Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Sain itse synnytyksessä todella pahat repeämät välilihan leikkauksen takia. Emättimen repeämät kuuluvat vielä asiaan, mutta leikkausviillosta lähti yksi repeämä peräsuolen puolelle niin, että sulkijalihaskin vaurioitui.

Onko minulla kohtalotovereita? Kuinka olette toipuneet? Mitä oireita on jäänyt?

Itselläni synnytyksestä on niin vähän aikaa vielä, että kivut ovat kovat. Lisäksi ulostuksen kanssa on aika lailla ongelmia. Toivottavasti ne menevät ohi.

Minulla on jäänyt tuosta synnytyksestä jotain hampaankoloonkin. Tapauksessani olisi pitänyt tehä sektio, muttei kuitenkaan tehty.

Kommentit (10)

Itellä 7kk synnytyksestä, III ja IV asteen repeämät sulkijalihasta myöten. Pidätyskyvyt hukassa, vessaan mennään ja tosi lujaa kun se hetki koittaa, muuten tulee housuun niin pissat kuin kakatkin. Oon rampannut tarkastuksissa synnytyssairaalassa jo muutamaan otteeseen ja seuraavaksi mennään sitten gastrokirurgiselle nimenomaan noihin UÄ & puristusmittauksiin. Lueskelin sitä oisko 10/2005 Duodecimin julkaisussa ollutta artikkelia näiden repeämien korjauksista ja aika lohduton oli se paranemisprosentti näillä jälkikäteen tapahtuvilla korjausleikkauksilla. Masentaa masentaa masentaa.

Toive olisi saada toinenkin lapsi lähivuosina, mutta mitenkä tuota voi edes kuvitella raskautta kun alapään kipujen takia sikiäminenkin olisi neitseellistä :) ja jos ei pidätyskykyä ole tässäkään vaiheessa, niin miten sitten raskaana ollessa? Ei puhettakaan töihin palaamisesta, täytyy toivoa, että noista seuraavista tutkimuksista tulis jotain ratkaisuehdotusta tilanteeseen. Jospa sitten hoitovapaan aikana korjausleikkaus tai hyvin kohdistettua fysioterapiaa tms.

Hirvittää vaan paranemiset, synnytyksen jälkeen kesti 5vkoa ennenkuin pystyin edes varovaisesti istumaan hetken toisella kankulla, ulostaminen oli hirveää ainakin ekat 4kk (verta!) ja edelleen saa olla tosi varovainen.

Ja raivostuttaa kun tämä kaikki olisi voitu estää sektiolla. Onhan siinäkin paranemisensa ja vaaransa, mutta ainakin tämä äiti olisi toimintakykyinen ja toinen raskauskin olisi todennäköisempi. Mitä siis säästettiin viemällä synnytys väkisin läpi alakautta? Ketä säästettiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mulle kävi sama, eli tuli niitä kolmannen asteen repeymiä sulkijalihakseen saakka. Syynä oli ilmeisesti, se että vauvan huonojen sydänäänien vuoksi synnytystä piti nopeuttaa ja käytettiin imukuppia ILMAN episiotomiaa! Huhhuh. Mun mielestä selvä virhe, sillä väliliha oli jo ehditty puuduttamaan mutta lääkäri ei päästänyt kätilöä lähellekkään ;´(. Lääkäri oli muutenkin aivan hermona ja huusi mulle, eikä kätilön pyynnöistä huolimatta suostunut tulemaan keskustelemaan synnytyksen jälkeen. Ja nyt sitten pelottaa, kun ois kesällä uusi synnytys edessä :(. Toivottavasti noi paikatut arvet joustais (mutta arpikudos taitaa olla huonoa joustamaan).

Mulle jäi pysyviäkin ongelmia, sillä ilman pidätyksen kanssa on joskus vaikeuksia, mutta ois voinut käydä pahemminkin...ja jos tulevassa synnytyksessä repeää vielä pahemmin :(...

Mun täytyy kyllä päästä johonkin pelkokeskusteluun.

Onneksi ihmiselimistö kummasti toipuu pahoistakin vaurioista. Ekaan pariin viikkoon en minäkään istunut, mutta sen jälkeen kaikki sujui jo paremmin. Kannattaa käyttää ulosteen pehmennyslääkettä (esim. Levolac yms.) alussa, ettei joudu yhtään ponnistelemaan.

Toipumista! Ja tietenkin onnea pikkuisesta!

t. Meri05 rv14+

Hyvä kuulla, että kohtalotovereita on. Kävin lukemassa tuota aiempaakin viestiketjua, ja hieman samanlaisia ongelmia tuntuu minullakin olevan. Kiitos kannustavista kommenteista, että kaikesta selviää, vaikka jotain vaivaa voi jäädäkin.

Itselleni synnytyslääkäri sanoi, että koska on kolmannen asteen repeämät, en voi enää toiste synnyttää alakautta, vaan sektio tehdään automaattisesti. Aika mielenkiintoista, että sairaaloittain tähän suhtaudutaan eri tavalla. Minulta lääkäri siis suorastaan kielsi alatiesynnytykset jatkossa!!

Minulla on synnytyksen jälkitarkastus sairaalassa; mitähän siellä tapahtuu? Tehdäänkö jälkitarkastuksessa jo nuo peräsuolen ultraäänitutkimukset, vai onko se jokin erillinen tutkimus?

ei tehty välilihan leikkausta.

Lääkärit sanoivat että tällaisissa repeämissä episiotomia ei auta ts.siis olisi tullut ihan samat repeytymät+ vielä episiotomia-haava, auts!

Ehkä sinulle kävi samoin, Meri?

Kannattaa ehdottomasti mennä puhumaan asiasta pelkopolille, minulle ainakin sanottiin että seuraavakin synnytys alakautta, mutta käytäntö ja suositukset vaihtelee sairaaloittain.

No, onneksi ketään ei voi pakottaa synnyttämään alakautta, joten sektion varmasti saa jos todella haluaa.

Tsemppiä!

ja IV:asteen repeytymä. Minut paikattiin spinaalipuudutuksessa ja se oli mielestäni hyvä, en tuntenut mitään.

Pari viikkoa synnytyksestä en pystynyt istumaan, mutta siinä jälkitarkastuksen aikoihin (7vk synnytyksestä) olin jo kunnossa.

Ainut ikävä puoli on se että ulosteenpidätyskyky on heikko, pakko mennä vessaa heti jos tulee hätä. Ilmeisesti lantionpohjanlihasjumppa olisi tärkeää juuri nyt. Ei ole tullut jumpattua.. :/

Seksiä 8vk synnytyksen jälkeen ja ei mitään ongelmia, vähän kiristi ekalla kerralla, mutta kireys meni nopeasti ohi. Kummankaan mielestä seksi ei tunnu mitenkään erilaiselta kuin ennen eli se puoli korjaantui onneksi.

Minulle sanottiin jälkitarkastuksessa että suurin osa pahoista repeytymistä paranee hienosti.

Eli tsemppiä sinne, kyllä se siitä :)

MerryM. : siksi tuota episiotomian tekemättömyyttä mietin, kun ktilö oli sitä mieltä, että imukupin kanssa eppari on tehtävä aina, ja antoi rivien välistä ymmärtää, että se olisi pitänyt tehdä ja olisi ehkä estänyt tän repeämisen. Tiedä sittensiitä, mutta ihmetytti vaan kun oli jo puudutettu ja silti hmma jätettiin kiireessä tekemättä.

Mulle ei sanottu sairaalassa eikä neuvolassa mitään synnytystavasta, eli pitävät minua n. normaalitapauksena repeämisestä huolimatta. Tosiaan taitaa olla se pelkopoli ihan paikallaan...jospa sais asianmukaista tietoa, miten tää homma nyt uusintakierroksella parhaiten menisi.

t. Meri05

Meitä on monta kohtalotoveria:)

Mä sain tytön 3/04 ja synnytyksestä II/III:n asteen repeämät eli varmaan samat kun sulla. Alku oli kamalaa, mutta nyt kun siitä on jo kulunut melkein kaksi vuotta, sitä ei enää edes muista sillä lailla. Mulla ilmanpidätyskyky on lähes olematon, joka on tosi kiusallinen ja vaivojen ilmaantuessa synnytys taas muistuu mieleen... Muuten kaikki on ok, sainpa tuossa puoli vuotta sitten toisen lapsenkin;) Sektiolla tosin. Ja kyllä oli positiivinen kokemus! Ei muuta kun vaadit sektiota jos toiste pelkäät synnyttää! Kyllä se siitä. Säkin varmaan sat kutsun jälkitarkastukseen, jossa sulkijalihaksen toiminta testataan ja ultrataan. Toivottavasti kaikki on saatu ommeltua ja lihas alkaa taas pian toimimaan normaalisti! Jos sulla on jotain kysyttävää, nin vastaan kyllä mielelläni:) Tsemppiä ja onnittelut pienokaisen johdosta! Se vasta mahtava asia on:)

Äiskä ja lapset 1,9v ja 0,5v

Hei vaan kaikille.

Ja varsinkin teille, jotka pelkäätte edessä olevaa toista synnytystä: kaikki voi mennä hyvinkin. Minäkin repesin esikoisen synnytyksessä pahasti: emätin ja peräsuoli repesivät, sulkijalihakset säilyivät juuri ja juuri ehjinä. Toipuminen oli tuskallista ja hidasta. Vannoin, että en enään koskaan synnytä.

Niinpä vain sitten kuitenkin päätin uskaltautua touhuun uudelleen ja vajaa vuosi sitten synnytin toisen lapsemme. Olisin saanut ns. " pelkosektion" halutessani , mutta päätin kokeilla alatiesynnytystä. Onneksi näin, sillä kaikki meni tosi hyvin :) Synnytys eteni vauhdikkaasti ja ponnistusvaihekin kesti vain 5 minuuttia, kun se esikoisen synnytyksessä oli ollut pitkä ja kivulias. Sain vain pari tikkiä ja olo on ollut tosi loistava verrattuna eka kertaan. Vanhat arvet joustivat hyvin ja kovasti pelkäämääni paha repeytymä ei onneksi uusiutunut.

Heissan!

Minut on ommeltu niin hyvin ilmeisesti kokoon, että olen säästynyt alkuun nähden vähällä. Istumaan en toki pystynyt suorassa muutamaan viikkoon ja uloste tuli muutaman kerran jopa housuihin, mutta nyt synnytyksestä ollessa 2v 5kk pidätyskyky vaikuttaa olevan ennallaan. Minut nukutettiin ja ommeltiin leikkaussalissa, uskon sen vaikuttaneen niin loistavaan lopputulokseen. Olenkin lähettänyt kiitokseni synnytyslääkärille, joka teki päätöksen ompelusta nukutettuna. ISO ISO kiitos VKS:aan :)! Nyt synnytykseen muutaman viikon sisällä ja jännittää, pelottaa ja hirvittää niin sairaasti, jos repeymät toistuvat tai jopa pahenevat. Katsotaan ja ihmetellään. Pelko suurta ja vie kyllä energiaakin välillä turhan paljon. Tsemppiä toipumiseen! Luin aikoinaan itse paljon juuri repeytymien seurauksista ja aika paljon nykytekniikalla pystytään tekemään ihmeitä vaurioituneisiin alueisiin. Toivotaan, että toivut yhtä hyvin kuin minä. Seksipuolellakin tuntuu olevan toiminta ennallaan eikä nautinto ole repeymistä kärsinyt kumpaisellakaan osapuolella. Toki ensimmäisen yrityksen uskallukseen meni puoli vuotta. Aika parantaa monesti :). Tsemppiä!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat