Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

kysyy muutamat lapsettomat ystävät. Jäin sanattomaks. Mitä itse vastaisit?? Teettekö mitään?? Mihin se aika menee??

Sivut

Kommentit (25)

Noh meidän aamu alkaa klo 6 kun tyttö 3 kk herää... syötöt, vaipanvaihdot, juttelut. Sitten herää poika 1v7kk, puurot, vaipat ja leikit.. itse ei pahemmin ehdi istuskella, eikä edes kahvia juomaan. Kotiäitinä minä hoidan lapsiani :)

Mitä kotiäiti tekee. Hoitaa lapsia kotona.

Samaa hommaa kuin lastentarhan tädit tekevät, mutta sen lisäksi hoidetaan samalla koko koti, perhe-elämä, siivoukset, pyykkäykset, ulkoiluttamiset, kerhoihin viemiset, harrastukset yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

meidän perhettä yhden illan. kysyi toimeliaana että mitäs te yleensä teette näin iltaisin että saadaan kivoja kuvia. just joo. pesin pyyhin ja pyörin siinä normaalirataa neljä tuntia eikä se sitten enää kysynyt. sanoi vaan että eipä sun vissiin tarvi tehdä mitään kun on muutenkin tekemistä. niinku mennä napatanssiin tai " harrastaa kokkausta"

heh

hölppä ja kome kollia

Aivanko oisin itse kirjoittanut! Just noin rennosti otan minäkin hommani.

Välistä ihan villiinnyn ja teen hommia urakalla ja taas välillä rennommin. Meillä on vain noita lapsia enemmän, mutta kaksi päivisin " pitää seuraa" äidille ja kolme koululaista.

Tänäänkin on ollut sellainen rafiikki kun lapset tulee koulusta kavereiden kanssa. Tämän hetkinen lapsisaldo on 8, sitten pitää muistuttaa aina että mihin aikaan on kenenkin lähdettävä kotiin..

No oonpa piirakan leipassu, lumityöt tehny, pyykkiä pessy ja laittanu paikat kuntoon....eli tänään kohtuullinen saldo. Just aattelin käväistä täällä sivuilla ja laittaa kahvit tippumaan ja ottaa sudukon työn alle! =)

Hei, ei ollut tarkoitus tehdä tästä mitään kilpailua, kuka tekee enemmän töitä, eihän? Mähän totesin viestissäni, mm. että " Toisaalta, kun lapsi ei ole päivällä kotona, ei tuo ehdi niin paljon sotkemaankaan ;) " Mä muuten kokkailen välipalan ja mieheni kanssa päivällisen (ei valmismakaronilaatikkoa). Ruokaan panostus ei välttämättä riipu kotiäitiydestä tai työssäkäynnistä, ei meillä ainakaan.

Ihan varmasti kotiäitiys on joillekin rankkaa ja vaikeaa, uskon sen. Joillekin ei. Joillekin työn ja perhe-elämän yhdistäminen on rankkaa, joillekin ei.

Nicky75:

Lainaus:

sparven:

Lainaus:

Ninni-03:

Lainaus:

Kotiäiti tekee päivisin sitä, mitä muut tekevät töiden jälkeen (esim. kotityöt, harrastukset, opiskelu) ja sitä, mitä jotkut tekevät työkseen (hoitavat lapsia).

Tähän lisään vielä, että kotiäiti tekee kotitöitä paljon _enemmän_ kuin työssäkäyvä äiti, koska kotona olevat taaperot ja leikki-ikäiset sotkevat kotia aamusta iltaan. Oikeastaan tämänikäisten lasten kotiäiti ei ehtisi tehdä mitään muuta kuin korjata lasten jälkiä, jos haluaisi kodin pysyvän järjestyksessä. Joskus joku on ihmetellyt, että miksi kotiäidin koti on sotkuisempi kuin työssäkäyvän äidin, mutta voisi pikkaisen käyttää sitä kuuluisaa maalaisjärkeä ja miettiä, että mistäköhän voisi johtua.;-)

Pakko minunkin lisätä..:

Kotiäiti kokkailee myös päivällisen ja välipalat. Hoitaa

Lainaus:

aamupäivä

ulkoilut, harrastukset jne.. Niitähän ei enää iltapäivällä töistä tuleva äiti tee.. ;D Ja ehkä tulee siivottua yms. vähän tarkempaa kuin töissä ollessa, tai itsellä ainakin. Lisäksi tulee tietty panostettua ruokaan eri lailla, eli pelkkiä eineksiä tai makaroni-jauhelihamössöjä ei pöydässä liikoja näy; ehtii tehdä ja kokeilla kaikenlaisia. Eli etujakin on :O

Eli ei ihan " samaa mitä muut tekee töitten jälkeen" . :)

sparven:

Lainaus:

Ninni-03:

Lainaus:

Kotiäiti tekee päivisin sitä, mitä muut tekevät töiden jälkeen (esim. kotityöt, harrastukset, opiskelu) ja sitä, mitä jotkut tekevät työkseen (hoitavat lapsia).

Tähän lisään vielä, että kotiäiti tekee kotitöitä paljon _enemmän_ kuin työssäkäyvä äiti, koska kotona olevat taaperot ja leikki-ikäiset sotkevat kotia aamusta iltaan. Oikeastaan tämänikäisten lasten kotiäiti ei ehtisi tehdä mitään muuta kuin korjata lasten jälkiä, jos haluaisi kodin pysyvän järjestyksessä. Joskus joku on ihmetellyt, että miksi kotiäidin koti on sotkuisempi kuin työssäkäyvän äidin, mutta voisi pikkaisen käyttää sitä kuuluisaa maalaisjärkeä ja miettiä, että mistäköhän voisi johtua.;-)

Pakko minunkin lisätä..:

Kotiäiti kokkailee myös päivällisen ja välipalat. Hoitaa

Lainaus:

aamupäivä

ulkoilut, harrastukset jne.. Niitähän ei enää iltapäivällä töistä tuleva äiti tee.. ;D Ja ehkä tulee siivottua yms. vähän tarkempaa kuin töissä ollessa, tai itsellä ainakin. Lisäksi tulee tietty panostettua ruokaan eri lailla, eli pelkkiä eineksiä tai makaroni-jauhelihamössöjä ei pöydässä liikoja näy; ehtii tehdä ja kokeilla kaikenlaisia. Eli etujakin on :O

Eli ei ihan " samaa mitä muut tekee töitten jälkeen" . :)

Kun olin jäämässä hoitovapaalle töistä (kävin muutaman kuukauden töissä, kun mies oli hoitovapaalla), niin eräs työkaveri, yli nelikymppinen sinkkunainen esitteli olevansa niin lapsirakas ja kuinka monen kummi hän on ja miten kaikilla ystävillään on lapsia.. sitten kysyi pokkana multa: Mitä aiot tehdä kun sulla nyt alkaa tuo pitkä loma?

Että näin. Ei sitä taida saada käsitystä lapsiperheen arkirumbasta, ennenkuin on omakohtaista kokemusta ;)

Ninni-03:

Lainaus:

Juu ei tule kilpailua..Sillä yritin änkeä noita hymyjä tekstin väliin, ettei kukaan ajattele, että palko nenässä kirjoitellaan. :)

Tottahan se on, että jokainen määrittelee sen rankkuuden itse. Jokainen tyylillään. Joku on tyytyväinen tilanteeseensa, ja joku toinen taas ei.

Niin, ne kommenttini olivat vaan lähinnä esimerkkejä yleisellä tasolla/ kuvausta meidän arjesta (avaukseen liittyen vastailua), ei suunnattu ketään tiettyä kohtaan :).

Omaa taustaa sen verran, että kotona olen, ja toista lasta odotellaan kesäksi. Olen ollut nyt n. 1½v pois töistä, ja voisin kuvitella meneväni takaisinkin jo ;) ( raha," aikuisten maailma" ), jos tilanne olisi toisenlainen. Tämä nyt vaan esille siksi, että en todellakaan ole kummassakaan " leirissä" (kotiäitiys vs. ura), vaan ehkä jalka molemmissa ennemminkin. Joten en näe järkeväksi kumpaakaan niin moittiakaan!

no joo, nyt tulikin sitt sepusteltua.. =D

Eihän lapseton voikaan ymmärtää, mitä me kotiäidit teemme. Täähän on niin näkymätöntä työtä suurimmaksi osaksi. Ymmärrän silti, että jäit sanattomaksi. Mäkään en meinaa muistaa enää, miten sitä ei voinut käsittää, että kotiäidit jaksaisivat olla " vain kotona" mutta nyt muistin.

Eli ei kai lapseton ymmärräkään, vaikka kuinka kertoisi, että sitä vain menee aika lapsen kanssa nopeasti, kun lapsen kanssa on niin paljon huolehdittava siitä, että tietyt arkirutiinit, kuten syömiset ja pukemiset, leikkimiset ja lukemiset, sujuisivat. Sehän tosiaan kuulostaa aika tylsältä ja siltä kuin ei tehtäisikään yhtään mitään, jos alkaa ajattelemaan asiaa oikein todella! Mutta on ihan kunnon työtä eikä aina meinaa aikatauluissa ehtiä pysymään yhtään millään! Olen kauhulla ajatellutkin sitä aikaa, jolloin aamut vielä täytyy tupata täyteen sitä päiväkotiin lähtemispukemista ja töihin menoa mutta onhan siihen onneksi vielä aikaa.

Mulla on kotona tosin vain yksi taapero (8 kk), mutta siltikään en ota pulttia siitä mitä pitäis tehä. Otan rehellisesti sanottuna rennosti: touhuan pojan kanssa, joskus laitan jopa ruokaakin, usein syön vanhoja tähteitä, eineksiä tai vähintään puolivalmisteita. En myöskään tee viikkosiivousta, vaan siivoilen silloin kun huvittaa ja tuntuu, että on pakko. Luen kirjoja, kun vauva leikkii yksinään tai nukkuu. Ja surffaan netissäkin välillä. Toisinaan kyläillään kaveriperheessä. Olen rehellisen laiska kotiäiti, mutta se on vain kohtuullista sillä korvauksella, mitä kotona olostani saan. Eli jos joku kadehtii, että olen laiskuuttani kotona (jatkan äitiysloman jälkeenkin), niin sanon, että teen kyllä töitä sen hurjan 300 euron edestä, mitä kuukaudessa saan. :)

katsoo vähän kahden pikkupojan perään, välillä käy täyttämässä pyykkikoneen, tiskailee vähän tiskejä (jos huvittaa), siivoilee vähän isompia sotkuja, lämmittää edellisen päivän ruuan tai syödään ihan reilusti eineksiä... lukee lapsille kirjoja, laittaa pienemmän päiväunille ja sillä aikaa tehdään isomman kanssa palapeliä tai väritetään...

Yleensä näin... eli rennosti meillä :)

Me kotiäidit istutaan kotona milloin missäkin huoneessa ja ihmetellään et mitä sitä oikein tekis ko ikinä ei oo kotitöitä tms. Katotaan tv:tä aamusta iltaan ja soitellaan kaikille. Sit ko on nälkä ni tilataan pizzaa ja haetaan pari leffaa. Lapset tietenkin leikkii koko tän ajan. Jep jep!

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat