Seuraa 

Sivut

Kommentit (45)

Mulla kanssa ollut pari huonosti nukuttua yota takana. Tuntuu etta on koko ajan sellaisessa horrostilassa, eika kunnon unta ole ollut yhtaan... Toivottavasti ei koko loppuraskaus mene tallaisissa merkeissa.

Nyt tassa tietokoneella istuessa vauva potkii koko ajan tuohon rinnan alle ja keuhkoihin.. ja sen kylla huomaa lievana hengenahdistuksena! Eli edelleen viihtyy rt-ssa. Viihtyisi vain loppuun asti :)

Kieltamatta alkaa ajatukset olla enemman ja enemman siina synnytyksessa. Ei varsinanaisesti pelota (ainakaan viela) mutta kyllahan sita miettii ja vahan jannittaa. Jotenkin aikaisemmin sita oli enemman keskittynyt tahan raskauteen ja nyt vasta herannyt todellisuuteen siita etta tuleehan se sielta viela uloskin!! Toivottavasti jo siis sellaisen 6-8 viikon paasta.... Hui!

Me ostetiin mobile taalta paikallisesta liikkeesta, ja siina killuu sellaisia pastellinvarisia elukoita, kuten ankka, sammakko, kilpikonna, pupu ja jokin muu, en muista mika! Itkuhalytin saatiin joululahjaksi, mutta en ole oikein viela sisaistanyt miten se toimii....

Mutta nyt salille, ennenkuin jumitun tahan koneelle....

Browniette 31+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ei ole täällä mitään varsinaisesti vielä valmiina. Tietysti kun nukkuu siinä äippäpakkauksen laatikossa, niin siihen on päällinen, mutta esim. lakanoita pitäisi hommata lisää. Unipusseja meinasin kaksi ommella, kun vahinkoja sattuu öisin varmasti. Muutenhan meillä ei paljon vauvan takia voida sisustaa, kun hetikohta syntymän jälkeen muutetaan pois.

HOITOPÖYDÄSTÄ: Yritin ehdottaa tuota pesukoneen päällistä, mutta avo ei suostunut. Niinpä meillä on pienehkö ruokapöytä, jonka päälle isäni nikkaroi sellasen korotusosan, eli varsinaisen hoitotason ja koko hoito tulee makuuhuoneeseen...Mikä ei miusta kuulosta kauheen käytännölliseltä, mutta jää nähtäväksi.

TURVAKAUKALO tarttui mukaamme Lahdesta, jossa olimme loppiaisen vietossa ystäviemme luona. Britax, ihan turvallisen oloinen kapistus. Kohtapuoleen pitäisi tilata vaunut. Haberkornin vaunuihin olen päätynyt kun niissä on pitkä takuu ja ovat edulliset. Toivottavasti toimivat myös käytännössä.

Masuasukki oli viikonlopun aika hiljainen ja ehdin jo säikähtää, etenkin kun söimme koko viikonlopun aika tulista ruokaa. Mutta kun tulimme kotiin ja tilanne rauhoittui muutenkin niin liikkeet on tuntunu entiseen malliin.

Torstaina on se kontrolliultra, missä sitten selviää ovatko rakkulat hävinneet vai leijuuko ilmassa kromosomihäiriön mahdollisuus. Määrittää varmasti myös sen, saammeko sen vakuutuksen(ennen syntymää) vai emme.

Eipä kummempia, huomenna tulee rv30 ja sähköpostirinkiläiset saa varmaan taas kuvia.

-jossara+matkustaja-

Kiva etta pinossa on taas vilsketta :) Viikonloput alkaakin olla TOSI hiljaisia. Mulla oli tanaan laakariaika, ja kaikki on hyvin!! Ne viime viikkoiset supistelutkaan ei saanut muutoksia aikaan tuolla kohdunsuulla. Hyva niin! Vauvan painoarvio oli 1800g +/- 200g. Ja taas paastiin ultralla kurkkimaan, Voi jee etta on suloinen! Nyt huomaa etta posket alkaa soposti pyoristya, ja muutenkin on enemman vauvan nakoinen! Sf mitta 30cm, ja itse mittasin eilen milenkiinnosta ' vyotaronymparyksen' :) Metri ei ainakaan viela mennyt rikki, mutta komeat 96cm oli lukemat!

Lantion leviamisesta oli ainakin juttua. Kylla huomaa taallakin. Yhdet mun suokkari aitiyshousut alkaa kiristaa uhkaavasti, ja pelkaampa etta viimeinen kuukausi menee verkkareissa :)

Itse ostin imetysliivit omaa kokoa, rinnat suurentuneet D-kuppiin (ennen C), ja ostan sitten viela isommat jos tarvetta on. Vanhoista rintsikoista jotkut menee viela, mutta aitiysliivit olen ostanut tata uutta kokoa.

Hyvaa viikonalkua kaikille!

Browniette 31+4

Töissä taas pidennetyn viikonlopun jälkeen.

Viikonlopun aikana alkoi inhottava vihlova kipu nivusissa.... tai en oikein ole osannut paikantaa että tuntuuko kipu enemmän häpyluussa, häntäluussä vai lantioluussa, mut säteilee tonne taka reiteen kivun liikkeelle lähtiessä melko ikävästi.... Tähän asti kun oon kärsiny vaan selkäkipuilusta, niin nytkö alkaa nuo muut vaivat :( Toki tiedän että monilla on ollu vaivoja jo pitkään, mutta silti harmittaa.... No pääasia on että nää kipuilut ei (luultavasti) ole haitaksi vauvalle !!!!!

( . ) muuten kaikki kunnossa, Vaapukka melskaa hurjasti ja tuntuu että tahtoo jo ulos, toivottavasti pysyy masussa ainankin maaliskuun alkuun ( LA 12.3. ).

Mukavaa alkuviikkoa kaikille!!!!!

Fiona 31+1

Heipä hei kaikille taas pitkästä aikaa!

Viikot hurahtavat todella nopeasti ja nyt on sitten tämä mamma ihan virallisesti jäänyt pois töistä; sairasloma alkoi uudelleen 4.1. ja jatkuu mammaloman alkuun 26.1. saakka. Joulukuun työtouhut saivat kohdun taas supistelemaan ihan kunnolla ja niinpäs sitten kävikin, että ulkosuu on jo reilusti sormelle auki ja pehmeä ja kanavakin lyhentynyt puolisen senttiä. Nyt kyllä nautin tosiaan ' rokulipäivistä' , että pikkuinen pysyisi masussa vielä muutaman viikon :) Ajatella, että montaa viikkoa ei enää olekaan! Esikoinenkin kun syntyi kolme viikkoa etuajassa, niin eipäs sitä tiedä, mitä kuukauden päästä tälle mammalle kuuluu ;)

Menin sitten pomppaamaan sokerinrasitustestissä ja nyt on menossa kuuden päivän verensokerimittausjakso ja dieettiruokavalio. Painoa on tullut 8kg ja sf-mittaa 24cm. Eipä painoa taida kovin paljon ennättää tullakaan enää, koska kaikki herkut on nyt kiellettyjen listalla... Pikkuinen masuasukaskin todettiin ylimääräisessä ultrassa tavallista hoikemmaksi, 1.6kg +/- 200g viikoilla 32+, joten vähän kurjalta tuntuu, kun pienen pitäisi vielä kovasti pulskistua, mutta mamma saa vain syödä ' rehuja' ... Toivon vain kovasti, ettei taas tarvitsisi aloittaa keskolassa, kuten esikoisen kohdalla, joka hänkin painoi syntyessään vain reilut 2kg. Toivotaan parasta!

Pikkuiselle on jo laitettu pikkuhiljaa kaikkea valmiiksi, koska todellakaan ei voi tietää, koska lähdön hetki koittaa. Tänään olisi tarkoitus laittaa sänkyyn vuodevaatteet ja hoitotason yhteyteen tarvittavat pikkutavarat. Sitten voikin huokaista! :)

Kovasti tsemppiä kaikille mussukoille ja aurinkoisia odotuspäiviä! Pian se loppu jo alkaa häämöttää! :)

Terkuin Nyytti rv 32+4

Esikoisen aikaan löysin listan netistä ja muokkasin itselle sopivaksi. Nämä siis löytyvät mun listalta, muutakin " omia juttuja" noi ottaa:)

Neuvolakortti

Kamera

Musiikkia synnytykseen

Miehelle eväät

Itselle naposteltavaa (vauvan hedelmäsoseita) ja juomista (pillimehua on miehenkin helppo juottaa)

Hammasharja ja tahna

Shamppoo ja hoitoaine

Harja ja hiuslenkkejä

Deodorantti

Liivinsuojia

Siteitä (useimmissa sairaaloissa on niitä hemoja, joten jos haluaa ohuita niin yösiteet on hyviä ja mukavampi lähteä sellaisella kotiin)

Huulirasvaa, kosteusvoidetta ja mahdolliset lääkkeet ja vitamiinit

Lakuja ja luumuja vatsan toiminnan helpottamiseksi (mulla oli esikoisen kanssa Semperin luumusosetta, nam)

Imetysliivit

Pikkuhousuja (jos ei halua käyttää siaraalan verkkohousuja)

Sandaalit (sairaalan on kamalia)

Miehelle vaatetta (jos on jäämässä perhehuoneeseen)

Vauvalle tutti (joissain sairaaloissa annetaan pyytäessä ettei tarvii omaa)

Kotiin tulo vaatteet:

Itselle: verkkarit, t-oaita, college, sukat

Vauvalle: body, potkuhousut, sukat. Toppahaalari, villatakki ja -housut villasukat ja töpöset, kahdet tumput, kypärämyssy ja villa pipo. Fleece tms peitto jos autossa onkin kylmä... Turvakaukalo

Toivottavasti tästä on nyt apua. Alkuperäisessä listassa oli muistaakseni myös lukemista ja päiväkirja jne, mutta itse en koe niitä tarvitsevani (nekä myöskään tarvinnut esikoisen kanssa. On siellä sairaalassa tekemistä)

-Santtu

Tultiin juuri neuvolasta kotiin. Siellä kaikki kunnossa. Painoa oli tullut 400g/viikko, nyt yhteensä kuitenkin jo 14kg! RR 116/72 ja Hb 110, pysynyt samassa kuin 2 viikkoa sitten. Sf- mitta on 31. Vauva on raivotarjonnassa ja vaikuttaa kuulemma normaalikokoiselta, ei siis pitäisi tulla neli kiloista:) Syke oli 144 tuntumassa.

-Santtu, Valttu 32+6 ja Emilia 7 päivää vajaa 1v3kk *77cm ja 12.650g. Sai myös MPR rokotuksen*

[color=blue] Taitaa siis hengenahdistuskin kuulua taudinkuvaan... sisäelimet rupee olee puristuksissa!

Vai saa kättärin kanttiinista imetysliivejä! Hyvä tietää! Et satu monkey vielä hintaa muistamaan...? Ovatko jotain kalliita merkkiliivejä?

Mä olen kans miettiny, että miten päin vauva laitetaan vaunuihin nukkumaan...? Selälleen? Saako vauvaa nukuttaa vatsallaan? Mun siskon tytöllä (4kk) on ihana kalju läntti takaraivossa, tukka on kulunut varmaan nukkuessa=) [/color]

En avannut konetta pahemmin viikonloppuna, ja nyt en jaksa sitä pitkää ketjua lukea, katotaan jos myöhemmin. Tyytö heräsi tänään jo heti 8 jälkeen niin että mä olen aivan väsynyt. Unta kun ei tunnu saavan kun vasta puolen yön jälkeen vaikka kuinka väsyttäisi ja menisi sänkyyn.

NapNap kyseli lantion levenemisestä. Kyllä se kuuluu ihan raskauteen luonnostaan:) Nivelet löystyy, jotta vauva mahtuu paremmin tulemaan. Varaudu siihen että voi levitä vielä lisääkin! Mulla ie mahdu enään kun 2 äippähousut jalkaan (3 on pienet). Ensi viikolla on hautajaiset ja mun piti käydä ostamassa uudet housut kun yhdetkään mustat ei mee. Vihreissä Farkun tapasissa ei viitsi lähteä:) Niin siihen lantion levenemiseen takaisin, vähän eksyin:) Kyllä se lantio siitä palautuu, jumppaamalla varmaan nopeemmin. Mulla ei esikoisen jälkeen mahtunut omat housut jalkaan ollenkaan ennen tätä raskautta, mutta meillä oli toinen suunniteltu heti perään, niin en viitisinyt nähdä vaivaa " itsensä pinentämiseen" . Mä olen siis kulkenut äitiys housuissa kesäkuusta 04... No kesällä tietty meni shortsit jalkaan kun ostin ne silloin esikoisen aikaan isompaa normaalia kokoa. Nyt on kyllä tarkoitus " pienetää" itsensä kunnolla, meillä kun on avioliiton siunaaminen heinäkuun alussa, niin olisi silloin tarkoitus näytää ihmiseltä:)

Jatkan taas myöhemmin kunhan jaksan. Neiti kiipeillee tuolla syöttiksessä, haluaa pois...

-Santtu ja Valttu 32+5

P.S. Huomenna on neuvola, jee" !!!

ELi täälläkin tosiaan on nukuttu viime yös huonosti. Illalla vaikka kuinka nukutti, ei uni meinannut tulla. Sitten olisi kyllä uni maistunut mutta vessassa piti käydä viisi! kertaa!!!! Että se siitä nukkumisesta...

HOITOPÖYDÄSTÄ on ollut puhetta.

Me ostettiin esikoiselle Suomalainen hoitopöytä, jossa on lipasto ja irrotettava hoitotaso, maaksoi 250e (mummi maksoi). Se on meillä edelleen käytössä vaikka tyttö onkin jo pian 1v3kk. Ei niin paljoa enään siinä makoile, mutta pukeminen ja vaipan laitto on helpompaa kun neiti voi siinä seistä pitäen olkapäistä kiinni tai ihan istuvilleen.

Meilläkin on päältä aukeava pesukone, joten sitä ei voinut edes harkita. Meillä hoitopöytä on lastenhuoneessa.

MOBILESTA. Meillä on sellainen Tinyn mobile, jossa roikkuu muistaakseni 3 eläintä, se pyörii ja soittaa mozartia, Beethovenia tai (en muista sitä kolmatta). Lastentarvikkeesta on ostettu Järvenpäästä. Pyydettiin sitä esikoiselle lahjaksi ja pappa kävi järvenpäästä ostamassa. Niitä on sellainen hienompikin malli jossa on kaukosäädinkin.

IMETYSLIIVEISTÄ JA SUOJISTA. Mulla oli liivit jo sairaalassa mukana, käytin kyllä mielummin toppia, liiveillä kun oli paha maata sängyssä. Mä en imettänyt (enkä imetä nyt) joten mulla imetysliivit on oikeastaan vain niiden hyvän tuen takia (ja on hieman halvemmatkin). Liivin suojia ei ainakaan v 2004 tarjottu Kättärillä, mulla oli omat mukana (nouseehan sitä maitoa vaikka ei imetäkään...) Nytkin otan omat mukaan vaikka maito nousi viimeksi vasta kotona.

NapNap kyseli myös HENGEN AHDISTUKSESTA... Kyllä mullakin tulee melkein kerran päivässä sellaienn ahdistava olo tuohon rintaan. Siihen liittyy yleensä sitten vähnajan päästä myös heikotus ja pyörrytys. Eli ihan kiva kun iskee esim bussissa seistessa tai kaupassa tms... Esikoisen kanssa oli samaa ja kuuluu kuulemma raskuden loppuvaiheeseen kun vauva painaa palleaa ja on silloin vaikea hengittää. Esikoisen aikaan tätä parilta lääkäriltä kyselin.

Olikos se NapNao jolla oli alhainen Hb... Mull aoli viime neuvolassa 110 ja tänään on klo 13 seuraava, sää nähdä mitä nyt on... Esikoista synnyttämään mennessä Hb oli 103 ja synnytyksen jälkeen alle 80. Muutaman päivän kävelin pitkin seiniä, ja heikotus ja väsymys jatkui pari viikkoa. Onneksi oli mies isyyslomalla ja muutenkin vauva nukkui hyvin. Ne yövalvomiset siihen päälle ei vaan ollut kivaa, no meillä nekin jaettiin. Mies aloitti, ja kun ei enään jaksanut, herätti mut. Yleensä vauva silloin nukahtikin:) (neidillä oli tapana pari ekaa viikkoa olla hereillä yöllä klo 01-03. Päivällä nukkuikin hyvin. Me alettiin laittaa se yöllä omaan huoneeseen valot päälle niin oli ihan ttytväinen. 3 viikon iässä siirrrettiin pinnikseen omaan huoneeseen kun nukkuin muutenkin siellä , kun sänky joka yö sinne siirreettin, niin alkoi nukkua yöt hyvin, heräsi vaan klo 06 syömään).

Nyt meen lepää ennen ulos ja neuvolaan lähtöä... TÄytyy mennä kävelee ennen neuvolaa jos tuo neiti vaikka nukkuisi. Silläkin kun on tarkastus ja rokotus tänään...

-Santtu, Valttu 32+6 ja tyttö 7pvää vajaa 1v3kk

NapNap oli mietiskellyt sairaalassa oloa, niin miekii... siis lähinnä tosiaan sitä mitä sinne pitää ottaa mukaan ja mitä saa sieltä käyttöön- ei mitään käsitystä. Jossain oppaassa (olikohan neuvolan Vau-kirjassa) luki että nyt pitäis jo pakata kassi valmiiksi !!!!!!! NYT JO !!!!!???? Ok, tiedän että eihän sitä koskaan tiiä millon se lähtö tulee, mut kuulostaa kyllä vielä aikas etäiseltä.

En myöskään ole kauheesti itse synnytystä ajatellut vielä, kun tiiän että sit alkaa jännitää tai jopa vähän pelottaa, eikä sitä kuitnekaan tiiä miten se menee, kun ne on aina erilaisia, vaikka olis kokemusta....

Miuta kans välillä ahdistaa ja tosiaan niinku aikasemminkin taisin kirjottaa hengästyttää ihan ilman että tarttee tehhä juuri mitään... No taitaa keuhkot vaan joutua ahtaammalle.

Käytiin eilen ystävän kanssa leffassa kattomassa Ylpeys ja Ennakkoluulo (jostain syystä meidän miehet ei halunnu lähtee mukaan ;) ) Olipa siinä taas romantiikkaa =o]

No nyt pitää alottaa päivän töiden tekeminen.... Mukavaa tiistaita kaikille !!!!

Fiona+ Vaavi 31+2

lähempänä vauvan syntymää ; )

LANTIOSTA sen verran että esikoista odottaessa lantio leveni jo huimasti ja se kuuluu asiaan että vauva mahtuu tulemaan ulos, mutta valitettavasti se ei palaudu ennalleen ; ) Muista kuinka silloin oikein lantio rutisi yöllä kääntyessä. Yök! Sen jälkeen ei ole rutissut näissä muissa raskauksissa mutta on tainnu kyllä levetä entisestään.

Omassa ( . ) ei niin erikoista..nyt taas viimepäivät vauva liikkunut tosi paljon ja alkaa jo välillä oikein sattumaan nuo mönkimiset ja itsellä ajoittain tois tukala olo. Varsinkin syömisen jälkeen. En oikein tiedä onko vauva vieläkin pylly alaspäin kun liikkeet tuntuu molemmissa kyljissä. Voihan olla että se istuu siellä jalat kylkeä kohti ja kädet melskaa toisessa kyljessä tai sitten hän on poikittain. Huono olo on vaivannu ny parina päivänä..En tiedä mistä johtuu mutta oikein oksettaa välillä niinkuin alkuraskaudessakin ja väsyttää aivan tolkuttomasti! Hemppa oli kuitenkin viimeviikolla 112 että on sitä huonompiakin lukemia nähty..tosin 139sta tippunut.

Viikonloppu meni kyläillessä ja loppiaispäivänä meillä oli vieraita. Eilen kyllä oltiin kotosalla ja ulkoiltiin. Nyt kanakeitto tuolla porisee ja jälkiruoka kahvit meen juomaan kaverille.

Vauvahankinnat siis on tehty lähes kaikki. Hoitoalustan haen luultavasti huomenna ja samalla ostan sen vaippa paketin. Pinniksen ehtii kokoamaan koska vaan. Tuolla varastossa se odottaa ja sairaalakassia ei ihan vielä viitsi pakata :0 Joutuu muuten purkamaan sen vielä moneen kertaan.

Viikonloppuna muuten pyysin sitten serkkutyttö kummiksi kun käytiin siellä kylässä. Hän oli tosi otettu ja lupautui sylikummin tehtävään ilomielin..Oli kuulemma salaa toivonutkin sitä. Nuori hän on vasta 16v mutta tykkää aivan älysti lapsista ja on muutenkin kypsä ikäisekseen. Toiseksi kummiksi pyydämme miehen puolen serkkutyttöä joka 15v.

Mukavaa alkavaa viikkoa!

T. lyytikki rv 30+2 jo!

Monkey: Ihanaa kuulla että ainakin voi itse päättää leikataanko vai alatiesynnytys :) Toivotaan juu että pikkuinen tekee voltin ja kääntyy. Onkin sen verran kova vipeltäjä ettei olisi mikään ihme. Nyt ollut rv 27:stä alkaen perätilassa tai siis tuosta saakka neuvolassa on ultrattu ja tarkistettu tilanne. No aika näyttää kuinka käy. Mikäli kääntyy raivotilaan toivoisin ilman muuta alatiesynnytystä mutta toi perätila arveluttaa niin paljon että kallistuisin leikkaukseen. Kuulopuheiden mukaan leikkauksesta toipuminen vaan vie kauemmin...itselläni kun ei ole kokemusta. Kuinkas teitä muita on alkanut synnytys mietityttämään ?

Äitsykkä80

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat