Seuraa 

Olen onnellisessa parisuhteessa elävä nuori nainen ja tämä kyseinen asia askarruttaa ja masentaakin välillä. Joten kaipaisin kokemuksia sekä tietoa asian kokeneilta tai tietäviltä ihmisiltä. Minulla todettiin 10 vuotta sitten epilepsia ja tällä hetkellä lääkkeiden avulla kohtaukset pysyvät kurissa. Kohtauksia minulla on ollut vain 2 koko 10 vuoden aikana, joten sairaus ei rajoita/häiritse elämääni lainkaan. Olen ottanut selvää että epilepsiaa sairastavalla äidillä on raskaus aina nk. riskiraskaus, koska lapsen kehityshäiriöiden riski on 2-3 kertaa suurempi kuin " normaaliraskauksissa" . Mieheni on tietoinen sairaudestani mutta hänen vanhemmilleen ym suvulle en ole asiasta halunnut puhua. Nyt kuitenkin haaveena olisi tulla äidiksi, mutta pelottaa vietävästi koko ajatus. En halua " tuottaa pettymystä" jos lapsessa todetaan jotain poikkeavaa. Syyttäisin siitä itseäni ja koko raskaus tuntuu vain saavuttamattomalta haaveelta. Onhan se mahdollista että kaikki sujuu ihan hyvin, mutta. On tietysti muitakin vaihtoehtoja saada lapsi, mutta oma on aina oma. Kokemuksia kaipaisin lähinnä, tiedon saan tarvittaessa lääkäriltäni.

Kommentit (3)

Kiitos teille vastanneille tosi paljon. Ehkä tosiaan jännitän hieman liikaa kyseistä " projektia" . Kukapas ei jännittäisi. Onhan se jännittämisen arvoistakin! :) Käytän Deprakine 500mg 1 aamulla 1 illalla. Kohtaukseni olivat olleet kouristeluja sekä tajuttomuutta. Mutta tosiaan niistä on pitkä aika. Olen selvittänyt että käyttämääni lääkettä ei suositella käytettäväksi raskauden aikana, mutta jos se on välttämätöntä niin annostus minimiin. Mutta täytyypä ottaa juttutuokio lääkärini kanssa aiheesta. Se on myös totta että kun sitten raskaaksi tultuani joudun syyniin neuvolassa niin sitä parempi! Todellakin, pääsen siis. :) Kommenttinne auttoivat nostamaan mielen korkeammalle! Mukavaa kevään odotusta teille vaaviklubilaisille!!! Mä palaan asiaan kun jotain merkittävää tapahtuu...

Siskollani todettiin epilepsia 15-vuotiaana (nyt 34v.). Hänellä kohtaukset ajoittuivat aina kuukautisten aikoihin, ja tuolloin niitä saattoi tulla parikin päivässä. Sittemmin kohtaukset on saatu kuriin lääkityksellä eikä hänellä ole niitä ollut vuosikausiin.

Siskollani on kaksi täysin tervettä lasta. Muistaakseni hänen raskauksiaan seurattiin hieman tarkemmin (mikäli siis oikein muistan) kuin normaalissa raskaudessa. Kaikki meni kuitenkin hyvin eikä lapsilla siis ole minkäänlaisia sairauksia.

En tiedä oliko apua mutta näin siskollani, enempää en oikein osaa kertoa kun mitään varsinaista kerrottavaa ei siis ole, onnea yritykseen!!!! =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Täällä ihan henkilökohtainen kokemus raskaudesta ja epilepsiasta. Olen 26- vuotias nainen, epi todettiin 16 vuotta sitten. Lääkkeillä pysyy mullakin kurissa todella hyvin, ei kohtauksia yli kymmeneen vuoteen. Lääkkeinä mulla on Neurotol Slow ja Rivatril. Lisäksi sairastan harvinaisempaa Dystonia- nimistä sairautta, johon ei lääkettä ole.

Ensin kehoitan sinua kysymään neurologiltasi ovatko syömäsi lääkkeet sellaisia joita voi turvallisesti käyttää raskauden aikana. Mulla tuo Rivatril ei ollut suositeltava, mutta jouduin käyttämään kuitenkin.

Raskausaika meni todella hyvin, ei ylimääräisiä vuotoja, väsytti paljon luonnollisesti alussa varsinkin. Painoa ei tullut raskauden aikana kuin 10,5 kg, joten ei vaikuttanut suuresti lääkeainepitoisuuksiin veressä. Mitään omituisia tuntemuksia ei edes tullut epilepsian suhteen, siis että kohtaus olisi tulossa jne. Millaisia sinun kohtauksesi ovat, jos saan udella?

On totta, että " pääset" erityistarkkailuun epilepsian vuoksi. Minä kuljin äitiyspoliklinikalla muistaakseni 4 kertaa raskauden aikana, tarkkailivat vaan vauvan kehitystä, selkärangan sulkeutumista, suulakihalkio (siis ettei tule, jotkut lääkkeet voivat aiheuttaa sikiölle sen) tarkastetaan kanssa. Ja veriarvoja tietty seurataan. Joka kerta myös ultrattiin, se oli pelkkää plussaa!!!! Rakenneultrakin tehtiin siellä ja oli todella tarkka. Mulla siis synnytyssairaalana OYS.

Mutta yli 90% epileptikoiden synnyttämistä lapsista on terveitä. Ja lähes sama prosenttilukema koskee synnytyksen aikana tulleita kohtauksia.

Synnytys meni todella hyvin minun kohdalla, ei puhettakaan että olisi edes yrittänyt kohtausta. Synnytyksen kesto 7h 45 min. Ja mikä parasta terve lapsi tuli. Tuolla se nyt tuhisee sängyssään, 2 kk ikäinen Roope-poika. Uups, olinpa unohtaa että pojalla todettiin hieman jäykkyyttä kotiinlähtötarkastuksessa, mutta johtui tosiaan syömistäni lääkkeistä ja katosi 3 ikäviikkoon mennessä kokonaan.

Koska sinulla on noinkin pitkä aika edellisestä kohtauksesta ja lääkkeillä pysyy kurissa, niin ei muuta kuin hommiin vaan.

Ainahan raskaus on riski, siitä ei pääse mihinkään. Aivan terveetkin ihmiset voivat saada sairaita lapsia. Meillä toki riski hieman suurempi, mutta kuten sanottua olet äitiyspolin hoivissa koko raskauden ajan.

Googletappa sellaisilla hakusanoilla kuin nainen ja epilepsia, saat heti ekaks sellasen glaxo-smithklinen tekemän opuksen aiheesta. Se kannattaa ehdottomasti lukea.

Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinulle.

Misuli79

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat