohan se on jos joskus vielä joutuu....

kaikki kuulemma näytti normaalilta mutta koepaloja otti, joista sitten vielä selviää josko joku tulehdus. Mutta en usko että löytyy mitään, olen ollut niin varma tästä että on jotain muuta.

Ehkä pärjään jotenkin kun opin elämään asian kanssa ja ruokavalion koitan pitää kuiturikkaana ja vähärasvaisena, ehkä se auttaa.

Pelkäsin kanssa syöpää ym. mutta lääkäri sanoi että ei näin nuorilla pitäisi syöpää olla paksusuolessa, ja niinhän se onkin. Mutta kun aioita kelaa päässään niin kaikkihan sitä huolestuttaa...

Ollut siis tämän raskauden aikana vain, tai varmaankin alkanut nyt. Tilasin kerran jo lääkäriajan kun kolmen päivän ajan tuli tipoittain suolesta verta?! Peruin kumminkin, kun pelkään että joudun tähystykseen. Välillä olen kauhea kipeä koko vatsan alueelta ja turvotusta. Vuorotellen ummetus ja ripuli...karseeta. Seuraavalla lääkärineuvola-ajalla joudun kertomaan tästä riesasta. Mulla on laktoosi-intoleranssi ja käytän vain täysin laktoosittomia tuotteita, silti kauhee turvotus. Onko se tähystys ylä-vai alakautta? Kuka on ollut, oliko kauheeta. Voiko siihen mennä raskausaikana. Voiko sitä prepulsidis ottaa raskausaikana? Kiitos vastauksista!

Jännittää ihan mielettömästi. Eikä ainakaan helpota oloa. Mulla on pukamia joista en ole puhunut vielä missään. Nekin pitäisi ottaa tänään lääkärin kans puheeksi, apua! Voiko olla synnyttäneelle ihmiselle joku näin kauhea juttu...tietysti mua vaivaa, josko on jotain vakavaa, syöpä..?! Mulla on kummiski tullu sellanen omituinen tapa että nielen koko ajan, kummallista. En voi oikein lopettaakaan, koko ajan on tunne että pitää nieleskellä. Siitä varmaan tuo kaasu ja turvotus, en tiedä. Tulen kumminkin kipeeksi syönnin jälkeen (sama mitä syön). Olen aika stressaantuva joten olen varmaan nyt ihan lukossa, pitäs kai osata ottaa lunkisti, taitais auttaa tai sitten ei. On mukava lukea tästä aiheesta, ihanaa kun on muitakin joilla vähän edes samaa :)

ja hän oli sitä mieltä että on ärtynyt paksusuoli. Ikäväkseni tiedän liiankin hyvin mitä on crohnin tauti ja colitis ulcerosa. Suvussa on. En kestäisi jos mullakin ois!!!! Se on rankkaa sivustakin seurata kun toinen on kipee. Täähän on jollain tapaa perinnöllinen, mutta aion vielä kokeilla tuon visiblinin mistä lääkärini puhui ja mistä joku teistäkin kirjoitti. Olen kuullut aloen hyvistä vaikutuksista suoleen ja yleensäkin koko mahan alueeseen, onko kellään kokemuksia?

Jos tuo ei auta, saan kuulemma lähetteen sisätautipolille...pelkään niiiin mielettömästi. Täytyy sanoa että ONNEKSI mulla on pukamia josta tuo vuoto ehkä tulee. Kieltämättä syöpä on ihan yhtä pelottava ajatus kuin crohn tai cu. Kauheeta tekstiä, mutta ihanaa kun saan purettua ajatukset sanoiksi niin helpottaa vähän ;). Olen ollut mukana suolistosairaiden sopeutumisvalm.kurssilla ja sain paljon arvokasta tietoa, kannatta mennä

todellinen vaiva. Tietääkseni sille vaivalle on alettu nykyään antamaan enemmän " arvoa" eikä vain liitetä psyykkisiin tekijöihin.

pahinta minulla on kovat vatsakivut. Mikään käsikauppavalmiste ei auta. Reseptilääkkeistä Prepulsid auttoi, mutta se muuttui erityilupavalmisteeksi, joten nyt sitten täytyy pärjätä pelkän kipulääkkeen kanssa.

Käyppä antikosidanttiklinikan sivuilla sieltä saa hyviä vinkkejä. Kuitu on tärkeä asia, jotta maha toimisi tasapainoisesti. ´Toisinaan minullekin esim. puurot aiheuttavat 20min sisällä kauhea ripulin ja toisinaan menee ihan hyvin sama mitä naamaansa tunkee.

Minulle on tehty mahalaukun- ja paksusuolentähyvtykset, laktoosi ja keliakiakokeet, vatsan uä, joten ei jäänyt muita vaihtoehtoja kuin tämä colon irritable... hankala vaiva toisinaan, täytyy vaan oppia elämään sitten kai, vaikkei aika tosiaankaan naurata....

on aina helpottava jotenkin kuulla että jollain muullakin on samaisia vaivoja! vaikka paska juttu että ylipäätään tämmöinen olemassa...

vielä toivoisin että muutkin vastailis jos vastaava ongelma.

Olen miettinytkin jos kokeilis ihan gluteenitonta ruokavalioo, mutta se tuntuu sellaselta että mitään ei sais syödä ja kun on jo laktoosi-intoleranssi niin sitten tuntuu ettei saa enää mitään syödä. Ja tosiaan sitten kun kuituja tarvis kumminkin ja monet hedelmät taas aiheuttaa enempi vaivoja....hankalaa on. mutta kiitos sivustovinkistä myös, käyn tsekkaan:)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat