Seuraa 

Heippa!

Täällä on joskus ollut keskustelua tuosta vierailusta esim. yhdysvaltalaisissa perheissä ... auttakaa minua tässä ongelmassa:

Olemme menossa erään perheen vieraiksi pariksi päiväksi, he ovat ennestään tuntemattomia (mies suomalainen, vaimo amerikkalainen).

Mitä osaisin viedä heille tuliaisiksi? Kun en ollenkaan tiedä mistä he tykkäävät!! Mikä olisi sellainen neutraali vieminen??

Kiitokset jo etukäteen!

Kommentit (12)

kahvia (vaikka Presidenttiä), suklaata, Marimekko-lautasliinoja tai muuta Marimekko-kamaa, Iittalaa, Karjalan piirakoita. Riippuu miten kalliit tuliaiset haluat viedä.

no sittenhan voisi melkein jopa kysya onko mitaan mita han suomesta kaipaa, juuri kahvia, salmiakkia, sinappia jne. itse ainakin ulkosuomalaisena arvostan jos kysytaan, meilla ei esim. suomalaisesta kahvista tykata mutta sinapista ja oltermanni-juustosta seka fazerin sinisesta kylla, ja vieda sen ja sitten jotain neutraalia lasitavaraa vaimolle jonka maku ei valttamatta ole suomalainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

En varmaan tarkentanut kylliksi omaa ehdotustani laadukkaista pyyhkeistä...Siispä esim. Marimerkon Unikko on kyllä varsin tunnettua, käsipyyhkeinä ei nyt varmaankaan sodi hirveästi kenenkään sisustusta vastaan. Kangasservetit/lautasliinat myös mielestäni ihan ok vieminen, kunhan ovat hyvälaatuisia.

Karkin vieminen tulisaisena on aika suomalainen tapa, eli ei sekään nyt sinänsä takuuvarma hitti ehkä ole. Koriste-esineet (lasi etc. ) lienevät aika neutraaleja viemisiä, joten ehkäpä tässä olisi ideaa. Veitpä mitä tahansa, niin kun vieminen on ajatuksella hankittu, niin eiköhän osu nappiin :)

Luulin itse silloin niiden olevan ihan ok... Toin kerran natteja saippuoita kalylleni. Han katsoi mua hammastyneena: " Saippuaa!" , aivan kuin tahtoen sanoa: " olenko tosiaankin niin likainen?" ...

Toisella kertaa toin suomalaisia puuleluja, maalaamattomia. Siina porukka ihmetteli, etta ompas oudot tuliaiset, kun ei niita ole edes tehty loppuun asti.... Eli taalla ajatellaan vahan erilailla joskus...

Mina henk.koht. en toisi edes pyyheita, ellei niissa ole joku kuva tai teksti. Ne menee mun mielesta " normaalitavaran" piikkiin. Se on taalla muutenkin halvempaa, eli ei niita arvosteta yhta paljon kuin Suomessa. Sama koskee servietteja, mielestani tutut ihmettelevat, minka ihmeen takia vien heille servietteja, saahan niita kaupastakin...

Tuttavaperheesi on kuitenkin 1/2-suomalainen, eli he varmaan arvostavat suomalaista laatua ja merkkeja. Itse pysyisin suklaalinjalla. Ja lasikoriste-esineet ovat mielestani hyva. Kunhan laitat kasipakaasiin!

Fazerminttiä? Eipä ole täällä Philadelphiassa tullut vastaan ja Bostonissakin sai vain Harvard Squeareltä erikoiskaupasta pikkupaketeissa ja kallista oli.

osoittautua ongelmalliseksi.

Laadukkaat pyyhkeet, kynttilälyhdyt, ajatuksella ostettu kirja (esim. taide ?!?) voisi toimia. Ehkä kannattaisi puhua perheen miehen kanssa, ja yrittää kysyä, mitä toivoisivat (siis varsinkin jos olet tulossa SUomesta).

Meillä kävi pari vuotta sitten yksi vieraampi pariskunta kylässä (tulivat konferenssiin kotikaupunkiimme ja tarjosimme majoituksen). Mies on ammattivalokuvaaja ja he toivat tuliaisiksi 2 kpl pientä ja erittäin taidokasta lapin talvimaisemaa kehyksissä. Noista kuvista on ollut minulle enemmän iloa kuin ehkä saattoivat koskaan uskoa:)

ainakin itarannikon kaupunkien ruokakauppojen karkkihyllyilta - joten ei ehka kannata tuoda Suomesta asti. Jos haluaa tuoda karkkia, Fazerin muut suklaat kylla yleensa maistuvat hyvin amerikkalaisille. Omat tuttuni saivat viimeeksi chililla maustettua suklaata ja Finlandia-vodka suklaakonvehteja. Varsinkin nuo vodkasuklaat olivat erittain suosittuja erikoisuutena. :)

_ala_ vie aaltomaljakkoa jos eivat ole " itarannikon intellektuelleja" jotka saattavat sen jopa tunnistaa ja sita arvostaa; itse vein aalto-maljakon ja lakua aikoinani vaihto-oppilaana kan adan perakylille ja aalto-maljakkoa ihmeteltiin ja lakun sain sitten itse takaisin " joululahjana" kun eivat siita tykanneet. aalto-maljakko on sen verran " vaativa" muotokieleltaan etta keskivertoamerikkalainen ei kylla ymmarra sen paalle, tykkaavat vahan krumeluurisemmasta tai muuten vaan toisenlaisesta. laku ja salmiakki taas ovat oikeastaan suosittuja vain suomessa ja hollannissa. marimekon unikkokuosi alkaa olla tunnettu muutakin kuin itarannikon intellektuellien taholta, nain sita itsekin crate&barrel (taisi olla?) liikkeessa pari vuotta sitten, se on musta ihan ok lahja melkein mina vaan tuotteena. suomessahan unikkobuumi alkaa menna hiukan overiksi jo mutta ulkomaille musta sita on helppo vieda, on riittavan " accessible" aika moneen makuun. pyyhkeet voi tosiaan olla liian henkilokohtainen lahja mutta lasitavara yhdessa siihen sopivien servettien kanssa on musta ok vieraammallekin. puukorut on musta jalleen sellainen juttu etta voi kolahtaa new yorkissa tms mutta monessa paikkaa voi olla liian " plain" . suomalaiset tavarat pohjoisamerikassa yleensakin monesti tuntuu hiukan varittomilta vaikka suomessa kauniita ovatkin. suklaa on musta ihan ok, kahvia en minakaan veisi (vahan outoa, tulee mieleen etta onko pula-aika) paitsi toiselle ulkosuomalaiselle. enka lakkalikooria, se maistuu hyvin harvalle (tietaakseni edes suomessa).

Josko rouvalle loytyisi kiva Kalevala riipus tai Aarikan vastaava.

En minakaan pyyhkeita tai servetteja toisi. Pyyhkeet varsin saattaa olla ihan vaaran variset jne.

Fasun sininen suklaa yleensa kelpaa kaikille, eika vie tilaa matkalaukussa, mutta pakkaa huolella, ettei murru.

Kun et heita etukateen tunne, tuo vain neutraalia, syotavaa, juotavaa. Nuo korut kuitenkin myos ovat olleet suosittuja, silla niiden yksintertaisuus sopii hyvin arki kayttoon ja ovathan ne tosi suomalaisia. Helppoja tuoda kokonsa ja hintansakin takia. Korvakorutkin on kivat, mutta eihan ihan kaikilla ole reikia.

Kahviakaan en toisi, jos et tieda miehen sita kaipaavan. Meilla ei kukaan tikullakaan koske enaa suomalaiseen sumppiin...mutta makuja on monia.

Piruuttaan sen entisen Turun sinapin , mika lie uudelta nimeltaan on voisit tuoda. Yleensa sinappia syo kaikki miehet. Ja tietty jos heti tanne tullessa valittomasti sen pariskunnan luo menet, pakkaa ihmeessa matkalaukkuun paketti tai pari Vaasan revittyja hapanleipapaloja. Kelpaa ne muutaman paivan vanhoinakin, ainakin meille!

Eli sellainen arki herkku kelpaa tuliaisiksi varmaan miehelle, rouvalle sitten ne korut.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat