Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

mitä hyötyä opiskella itsensä työttömäksi? sairaanhoitajaksi yms...?! Nykyäänhän ilman valkolakkiakin voi jo suorittaa minkä tahansa tutkinnon!

Sivut

Kommentit (108)

kesäisin erinäisiin työpaikkoihin.Lukion käyneelle kun ei tarvitse maksaa niin kovaa palkkaa.Tosin kirjoittanut ei tänä päivänä pääse lakaisin-lakaisinkoneen kuljettajaksi mitä suurestin ihmettelen.

tavalla kuin ammatillinen koulutus olisi. Tulen duunariperheestä, jossa kyllä kannustettiin lukemaan ja oppimaan asioita, mutta vanhemmat itse eivät vaan tietyn rajan jälkeen enää _osanneet_ neuvoa.

Alunperin menin lukioon nimenomaan sen takia, etten yläasteen jälkeen vielä tiennyt, mitä haluan tehdä. Mutta lukio avasi mulle tien yliopistoon ja musta oli aika hemmetin hienoa, että pystyin siinä vaiheessa vaan valitsemaan haluamani akateemisen alan sen sijaan, että olisin käynyt läpi parturi-kampaajan, eiku puusepän, eiku lähihoitajan koulutuksen ja sitten vasta tajunnut, että olisinkin historioitsijaksi tai geologiksi. :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ja on vieläpä mielenkiintoista! Yo-tutkinto kyllä valmsitaa johonkin: mm. yliopisto- ja ammattikorkekouluopiskeluun. Ja työttömyys on muuten kiinni alasta, ei koulutuksen asteesta.

Todella hyvää talven jatkoa sinulle!

Vierailija:

Lainaus:

Siis ensinnäkään se ei valmista mihinkään ja mites sitte kun tietoo ja taitoo kyllä löytää mutta kun PITÄS TEHDÄ KÄSILLÄ JOTAIN, OLLAAN PEUKALO KEKSKELLÄ KÄMMENTÄ! Ja mitä tekee kielillä kun suomessa asutaan???? Peruskoulun englannilla pärjää tässä maassa kyllä. Lukio on yliarvostettua paskaa ja jos joku haluaa ittes työttömäks opiskella, ni siitä vaan!

Kiitos, että teit lukio-opiskelun puolesta puhumisen tarpeettomaksi.

t. se " hienon lauseen IHAN ITSE keksinyt" (*hyvä että kävin lukion ja yliopistonkin, enpähän muuten moiseen pystyisi*)

Riittää, että poissaoloja ei ole liikaa ja käy tenteissä. Jos oikeasti joskus halusikin tehdä hommia niin siihen sai ensin suostutella opettajan ja tehdä jonkunlaisen suunnitelman esim. tutkielmastaan. Sai sitten siitä vapaata sen 30 tuntia kuudessa viikossa ja opintoviikon.

Eivät kaikki toki tiedä, mutta kyllä lukioon menee nimenomaan ihmisiä, jotka tietävät haluavansa korkeakoulututkinnon.

Vierailija:

Lainaus:

Eikö ole hienoa, että jotkut tietävät heti mitä haluavat tehdä ja toteuttavat halunsa?

Vierailija:

Lainaus:

Mihinkäs sormi sitten laitetaan kun niillä yo-papruilla ei pääsekään jatko-opiskelemaan? Noh, voihan n iillä pyllyn pyyhkiä...

ap

on mahdollista siksi, että jollakin ihmisellä saattaa olla tarvetta todistaa esim. kielitaitonsa jollakin " virallisella paperilla" , vaikkapa yo-todistuksella. Joku voi olla kaksikielisestä perheestä, asunut ulkomailla tmv. ja osaa kieltä L:n arvoisesti, esim. työnanatjille helppo lyödä yo.todistu käteen, niin näkevät että tyyppi oikeasti hallitsee ko. kielen tmv. aineen.

Ja jos joku ei tiennyt, niin LUKIOtoditus ja YLIOPPILAStodistus ovat kaksi ERI asiaa!:) Ihminen voi siis olla ylioppilas, vaikkei ole käynyt lukiota, -tai voi olla käynyt lukion, olematta kuitenkaan ylioppilas.

Ensimäinen hyvin harvinaista, jälkimmäinen yleisempää...

en jaksanut opiskella enempää sairastuttuani masennukseen. Heti kun tiedän et joku on ylioppilas niin ajattelen et ahaa, toi onkin viisas. En tiedä mistä johtuu mutta niin vain ajattelen. Oiskohan perua kotooni jossa ylioppilaita suorastaan jumaloitiin. Mulla on ainakin vaikuttanut jopa itsetuntooni alentavasti se etten jaksanut käydä lukiota. silti olen päässyt kuitenkin näyttään kynsiäni työelämässä ja saanut näin sitä itseluottamustakin lisää.

Siis voit todella käydä lukion, suorittaa kaikki kurssit mutta ei tarvitse kirjoittaa, mutta sinulla on paperit ; )

Itse yritin lukea aikanani lähihoitajaksi ja samalla suorittaa lukion kursseja mutta en jaksanut, luin muutenkin tentteihin pääsääntöisesti yöllä kun oli kaksi pientä lasta ; ) mutta yritin.Kaduttaisi jos olisin jättänyt kokeilematta.

menin lukioon, koska halusin kolme vuotta lisää " miettimisaikaa" sille " mikä minusta tulee isona" . Valitsin lukion, joka oli painottunut harrastukseeni. Paitsi että ko.koulu antoi PALJON opetusta ja eväitä harrastukseeni, minä todella PIDIN opiskelusta lukiossa!:) Se sopi minulle hyvin, olen aina ollut kiinnostunut erityisesti reaali-aineista, ja ammattikoulussa en olisi päässyt niitä opiskelemaan, ja totta tuokin, että kieliä oppii myös hyvin:)

Minusta ihminen joka ei opiskele, ei ole tyhmä, MUTTA sellainen ihminen on, joka ei halua OPPIA uutta. Ja oppia voi muuallakin kun koulussa, esim. isäni ei ole kouluja elämässään käynyt, mutta aina lukenut paljon, ja muutenkin fiksu mies. Hän tietää monista asioista paljon enemmän kun pitkälle opiskelleet, ja hän osaa myös kieliä hyvin, koska on asunut pitkiä aikoja aikanaan ulkomailla.

Menin lukioon " koska en muuta" keksinyt, mutta olen ikionnelinen että niin tein! Miksikö? Siksi että opin lukiossa VALTAVASTI asioita!:) Ja ne tiedot joita lukiossa sain, auttavat minua ymmärtämään monia asioita paremmin, mitä ymmärtäisin jos en olisi lukiota käynyt. Minusta lukion tulisi olla kaikille pakollinen, sillä se yleisvivitys mitä siellä saa, on todella tarpeellista, tai toinen vaihtoehto olisi pidentää peruskoulua parilla vuodella, viimeisinä vuosina voisi olla enemmän valinnaisuutta oppilaan mielenkiintojen mukaan.

Pari esimerkkiä elävästä elämästä, jotka muistuivat äkkiseltään mieleen, joissa lukion käymisestä olisi ollut hyötyä parille ihmiselle;

" Miten meidän lapsella voi olla ruskeet silmät kun meillä molemmilla on siniset" (..ja oli ollut tällä pojalla epäilyksiä onko isä laisinkaan...;)

Eräs tuttavani ei tajunnut lainkaan kuinka äänet lasketaan eduskunta vaaleissa, ja edustajat valitaan. Ihmetteli kun vähemmän ääniä saaneet pääsivät sisälle, mutta enemmän saaneet jäivät ulos...

Pieniä asioita, mutta minusta sellaisia jotka kaikkien tulisi tietää...

Ja tähän voi joku sanoa, että sinä et osaa käyttää sorvia, mikä on totta, kukaan ei voi koskaan tietää kaikesta kaikkea, mutta tämä kuuluisa yleissivitys on asia, joka jokaisella pitäisi jossain määrin olla, ja mielestäni peruskoulussa se jää liian vajaaksi.

Esim. itse luen toisinaan urheilu sivuja/rakkaani Veikkaajaa, vaikka en ole pätkääkään kiinnostunut urheilusta!;) Mutta haluan siitäkin jotakin tietää, etten ole ihan pihalla kun puhutaan Raskin hienoista torjunnoista tai Kurrin pelinumerosta, 100metrin uudesta maailman ennätyksestä tai viime vuoden jalkapallon euroopan mestarista...

Siis ensinnäkään se ei valmista mihinkään ja mites sitte kun tietoo ja taitoo kyllä löytää mutta kun PITÄS TEHDÄ KÄSILLÄ JOTAIN, OLLAAN PEUKALO KEKSKELLÄ KÄMMENTÄ! Ja mitä tekee kielillä kun suomessa asutaan???? Peruskoulun englannilla pärjää tässä maassa kyllä. Lukio on yliarvostettua paskaa ja jos joku haluaa ittes työttömäks opiskella, ni siitä vaan!

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat