Seuraa 

Joku mulle kertoi kokemuksestaan, että lääkärin vastaanotolle päästyään oli lääkäri ensi töikseen käskenyt naista laihduttamaan, vaikka heilläkin lapsettomuuden syynä oli miehen huomattavasti alentunut spermanlaatu. Tähän laihduttamiseen oli kulunut puoli vuotta ja sitten uudestaan hoitojonoon. Oikeastiko?? Toki tiedän, ettei se ylipaino mitenkään hyväksi ole, mutta toisaalta tiedän monia reilustikin ylipainoisia tuttaviani, jotka ovat tästä huolimatta onnistuneet luomusti ihan loistavasti lapsen saamisessa. Eli miten on, laittaako lekuri mut ensimmäiseksi dieetille ja sitten vasta aletaan miettiä sopivia hoitomuotoja? Grr.. Meillä kuitenkin se ICSI on ainoa vaihtoehto.

Kommentit (13)

Tässä aloin juuri miettiä, että jos tavoitteeni on bmi 25, niin... Kun eihän yritysaikana saisi edes kovin nopsaan laihduttaa, ettei hormonitoiminta kärsi, joten ehtisihän siinä mennä koko hedelmällinen aika sivu suun ennen kuin olisin siellä bmi25:ssä. Minusta todellakaan ei kaikkien tarvitse olla samankokoisia tai -näköisiä!

Eikä runsaskaan ylipaino välttämättä tarkoita sitä, että olisi pco tai kolesteroli koholla tai verensokeri mitä sattuu - ainakin viimeksi mainitut ovat myös perintötekijällisiä seikkoja.

Tuo 5-10% pudotus painossa on ihan hyvä tavoite ja sitä varmasti suositellaan. Harvemmin varmasti tullaan sanomaan todella ylipainoisellekaan että laihdutapa nyt itsesi normaalipainoiseksi niin katsotaan sitten. Minä tiedän myös monia ylipainoisia äitejä, joillain on ihan suurperhekin, eli ei se raskautuminen välttämättä sitä painoa katso.

Eikä minulla itsellänikään ole mitään lapsettomuuteen vaikuttavaa tekijää itselläni, ainakaan sellaista joka nyt ylipainostani johtuisi. Mutta olen nyt saanut todellakin n. 8% painosta pois ja terveellisen elämäntavan myötä saattaa vielä muutamia kiloja lähteä. Mutten usko ollenkaan, että painon pudottamisella olisi merkitystä raskautumisessamme.

Kaikille ylipainoisille yrittäjille tsemppiä! Eikä todellakaan tavoitetta bmi25:een!

Olen laihduttanut nyt noin 10 kg, olen silti reippaasti ylipainoinen. Julkiselta en saanut edes clomeja, koska niistä ei kuulema ylipainoselle hyötyä ole. Yksityisellä raskauduin toisesta clomikierrosta inssin avulla, tämä tosin meni kesken. Sain julkiselta myös PCO diagnoosin. PCO:sta ei yksityislääkärin mukaan ole minkäänlaisia viitteitä. Miehelläni on 1 % normaalinmuotoisia siittiöitä, joka ei julkisen puolen mielestä ole haitta. Yksityisen lääkärin mukaan tuolla määrällä luomusti raskautuminen on hyvin epätodennäköistä. Lisäksi minulla on prolaktiinin liikatuotanto.

En ruikuta sitä, että yksityisellä kehotettiin laihduttamaan, enkä kiistä sitä, etteikö ylipainosta olisi haittaa hedelmällisyydelle. Lähinnä kiukuttaa nuo pikaistuksissa yleistyksien varassa tehdyt virhepäätelmät. Jos ylipaino olisi ainoa hedelmällisyyttä heikentevä tekijämme, olisimme toki jo saattaneet onnistua. Tai sitten emme. Joillain se vaikuttaa heikentävästi, joillain ei.

Kyllä maltilliseen painonpudotukseen kannattaa toki paneutua jos pudotettavaa on, muistakin kuin hedelmällisyyssyistä.

Onnea matkaan !

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aluksi lääkäri käski laihduttamaan, mutta kun löytyi muitakin syitä kuin ylipaino niin siitä ei oo enää ollu puhetta. Tosin oon laihduttanut lääkärin pyytämän 5-10%.

Ylipaino aiheuttaa raskauden aikana aika paljon ongelmia: rasakuden ajan diabetes on yksi niistä. Huono kunto ei ainakaan helpota elämää muutenkaan. Ja yksi lapsettomuutta aiheuttava oireyhtymä aiheutuu juuri ylipainosta: pco, mutta toki pco ta on normipainoisillakin kuten minulla bmi 23. Kannattaa laihduttaa, se helpottaa elämää ihan ilmankin lapsihaaveita. Ja kun kerran lapsiakin haluat ja kärsitte lapsettomuudesta, niin sitä suuremmalla syyllä bmi 25 tavoitteeksi.

meidän kaikkien kuitenkaan tarvitsee samankokoisia olla. Vai? Ylipainon ongelmat ovat kyllä tiedossa, siitä ei pidä huolehtia. Ylipainoisilla ei ilmeisesti ole oikeutta mihinkään, ennen kuin he ovat ns. normaalipainossaan. Se on kuultu kyllä ennenkin. Kaksi hyvää ystävääni ovat kohtalaisen ylipainoisia, eikä kummallakaan ollut raskaudessaan sen suurempia ongelmia ainakaan painosta johtuen. Jos tämä lapsensaanti on muutenkin hankalaa, niin miksi pitää vielä puuttua ihmisen henkilökohtaiseen olemukseen?

vähäinen määrä siittiöitä ei ole useinkaan este lapsen saannille mikroinjektiohoidon (ICSI) ansiosta. Kun kuitenkin tuota ylipainoasiaakin kyselit, niin painonpudotuksesta ei varmasti voi olla haittaa onnistumisen kannalta. Maikkarin sivuilta: " Lihavuus heikentää koeputki- tai mikroinjektiohedelmöityksen onnistumistodennäköisyyttä. Lihavuus heikentää myös vastetta munasarjojen kypsymistä edistävään stimulaatiohoitoon."

http://www.mtv3.fi/poliklinikka/Naistentaudit.shtml/349410?Lapsettomuus

Lisäksi on lukuisia muita tutkimuksia siitä, että painonpudotuksesta on usein apua lapsettomuuden hoidossa...

Mm. Väestöliiton sivuilta: " Raskaus voi myös joskus saada alkunsa, jos nainen pudottaa painoaan. Muutaman kilon painonpudotus voi auttaa lisääntymishormoneja toimimaan tehokkaammin. Sekä ylipaino että alipaino voivat aiheuttaa munasolun irtoamishäiriöitä."

http://www.vaestoliitto.fi/lapsettomuus/tutkimukset_ja_hoidot/ennen_hoitoa/

Tsemppiä ja onnistumista toivottelee,

Haniska rv 21+1

aavaaatu:

Lainaus:

Siis pakko vielä kommentoida, että ymmärrän kyllä edellisen kannan, mutta eihän mussakaan mitään vikaa ole. Ainakaan testien mukaan. Miehen siittiöitä oli 18 kpl, joista yksi terve. Että sinänsä en nyt ymmärrä, miten mun paino vaikuttaa asiaan. Mutta joo.

Kyllä ylipainoisetkin voi saada lapsia, kuten kaksi parasta ystävääni. Heilläpä ei ollu mitään ongelmia alun perinkään. Laakista tärppäs. Plussa onnea vaan ja terveet elämäntavat kehiin.

Ymmärrän hyvin kantasi, että koska teillä vika on selvästi miehessä, painoosi ei puututtaisi.

Kuitenkin ilmeisesti on olemassa aika kiistatontakin näyttöä siitä, että reilusti ylipainoisella hormonivaste on huonompi, puhumattakaan raskauden ja synnytyksen jälkeen mahdollisesti tulevista muista ongelmista.

Julkisella puolella lääkärit joutuvat perustelemaan valintojaan erilaisissa yhteyksissä. Jos hoidoille on asetettu suositus-BMI-rajat, voi olla että niitä on ns. pakko noudattaa. Yksityisellä käsittääkseni hoitavat suuremmin kyselemättä, kun asiakas on kuitenkin se maksaja (eikä julkisen puolen tavoin veronmaksajat).

Ymmärrän siis kuitenkin hyvin, ettei painosta jaksaisi kuunnella, varsinkaan kun sitä ei ihan tuosta vaan aina saa alas. Samalla ymmärrän kuitenkin myös lääkäreiden kannan asiaan. Molemmissa puolissa on varmasti osa totuutta.

Siis pakko vielä kommentoida, että ymmärrän kyllä edellisen kannan, mutta eihän mussakaan mitään vikaa ole. Ainakaan testien mukaan. Miehen siittiöitä oli 18 kpl, joista yksi terve. Että sinänsä en nyt ymmärrä, miten mun paino vaikuttaa asiaan. Mutta joo.

Eli tuolla toisella palstalla yksi kohtalotoveri kertoi, että lääkäri kyllä mainitsee ylipainosta hänen kohdallaan joka käyntikerta, mutta koska heillä varsinainen vika on miehessä, hoidot aloitettiin saman tien. Näin siis naisen painosta huolimatta. Tämä tieto helpotti, koska meillä todellakin ainoa lapsensaantimahdollisuus on ICSI johtuen juuri miehestä, niin jospa mäkin selviäisin vain toruilla? :)

aavaaatu

Kun hain yksityiseltä lähetteen TAYSiin, niin gyne ei puhunut painosta mitään, hän katsoi papereista että tuo spermanlaatuhan on heikentynyt (tuloksena siinä on hieman heikentynyt spermanlaatu). Kun itse sanoin, että olen saanut painoa pudotettua niin hän sanoi sen olevan hyvä, sillä sitten raskausaikakin sujuu paremmin.

YTHS:n gyne on kuitenkin koko ajan nalkuttanut painostani ja ollut sitä mieltä, että painoa on pudotettava ennen kuin se lähete irtoaisi sieltä.

BMI:ni on nyt 35 ja tässä odotellessa pikku hiljaa laihduttelen; muutan terveellisempään suuntaan elämäntapoja (jotka eivät nyt kamalan kauheita ole ylipainosta huolimatta), mitään äkkinäistä nälkäkuuria en siis aio pitää. Jossain oli joskus, että inssiin pitäisi olla BMI alle 35 ja rankempiin hoitoihin oli joko 33 tai 30, en muista, kumpi.. Mutta nuo ovat kuulemma ohjeellisia rajoja..

Eli en osaa vastata kysymykseesi, mutta tosiaan olisi mukava tietää, että miten asian laita on...

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat