Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Meillä tyttö nyt 2v1kk ja pituutta vasta 79cm, olisko syytä huolestua? Niin, asumme ulkomailla, joten täällä ei neuvola-käytäntöä ole : (

Muuten on kyllä kehittynyt hyvin.

Kommentit (15)

Nyt on pituuskasvu loppunut ja likka on 159 senttiä pitkä. Toinen tyttö oli 84-senttinen 2-vuotiaana ja nyt hän on 154 senttiä pitkä. Menkat ovat olleet jo vuoden eli tuskin enää kasvaa. Kumpikin on ihan hyvän kokoisia tyttöjä eikä koskaan ole tutkittu, onko jossakin vikaa, kun ovat pienehköjä. Itse olen 171-senttinen, mutta suvussa on paljon pieniä ihmisiä ja hujoppeja myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

mutta ei siis poikkeavan lyhyt. Sittemmin hän alkoi kasvaa reippaammin.

Kaikkienhan ei tarvitse olla pitkiä ja vanhempien pituudella on osuutensa perimässä. Jos teillä on otettu mittoja, olisi ehkä syytä vähän vilkaista niistä tuota kasvamista.

Allergiat, keliakia ja astma voivat vaikuttaa pituuskasvuus.

Mutta jos olet ulkomaalaisen miehen kanssa naimisissa, kenties etelästä kotoisin? niin ne miehethän on vähän kitukasvuisia, ettei lapsistakaan sovi isoja odottaa... tollanen pituus antais aikuispituusarvioksi jotain 160cm

riittävästi jodia. Se vaikuttaa kilpirauhasten toimintaan. Suomessa jodia saadaan nykyään riittävästi ja sitä ei tarvitse antaa lääkkeinä. Myös pienikokoisilla raudan saamisen perään pitää katsoa.

Meilläkin pienikokoinen lapsi. Otatimme yksityisellä verikokeet, kaikki oli hyvin. Ennenkaikkea sillä tutkimuksella oli tarkoitus pudottaa se iso painava huolestuneisuuden kivi sydämen päältä pois. Joten kannattaa kokeilla teilläkin sitä. Silloin sitten lopetimme lapsen painostamisen syömään ja ilman painostusta hän on alkanut syödäkin kuin hevonen. Ei nyt ole alkanut kasvamaankaan. Ainahan jonkun on oltava se pienin kuitenkin. :)

Neuvolakortista vielä tarkistin, meidän lapsi oli 84 cm pitkä 2-vuotistarkastuksessa. Suomessa ei ainakaan edes tälle tehty mitään, jos on muuten terve. Oma-aloitteisesti teetätimme tutkimukset.

79cm, ja mä olen 165cm nyt eli en ihan tappi. Joissakin suvuissa lapset on pienikokoisia ja venähtävät pituutta yhtäkkiä murrosiän alussa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat