Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hei!

Haluaisin keskustelua ja tietoa seuraavasta asiasta. Minua kauhistuttaa tulevista hoidoista johtuvat sairaspoissaolot. Tähän mennessä poissaoloja on ollut vasta muutamia ja olen kuitannut ne sillä, että menen lääkäriin. Työskentelen opettajana joten iltapäivisin pääsisin livahtamaan lääkärille ilman rehtorin lupaa, mutta kuten kaikki tiedämme niinkin " joustavan" laitoksen kuin sairaalan kanssa toimiessa hoitoihin mennään silloin kun päästään. Ja kun olen poissa oppituntien aikana tarvitsen sijaisen.

En haluaisi keskustella hoidoista rehtorin kanssa ellei ole ihan pakko. Emme ole kertoneet hoidoista edes vanhemmillemme, joten olisi hassua kertoa esimiehelle.En edes tiedä saisiko hoidoissa käydä työajalla vai miten? Lääkärissä ainakin meillä saa käydä. Jatkossa poissaoloja tulisi paljon ja minua stressaa aivan hirmusti nämä työjärjestelyt. Ihan kuin tässä ei olisi muuta stressattavaa.

Sekava viesti, mutta siis...miten teillä muilla poissaolot järjestyvät?

Sitäpaitsi jos lääkärikäynteihin on oikeus niin,mikä laskettaisiin lapsettomuushoidoksi ja mikä lääkärikäynniksi?

Tietääkö kukaan miten nämä hommat määräytyy siis tarkoitan palkalliset poissaolot? Määrääkö ammattijärjestö vai kunta vai miten?

Kommentit (7)

leimaan ihan lääkärikäynnille itseni, silloin se ei mene saldosta. Paitsi jos tosi usein joutuu käymään niin täytyy varmaan leimata oma asia ulos, ettei tartte aina kertoa menevänsä lääkäriin... sittenhän voi sanoa käyvänsä jossain ihan muualla. Meillä kukaan ei kiellä käymästä omilla asioilla kun on liukuva työaika.

Täällä toinen ope :)

Meillähän on tuo lähteminen kesken päivän vähän vaikeampaa kuin esim. toimistotyössä, koska sijaista tarvitaaan, eikä voi lähteä pois kenenkään huomaamatta. Onneksi mulla sattuu olemaan kiva rehtori, jolle oon kertonu, että nyt mulla alkaa hoitojakso sairaalassa, minkä vuoksi tulee poissaoloja. Hän kysyi onko minulla lähete sinne ja, kun oli saan päivät palkallisena, kun vien lääkärintodistukset. Mulla on vieläpä niin pitkä matka sairaalaan, että täytyy aina ottaa vapaaksi koko päivä. Menossa on nyt toinen inssi ja onneksi tämän hoitokerrat sattuivat joululoman aikaan, niin ei tarvinnu selitellä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ensimmäiseksi ottaisin yhteyttä työterveyshuoltoon ja kysyisin heidän kantaansa asiaan.

Minulle työterveyshuollosta (hoitoala) sanottiin, että työterveyshoitaja voi kirjoittaa hoito/lääkärinkäynneiltä osasairauspvä todistuksen ja esimiehelle voi informoida että sellainen on olemassa. Ja punktiosta johtuva sairauslomatodistus ainakin meillä toimitettiin suoraan työterveyshuoltoon ja todistuksen diagnoosi sairauslomalle ei työnantajalle kuulu.

Minä ratkaisin asian niin, että jo ennen hoitojen aloitusta kerroin lähiesimiehelle, että tällainen" projekti" alkamassa ja sairauslomia /omituisia vapaatoiveita esitän.

Onneksi esim.IVF hoidossa kaikki hoitoon liittyvät käyntiajat saa kerralla (ainakin me saimme Väestöliitosta) niin oli helppo ilmoittaa poissaolo ajat esimiehelle. Jos sijaista tarvitaan,onhan kuitenkin esimiehen tehtävä hankkia sijainen.

Minua ei vaivannut asian kertomisessa se etteivät läheiset asiasta tienneet vaikka esimiestiesikin, koska ajattelin että asia menee tärkeydessään kaiken tuollaisen yli ja en halunnut enää yhtään lisä stressiä itselleni kasata.

Onnea ja tsemppiä hoitoihin!!!!!!!

toivottelee 1.IVF-hoidossa tuoresiirrolla plussannut Tuah rv 15+5

Hei Lilli!

Tilanteeni on aika erilainen kuin sinun, koska työskentelen toimistotöissä ja varsinaista sijaista en tarvitse. Tähän mennessä olen hoitanut hoidoissa käymisen leimaamalla " oma asia" ulos ja maininnut vain collegalle meneväni omalla asialle tai sanonut käyväni lääkärissä. Mulla noi poissaolot menevät pois saldoista (liukuva työaika).Mutta kyllä nuo kesken päivän lääkärissä käynnit kyllä stressaavat silti, kun työkaverini on tosi utelias ja hänelle viimeiseksi haluan mitään kertoa.

Mulla takana vasta inseminaatioita, että en nyt tiedä miten hoidan mahdollisen ivf-hoidon ja punktiopäivät. Mitä sanon esimiehelle, kun sairaslomaa tulee useampi päivä? Vinkkejä kaivataan. Tästä oli kyllä aiemminkin keskustelua täällä palstalla.

Nimittäin se, saako palkallista lomaa lääkärissäkäynneistä vai ei. Joillain aloilla käytäntö on se että työterveydenhuollossa käynnit ovat palkallista, muut lääkärissäkäynnit (hammaslääkäri, silmälääkäri, lapsettomuushoidot...) eivät.

Meillä IVF- sairaslomatodistuksessa luki selityksenä toimenpide, sen enempää määrittelemättä. Kun sitten turvotus ja kivut jatkui yli kolmen päivän sairasloman, mikä kirjoitettiin, sain uuden jossa luki selityksenä " OHSS levi" eli lievä munasarjojen ylistimulaatio. Yhtä hyvin selitykseksi olisi voinut pyytää vaikka " alavatsakivut" .

Muistetaan tässäkin että esimiehelle ei kuulu sairaspoissaolojen syyt. Jos siis et rehtorillesi tai muulle pomolle halua kertoa miksi olet poissa ja jos sairaslomatodistus on toimitettu työterveyshuoltoon tai palkkoihin, ei tarvitse kertoa edes kysyttäessä.

Eli voin kyllä toimistotöistä lähteä helposti lääkäriin ilman sijaista, mutta tulee siinä olemaan selittäminen kun IVF hoidon takia joutuu niin paljon juoksemaan lääkärissä... ihmettelevät varmasti mikä ihme mulla on. Sitten kun on punktio ja sen takia sairaslomaa, ajattelin vaan soittaa aamulla punktiopäivänä töihin että olen kipeä ja olen sitten pois kolme päivää omalla ilmoituksella, tai sitten vien lääkärintodistuksen, jos siinä ei lue syytä. En haluaisi että töissä kukaan tietää. Mutta vinkkejä tosiaan kaivataan jos joku on keksinyt hyvän selityksen tiheille ultrakäynneille...

Ajattelinkin, että asiasta on varmasti keskusteltu jo aiemmin,mutta en löytänyt sitä pinoa mistään.

Täytyy varmaan ennen loppukuun ensimmäistä sairaala-aikaa kertoa, että lisää poissaoloja on luvassa. Tuntuu vaan, että miesesimiehelle on jotenkin vaikeampi kertoa. Taitaa olla ongelma omien korvien välissä. Uskon kyllä, että olo helpottuu kun saan asian hoidettua.

Taidan olla aika tunnollinen työntekijä kun poissaolot ahdistaa... :-)

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat