Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hei!

Lopetin e-pillerit elokuussa 2003 ja sen jälkeen menkat ovat olleet erittäin epäsäännölliset - ja ovat sitä edelleen. Gynellä (YTHS) olen vieraillut useita kertoja, kahden eri gynen vastaanotolla. Molemmat ultrasivat munsarjani ja toinen sanoi niiden olevan tavanomaista rakkulaisemmat (noin 6 rakkulaa löytyi molemmista). Sain lähetteen vielä labrakokeisiin, mutta siellä kaikki oli ok (esim. testosteronihan olisi pitänyt olla koholla? -> oli normaalin viitearvon sisällä).

Toinen gyne oli ehdottomasti sitä mieltä, että minulla ei missään nimessä ole PCO:ta, vaan oli estrogeenivajeen kannalla, koska liikun todella paljon (sain mm. terolutit vuodon käynnistämiseksi -> eivät auttaneet!). Häneltä ohjeeksi sain vähentää liikuntaa ja stressitöntä elämää.

Mitä mieltä olette? Voiko minulla silti olla PCO? Olen menossa parin viikon päästä keskussairaalaan ensimmäistä kertaa lapsettomuustutkimuksiin ja kaavailen mielessäni jo mahdollista " tuomiota" ... Ei kai menkat voi olla epäsäännölliset pelkän runsaan liikunnan seurauksena?

Vastauksista kiitollisena,

Minzi

Kommentit (13)

Viime keväänä otettiin labrakokeita, testosteroni ja pari muuta (olisiko ollut nuo LH ja FSH?). Täytynee soittaa huomenna YTHS:lle ja kysyä tulokset vielä kertaalleen!

Montako munarakkulaa teidän munasarjoista on löytynyt, kun PCO-tuomio on tullut? Epäilen nyt ensisijaisesti itselläni estrogeenivajetta, mutta munasarjoista löytyi viimeksi ne 6 rakkulaa molemmista eli ovat PCO-tyyppiset?

Luulen että estrogeenivaje on suurimmalta osin itseaiheutettua. Suuri määrä liikuntaa ja niukkarasvainen ruokavalio -yhdistelmä ei toimi, jos haluaa lapsia. Viime keväänä minulla mitattiin rasvaprosentti monella eri menetelmällä ja tulos oli kaikissa reilusti alle 20%. Ruokavalionikin on aika vähärasvainen (ei leivän päällä, ei salaatinkastiketta jne.). Olenkin nyt ryhtynyt lisäämään näkyvää, hyvää rasvaa ruokavaliooni. Toivottavasti se tuottaisi tulosta!

A: onko sulla akneen taipuva iho?

Mielestäni ei. Ikinä ei ole mitään isoja finnejä tms. ollut. Käyn kuitenkin säännöllisesti ihonpuhdistuksessa poistattamassa ihon epäpuhtaudet (mustapäitä) + jonkin verran on välillä ollut ihonalaisia miiliumeja. Onko tämä aknea?

B: kasvaako karvat vähän muuallakin kuin päissä, kuten vatsan seudulla tai vähän viiksiä?

Eipä juuri. Nännialueelta silloin tällöin nyppäisen pinseteillä muutaman hassun karvan pois.

c: oletko yhtään ylipainoinen?

En. 164/57.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

tästä pco-analyysin vaikeudesta, että oma lapsettomuuspolin lääkärini muistaakseni perusteli, että minulla ei ole pco:ta, sillä vaikka munasarjoissa näkyy useampia follikkeleja, ne eivät ole siististi " rivissä" /" jonossa" peräkkäin vaan siellä täällä. Ja niitä ei vissiin tosiaan ollut yli kymmentä. Eli vain pco-tyyppiset.

Minulle eräs gynekologi sanoi ultrattuaan, että munasarjat ovat monirakkulaiset, PCO-tyyppiset. Kierrot ovat viimeisen vuoden aikana 29-46 päivää (aiemmin jopa 96!). Teroja söin puoli vuotta tasaamaan kiertoa. Niistä ei mitään hyötyä. Minulla on akneen taipuva iho. Silloin kun en syö e-pillereitä, naama ja selkä tuntuvat kukkivan. Karvoitus ei ole poikkeava. Olen normaalipainoinen, bmi 22. En harrasta liikuntaa mitenkään säännöllisesti.

Näillä tiedoilla tein itse itselleni PCO-diagnoosin (en siis ole lääkäri ;) ). Lapsettomuuden hoitoon perehtynyt gyne kuitenkin tuon ajatuksen tyrmäsi: munasarjat ovat monirakkulaiset, mutta PCO:n kriteerit eivät kuitenkaan täyty, munasoluja on liian vähän dg:n tekemistä varten.

Nyt tutkimukset tulevat käynnistymään seuraavassa kierrossa, eli tutkitaan verikokeet ja ovulaation tapahtuminen.

Minzi:

Lainaus:

Mitä mieltä olette? Voiko minulla silti olla PCO? Ei kai menkat voi olla epäsäännölliset pelkän runsaan liikunnan seurauksena?

Noiden lääkäriesi kannanottojen ja vastaustesi perusteella en minäkään PCO.ta epäilisi. Mikä sitten aiheuttaa kiertojen epäsäännöllisyyden (kun itse tosiaan en mikään urheilijatyyppi ole), siihen en osaa vastata. Enkä älynnyt lääkäriltäkään sitä kysyä. Osaisikohan täällä joku muu sanoa?

ja joilla on alhaiset estrogeenitasot. Kuulun itsekin tuohon joukkoon, eli estrogeeni on kierron alussa alle raja-arvojen vaikka kaikki muut hormoniarvot s-prog-arvoa lukuunottamatta ovat ok. Diagnoosi on kääntynyt PCO:sta pco-tyyppisiin munasarjoihin. Jotenkin mulla on välillä sellainen olo, että lääkärikään ei ole varma, mikä diagnoosi mulle pitäisi antaa, koska syön kuitenkin metformiiniä (jopa yksi luomuovulaatio niiden avulla), clomit eivät tehoa (vaikka niiden pitäisi nimenomaan antaa aivoille käsky lisätä estrogeeniä), ivf-hoidon alkaessa lääkäri pelkää pco-laisille tyypillistä kohonnutta hyperstimulaatioriskiä...

Eli jotnekin tuntuu, että kaikki on mahdollista...

Multa oli otettu viime kevään lopulla prolaktiini 83 (viiterajat 70-500), testosteroni 1,5 (pitäisi olla alle 2,8) ja FSH, joka oli 5,5 (oli follikkelivaihe). Osaisiko joku sano mikseiköhän minulta otettu LH:ta?

Joo, mutta toki tutkitutan nyt kaiken mahdollisen. PCO-mahdollisuus kuitenkin on, koska rakkuloita oli ja menkkojen pisin väli on ollut jopa puoli vuotta! Aika keskussairaalan naistentautien puolelle on parin viikon päästä. Jotenkin huojentavaa päästä jo " järeämpiin" tutkimuksiin.

Otettiinko sulta FSH ja LH? Jos niiden suhde on suunnilleel 1:1 niin melko varmasti et ole pco. Jos niiden suhde taas on 1:3 niin olet takuuvarma pco. (mun arvot oli fsh 6.7 ja lh 18) Lisäksi kuulun niihin " onnellisiin" joiden estrogeenit on myös matalalla eli S-E2 (estradioli) oli 0.08 eli alarajan kohdalla. Testotkin muistaakseni otettiin mut ne oli ok. Silti lekuri luokitteli mut pcod:ksi ei pcos:ksi (kun ei ole karvoitusta eikä aknea) mutta itse kyllä olen sitä mieltä että oen ihan selvä pcos kun kiloja kertyy tosi herkästi.

T:Piippuli ja Hippu rv 10+1

Minzi:

Lainaus:

Montako munarakkulaa teidän munasarjoista on löytynyt, kun PCO-tuomio on tullut? Epäilen nyt ensisijaisesti itselläni estrogeenivajetta, mutta munasarjoista löytyi viimeksi ne 6 rakkulaa molemmista eli ovat PCO-tyyppiset?

Mulla oli toisessa 9, ja itseasiassa en tiedä montako toisessa oli (useita kuitenkin, en tiedä laskiko tarkkaa määrää). Ei siis kuulemma riittänyt PCO-diagnoosin tekemiseen vaan sanoi, että pitäisi olla (muistaakseni) 10, jotta kriteerit täyttyisivät.

Moi!

Mulle epäiltiin myös pco;ta ku oli epäsäännölliset kuukautiset, Multa otettiin lh ja fsh ja paastosokeri. Ne oli kunnossa ja gyne sano et ei ole pco:ta. Vaikkakin munasarja on monirakkulainen...

Elma

A: onko sulla akneen taipuva iho?

B: kasvaako karvat vähän muuallakin kuin päissä, kuten vatsan seudulla tai vähän viiksiä?

c: oletko yhtään ylipainoinen?

Jos ei niin kaiken kertomasi perusteella et ehkä ole pco-tapaus. Mulla todettiin pco hormonitestien ja a+b juttujen perusteella. viimeinen niitti tuli syksyisellä gyne käynnillä kun sarjoista löytyi aikasen monta rakkulaa.

Kysyin lekuriltani tästä follikkeleiden rivissä/jonossa olemisesta (kun mmulla ei todellakaan ole missään siistissä jonossa vaan munikset muistuttaa lähinnä tosi reikästä emmentaalia) niin lekuri sanoi että ne voi joko olla jonossa (ilmeisesti tällöin olet lievempi tapaus) tai sitten hujan hajan (niinkuin mulla) Netistä löytyy googlella kuviakin kummastakin tapauksesta kun googlettaa kuvahaulla pco tai pcos.

Huomaatte että molempia löytyy siis.

Minulla on PCO, enkä ole ylipainoinen, eikä minulla ole aknea. Hormonit on verikokeet perusteella täysin viitearvojen sisällä. Kuukautishäiriöitä on, erityisesti pitkä (jopa noin 80 päivää) ja epäsäännöllinen kierto. Hieman on karvan liikakasvua, mutta en sitäkään oikein pitänyt minään ennenkuin " tuomio" tuli.

Ultrassa tuo homma selvisi, molemat munasarjat erittäin rakkulaiset, enkä ovuloi koskaan oikeasti. Ärhäkkä on tuo minun PCO, vaikkei paljon mitään ns. oireita olekaan.

Valitettavasti, ainakin minun tapaukseni perusteella, myös sinulla voi olla PCO, vaikka oireita ei juuri olisikaan. Enpä tätä kenellekään toivoisi.

Tuosta estrogeenin vajeesta en tiedä, minulle ei ole kukaan siitä edes maininnut. PCO on ollut niin selvä.

IVF on meillä ollut onnistunut hoitomuoto. Meillä on yksi lapsi.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat