Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Varmaan 5 hiivatulehdusta ollut vuoden sisällä... Välillä on parinviikon tauko. Yritän välttää sokeria ja valkosia vehnäjauhoja yms. olen syönyt hiivapillerin monta kertaa/käyttänyt itsehoitolääkkeitä ja hoidattanut miehen. Gefilustuotteita syön kun vain muistan.

Verensokerin olen tutkituttanut, normaali on. Mitä siis enää tehdä??

Vinkkejä myös oireiden hoitoon? Mikä paras puikkokuuri? Nukkuminen ilman alushousuja jne.?

Kommentit (18)

Kamalaa... :(

On meinaan ik kllista lystiä ihan vaan rahallisestikin jos joka kuukausi menee 20 euroa pelkkään alapääasian hoitoon. Pillulle pillereitä :D.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olin siihen saakka uskonut asian olevan niin ja niinhän se oli. Tunnistan hiivan kyllä. Limakalvot ihan ärhäkän punaset ja kutisee vietävästi, runsas kokkareinen vaalea hajuton valkovuoto.. (yäk) :)

ap

Otin nyt sitten hiivapillerin ja hain apteekista vielä varoiksi Gynodaktarinit (3 päivän kuuri) vielä päälle. Eiköhän tokeennu näillä. Olis vaan kiva vielä kuulla ennaltaehkäisystä... Jollakin ollut samaa vaivaa useasti??

ap

Mutta eihän ne aina auta. Mulle pukka tää hiiva tosiaan ihan jostain käsittämättömästä syystä usein vaikka minkään ei pitäis varsinaisesti olla vialla. Olenkin lueskellut ja perehtynyt aiheeseen kunnolla, paljastettakoon nyt sekin, että olen terveydenhuoltoalalla itsekin... Mutta vaikka on tietoa, niin siltikin se vaan vaivaa ja vaivaa. Siksi metsästän täällä muiden kokemuksia... edes vertaistukea :).

Lisää vinkkejä, huomioita?

ap

Hiivan tyyppisiä oireita (kirvely, varsinkin seksin jälkeen, lievä kutina yms.) voi olla myös ns. vulvodynia -oireyhtymässä, jota on kuulemma jopa 20% naisista joskus.

Vulvodynia on limakalvojen herkkyyttä ilman järjellistä syytä. Hiivalääkkeet eivät siihen auta, mutta lääkärillä voi olla muita konsteja.

Itselläni oli vulvodynia 6 vuotta putkeen, ensin sitä lääkittiin hiivana vuoden verran, kunnes diagnoosi vahvistui. Sitten se loppui itsestään vuosien piinan jälkeen.

Mulla oli koko syksyn hiivatulehdusta. Lopulta söin neljän viikon kuurin siihen. Kapseli otettiin kerran viikossa. Se auttoi, mutta vasta kolmannen annoksen jälkeen oireet alkoivat lähteä kokonaan pois, eivätkä ole palanneet, yli kuukausi on viimeisestä kapselista.

Olen kärsinyt myös vulvodyniasta ja se oli tosi pahana. Pahin painajainen hoitoineen ja leikkauksineen kesti noin 8 vuotta, nyt viimeiset 7 vuotta on ollut helpompaa, paitsi se aika jolloin mulla oli hormonikierukka, silloin oireet palasivat.

Kotona väljää vaatetustakin. Pesen alusvaatteet 60 asteessa, paitsi jotkut pitsipökät 40:ssä. Stringejäkään en käytä kuin harvoin, ja hiiva mun huomioiden mukaan ei ole kytköksissä niihin. Tulee yleensä kierron keskivaiheilla/ennen kuukautisia.

Ajattelin nyt ottaa sekä hiivapillerin että puikkokuurin ja vielä hoidon jälkeen käyttää vaikka maitohappobakteeripuikkokuurinkin.

Kiitti vinkeistä. Pitää hakea vaikka karpalokapseleita apteekista...

ap

Pikkuhousunsuojia en käytä. peseydymme molemmat ennen ja jälkeen seksin. Liikaakaan en mielestäni alapäätäni pese... vaan ihan 1-2 kertaa päivässä/tai sitten isomman wcasian jälkeen..

Huoh. Siis pisin tauko oli varmaankin nyt 2 kuukautta edellisestä hiivatulehduksesta...

ap

Syö joka ilta jugurttia. Myös muusta happamasta ruoasta - kuten happamista marjoista esim. puolukoista, karpaloista, voisi olla apua.

Käytä muitakin maitohappobakteereita kuin Gefilus. Oma homeopaattilääkärini sanoi, että hyviä ovat Gefilus sekä Probiootti 100. Jälkimmäinen on ruskea lasipurkki. Siinä on montaa eri maitohappobakteerilajia, kun Gefiluksessa on vain yhtä. Turun yliopiston tutkijoiden kehittämä. Sitä myyvät Luontaistuotekaupat ja esim. Sokos. Monet apteekkien myymät maitohappobakteerituotteet ovat kuulemma huonoja. Hajoavat ruoansulatuksessa ennen kuin ehtivät tehdä tehtävänsä.

Tuli vielä mieleen, että pesethän alusvaatteet 60 asteessa? Ettei jää muhimaan niihin?

Mulla alkoi just tää nimenomainen hiivatulehdus niin, että luulin sitä ensiksi pissatulehdukseksi. Sen verran oli semmosta kirvelyä pissatessa ja punotti hiukan alapää muttei ollut vielä valkovuotoa ja kutinaa. Eli voi aiheuttaa! Tosin kyllä se hiiva sitten sieltä " päälle" tulee muutamissa päivissä.

Ärsyttävä vaiva, todella!

ap

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat