Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Sivut

Kommentit (35)

Itsellä " vasta" rv37+1. Tulevat isosiskot nukkuu, mutta äiskä ei jostain syystä saa unta. Heräsin jo puoli kahdeksalta ja muksut yleensä herää yhdeksän jälkeen. Kipeitä supistuksia on päivittäin. Illalla kun katoin telkkaria tunnin verran tunsin 3 kipeää supistusta, jotka kovetti koko mahan. JOulun aikaan kun olin parin kilsan kävelylenkillä alkoi illalla ihan sännölliset ja kipeät supistukset, jotka sitten hipuivat pois. Olivat sentään vaikuttaneet sen verran, että olin sormelle auki käydessäni äitipolilla synnytystapa arviossa. Vanhin (5v.) tyttöni on syntynyt 40+5 ja toinen tyttöni (2v.) 40+4, että tämänkin menee varmaan pari päivää yli... muistan, että nuorimmaiseni odotusaikana minulla oli samanlaisia säännöllisiäkin ja kipeitä supistuksia paljon ja silti meni yli lasketun. Olo on tosi hyvä... väsyttää vaan iltapäivisin ja päikkäreille menen aina jos vaan mahdollista. Fragminia pistän mahaan aamusin estämään veritulppia. Onneksi päääsen pian piikeitä eroon. Ilmeisesti 6 viikkoa synnytyksen jälkeen pitää vielä pistää

tuo aika nimittäin! Kovasti jo kärsimättömäksi alkaa olo käydä, vaikka vielä viikko laskettuun aikaan onkin... olo on suht iisi, ajoittain alavatsaa juilii ja häpuluuta kolottaa, mutta nyt on yöt menneet kyllä aika rauhallisesti: viime viikolla oli repaleisia ja tuskaisia öitä muutama.

Synnytys on alkanut jännittämään ja hirvittämään, vauvan kokoarvio kun oli rv 36 jo 3,2 kg... mihin se ehtiikään tässä vielä, varsinkin jos yli menee?? Jo syntyneet tammikuiset vaikuttavat niin sirpakoilta ja helposti maailmaan tulleilta, että ihan kateeksi käy... Raskausdiabeteshan mulla on, ja ruokavaliolla yritän sitä kurissa pitää, mutta aivan järkky makeanhimo ajoittain iskee...

Kotona ei tahdo saada mitään aikaiseksi, aika menee ihmetellessä ja odotellessa, että jotain jo tapahtuisi...

Onnea jo nyyttinsä saaneille!

-Martina29 ja rv 38+6-

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Huomenia - heräsin tosiaan vasta äsken...

Ihan alkuun kysymys, kun nyt oon ihan pihalla. Oon puhunut ennenkin hyvin runsaasta ja hyvin vetisestä valkovuodosta, mitä mulla on " esiintynyt" aina toisinaan. Tänä aamuna sen haju oli kuitenkin muuttunut makeahkoksi, joten tuli mieleen, että voiko se nyt olla sitten sitä lapsivettä? Oon unohtanut, mitä asiasta on puhuttu... Toinen vaihtohto tietty on, että hajun muutoksen aiheuttaa Gynophilus-kuuri, jolle terkka mut komensi. Pitää koittaa saada alapään bakteerikanta kuntoon ennen synnytystä, ettei pikkuinen saisi sammasta heti kättelyssä. Mutta ISO KIITOS sille, joka viitsii mua (taas) valistaa!

Juu, aamu meni taas pitkäksi. Johtuu pitkälti siitä, että uni karkas yöllä. Heräsin klo 1.36 ja olin ihan pirteä - vaikka siivoamaan olisin voinut ruveta, tai leipomaan, tai... Melkein viiteen asti sitten lueskelin kirjaa, ja alkoihan mua viimeinkin nukuttaa. Tosin uni oli aika repaleista, kun ainut asento, missä ylipäätään " kärsii" nukkua, on vasemmalla kyljellä. Ja rajansa silläkin, miten paljon yhdessä asennossa voi olla. Mahallaan ja selällään nukkuminen on (luonnollisesti) pois laskuista, ja oikealle kyljelle jos erehdyn asettumaan, niin kohta on koko oikea puoli vartalosta ihan puuduksissa. Mistähän lie johtuu moinen? Ja sitten soppaan voi tietty lisätä sen, että kyljen kääntäminen on tietysti operaatio sinänsä... u know.

Nyt pitää lähteä puurolle, masuaarre myllää siihen malliin, että taitaa kaivata ruokaa sekin.

Mukavaa viikkoa jokikiselle tammimammalle - hyviä vointeja ja tehokkaita suppareita! Jännä nähdä, moniko meistä on jakautunut ennen kuin viikko on " paketissa" ...

SolAngel & Rontti 37+4

Onnea kaikille vauva kainalossa oleville! Itse sain ekaa kertaa valvoa viime yön supistusten takia, ei kyllä edelleenkään ole mitään säännöllisiä mutta ehkä tässä jotain tapahtuu. Huomenna on tosiaan se äitipoli jolloin sitten tietää jäänkö sinne käynnistykseen kun eivät kuulemma mielellään päästä yli tällaisissa istukkaongelmatapauksissa - kyllä nyt jännittää! Laukku on pakattuna, vauvan kamat valmiina, syötiin just hyvin ja mennään kohta saunaan. Huominen käynnistys on sitten lääkärin päätöksestä kiinni, katsotaan millanen lääkäri osuu kohdalle... Jos musta ei huomenna kuulu mitään, olen sitten jääny sinne sairaalaan käynnistykseen. Pitäkää peukkuja, että seuraavan kerran kirjottelen vauva kotona!

:)

Rosa rv 39+6

Ja ihan kaikille jo jakaantuneille hurjasti onnea!!!! Moni on jo nyyttinsä saanu ja eiköhän meistä kaikki jossain vaihees! En oo nimittäin vielä kuullu yhdestäkää vauvasta, joka olis jääny syntymättä. Jos ei ny sitte käyniin, että maailma pysähtyy tai lakkaa yhtäkkiä olemasta!

Huomenna tulis 38 viikkoo täyteen, voi että menee aika nopeesti, eihän tästä oo ku muutama viikko, ku jännäsin, että sais sen 12 viikkoo rikki ja sitte ultrat. Huimaa ajatella, että hetkenä minä hyvänsä voi Kaveri lähtee tulemaan, täytyy vaan olla seksin suhteen aktiivinen, siivoominen mua ei huvita. Oon nimittäin huomannu että lemmiskelyllä saa seuraavalle päivälle mukavan (?) tuntusia supistuksia, mutta tiheimmilläänki niitäon tullu 10 minuutin välein, eikä oo tullu mieleen edes soittaa synnärille...

Millon sinne siis olikaa hyvä lähtee!? On kohta kaheksan vuotta edellisestä kerrasta, nimittäin. Tuplat synty lopuksi sektiolla (aukesin kyllä kokonaan ennen sitä, mutta synnytys pysähty ja sitte leikkuriin), viikkoja oli sillon 37.

Eli koska sairaalaan, onko teille neuvolasta annettu millasia ohjeita ja missä vaihees teistä itestänne tuntu siltä, että nyt pitäis mennä...!?

Toki se on varmaan paljo paikkakunnastaki kiinni ja varsinki synnyttäjästä ittestään, että millon kokee lähtemisen olevan ajankohtanen...

Vitsit,ku vihloo tuonne alakertaan!! Ja välillä supistaa, mutta ei satu kovin... Pitää kai ny mennä touhaamaan jotain, ettei mee päivä ihan harakoille.. Tuli tuos vielä jatkettua uniaki, ku sain jälkikasvun opintielle... Ja yö meni niinku meni. Josku saa paljoki nukuttua, mutta joskus taas mikää asento ei oo hyvä ja kusettaa tämän tästä jne.. Tehän tiedätte tunteen!

Mutta mukavaa maanantain jatkoo kaikille!!

Hemppa37+6

Taas tuli lisää tammikuisia vauvoja, on se jännää! =)

Aloin tossa miettimään, että täällä on moni epätoivoissaan (minä mukaanlukien) että kun mitään merkkejä ei ole ilmassa, niin eihän tää vauva synny KOSKAAN...Ja kun noita tarinoita luki, niin mistäs sen tosiaan tietää mitä tapahtuu vaikka tänä iltana, vaikka nyt ei missään tuntuiskaan. Huisia! =O

Omalta kohdaltani oon kyllä alkanu miettiä, että tää tosiaan taitaa mennä yli ja ehkä joudutaan käynnistämäänkin...Tietääkö kukaan, missä määrin voi ajatella oman synnytyksen menevän samaan malliin kuin omalla äidillä? Meidän mammalla nimittäin meikäläinen, esikoinen, meni yli 2 viikkoa yli, käynnistettiin sitten, sisko käynnistettiin verenpaineiden takia, veli tuli itekseen päivä ennen vai jälkeen lasketun ajan, mutta synnytys pysähty ja jouduttiin vauhdittamaan tipalla. Joten jos siihen vertaa, niin tuskin se meikäläiselläkään noin vaan tulee, vallankin kun kerran nää supistukset ei kerran oo mitään aikaan saanu...Esikoinen kun leikattiin, niin oon tavallaan ensisynnyttäjänä liikkeellä.

No joo, tulipahan taas pohdiskeltua, kun piti vaan onnitella nyyttinsä jo noutaneita =)

Kölli

nopeassa aikataulussa.

Itsellä ei merkkiäkään tositoimista, ei supistuksen supistusta. Toisaalta mikäs tässä on odotellessa kun ainoita todellisia riesoja on reipas turvotus ja mahdoton ikävystyminen kun ei ole oikein voimia edes lähteä mihinkään ulos kämpästä. Viime yönäkin vetelin 11 tunnin unet, joten tämä voimattomuus johtuu muusta kuin unen puutteesta. Missä on se mainostettu viime hetken tarmonpuuska ennen synnytystä?

Maggy rv 38+2

Lääkäri sanoi että pitäis mahtuu tulemaan ulos normaalisti alakautta. Ensisynnyttäjille kun eii yleensä tehdö synnytystapa-arviota kun siinä on kuulemma niin kauan aikaa päättää et mahtuuko alakautta syntymään vai tuleeko sektio kun ekaa lähdetään sairaalasta hakemaan. Sit vauvan painoarviosta sano et näin käsikopelolla vois sanoo 3-3.5kg mut kun jotain pitää korttiin merkata ni hän laittaa 3200g se voi olla kuitenkin +-1000g ei voi tietää varmaks. Sit sano et vaavi ei oo kokonaan laskeutunu mut kohdun suu on siirtyny etykeskiviivalle eikä oo enään takana niin kuin yleensä. On auki sormelle ja <2cn kaulaa jäljellä. Lekurin mielestä ei mene laskettuun aikaan jota minäkin toivon. Siinä lääkärikuulumisia.

Reitsu Rv 37+2

Onnea myös muille jo vauvansa saaneille tammiksille! Jännä miten samankokoinen ja samoilla viikoilla syntynyt on Caronin vauva;)

Joku kyseli mistä sen tietää milloin pitää lähteä sairaalaan. Minusta hyvä ohje on lähteä silloin, kun olo alkaa olla jo tukala ja vähän hikinen. Supistusten väliäkin kannattaa laskeskella, mutta avautuminen voi tapahtua pitkilläkin supistusten väleillä, joten ei niihin kannata niin luottaa. Jos supistaa jo parin minuutin välein, silloin kannattaa laittaa autossa viitosvaihde päälle;) Huonekaverini oli ennättänyt olla sairaalassa peräti 10 minuuttia, kun vauva oli jo maailmassa. Joskus homma voi olla nopeastikin ohi. Hänellä oli pitkät supistusten välit ja siis homma kunnolla käynnissä kuitenkin.

Joku kyseli äidin synnytysten vertailtavuudesta omiin synnytyksiin. Minun äidilläni synnytykset ovat kestäneet paljon kauemmin kuin minulla, joten paljon helpommalla olen päässyt.

Malttia möhömahoille, kohta helpottaa! Aika mainiota nukkua ilman närästystä ja kyljenkäännön suunnatonta vaikeutta.

T.Pallotuija

Kohtuullisesti nukuttu yö takana vaikka illalla S:n ja S:n jälkeen supisteli kiitettävästi ja kipeesti. Loppuivat sitten kuitekin ennen puoltayötä.

Me lähdettiin jo perjantaina synnyttämään. Supistuksia tuli säänöllisesti kolmesta lähtien 5min. välein ja oli mielettömän kipeitä. odoteltiin ilta 7 asti ja sit lähdettiin koska matkaa sairaalaan on 45km. Sinne kun päästiin ja sisään kun otettiin vähän ennen 9 niin olin käyrillä joka piirteli komeita suppareita ja säännöllisesti. Kohdun ulkosuu oli 2 sormelle auki ja sisäsuu yhdelle ja kaulaa vielä vähän jäljellä. Sain peräruiskeen ja sit ammehuoneeseesn odottelemaan. Suppareita jatku yöllä kolmeen asti ja sit alko pikkuhiljaa vähenemään ja tuli kivuttomammiksi. Aamulla ei suppareista oikeestaan ollu tietoakaan ja paikat oli samalla tavalla auki kuin illallakin. Lääkäri sanoi et voidaan mennä kotiin odottelemaan. Näytti siltä et synnytys olis lähteny käyntiin, mut jostain syystä vaan loppu kesken. Lauantai illalla tuli sit vielä vessassa käydessäni limatulppa (verensekaista limamössöö ja hyytymiä) hyi... Suppareita on ollu silloin tällöin mut ei mitään kummempaa. Käynnistämään ei vielä alettu koska viikkoja sen verran vähän (37). Mä olisin voinu ottaa jo sen vauvelin vastaan mut ei sit kuitenkaan päättäny vielä tulla tähän maailmaan.

Nyt vaan odotellaan et milloiin taas alkaa tapahtumaan. Onhan tässä vielä aikaa odotella. Sitä vaan on niin malttamaton...

Reitsu Rv 37+2

Täällä vaihteeksi vähän huonosti nukuttu yö takana... No, ei mikään ihme, kun viikonlopun aikana tuli nukuttua sitäkin enemmän! Täytyy kohta käydä tohon sohvalle köllöttelemään... =)

Vähän alkaa olla kärsimättömät fiilikset! Mitään suurempia vaivoja ei ole, joten mikäs tässä toisaalta olisi ollessa, mutta kun on niiiiin TYLSÄÄ!!! Tuntuu, että kaikki päivät on ihan samanlaisia: sohvalla löhöämistä, telkan tuijotusta, lukemista ja netissä surffailua! Eli mä alan olla tosi tylsiintynyt. Pitäisi vissiin kehittää enemmän jotain toimintaa, mutta kun ei kuitenkaan oikein jaksa lähteä esim. kaupungille kauppoja kiertelemään, eikä sen puoleen ole rahaakaan. Eilen käytiin leffassa, mikä olikin sitten ihan kiva piristys. Ja onneksi huomenna on neuvola, niin tulee käytyä edes jossain!

Tiedän, että tästä olemisesta pitäisi nyt vaan osata nauttia, kun kohta tällaisesta ei ole tietoakaan, mutta jotenkin alkaa käydä päivät pitkiksi. No, onneksi tiedän, että päivä päivältä olen lähempänä vauvan kohtaamista!

Mukavaa viikkoa tammimammoille! =)

Piippa79 (rv 38+4)

Johan niitä vauvoja alkoi satelemaan.. Täällä edelleen ihan hiljaista, ei merkkiäkään tulevasta.. yönkin sain nukuttua hyvin, vain kerran heräsin vessaan.. ja taas tuli nukuttua 9h.. Laskettuun aikaan olis tasan 2 viikkoa. ikuisuus jos menee vielä 2 vkoa yli.. :(

Ehkä pitäis toistaa eilinen siivous, mutta kun ei siitäkään apua ollut.

Susku 38

Täälläkin alkaa olla kova hinku synnyttämään, mutta paha aavitus päällä että, tässä saattaapi vielä mennä.

Kävin tänään hankkimassa kuntopyörän tulevaa kuntoutusta varten, sillä kiloja on kertynyt huikeat 24!! Aika masentavaa, kohta äitiysvaatteetkaan eivät mahdu päälle. No, oma on vikani kun olen antanut itseni syöpötellä.

Jaksamista ja kunnon yöunia kaikille =)

Tazu rv 38+1

Nyt on taas se aamuista huonoin, joten kirjotan vaan neuvolakuulumiset. En viitti pilata muiden aamua omalla kurjuudellani. Oon valvonut koko yön liitoskipujen kanssa, ja poikakin päätti juuri tänä aamuna herätä klo 6! Eli oon tosi väsy :(

Neuvolassa kaikki ok. Hb 137, rr 125/80, sf 30 ja paino pudonnut pari sataa grammaa. Pissa puhdas ja sydänäänet hyvät 145. Terkka sanoi, että hän arvioisi käsikopelolla vauvan painoksi noin 3 kg. Saa nähdä, pitääkö ultra vai tuo näppiarvio likeemmäs paikkansa...

Seuraava neuvola onkin vasta puolentoista viikon päästä, kun tässä välissä on taas äpolikäynti.

Päivänjatkoja ja jaksamista kaikille

Toukoaarre 39+2

Luojan kiitos, kone pelaa taas joten kuten ja pääsen taas lukemaan teidän kuulumisia.. Tuntuu että päivät on pelkkää odottamista ja mitään ei sitten kuitenkaan tapahdu. Päivä tolkulla ollut kipeitä suppareita mutta loppuvat aina kun itselläni pieni toivon kipinä herää. Nytkin supistelee, mutta enää ei oikein jaksa edes hiljaa mielessään toivoa..

Selkä on kipeä, alavatsa on täysin hellänä, nukun tod. huonosti ->olen päivisin väsynyt ja pahan tuulinen sekä itku kurkussa milloin mistäkin ja kaiken lisäksi alkaa pukkaamaan flunssaa. Nenä tukkeessa ja kurkku kipeenä. Näin jo painajaista että vauva syntyi ja sairaalassa eivät antaneet mun hoitaa itse vauvaa kun olen kipeenä, ettei tarttuisi pieneenkin.. Hui!!

Anteeksi että mä valitan oikein olan takaa, mutta on jotenkin vaikea löytää tästä mitään kovin positiivista. Tietysti takaraja lähestyy ja pieni voi olla hyvinkin pian maailmassa ja sitten saa päiviksi puuhaa ihan tarpeeksi eikä tarvitse miettiä kuinka ajan käyttäisi. Täytyy yrittää ajatella että kun näin kauan on tätä raskautta kestänyt, niin kyllä se muutama päivä täytyy malttaa. Olo on kuin lapsena ennen joulua!

Joku puhui liikkeiden vähenemisestä ;täällä on liikkeet vähentyneet todella hurjasti viimeisen viikon aikana, kertaalleen kävin ktg:ssäkin tästä syystä. Kaikki oli kuitenkin ok. Ilmeisesti pieni vain kerää voimia suureen koitokseen!

Nyt taidan lähteä paistelee patonkia aamukahvin kaveriksi ja tönimään rakkaani ylös sängystä.. En ymmärrä miten joku voi nukkua vaikka esikoinen pitääkin kiitettävää meteliä yllä.. Tietysti hyvä vaan jos pystyy nukkumaan, että jaksaa sitten töissä raataa.. :-)

Palailen taas päivän mittaan vakoilemaan teitä ja yritän nyt hieman kohottaa mielialaa ja lupaan etten enää valita mistään! Kohta tätäkin muistelen kaiholla! (*tai sitten en..)

-onemam ja masun valtaaja valtteri 40+2

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat