Seuraa 

Mitä kaikkea voisi apteekista varata valmiiksi ennen vauvan syntymää itselleni ja vauvalle? Mitä olette hankkineet/ tarvinneet?

Kommentit (12)

Eihän sieltä välttämättä mitään tarvi, ainakaan etukäteen ostaa, mutta muutama juttu tuli mieleen.

Lansinoh, eli lanoliinivoide. Hyvää rikkinäisiin rinnanpäihin, tosin aika kallista ja sairaalassa saa yleensä ensihätään pieniä annoksia, ehtii siis käydä hakemassa kotiuduttuakin jos tarvii. Itse en enää kotona tarvinnut.

Bepanthen on myös hyvää nännihaavoihin, kuiviin huuliin, vaippaihottumaan, epparihaavaankin, mulla on tätä aina kaapissa.

Cuplaton, auttaa ilmavaivoihin, mutta tätäkin ehtii myöhemmin, pariin ekaan viikkoon kun ei voi olla varma onko kitinät ilmavaivoja vai mitä tahansa muuta. Meillä ne johtui lähinnä maidon määrästä kun sitä ei tullut tarpeeksi ja alun nukuttamis ongelmista, kokeiltiin cuplatoniakin, mutta kunse lopetettiin niin loppui kitinätkin, lieneekö johtunut siis siitäkin...

Suppoja ei voi antaa kuin 3kk eteenpäin joten niitä ei alussa tarvi hamstrata, tosin kannattaa sitten ostaa kotiin valmiiksi kun 3kk lähestyy.

mitään ei siis välttämättä aluksi tarvitse, d-tipatkin saa sitten neuvolasta. Mutta bepanthenia suosittelen, ei mene kuitenkaan hukkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ceridal-öljyä välilihan rasvaamiseen, kannattaa ottaa myös synnärille mukaan! Olin toivonut, että paikak rasvataan vielä ennen ponnistusta ja näin tehtiin :o) kätilö muistutti miestä hommasta.

Ceridal on myös hyvää vastasyntyneen iholle.

Lansinoh-rasvaa nänneille, ilman ei pärjää.

Peräpukamavoidetta ja vaikka niitä " peräruiskeita" sellaisia pieniä tuubeja kotikäyttöön, jos tarvitsee.

Itse olen ostanut maitoohappobakteerien ja Bebanhtenin lisäksi vasta Ceridal-ihoöljyä vauvan kylvettämistä varten. Natusanin ym. öljyt on synteettisiä (toivottavasti termit menee oikein) eivätkä liukene kylpyveteen yhtä hyvin kuin Ceridal. Joten etenkin, jos on olemassa " vaara" , että vauvan iho voi olla atooppinen tai muuten kuiva, suosittelen kunnon kylpyöljyn ostamista.

Ai mutta ostinhan minä Gynophilus-maitohappokuurin (emätinpuikkoja), jonka pitäisi normalisoida emättimen bakteerikantaa, jotta oma olo helpottuisi ja vältyttäisiin vauvan sammas-tartunnalta.

Sitä lanoliini-voidetta pitänee kyllä hankkia myös... samoin olen harkinnut sen jonkin voiteen/öljyn hankkimista, jota levitetään välilihan alueelle ennen synnytystä - kuulemma ehkäisee repeämiä. Tosin se voi kyllä jäädä, olen toistaiseksi tyytynyt puhdistettuun hierontaöljyyn.

Mutta että löytyyhän sitä ostettavaa, jos oikein kaivelemaan rupeaa. Itse kukin päättäköön kohdallaan, mitä oikeasti tarvitsee.

Mukavaa odotusaikaa!

:) SolAngel rv 37+4

...edellisten lisäksi sieltä saa tarvittaessa...

-nenätippoja (=suolaliuosta) jos tulee nuha.

-Nenä-Frida (saa myös cittareista ja ehken jostain mualta)

j

pitää putsata sitä napaa monta kertaa päivässä. ne nenätipat on kans hyviä. joku voide kun vastasyntyneellä saattaa olla tosi kuiva iho.

my_selene ja Remppa rv20+0

Aika jännä, kai se sitten vaihtelee paikkakunnittain, mutta olen useammastakin lukenut että ekan d-vitamiini pullon saa neuvolasta, näin siis meillä. Mutta kai sekin on yksi menoerä mistä kunnat säästää...

Varmasti mitään pakollista ostettavaa ei apteekista tosiaan ole mitä ei kerkeisi ostaa sitten kun tarvii tai laittaa miestä ostamaan jos ei itse pääse.

No, meillä ei ainakaan todellakaan saa neuvolasta mitään d-vitamiinitippoja, ne on ihan itse ostettava apteekista. Niitä ostaisin siis valmiiksi, sitten Bepanthenia kannattaa ostaa valmiiksi jo. Meillä lisäksi on myös sinkkipastaa (se on halvempaa ruokakaupassa, noin 30 - 40% ainakin, joten ei ehkä kannata ostaa apteekista), desinfiointiainetta, joka auttoi hormoninäppylöihin (en muista nimeä, oli pieni pullo ja kaverini lainasi eikä koskaan palauttanut, niin että saan käydä ostamassa nyt uuden pullon) ja siinä ne tärkeimmät tulivatkin!!

En oo varma onko oikein kirjoitettu ja laiskottaa niin, etten jaksa lähtee lääkekaapiosta kattoo.. Mutta siis toi on ihan ehdoton aine, esim. vauvan tulehtuneisiin kynsivalleihin, napaan,(kuivattaa).. Mulle terkkari suositteli tota jo 12 v sitten ku esikoinen syntyi, ja sen jälkeen olen jokaiselle vauvalle tota ainetta hakenut, ja hain elokuussakin kun neiti syntyi. Se parantaa kyllä pienet haavat nopsaan iteltäkin. Mulla on paha tapa pureskella toisinaan kynsiä, ja sitte on kynsivallit kipeenä, tikkuja jne. Tota kun laittaa illalla, on aamulla muisto vaan.. Ja nyt kun meillä 3. lapsista on vesirokossa, on ihan ehdotonta, penslaa sillä, niin helpottaa kutinaa, ja kuivattaa nopeammin ruveksi.. Ainut haittapuoli tolla aineella on, että se tosiaan värjää siniseksi, ja se ei lähde ku kulumalla.. Multa tipahti kylppärin valkoiselle kaakelille pisara, ja voi sitä siivoa.. Eli nytkin kun penslasin tuota isompaa tyttöä, niin turun sanomat oli alla. :)

Ja vaatteista ei sitte lähde pois.. Eli esim napaa penslatessa, joku huonompi vaate päälle sinä päivänä ;)

-kokemusta 4 lapsen verran

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat