Vierailija

eli laittakaa hintoja jos ootte itse tehneet tai teettäneet kylppäriinne kyseisen homman, meillä ois 9 neliön kylppäriin tarkotus EHKÄ tehdä tässä kesän aikana remontti, mut ei oo vielä hajuakaan mitä maksaa..

Kommentit (15)

ovat pääasiassa vielä rakennuttajan korjattavia. Oikeasti taloyhtiö korjaa ja perii rahat rakennuttajalta, ellei tämä ole mennyt konkurssiin.

Mutta jos joku on tehnyt omia remonttiviritelmiään ja sen seurauksena on tullut tuhoa, niin kyllä se tuhon aiheuttaja maksaa. Taloyhtiö remontoi ja perii maksun " tuholaiselta" .

Mutta jos " tuholainen" on saanut tuohon taloyhtiön luvan, niin taloyhtiö on siunannut viallisen remontin ja taloyhtiö maksaa silloin. Taloyhtiön ongelma on sitten riitauttaa tuo remontti " tuholaisen" kanssa, jos katsoo sen aiheelliseksi.

Ja aina taloyhtiö remontoi asumiskuntoon eli perustasoon, eli ne laatatkin ja sen vedeneristyksen. Jos ei ole muuta sovittu yhtiökokouksessa tai yhtiöjärjestyksessä.

Nykyinen osakas voi huokaista helpotuksesta (tosin hän on yksi taloyhtiön osakkaista ja maksaa osuutensa sitä kautta, jos silloin kaupasta alle 2v, niin perii nuo maksut myyjältä).

Siis kaikki tämä, jos kämppä on alle 10 v vanha.

Vai että luvallisesta rempasta kosteusvaurioita niin taloyhtiö korvaa?

Mutta jos ei ole papereita ko rempasta niin asunnon nykyinen omistaja korjaa ihan omin kustannuksin? Tuleeko silloin taloyhtiö vastaan vesieristyksissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä meni itse tehtynä pienempään kymppäriin ehkä 3000e kalusteineen. Missään nimessä ei kannata tinkiä laatoissa ja ottaa mitä tahansa ale-erää vaan ottaa sellaiset mitä jaksaa katsella 5 vuoden kuluattuakin.

taloyhtiö korjaa ja maksaa kaiken perustasoon asti eli jos oli laatat, niin laittaa jotkin halvat laatat. Itse maksatte erotuksen, jos haluatte hienommat. Toisin voidaan sopia ainoastaan yhtiökokouksessa tai kirjata se pysyväksi periaatteeksi yhtiöjärjestykseen.

Jos esteettisistä syistä joku haluaa remontoida kylppäriään, niin asukas maksaa kaiken itse. Jos remonttiin ei ole saanut taloyhtiön lupaa, korjaaja vastaa yksin 10 vuotta mahdollisesti remontissa aiheutuneiden virheiden haitoista. Myös siis vaikka omistaja vaihtuisi, niin se korjaaja jostakin menneisyydestä joutuu korvausvelvolliseksi taloyhtiölle. Kannattaa siis tuon rasituksen poistamiseksi hankkia se taloyhtiön valvonta työlle.

Ihme on jos esteettisistä syistä saisi taloyhtiön maksamaan vesieristykset. Siinäpä aika sanaseppo, jos pystyy perustelemaan muille osakkaille, miksi he moisesta maksaisivat.

taloyhtiön on saatettava asunto asumiskuntoon. Taloyhtiö tekee siis rempan ja sitten taloyhtiö (sinä mukana osakkaana) miettii yhdessä, kuka siitä saatetaan edesvastuuseen.

Jos todisteita " tuholaista" vastaan ei löydetä, niin pistätte neliöperusteisesti rempan (siis perustasoon asti) osakkaiden kesken maksuun. Sinä maksat vain oman osuutesi.

Ongelma saattaa kämppä asumiskuntoon on taloyhtiön, ei osakkaan (paitsi tietenkin osakasta toki kiusaa asia kovastikin). Ja sitten vaan uhkasakkoa hakemaan, jos taloyhtiö ei tee, mitä sille kuuluu. Tiedän yhden tapauksen, jossa mentiin näin pitkälle. Kämppä laitettiin vielä asumiskieltoon homeen vuoksi, joten taloyhtiö sitten lopulta maksoi vielä perheen asumisen remontin ajalta hotellissa. Toki tämä samainen osakas joutui maksamaan neliöperusteisesti oman osuutensa, mutta koska hänen kaupoistaan oli alle 2v, niin hän peri ne rahat osakkeen hänelle myyneeltä henkilöltä.

Entä jos asuntoon on joku aiempi omistaja tehnyt remontin. Yli 10-vuotta sitten. Ja nyt asunnon kylpyhuone on umpihomeessa... Kuka maksaa mitä?

Vierailija:

Lainaus:

taloyhtiö korjaa ja maksaa kaiken perustasoon asti eli jos oli laatat, niin laittaa jotkin halvat laatat. Itse maksatte erotuksen, jos haluatte hienommat. Toisin voidaan sopia ainoastaan yhtiökokouksessa tai kirjata se pysyväksi periaatteeksi yhtiöjärjestykseen.

Jos esteettisistä syistä joku haluaa remontoida kylppäriään, niin asukas maksaa kaiken itse. Jos remonttiin ei ole saanut taloyhtiön lupaa, korjaaja vastaa yksin 10 vuotta mahdollisesti remontissa aiheutuneiden virheiden haitoista. Myös siis vaikka omistaja vaihtuisi, niin se korjaaja jostakin menneisyydestä joutuu korvausvelvolliseksi taloyhtiölle. Kannattaa siis tuon rasituksen poistamiseksi hankkia se taloyhtiön valvonta työlle.

Ihme on jos esteettisistä syistä saisi taloyhtiön maksamaan vesieristykset. Siinäpä aika sanaseppo, jos pystyy perustelemaan muille osakkaille, miksi he moisesta maksaisivat.

Kannattaa ehdottomasti itse purkaa entiset pois niin säästää mahdottoman paljon. Tuntitaksa on niin kova (täällä oli 42e) että sillä rahalla saa jo paljon hienouksia sitten uuteen kylppäriin..

Nimittäin taloudenhoitajan on pakko ollut säästää kaikki kuitit. Niitä on säilytettävä 10 vuotta. Kyllä sieltä pitäisi löytyä tietoa tuon viallisen remontin tekemisestä, jos sen kerta on taloyhtiö maksanut. Ja jos siitä on saatu vakuutuksesta korvauksia, niin saattaa löytyä jopa vian kuvaus yms. sopivaa paperia taloyhtiön vakuutusyhtiön arkistoista. Myöskin pitää penkoa kaikki vanhat pöytäkirjat. Jos isännöitsijä ei niitä anna nähtäväksi, niin uhkaile lakimiehellä. Kyllä todisteita pitäisi löytyä helpollakin, kuka on antanut kenelle luvan korjata se vanha vika virheellisesti ja kuka on katsonut hommaa päältä. Koko taloyhtiönhän etu olisi saattaa se mahdollinen " tuholainen" edesvastuuseen tekosistaan.

edellinen omistaja tehnyt remontin. tarkkaa ajankohtaa en tiedä, mutta hyvinkin voi alkaa olla 10 vuotta täynnä. Isännöitsijä ei tiedä asiasta mitään(?), mutta on vissiin vaihtunut tässä välissä. Ja nyt kylppäri on homeessa ja se pitää rempata.

Työmies maksoi 30 euroa tunti (oli kuitenkin urakka), putkimies 50 euroa tunti. Vanhan purkamiseen meni n. 4 päivää, vesieriste ja lattiaan valetut lattialämmitykset (ovat muuten kalliita!) saatiin viikossa (kuivuminen vei viikon) ja kolmannen viikon lopulla valmistui laatoitukset, kalusteet ja putkityöt. Kalusteina käytettiin vanhat uudestaan.

- Muista kuitenkin kotitalousvähennys. Se on miehelle ja naiselle erikseen jotain yli 1000 euroa, yhteensä siis yli 2000 euroa.

Jos ei taloyhtiö tee sitä, niin jokin viranomainen (kun en muista mikä taho) voi määrätä taloyhtiölle uhkasakon. Silloin todennäköisesti ensin asunto pitää julistaa asumiskieltoon.

Jälleen taloyhtiö tekee perustasoon ja asukas maksaa erotuksen, jos haluaa parempaa.

Jos yli 10 v on kulunut, niin omistusasunnossa ei voi mitään kuin alkaa omistajan vaan korjaamaan. Toki silloin jos ostamisesta on kulunut alle 2 vuotta, tällöin ostaja voi vaatia myyjältä hinnanalennusta tai kaupan purkua, oli sen kämpän sitten korjannut viallisesti kuka tahansa.

miten remontti on silloin aikoinaan mennyt. On varmaan helpompi sieltä päin lähteä selvittämään. Ja jos ei ollut taloyhtiön lupaa niin sittenkö minä maksan kaiken ihan itse?

Tämän jälkeen kyllä myyn sen kämpän...

Kiitos sinulle vastauksista!

Vierailija:

Lainaus:

eli laittakaa hintoja jos ootte itse tehneet tai teettäneet kylppäriinne kyseisen homman, meillä ois 9 neliön kylppäriin tarkotus EHKÄ tehdä tässä kesän aikana remontti, mut ei oo vielä hajuakaan mitä maksaa..

muistakaa, etta taloyhtioissa ei kuka tahansa saa menna kosteita tiloja remppaamaan, ja ainakin taloyhtiolta pitaa tulla valvojan.

Ja usein taloyhtio maksaa kosteuseristyksesta tulevat kulut.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat