Seuraa 

Tyttö 6kk alkoi maistelemaan kiinteitä 6.1. Täysimetyksellä ollut siihen asti ja imetys jatkuu. Samalla aloitusmaulla mennään edelleenkin. Haluaisin ottaa kuitenkin kuvioihin ilta-maissivellinkin (koska viljaahan ei vielä kannata?), koska vauva heräilee tosi monta kertaa yössä. Viime yönäkin 1h välein ainakin yhdessä vaiheessa, en pysy laskuissa mukana enää. Että jospa velli täyttäisi masua?

-Oletteko tehneet itse maissivelliä vai ostaneet?

-Kuinka pitkään olette antaneet velliä aluksi 1tl ja kasvattanut annosta?

-Onko ollut apua öihin?

Kommentit (12)

Eli annan ensin päivällä pari lusikallista, seuraavana päivänä hiukan enemmän jne. muutaman päivän päästä puuron voikin jo siirtää iltaan.

Niin ja puuron teen mikrossa maissijauhoista, tönkkö puuro veteen keitettynä (suhdetta en muista, kun on niin kauan kun viimeksi keitin). Rintamaidolla laimennus. Maitoa ei tarvitse paljon, sillä rintamaito alkaa sulattaa ruokaa heti ja tekee siitä äkkiä velliä. Suoraan tissistä voi suihkia tai sitten pumpattua maitoa.

Eli täysimetin 5,5 kk ja sitten aloitettiin kiinteät. Ensin 3-4 päivää bataattia ja sitten kesäkurpitsaa joukkoon ja näin taas 3-4 päivää ja sitten porkkanaa bataatin tai kesäkurpitsan kanssa 3-4 päivää. Sitten maisteltiin mangososetta muutama päivä ja seuraavaksi otinkin sitten mukaan jo riisipuuron eli keitin Nallen riisihiutaleista puuron veteen ja ohensin maidolla. Aluksi hienonkin hiutaleet pienemmäksi tehosekoittimella, mutta tätä ei tarvinnut tehdä kauaa. Riisipuuro ei maistunut pelkältään, mutta mangososeen kanssa kylläkin. Kun riisipuuroa meni jo useampi lusikallinen, siirsin sen iltaan ja muiden makujen maisteltua jatkettiin aamupäivisin. Yöuniin tällä ei ollut vaikutusta vaan edelleen syötiin noin kahden-kolmen tunnin välein ja syödään edelleen vaikka poika on jo 7 kk ja syö monta kiinteää ateriaa päivässä. Otin lihan mukaan vasta nyt ja seuraavaksi tulee kaurapuuro. Yöunet meni itse asiassa rikkonaisemmiksi kun aloiteltiin kiinteitä, mutta nyt on palattu " normaalirytmiin" .

Niin ja bataattia ei saa kotimaisena ollenkaan. Ei meillä vaan neuvolassa ole sanottu etteikö saisi ulkolaisia kasviksia antaa. Eihän tähän aikaan vuodesta saa edes kauheasti kotimaisia kasviksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mekin nukutaan perhepedissä, mutta hieman turhan useasti heräillään nyt mielestäni JO 6kk ikäisenä :) (Tuntuu niin vanhalta 6kk täytettyään:)

Tosiaan bataatilla aloiteltiin maistelu ja ulkomaista oli. Yhtään muuta ei ollut tarjolla. Valitsin silti sen kotimaisen perunan sijaan.

Korvikkeesta minulta vastauksena vain, että täysimettäneenä haluan jatkaa pelkästään rintamaidolla, kun sitä kerran riittää, enkä antaa korviketta ollenkaan. Ei siinä sen kummempaa. Mutta eihän nyt lähdetä sivuraiteille tässä asiassa. Maissivellin aloituksesta on kyse :)

Valmisvelleissä on korviketta, ihan turhaa aloittaa korvikkeen antamista 6kk:n täysimetyksen jälkeen. Maissin voi tarjota puurona tai miltei velliksi rintamaidolla laimennettuna, lusikalla.

Meilläkin aloitettiin juuri kiinteät, 6kk tuli tytölle täyteen 4.1. Nyt syö maissinaksua ja bataattia, ja huomenna aion tarjota maissipuuroa. Kun masu siihen tottuu, aloitetaan iltapuuro. Näin tein esikoisenkin kanssa, mutta yöuniin ei sillä tainnut olla sen suurempaa vaikutusta. Nyt kuopus heräilee 2-3 kertaa yössä, mikä on ihan ok, kun perhepedissä nukutaan. Jos olen aamulla väsynyt, se on yleensä omaa syytäni, kun en malttanut laske romaania kädestäni ennen kuin puoliltaöin :o)

Tarkoitin viljan annolla sitä, että kun ollaan vasta juuri alettu maistelemaan kiinteitä, niin vielä en haluaisi viljaa antaa. Neuvolan ohjepaperin mukaan (" Kiinteiden lisäruokien aloittaminen 6kk täysimetetylle lapselle" ) viljaryhmä tulee mukaan kuvioihin vasta maistelun 4. viikolla, liha- ja kalaryhmän jälkeen. Eihän se tietenkään mikään raamattu ole, mutta odottelen silti.

PS. Lähetitkös sinä minulle eilen kuvan Unimixistä? Piiri pieni pyörii... :)

Laitoin merkille, että aloitit kiinteät bataatilla?! Löysitkö jostain kotimaista bataattia? Viljelläänkö sitä edes Suomessa? Annoitko siis ulkolaista?

Tämä kiinnostaa minua siksi, että aiomme myös aloittaa bataatilla... mutta kun neuvolassa sanottiin, että ei saa antaa kuin kotimaisia kasviksia, enkä löydä kotimaisia bataatteja mistään...

Laurukka

on pois imetyksestä ja näin saattaa sotkea imetysvuoropuhelun. Elikkä kysyntä ja tarjonta eivät välttämättä enää vastaa toisiaan. Siksi neuvolat eivät enää nykyään suosittele vellien kanssa läträilyt iltaisin.

Voisit mieluummin tehdä itse maissipuuroa ja imettää lisäksi iltaisin. Ai niin tai tehdä velliä omasta maidostasi.

Minun kokemukseni on, että velli ei vaikuta yöuniin. Kokeilin huonolla menestyksellä esikoisellani.

Mutta kaikki ovat yksilöitä ja blah, blah...

Valaiskaa yksinkertaista, en ymmärrä mitä vaaraa korvikevellin antamisessa voi olla? Meillä aloitettiin 4kk ikäisenä antamaan illan viimeisenä " ateriana" maissivelliä pullosta. Sen päälle vielä tissitellään ja hyvin on mennyt. Täysimetyksellä siis mentiin tuohon 4kk ikään, nyt on saanut perunaa viikon verran ja tissi maistuu edelleen kuin ennenkin. Ikää pojalla tällä hetkellä 4kk3vko.

Me aloittelimme n.7 kk täysimetetyn pojan kanssa kiinteiden syönti vellillä. Ainakaan meillä se ei imetystä ole vähentänyt/vaikeuttanut. Annetaan velli nokkamuksista, se on ainoa mitä poika kunnolla suostuu syömään kiinteistä. Muuten kiinteät menee alas tosi huonosti. Mutta ei meillä kiinteiden syönti ole vähentänyt yhtään yö heräilyä. Noin kuukauden ajaksi se sekoitti yöt aivan totaalisesti, herätyksiä oli 5-20/yö. Nyt ollaan palattu takaisin yksi syöttö/yö. Meillä ei ole ollut allergia tai sairaus epäilyjä. Poika juo velliä noin 1 dl/ilta.

Eipä tullut mieleenkään, että kaupan vellissä on korviketta. En sitten sitä osta. Toivon imettäväni vielä pitkään. Katsotaanpas nyt, mitä tämän vellijutun kanssa teen.

Minä kanssa olen antanut bataattia aluksi, nyt 4. päivä menossa. Viikon ollessa täynnä ajattelin seuraavaksi antaa porkkanaa, kukkakaalia tai parsaa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat