Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Minua on puhutellut viime aikoina tuo Jesajan kirja. Sehän löytyi Qumranista luolasta 1947 sisällöltään samanlaisena kuin se on tänä päivänä. Se on siis peräisin n. 100 eKr. Eli kristityt eivät ole voineet muutella sitä todistettavasti. Tutkijat ympäri maailmaa (myös ateistit, juutalaiset..) ovat yksimielisiä tuosta ajanmäärityksestä. Olin aivan yllättynyt kun huomasin, että Jesajan hebrean kielinen nimi tarkoittaa Herra/Jahve pelastaa. Jesajan kirjassa on yhtä monta lukua, kuin Raamatussa on kirjoja. Sen ensimmäisessä osassa on yhtä monta lukua kuin VT:ssä on kirjoja ja sen toisessa osassa on yhtä monta lukua kuin UT:ssa on kirjoja. Aivan kun Jumala haluaisi kertoa, että sen sanomassa olisi se olennainen, mitä Raamatulla halutaan kertoa ja että siinä kerrotaan Jumalan pelastuksesta. Alkukristityille se on kuitenkin ollut merkittävä kirja, koska sitä on lainattu UT:iin 80 kertaa ja UT:ssa on viitattu siihen n. 300 kertaa.



Jesajan kirjassa on valtavasti messiasprofetioita. Jesaja puhui sekä messiaan ensimmäisestä että toisesta tulemisesta. Hän puhui myös messiaan toiminnasta (42:1-7, 50:4-8), messiaan

kärsimyksistä ja kuolemasta (50:4-8; 53:4-9) ja messiaan korotuksesta (52:13,15; 53:12). Siellä sanotaan " Neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel." Immanuel merkitsee Jumala meidän kanssamme.¿Ääni huutaa: - Raivatkaa autiomaahan Herralle tie! Tasoittakaa yli aron valtatie meidän Jumalallemme! 4. Täyttykööt notkot, alentukoot huiput, mäet madaltukoot, vuorten louhikot tasoittukoot! 5. Herran kunnia ilmestyy, kaikki saavat sen nähdä. Näin on Herra puhunut.¿ Jes. 40: 3-5. Jes.42:1: Katso: minun palvelijani, jolle minä annan voiman, minun valittuni, johon olen mieltynyt. Henkeni olen laskenut hänen ylleen, hän tuo oikeuden kansojen keskuuteen. Sinut minä asetan toteuttamaan sen liiton, jonka olen tehnyt tämän kansan kanssa kaikkien kansojen valoksi, 7. avaamaan sokeat silmät päästämään kahlitut vankeudesta, tyrmästä ne, jotka sen pimennossa istuvat. Jes.42:6,7



Immanuel, Herran kunnia, liiton toteuttaja kaikkien kansojen valoksi jne. Herraa nimitetään Jesajassa lunastajaksi monia kertoja. Lunastajahan maksaa lunnaat, että saa toisen vapaaksi. Puhutaan Herran kärsivästä palvelijasta, Vapahtajasta, Herran vesasta, Herran korotetusta käsivarresta jne. Puhutaan tietystä ajasta jolloin tämä tapahtuu. Olen aivan äimistyneenä lukenut Jesajaa viime aikoina kuinka tarkkoja kuvauksia siellä on luvatusta Messiaasta. Jes 53:ssa on tarkkaan kuvattu Jeesuksen kärsimystä ja korotusta: " Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,5. mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.6. Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.7. Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut."



Halusin kertoa tästä löydöstäni siksi, että tällä palstalla on niin paljon moitittu Raamattua siitä, että sitä on muuteltu. Toisekseen halusin jakaa löytöni kristittyjen kanssa ja tähän voisitte muutkin kertoa millä tavalla Jumala on puhutellut teitä Raamatun kautta viime aikoina. Vähän samaan tyyliin kuin se kirja arvostelu oli tässä joku aika sitten. Mitä (Raamatun) kirjaa voisit suositella :)



Tuossa linkissä on lisää Jesajasta jos joku haluaa lukea.



http://www.sekl.fi/pirkko.valkama/jesaja.pdf

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat