Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

pvän ja viikon aloitus :)

Sivut

Kommentit (24)

Kyllä se asia on juuri noin. Eli sinäkin saat sen edellisen mukaan, koska la on ennen kuin tuo 3v tulee täyteen. Tietenkin jos on ollut välillä töissä ja sen mukaan saisi parempaa äitiysrahaa kuin edellisellä äitiyslomalla, niin sitten saa sen palkan mukaan. Eli aina lasketaan se parempi vaihtoehto. Tää on tosiaan tullu voimaan vasta lokakuun alusta. Itse soitin Kelaan ja varmistin asian ja kyllä se näin on. Enää ei siis tarvitse mennä sen takia töihin lasten välillä, ettei tipahtaisi minimille.

Anoppigallupiin unohdin vastata viimeksi. Mulla on sellanen suht neutraali anoppi. Näennäisesti ollaan ihan ok väleissä, mutten erityisemmin hänen seuraansa kaipaa. Ei kyllä nähdäkään kamalan usein ku asuu reilun 100km päässä meistä. Se vaan harmittaa, että on tosi outo meidän pojille. Ei ota poikia juuri koskaan edes syliin. Vauvana ei hoitanut niitä ollenkaan. Muistan hyvin kun kerranki sanoin, että otatko syliin, niin ei anoppi ottanut ettei lapsi vaan pulauta ja sotki hänen vaatteitaan... Sillä on sellanen periaate, että jos lapsia on kerran tehnyt niin ne pitää sitten itse hoitaa. Näinhän me pääsääntöisesti teemmekin, mutta kerran pari vuodessa olis kiva olla yö miehen kanssa kaksin. Tällöin turvaudumme sitten äitini apuun. Eli ei siis mikään unelma anoppi, mutta ei mikään kauhukaan. Antaa meidän kyllä elää omaa elämäämme.

että sellaista!

mirju taas :)

Lytte, kiitos vaan osaanotosta :))

Ghen: minä join Jouluna puoli lasia kuohuvaa ja maistoin hieman valkoviiniä - ja jo taas rupes omatunto kolkuttamaan ja masua sattumaan ;) Siinä ne mun juomiset tämän raskauden aikana onkin - ensimmäiset 14 vkoa kun meni muutenkin pahoinvoidessa, ettei tullut mielen viereenkään lähestyä mitään a-pitoista pulloa.. Suomessa on voimassa suomalaisen tavan mukaan perusteelliset kiellot/suositukset, jonka mukaan minäkin elän. Muualla Euroopassa viiniä ei edes pidetä alkoholijuomana..

Rocco taas, rv17+5 edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Täälä ollaan taas.

Selkä on kipeä makaamisesta,niin nyt yritän vähän istua välillä. Katsotaan kuinka sitten käy illalla. Täs pitäis pikkuhijaa valmistautua siihen että saikku loppuu 9 päivän päästä ja pitäis pystyy jo tekeen töitä. Plääh,luulempa vaan,että musta ei ole siihen enään ennen äippälomaa. Tekee meinaan tosi tiukkaa edes 35 min kauppareissu. Sen jälkeen saa maata sitten kaks päivää suppareiden takia.Mites sitten 9h työpäivä koko ajan nostelua ja kävelyä kauheeseen tahtiin. Sanon vaan,että kestän varmaan tasan yhden puoli päivää sitä ja sitten taas on 5 viikon saikku tiedossa. Että haluaako sitten riskeerata vauvan terveyttä sen takia. En kyllä haluais,mutta lääkärihän sen päättää pysty sinne vai en. Sori on vähän negaatiivinen fiilis tosta töihin menosta.

Oma napa- Vaavi nukkui aika hyvin nyt viime yön. Se nukahti joskus 1 maissa yöllä ja herätti mut vasta 11.15 aamulla potkuilla. Nyt kun sais sen pitämään ton rytmin niin sais itsekkin nukkuttua yöt.

Ihanaa kun on tullut se kauan odotettu hm:n paketti. Sielä on kaikkia ihania vauvan vaatteita mitä olen tilannut ennakkoon jo lokakuulla. Samalla tilasin sitten itselleni vähän isomman paidan,että olisi ihanempi olla kun ei kiristä paidat. Nyt meinaan en saa enää vanhaa kokoa olevia paitoja päälle vaikka ne joustaiski. Ehkä se vaikuttaa kun ennen olin koko XS (32/34) ja nyt menee juuri ja juuri koko M (38/40) Kuinkahan isoksi tässä vielä turpoo? :) Kaikki vanhat tiukat paidat jää tohon puoleenväliin masua. Näyttää tosi hyvittavalta tulee mieleen ihan nalle puh ja sen punainen paita:)

Mun mielestä mun mies oli eilen tosi hellyyttävä kun se sanoi,että se ei voi mitään että kun se näkeen mun mahan niin sille tulee mieleen ihan pink pather. Mä en voinut kuin nauraa sille kommentille. Ja itse kun sitten peilailin mahaani niin se tosiaan näytti ihan siltä.

No joo menempä tästä nyt vähän laittaa pitkäkseni kun alkaa tuntumaan ihan sille että suppari on tulossa. No olenhan istunut tässä koneellakin taas niin kauan,ettei ihme.

Lilli81 19+1 (jes kohta on 154 päivää täynnä )

Tänään eka varsinainen työpäivä loman jälkeen. Siksikö liene tänne ehin ihan kirjoittelemaankin. Joulunseutuun kävin vain pikaseen lukasemassa, oli mahottomat hulinat päällä sukulaisten suhteen. Sanottiin kyllä, että haluttais olla rauhassa, mutta turha toivo... :)

Oma napanen: Kasvaa ja voi hyvin. :)

Jouluna ennen vähän säikytteli, kun alapaine pomppas korkeuksiin eka kerran eläissään. Lääkäri uhkas sairaalareissulla, jos en ota rauhallisemmin. Piti yrittää, mutta yritykseksi jäi.

Tapanina alko vuotaan nenästä verta (lapsena vuotanu viimeksi). Seuraavana päivänä piti mennä lääkäriin, kun verta tuli nenän lisäksi nenänielusta suuhun ja lopulta oksensinkin sitä. mitattiin paineet samalla reisulla ja taas oli kohonnu. Sain puhuttua itteni kotia, kun lupasin maata sohvanmutkassa ja mies lupas passata. Sukulaiset oli vähän äimänä, kun minä pötköttelin vieraittenkin aikana. Ei vaan ollu muuta apua, kun heti touhutessa alko supistelemaan ja nenänieluun kuplimaan verta.

Viikon pötköttelyllä sain itteni jalkeille. Muutaman kerran oon ulkoillukin jo reippaammin. Supparit vaan mokomat kiusaa. :(

Muuten vauva potkiskelee tomerasti, näkyy ja tuntuu jo päällepäin. 24. pvä on seuraava tarkempi ultra. Mies toivoo tyttöä kolmen kossin jälkeen ja nimittää tätä möyrääjää " Raisaksi" . Mulla pyörii tytön varalle huomattavasti herkempi ja romanttisempi nimi. Jotenkin vaan on alkanu tulla poika-olo tätä möyräämistä katellessa... Pojan nimi onkin sitten hankalampi keksiä... :))

Saapa nähä, mitä ultrassa sanovat. Jännää!

Kun tekee töitä omaan lukuunsa, hirvittää tämä alkuvuosi: taas pitäisi " myydä" itsensä, jotta leipää riittäisi keväällekin. Tänä aamuna lapsia laittaessa hoitokuntoon tuli sitte huippumieluinen puheli: tilaus neljästä työstä. On millä aloittaa uusi vuosi! :) Ehkä tämä tästä. Ei nämä mitään hurjan rahakkaita tilauksia ole, mutta huomattavsti tyhjää parempi! :)))

Vielä housupolitiikkaa: Piiiitttkkkääääännn aikaan ei oo tarvinnu haaveilla normaaleista housuita, mutta tavalliset tiukahkotkin paidat menee. Yllättävää, että maha on aiemmista poiketen ihmeen leveä ja matalalla. Huonot vatsalihakset vai sittenkin tyttö? :)

Nyt takaisin töitten pariin!

Mukavaa päivää kaikille Kerttusille!

M 18+5

P.S. Anoppikeskustelu on lopullisesti sulkeutunu meijän elämästä miehen äidin marraskuisen kuoleman jälkeen. Mulla oli ihana anoppi alkuhankaluuksien jälkeen.

Ja Kiitos teille kaikille tuesta ja myötätunnosta. Mieskin pääsi joulun tunnelmassa tunteisiinsa kiinni ja alkoi puhumaan ajatuksistaan ja tunteistaan. Itkeäkin voi yhdessä. Valo kajastaa...

Kerrankin on viikonloppuna saanut levättyä ja palauduttua. Pitäisiköhän työviikot muuttaa 4 päiväisikisi, että ehtisi viikonloppuna lepäämäänkin.

Olimme lauantaina katsomassa veljeni vauvaa joka syntyi 1.1. Suloinen ja rauhallinen lapsi!!! Voi voi kun malttaisi vielä odottaa puolisen vuotta niin saisi itsekin nyytin kotiin...

Anopeista on puhuttu. Omani ei ole mikään unelma. Ihana ihminen selvinpäin, mutta ikävän usein juo. Onneksi asutaan 150km:n päässä, joten ei usein nähdä. Olenkin sanonut miehelleni, että jos anoppini haluaa lastenlastaan nähdä, on oltava selvinpäin. Onneksi mieheni on kanssani samaa mieltä. Harmittaa vaan, ettei ikinä voi tehdä ex-tempore reissua ja yllättää, vaan aina pitää soittaa muutamaa päivää aiemmin, että hän osaa varautua ja asennoitua olemaan selvinpäin.

Tästä voikin sitten jatka tuohon juomiseen.. Ei ole omalla kohdallani kovin yksiselitteistä, sillä työhöni kuuluu alkoholin maistelu (ja pois sylkeminen). Toki en sitä enää juurikaan tee, ainoastaan poikkeustapauksissa, mutta silti lähes viikoittain. Minun ei siis ole sitä pakko tehdä, työnanatajani hyväksyy tuon " juomattomuuden" . Mutta koska olen raskauteni aikana muutenkin juonut 12 cl punkkua (joulupöydässä) ja puolikkaan siiderin, niin olisi tekopyhää olla täysin maistelematta töissäkään..

Ja eikun takaisin töiden pariin..

Nandiitti ja pulla, 16+

MARIEELA: on se todellakin niin, että jos on alle 3v väliä edelliseen saat saman äippärahan kuin edellisestäkin. Tästä syystä olin itsekin tosi onnellinen, että ikäeroa tulee just se nippa nappa 3 niin saan sen paremman rahan. On meinaan hoitovapaan jäljiltä kiva saada vähän aikaa edes kohtuullista kk-tuloa.

Alkoholig: en oikeastaan ota yhtään, kun ei ole edes sellaisia tilanteita tarjolla. Ystäväni valmistujaiset olivat tosin viime viikolla ja mietin otanko kuohuviinin, mutta päädyin sitten pommaciin. Eli 0-linjalla ainakin tähän mennessä.

Anoppig: etäiset välit, vaikka asuukin lähellä. On niin eri tyylinen ihminen kuin olla ja voi. On myös jouduttu asumaan saman katon alla jonkun aikaa ja se vahvisti käsitystäni: välimatka on ihan hyvä. (Vaikka ei siis ikinä ole mitään sanomista tullutkaan).

Tällä viikolla pe rakenneultra, johon mieskin tulee mukaan. Maltan tuskin odottaa!!

Viikonloppu oli rankka kun poika tuli tosi kipeäksi ja la iltana saatiin vielä ajaa päivystykseen. Kuume ei millään meinannut laskea, mutta onneksi nyt on jo kuumeeton. Itsellä vaan kurkku nyt kipeä...

äitimiia 19+2

Lähden tänään metsästämään mamma-alushousuja kun suurin osa alkkareista kiristää ikävästi. Siinäpähän on sitten erotiikan tappajat, mutta ainakin koulussa voi käyttää mammamallisia.

Hei, katsopa alkkareita itsellesi paria kokoa isommista... esim. joustopitsiset ei mulla ainakaan ed. raskauksissa kiristäneet. ja isommat stringitkin meni... ei tarvii välttämättä heti hommata niitä " erotiikan tappajia" , jos ei sitten muuten vaadi lisätukea mahalle....

Täällä se pahoinvointi jatkuu edelleen. Joka aamu aamiaisen jälkeen oksennan. Loppupäivä menee ihan ok. Paino on edelleen -2kg, rupesin jo miettimään syönkö oikeasti tarpeeksi. Luulisin kyllä.

Alkoholigalluppi: Juon silloin tällöin yhden ykkösoluen tai sitten alkoholittomia. Peruskaljaa tai siidereitä ei omatunto anna ottaa. Monta kertaa olen miettinyt, että olisi ihanaa ostaa joku yksi hyvä siideri, mutta toisaalta kai sitä limpparillakin pärjää. Nyt viikonloppuna harmitti kun muut joivat seurustelujuomia ja itse ei saa juoda. Mutta sitten kun tulin kotiin ja vauva potkaisi niin taas jaksaa.

Kyllä ainakin mittanauhan mukaan masu on kasvanut. Lähden tänään metsästämään mamma-alushousuja kun suurin osa alkkareista kiristää ikävästi. Siinäpähän on sitten erotiikan tappajat, mutta ainakin koulussa voi käyttää mammamallisia.

Ultraan enää kaksi viikkoa. Kivaa! Sit ainakin näkee onko vauva kasvanut tarpeeksi. Eipä muuta ihmeellistä tältä päivältä.

Tytteli-83 ja kirppu rv 18+0 (mies keksi työnimen)

[color=purple] Koulut alkoi taas esikoisella eli loma loppui. Kohta pojan kanssa ulos..

Anoppi, mulla on aika etäiset ja neutraalit välit anoppiin. Anoppi on ykisnasuva työelämässä edelleen oleva ja asuu 140km päässä. Seurustelee ja käy meillä ehkä 2-4 kertaa vuodessa. Lähempänä varmaan tota 2 kertaa vuodessa, ja me käydään saman verran suurin piiretin hänen luona. Ei olla koskaan oltu napitusten muttei olla koskaan jaettu mitään isompia juttujakaan. Mies ei oikein välitä äidistään ja se jo takaa ettei mullakaan tule olemaan sen läheisemmät välit varmaan. ELi luulen et näin on ihan hyvä. Lapsien vuoksi toivoisin kyllä et Mummo olis hieman useimmin tekemisissä, mutta mun vanhemmta jotka asuu yhtä kaukana korvaa kai sitte sen. Niitä meinaan nähdään paljon paljon useammin...

Oma (.). Olen lopullisesti astunut mammavaatteisiin. Ehkä joku numeroa suurempi tavallinen paita vielä menee, mutta housuissa ja melekin puseroissakin maamavaatteet rules nyt kunnes pulpahtaa vauva maailmaan ;D

Aamuisin etoo edelleen jos ei syö, syönnin jälkeen ok. Iltaisin edelleen pahamaku suussa mikä osaltaan pakottaa mässäilemään koko ajan ;)

Huomenna neuvola -> sydänääniä pääsee kuuntelemaan, vaikka illat kyllä mun napa liikkuu jo siihen tahtiin että kyllä siellä joku voi ihan hyvin ♥ :)

Mutta pidemmittä löpinöittä taas se olis mentävä ulkoilemaan :)

Marieela ja Paapero 16+1

Onko tosiaan nyt noin että jos edelliseen ikäeroa tulee alle 3 vuotta, niin voi saada edellisen äitiyspvärahan verran?????

Meinaan meillä poika syntyi 5.7 (la oli 28.6) ja nyt siis la on 25.6, eli TIUKILLE menee, mutta mahdollisuuksia olisi. Jospa kerrankin yksi mun lapsista syntyis ajoissa ;DDDDD

G: Itse join jouluaattona ½ lasillista punaviiniä ruuan kanssa ja uutena vuotena myös sekä puolilta öin ½ lasillista kuohuvaa.

Suon itselleni muutaman annoksen koko raskauden aikana, kuten edellisissäkin.

Heh, vielä tää ja huominen vapaata. Täytyis lähteä kohta maitokauppaan, mut sitä ja muumin loppumista odotellessa hieman jutustelua....

Jaahas olen pahoillani Rocco, kun oon nääs salaa tyytyväinen, et joltain muultakin löytyy anopin kans vastaavaa kun meillä. Miehelle on tosiaan ihan turha yrittää, kun ei äitiään ala vastustaa. Muille onnea hyvistä anopeista kateellisena ajattelen :-)

Kävin tässä aamusella mielenkiintoisen keskustelun hitsarin kanssa... -

-Eikö teil oo 16 amppeerin suklakkeita?

-Joo ei oo kun 10 jä

-Kai teil pesukoneelle on?

-Ei oo sitä pesukonetta

-No täytyyhän teillä hellalla olla

-Jaa, kun meil on vaan pieni kaks levynen....

-Ai, ei voi olla totta

Joo ei munkaan mielestä voi olla totta, mut hyvin ollaa jo vuosi pärjätty:-) Mä niin ootan sitä oikeeta sähkömiestä..Ehkä kuun lopulla, arvatkaas kuka alkaa pestä pyykkiä ihan vaan vaikka huvikseen....

Kiitos tästä, kyl mul vähä suupieli nyki. Nyt tuol ulkona pauhaa sitten agrigaatti... sori naapurit....

Massussa ei ihmeitä. Huomena sitten ois neuvola ja taas jänskättää, mut ei tosiaan niin paljon, kun on vaavi myllänny massussa. Nyt pääsee tytökin mukaan reissulle kuuntelee sydänääniä.

Lytte ja Masukki 17+2

Suosittelen että jätätte sen kesäloman sinne äippärin loppuun. Silloin on kivaa kun on lomalla ja hoitovapaalla samaan aikaan ja saa kummatkin rahat eli loma-ajan palkan sekä hoitovapaarahan. Ja toisaalta ennen äippäriä on niin helppoa saada saikkua. Voitte aina mennä neuvolaan ja sanoa että ette vain enää millään jaksa olla töissä ja suht helposti määräävät sairaslomaa. Eli suosittelisin säästämään sen kesäloman sinne äippärin loppuun. Ja onnea vaan teille kaikille masuasukkien johdosta.

Joulut on vietetty ja niin se arki taas alkoi. Tosin töissä kävin pari pv viime vk jo, uusi osa-aikatyö, josta ei kyllä saa rahaa sitäkään vertaa kuin työttymyyskorvauksesta (sekin mulla peruspvraha vaan)... Mietin kyl, et onko mitään järkee. Ja lastenhoitoa kunta ei järjestä kuin tammikuulle... (tarviin iltahoitoaikoja...) JOten jäänee lyhytaikaiseksi...

Onko joku muu, joka on osa-aika-työtön? Onko tietoa, kuinka äippäraha silloin lasketaan? Työttömyysjaksothan voi laskea pois äitiyspäivärahaan vaikuttavista tuloista?

Alkoholissa olen pitänyt liki 0-toleranssi linjaa, niinkuin nykyiset ohjeet onkin (kun ei tiedetä, missä se raja menee, mikä on vauvalle haitallista). Yhden kulauksen maistoin kuohuviiniä ja kotikaljaa olen juonut. Siinä kaikki.

Aloitinkin uuden keskustelun omituisen alavatsakivun tiimoilta, jos jollakulla samanlaisia kokemuksia, kohtalotoveruus ja mahd. lisätiedot moisesta ilmiöstä lohduttaisivat. On hiukan invalidiolo sen takia... Kannatinkipuja on ollut alusta saakka, kun nousee sängystä tai autosta, mutta tämä on jotenkin " isompaa" , ei vain pelkkä vihlaisu, vaan kipu jatkuu vielä kun on ollut pystyssä jonkun aikaa.

Pahoinvointi vihdoinkin alkanut helpottaa. Siinä rv16-17 vaiheilla radikaaleimmin. En ole tainnut uudenvuoden jälkeen enää oksentaa. Alkaa taas cappuzinokin maistua... Sinänsä ei ehkä niin terveellistä... Ja liikkeet tunnen jollain tapaa lähes joka pv. Eilisiltana viimeksi kunnon möyryämistä. Se lohduttaa paljon. Tosin jos joku pv on vaisumpi (johtunee kiireestäkin, ettei ehdi pysähtyä ja kuulostella), niin sitten jo hiukan huolestuu.

Yritän pärjätä toistaiseksi norm. housuilla, tosin tavallista väljemmillä vyötärön kohdalta. Ennen olen aina käyttänyt vain XL-mallisia tavallisia housuja, kun noi äippähousut ei niin huippuhienon näköisiä ole, eikä ole tarvis ollutkaan. Nyt kyllä jo kiristää osa hiukka väljemmistäkin housuista. MItenhän mahtaa paitojen kanssa käydä? Olin ajatellut, että voin käyttää paidoissa normaalikokoa, kunhan on vähän pidempiä vaan. Luuletteko, että onnistuu? Tottakai niihin venyy sitten masunkuva, mutta haluaisin taas keväälle jotain nättiä päälle. Postimyyntitilausta suunnittelin Halensilta ja Josefssonilta, vertailen, onko laadussa eroa, ja palautan vaikka kaikki, jos ei miellytä. Josefssonilla ollut yleensä kyllä laadukkaita ja kestäviä vaatteita...

No, nyt lopetan tän puhetulvan. Anteeksi, jos vien täällä liikaa tilaa/lukuaikaa...

summersnow rv 17+3

Lytte: On sitä kaikenlaista tullut pohdittua itsekin. Ensinnä mietin sitä, pidänkö kesäloman ennen äitiyslomaa vaiko en. (Tähän voisi kaikki pohtineet töissä käyvät mammat vastata, koska ajattelitte pitää kertyneen kesäloman?)

Sitten olen pohtinut sitä, olenko kauan kotona, teenkö seuraavan lapsen heti samaan syssyyn vai käynkö töissä välillä. Huvittais tehdä useampi pikaisessa tahdissa, niin ois pienet ikäerot, mutta sitten taas taloudelliselta kannalta ei kannata olla kovin kauaa kotona.. Pitäis voittaa lotossa niin tämäkin ongelma ratkeaisi.

Lapsilukuakin ollaan mietitty, ensin halus kauheen lauman ja nyt kun on oikeasti raskaana niin alkaa jo pohtimaan josko yksi tai kaksi riittäis.. Mutta tätäkään ei tiedä ennenkuin aika kuluu ja oikeasti näkee montako siunaantuu.

Mä en tiennytkään tuollaisesta uudesta Kelan säännöstä, mutta sehän on tosi jees!

Nyt siis voinkin alkaa tehdä lyhennettyä työviikkoa, ilman pelkoa tulojen " romahtamisesta" äitiyslomalla. Jippii :)

Oma napa: Tänään ensimmäistä kertaa pikkuinen temuaa niin että itsekin sen älyän. Kauan siihen meni, vaikka jo toista odottelenkin. Vatsa ei ole edelleenkään kovin paljoa kasvanut, joten välillä epäusko koko raskauteen yllättää.

Tuohon anoppigalluppiin: Mun anoppi on ihan mukava ja herttaista sorttia, mutta onneksi asuvat 350km päässä :) On nimittäin aikamoinen kanaemo edelleen pojistaan ja ainokaisesta lapsenlapsestaan, että en välttämättä jaksaisi jos ihan naapuruksina elettäisiin.

Ja alkoholig. : Mulla on aikalailla nollatoleranssi alkomahoolin kanssa. Mulle vain sen hajukin tekee niin ällöä, ettei pysty aatteleen että maistaisi.

Neuvolaan on vielä aikaa pari viikkoa ja ultraan kolmisen viikkoa, pakko yrittää jotenkin jaksaa ootella... Lähinnä se ultra odotuttaa, en niin innoissani tuosta neuvolasta ole...

Helmis ja Nuusku 16+3 (tai17+0)

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat