Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Puolitoista viikkoa sitten selvisi että vauva on perätilassa ja sain lähetteen NKL:lle ensi viikolle. Nyt olen tämän ajan kuluessa TODELLA alkanut murehtimaan tuota perätila asiaa.. Vauva on jo niin iso ettei sitä yritetä kääntää joten sektio on edessä. Sitä en niinkään pelkää mutta huolehdin että onkohan vauvalla huono olla perätilassa? tietääkö joku voiko perätilasta olla vauvalle haittaa?

Onko teillä kokemuksia mikä voi olla syynä ettei vauva ole kääntynyt? Mulla vauva on ilmeisesti ollut perätilassa koko raskauden...

Vauveli kyllä liikkuu ihan normaalisti ja kasvanut on ihan käyrien mukaan...

Toivoisin teiltä rohkaisevia kommentteja että jaksan odottaa ultraan keskiviikkoon saakka...

kiitos!!

Kommentit (4)

Eli ihan on samat huolenaiheet mullakin, tosin jo toistamiseen! Olisiko mulla sitten kohdun rakenteessa jotakin joka vauvat pitää pystyssä, esikoinen oli perätilassa koko raskauden ajan, ei edes yrittänyt kääntyä, eikä onnistunut kääntöyrityskään..kovasti muakin huoletti mten se vauva siellä mahtui niin pystyssä jököttämään, vielä kun olen itse tosi lyhyt ja poika oli syntyessään 38vkolla 52cm ja yli neljä kiloa, mutta ihan oli kanssa terve tapaus.

perätila vauvoille tyypillistä ovat nuo lonkkaviat ja kampurajalat (tai siis tyypillisempiä kuin rtvauvoille), mutta ne on tosi helposti ja muutamassa kuukaudessa hoidettavissa, eivät todellakaan ns.vakavia vammoja.

tälläkin kertaa vauva on ollut koko odotuksen perätilassa ja ihan samassa asennossa kuin edeltäjänsä, pää ihan kylkiluissa kiinni oikealla ja tassut teputtaa virtsarakon päällä kivasti:) Ja niinpä mua nyt huolestuttaa enemmän tuo tuleva synnytystapa ja se miten pystyn loppuraskaudesta istumaan ja hengittämään ilman itkua kun vauvan pää painaa keuhkoja ja kylkiluita ja kuinka monet pisut ehtiikän housuun lurahtaa mojovista täysosumista..! Mulle tuo loppuraskaus tosiaan viimeksi oli sietämätöntä mutta olen siis itse tosi pieni ja vauva ja vatsa olivat ehkä sitten ylimitoitettuja mulle (sf mitta vkolla37 oli jo 42cm). Lisäksi mulle tuo leikkaus oli kova kokemus henkisesti ja fyysisesti, nyt haluisin ehdottomasti alatie synnytyksen jos vain kaikki seikat huomioituina se onnistuu..

Mutta ihan varmasti siellä sun masussa vauvalla on kaikki hienosti, usko siihen;) ..meidän poika muuten tykkäsi ensimmäiset kuukautensa köllöttää ainoastaan pää pystyssä mun rintaa ja olkapäätä vasten, alkoi heti kiukuttaa jos yritti pitää makuultaan tai muussa asennossa.. Tiedä sitten oliko hyväksi todennut tuon pystyasennon vaiko helpottiko se vain vatsanväänteitä.

Vauvasi voi varmasti ihan hyvin riippumatta asennosta. En tiedä miksi jotkut vauvat jäävät " väärinpäin" , mutta itse olen perätilavauva (alakautta syntynyt) ja kahdella tuttavallani on sektiosyntyneet perätilavauvat eikä kenenkään vauvoilla ole ollut mitään ongelmia raskausaikana. Tosin kuulemma loppuaikana voi vauvan pää vaikeuttaa äidin hengitystä, näin ovat ystävät sanoneet. Voit varmasti olla huoletta ja mennä hyvällä mielellä ultraan. Toki jos sinua huolettaa voit myös soittaa esim. huomenna neuvolaan ja jutella neuvolahenkilöstön kanssa. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vauvallasi on varmasti kaikki ihan hyvin!

Itselläni on takana myös suunniteltu sektio vauvan perätilan vuoksi. Raskaus ja leikkaus sujuivat hyvin ja terve tyttö syntyi. Minullekin sanottiin, kun ihmettelin miksi vauva on perätilassa, että hyvin usein syy ei selviä (esim. kohdussa ei ole mitään rakenteellista poikkeavuutta) mutta että jostain syystä vauvalla on parempi olla kohdussa pää ylöspäin. Ja että huoleni on turha koska kyllä vauva hakee itselleen parhaan mahdollisen asennon. Jos se on pää ylöspäin niin sitten se on näin.

ja hymyilytti kun huolesi olivat ihan samanlaisia kuin minulla silloin! Huoliin ei taida kuitenkaan onneksi olla syytä, ja vastaanpa sinulle noihin kysymyksiisi sen perusteella mitä minulle esikoista odottaessa kerrottiin.

Perätilan syy ei välttämättä selviä ikinä, mutta yksi voi olla äidin rakenne (minulla ei ollut kyse siitä, koska toinen vauvamme oli pää alaspäin ja syntyi alateitse, esikoisen perätilan syy ei ikinä selvinnyt. Itse mietimme jälkikäteen että olikohan se luonnekysymys kun esikoinen on osoittautunut hyvin jääräpääksi pikkusiskoonsa verrattuna...) Sitten niistä seurauksista, ainoa negatiivinen seuraus mitä minulle sanottiin oli, että vauvalla voi olla lonkat syntyessään sijoiltaan tai jotain (en muista tarkkaan), jolloin ne hoidetaan lastalla parin-kolmen kuukauden ajan. Se paranee, eikä siitä ei jää pysyvää haittaa. Mutta en tiedä miten yleistä se on, ja vaikka sitä pelkäsin, ei meidänkään vauvalla sitä ollut. Muuten sitten ei pitäisi olla mitään haittaa, paitsi tietysti se keisarinleikkaus jos nyt sitä haitaksi voi sanoa, itselläni ainakin kun se oli hyvä kokemus, ihan loistava oikeastaan ja tuntui hyvin turvalliselta sekä itselle että vauvalle.

Itse, vaikka olin huolissani vaikka mistä asiasta (koko raskauden!) ja sitten tietysti pähkäilin että miksihän ihmeessä vauva on perätilassa, niin mieltäni rauhoitti se, että mieheni veli on myös ollut perätilassa ja ihan normaali on ;) Ja mieheni on syntynyt keisarinleikkauksella ja ihan normaali on ;) Ja meilläkin meni esikoisemme kanssa kaikki hyvin, nyt hän on 4-vuotias ja täysin terve energinen pikkupoika.

Vauvan olotilasta minulla ei ole mitään lääkärien kommentteja, mutta itse ajattelin kyllä että helpompi kai pienenkin ihmisen on olla pää ylöspäin kuin viikkotolkulla alaspäin! Ei mene veri päähän (no en tiedä meneekö se muutenkaan mahan asukilla). Meidän vauva oli laskeutunut hyvin alas joten peppu saattoi olla vähän jumissa (siksi ei käännösyrityskään onnistunut), mutta eipä tainnut haitata ja paljon liikkui loppuaikoinakin mahassa.

Eli en siis olisi sinuna yhtään huolissani! Näin jälkikäteen ajateltuna omat pähkäilyni tuntuvat ihan hassuilta, mutta sellaistahan se on raskausaikana! Nyt odotan kolmatta lastamme rv 23+6 ja taas on uudet huolenaiheet, ei ne näytä mihinkään loppuvan, ja samoin on lapsen synnyttyä, sitä on huolissaan varmaan vielä sitten kun lapset ovat aikuisia!

Oikein onnellista ja mukavaa loppuodotusta sinulle ja ihanaa vauvan syntymää!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat