Seuraa 

Esikkoa ootellaan ja LA helmikuussa. Olen tässä pähkäillyt, että kuinka paljon vaatetta sille nappulalle sitten pitää olla mukana, että tarkenee. Autolla luonnollisesti synnäriltä ajellaan kotiin. Kertokaahan kokeneemmat :)

Kommentit (11)

Ja siitä tietysti missä päin suomea asuu. Mutta itse ajattelin ottaa meidän helmikuussa syntyvälle vauvalle sairaalasta kotiutumisvaatteiksi seuraavat (olettaen että olisi vaikka n. -5astetta pakkasta):

pitkähihainen body + potkuhousut

villainen vaatekerta

toppapuku

kypärämyssy ja toppahattu

Tuo toppapuku ei ole ihan yhtä paksu kuin isomman lapsen toppis, mutta paksumpi kuin kevyttoppapuku, eli ihan sopiva automatkalle. Otan mukaan myös viltin jonka voi sitten laittaa autossa vielä vauvan päälle jos on tarvis.

Mutta esikoisen kanssa huomasin että helposti tulee puettua ennemmin liikaa kuin liian vähän. Aika hyvä sääntö on se että saman verran kuin itselle ja yksi kerros lisää. Vaunuissa nukuttaessa lasken tosin untuvatoppapussin yhdeksi kerrokseksi kun se on oli vielä laitettu kovaan kantokoppaan. Ja vauvalla välikerros on villaa, itselläni puuvillaa.

Body ja potkarit + sukat

kypärämyssy ja lämminhattu

lapaset ja tossut

toppapuku

Sitten siksi pieneksi matkaksi sairaalan ovelta autolle peitto piukasti turvakaukaloon vauvan päälle. Sen saapi sitten ottaa pois, kun auto on lämmennyt, samoin kuin päällimmäisen hatun. Näin teillä on varmaankin rauhallisin kotimatka eikä vauva itke ainakaan tukalaa kuumuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mä oon varannu kotiintulovaatteiksi tammikuussa syntyvälle alusvaatteet: pitkähihainen body ja sukkahousut, paita (toinen pitkähihainen body ja potkarit, villasukat tumput kypärälakki paksumpi lakki ja toppapuku. Autolla kun kotiin tullaan 45km ja auto on lämmin ni en laita mitään villaista väliin. Toppapuvussa on jalat umpinaiset eli en laita muita töppösiä enää ja saa hihansuut käännettyä myös umpeen. Näillä ajattelin pärjätä.

Reitsu Rv 37+2

Tyttö kotiutui -26 asteen pakkasella tammikuussa, ja silloin puettiin pitkähihainen body, paita, puolipotkarit ja sisäsukat sekä toppapuvun alle vielä fleecepuku. Niin ja tietysti töppösiä, tumppuja ja hattuja...Mies lähti etukäteen lämmittämään autoa - sairaalassa kun ooteltiin monta tuntia kotiinlähtölupaa niin auto oli tosi kylmä. Hyvin tarkeni vauva sen kotimatkan.

Nytkin kotiudutaan toivottavasti tammikuussa, ja kassiin olen laittanut valmiiksi sukkahousut, bodyn ja sellasen pehmoisen sisähaalarin, jossa ei ole jalkateriä, sekä sukat. Ulkovaatteiksi villahaalarin ja fleecehaalarin ja peiton jonka voi laittaa päälle vielä kaukaloon. Ja tietysti niitä töppösiä ja tumppuja. Jos oikein kovasti paukkuu pakkanen, niin mies saa tuoda sitten toppahaalarin kotoa. Se edellinen haalari oli lainassa, eikä nyt ole ostettu 50-senttistä, niin sillä aattelin että jos yrittäis kotiutua noilla villa-asulla ja 50-senttisellä fleecepuvulla. Autossa kun tosiaan on aika lämmin eikä matka pitkä.

Vauvahan pitää tosiaan pukea lämpimästi, mutta ei siinä kannata liioitellakaan, lämmönsäätelykyky kun ei pelaa puoleen eikä toiseen. Eli ei osaa vauva hikoillakaan eikä ilmoittaa, jos on tukalan kuuma.

mutta terkkari neuvolassa, samoin KaksPlus-lehti neuvoivat, että synnäriltä lähdettäessä pikkuisella pitäisi olla

- alusvaatteet = body&puolipotkarit

- päällysvaatteet=oloasu-tyyppinen ratkaisu+sukat

- ulkotamineet=villa- tms. välipuku (pakkasista riippuen) ja toppahaalari; päähän kypärämyssy ja paksumpi hattu, käsiin tumput ja jalkoihin tossut

Kuulostaa minusta hirmu paljolta, kun lämmitetyllä autolla ollaan kuitenkin liikkeellä - ulkoilua pienelle tulee ehkä 2 minuuttia. Kokeneempien kommentteja jään minäkin kuulostelemaan...

SolAngel&Rontti-Aarre 37+4

kiitos solangel vastauksesta. Mustakin kuulostaa aika paljolta ko. määrä vaatetta. itse olin suunitellut samantaipaista vaatekertaa ilman tuota oloasua... tai jos laittaa tuon oloasunkin niin ei kai sitten villasta tarvi? nooh, ootellaan kokeneempia kommentteja :)

esikko syntyi tammikuussa ja puin hänelle sairaalasta lähtiessä bodyn, trikoo paidan ja potkuhousut. Näiden päälle kypärämyssyn, villaisen lakin, tumput, töppöset ja toppahaalarin. Meillä kotiin oli 1,5 tunnin matka ja vauva olisi varmaan ehtinyt tukehtua enemmissä vaatteissa. Huhtikuussa syntyneelle kakkoselle puin muuten saman vaatekerran, mutta toppapuvun vaihdoin kevyttoppaiseen. Hyvin tarkeni.

En nyt tiedä olenko sen viisaampi kuin muutkaan, vaikka kokemusta kai pitäisi jo kolmannen kohdalla olla. Pienillä vauvoillahan ei oma lämmönsäätely vielä toimi ollenkaan eli tärkeää on pitää ruumiinlämpö ainakin samana kuin sisätiloissa. Ei ne sitten kyllä osaa vielä hikoillakaan... Mut itse meinasin tammi-helmikuussa syntyvälle laittaa bodyn ja sukkikset sekä haalarimallin housut/potkuhousut. Villatakki riittää toppapuvun alle jos pakkasta alle viisi, lapaset ja villasukat riittää myös koska meidän puvussa ummessa olevat hihat ja lahkeet. Sit jos pakkasta on yli viiden lisään vielä villahousut ja paksummat tumput&töppöset puvun alle. Kelin mukaan on vauva puettava, vähennettävä sit vaikka autossa lämpöä jos tuntuu liian kuumalta. Näillä eväillä meidän esikkokin kotiutui, tosin sillä oli vain kevytvanupuku villavaatteitten lisäksi koska lämpötila silloin marraskuussa oli vielä plussan puolella.

Annunen 36+0

Ja tsemppiä loppuraskauteen ja synnytykseen ja vauvan kanssa eloon - se on yhtä aikaa ihanaa ja kamalaa ja hämmentävää ja upeaa... esikoisen syntymän kokee vain kerran ja äidiksi tulee vain kerran... haikeana muistelen oman esikoisen syntymää kun tekstiäsi luen...

No, itse asiaan.

Minulla on kaksi lasta, poika 2v kohta 2kk ja tyttö 5kk. Olen huomannut, että pääsääntöisesti äidit kyllä tahtovat ylipukea lapsiaan. Siinä lapset sitten tukahduksissaan vikisevät ja vänisevät vaunuissaan.

Mikäli todella olet kotiutumassa siten, että vauva vain siirretään autoon, pukisin päälle, niin kuin muutamat täällä kirjoittivatkin, bodyn, potkarit, sukat, ja sitten siihen päälle villapuvun ja toppapuvun, töppöset käsiin ja jalkoihin, kypärämyssy ja myss tietysti päähän. Tähän päälle vielä joku college-oloasu-vaatekerta tuntuu jo liioittelulta.

Minun tyttöni on esim. nukkunut -22 asteen pakkasissa joulun aikoihin 4 tunnin päikkäreitä (ikää siis vajaat 5kk joulun tienoilla) ja silloin hänellä oli yllään tuollainen määrä vaatteita, + äitiyspakkauksen makuupussi, kantokassi ja ylimääräinen viltti vaunujen päällä.

Minä puen varmaan lapseni kaikkein kevyimmin tuttavapiiristäni. Toisaalta, tahtovat nämä lapsoseni nukkuakin heistä kaikista parhaiten vaunuissa. Onko luonne- vai pukeutumiskysymys, mene ja tiedä.

Kaikkea hyvää sinulle ja vielä kerran onnittelut tulevasta perheenjäsenestä!

T. Tiiti74

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat