Seuraa 

Elikä olisin kysynyt mielipiteitä 1-vuotiaan vesirokosta.

Veljeni lapset ovat vesirokossa ja nyt moni sanoo et kannattaisi " hakea" meillekkin 1-vuotiaalle. Neuvolassa kysyin kanssa ja sanoi että mitä nuorempana sitä lievempi.

Onko kellään kokemuksia, minkälaisena se ollut pienellä taaperolla?

Kommentit (10)

Vesirokko on usein todella kiusallinen ja kivuliaskin tauti, puhumattakaan mahdollisista jälkitaudeista, jotka voivat olla vakavia. Ja kuka haluaa lapselleen elinikäisiä arpia, joita näpyistä voi jäädä?!

Jos haluatte eliminoida taudin tai sen haitalliset vaikutukset ja säästää lapsenne siltä, ottakaa rokotus.

Itse en ikipäivänä voisi kuvitellakaan hakevani lapsilleni jotain tautia tahallaan ja aiheuttavani heille kärsimystä.

Vesirokko kesti meidän lapsella noin viikon ja oli sinänsä melko " helppo" . Kuumetta ei ollut juuri lainkaan, alussa parina päivänä vähän lämpöä. Näppylöitä oli kyllä aika paljon (ja vieläkin jäljellä), mutta ei hirveästi niitä raapinut. Lapsi oli myös melko pirteä koko sairauden ajan. Olen kuullut, että mitä pienempänä sairastaa, sen helpompi on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

vaan tarttuu silloin kun näppylät ilmesty ja päivää ennen.

Itse hakeneena.

Meillä kävi kanssa joku hakemassa juuri ekana päivänä ja se onnistui mutta muutama päivä olleena niille ei tullut. Vaikka pitäisi vielä tarttuakin.

Meillä isommat saivat mistä lie tartunnan ja nuorin poika tarttutti sen kesälomalla sisaruksiina ja serkkuihinsa .-kesäloma kun oli ja näpyt ilmesty ruokapöydässä ja kaikki serkut jo kylässä;)

Muut sitten olivat 10-12 pv siitä kipeenä eli 7 serkkua sairasti kun se sitten tuli...

Suosittelen talvella hakua kesällä kuuma ja näpytkin tulehtuu helpommin.

Toisaalta jotkut jättää pahempiakin tauteja vastaan rokottamatta. Itse ajattelisin, että on varmaan hyvä sairastaa jotain tauteja normaalistikin (vaikka tällehän ei ole mitään tieteellistä näyttöä), eikä rokottaa esim vesirokkoa vastaan, joka ei ole hengenvaarallinen. Rokotuskaan ei ole muuten 100 % suoja. Tunnen myös monta tapausta, joille on rokotuksesta huolimatta tullut vesirokko varsin voimakkaanakin.

Vesirokko on kuitenkin tauti, joka vaatii eristystä ¿ siis siinä mielessä, että päiväkodista poissaolo aika on varsin pitkä ja silloin pitäisi muutenkin pysyä poissa ihmisten ilmoilta kaupoista etc. , sillä tauti voi olla vaarallinen esim. syöpää sairastaville ja raskaana oleville etc. Joten kun se tauti rokotuksesta huolimatta saattaa joskus tulla, itse yrittäisin mikäli mahdollista valita sen ajankohdan ¿ ettei se tule just kun äiti on sairaalassa uutta vauvaa hakemassa ¿ näin kävi sisareni lapselle aikoinaan

ja molemmat olivat tosi kipeitä, mutta hakisin rokon kuitenkin, jos olet vielä kotona lasta hoitamassa. Joskus se tulee kuitenkin ja eipähän tarvi sitten jäädä töistä kotiin. Niin ajattelin, itse kun tautia meille hain.

Kahden lapsen perättäiset rokot kun voivat merkitä 3 viikon sairaslomaa.

Mutta ei muuten tartu rokko kovin helposti - meillä kun sitä tuttava piirissä yritettiin lapselta toiselle tartuttaa.

Meillä tauti on käynyt nyt läpi koko 5-päisen lapsikatraan. Joulun alla sairastui kaksi vanhinta ja nyt uuden vuoden puolella loput 3 joista nuorimmat ovat 1v 7kk. Kaikilla tauti meni aika helpolla. Kutinaa oli jonkin verran, mutta ei meidänkään nuorimmat vielä oikein osanneet raapia joten pahaa jälkeä eivät saaneet aikaan. Pari päivää ja yötä olivat pahimmat, lapset olivat itkuisia ja pari kolme yötä nukuttiin levottomammin. Kyllä tuon silti kestää kun tietää että sittenpä on sekin tauti sairastettu :). Kutina ja kuume tosiaan ovat kestäneet meillä vain sen 2 tai 3 päivää. Nyt lapset vaikuttavat jo ihan terveiltä kun viikko ensimmäisistä näpyistä on kulunut. Näppyjä tosin vielä on mutta se ei näytä menoa hidastavan :).

...tai ei voi sanoa huomaamatta, kun poika oli yltympäriinsä näpyissä, vielä puoli vuotta ja ylikin taudin jälkeen arvet näkyi selvästi, vaikka hän ei itseään juurikaan raapinut, se taitaa olla parasta pikkusairastajilla, kun he ei niin pahasti raavi, muut hommat menee ohi pienen kutituksen, ainoastaan illalla ennen nukahtamista kuului sängystä rapsuttelun ääniä, kun makasi hiljaa, eikä ollut tekemistä niin silloin kutitti.

Meidän 1,5 v tytöllä oli vesirokko juuri ennen joulua. Kuumetta lähes 40 astetta ja ressukka aivan täynnä rakkuloita. Kutinaan lääkärin määräämä Atarax ei sopinut: kun pitäisi nukuttaa niin tekikin ylienergiseksi. Pahimmillaan valvottiin aamulla puoli kuuteen asti. Jälkitaudeilta onneksi vältyttiin.

Mutta parempi kun sairastaa taudin lapsena. Aikuisiällä kuulemma aivan kamala tauti.

Kuopus sai vesirokon isosiskoltaan 10 kk:n ikäisenä. Vesirokko oli todella paha. Korkeaa kuumetta kesti 5 päivää, lämpöilyä sen jälkeen toiset 5 päivää. Näppyjä oli ihan joka puolella. Pojassa ei ollut aikusien peukalonpään kokoista aluetta, jossa ei olisi ollut yhtään näppylää, näppylöitä oli tuhansia. Vesirokon jäljet näkyivät pitkään, jäi myös pysyviä jälkiä. Isosiskolla vesirokko oli huomattavasti lievempi. Lääkäri totesi kuopuksen vesirokosta, että atoopikoilla ja allergikoilla vesirokko voi olla raju.

Minä olen sairastanut vesirokon aikuisena, ja väitän, että tauti oli helpompi kuin lapsillani.

Kävimme taudin kantajien luona ja katotaan nyt mitä siitä seuraa. " Taudinkantajilla" rakkulat ei olleet enää vesirakkuloita eli liekö sitten enää tarttuva. Jäämme odottelemaan kuinka käy.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat