Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Olen äitiyslomalla ja tuloni heikkenevät rutkasti. Mieheni käy töissä. Meillä on lainaa lyhennettävänä ja tietenkin muut menot päälle. Miten tulisi menot jakaa? Mieheni ehdotti, että lainaan häneltä rahaa laskuihin, lainaan, ruokaan ym.. ja maksan sitten takas kun meen taas töihin.

Hoidan lasta kotona, mielestäni se on arvokasta työtä, vaikka siitä ei hirmusti maksetakaan. Mielestäni mieheni tuli maksaa menoista ja kuluista suurin osa.

Miten te muut olette homman järjestäneet?

Kommentit (13)

sanopas miehellesi että kyllä hänkin on vastuussa lapsesta, et sinä yksin sitä lasta saanut. Kyllä miehen tulee osallistua kuluihin muuten kuin lainaamalla. Meillä se maksaa jolla on rahaa. En todellakaan alistuisi tuollaiseen lainajärjestelyyn

Vierailija:

Lainaus:

Olen äitiyslomalla ja tuloni heikkenevät rutkasti. Mieheni käy töissä. Meillä on lainaa lyhennettävänä ja tietenkin muut menot päälle. Miten tulisi menot jakaa? Mieheni ehdotti, että lainaan häneltä rahaa laskuihin, lainaan, ruokaan ym.. ja maksan sitten takas kun meen taas töihin.

Hoidan lasta kotona, mielestäni se on arvokasta työtä, vaikka siitä ei hirmusti maksetakaan. Mielestäni mieheni tuli maksaa menoista ja kuluista suurin osa.

Miten te muut olette homman järjestäneet?

Kerropa miehelle, että lapsen vieminen päiväkotiin maksaa

200 euroa/kk

siivoojan palkkaaminen 100 euroa/kk

pesulapalvelut 100 euroa/kk

ja kirjoita hänelle työstä lasku!

Mistä noita itsekkäitä, lapsellisia penninnus....a sikiää " mies" -tittelin alle?

terv. perhe, jossa vuoronperään on oltu " elätteinä" lapsia hoitamassa

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kyllä avioliiton mukana tuli elatusvelvollisuus puolisoa kohtaan. Ja jos muksut on yhteiset, niin yhdessä hoidetaan myös rahajutut.

Meillä on kummallakin omat tilit jonne omat rahat tulee, mutta tällä hetkellä lainanlyhennykset menee suoraan lapsilisistä, mies maksaa laskut ja minä ruoat yms. niin kauan kun mulla on rahaa. Jos rahat loppuu jatketaan toisen tililtä. Isot ostokset (esim. pc/konsolipelit jne.) sovitaan yhdessä onko niihin nyt rahaa ja onko se pakko saada heti

Meillä ei tuosta ole tarvinut edes keskustella.

Silloin kun mieheni opiskeli ja minä kävin töissä, minä maksoin KAIKEN, miehen opintotuki oli hänen omaan käyttöönsä. Samoin nyt kun olen ä-lomalla, miehen tililtä maksetaan pääasiassa laskut ja lainanlyhennykset. Tämä on ollut itsestäänselvää.

Avoliitossa se on lähinnä moraalinen, mutta avioliitossa lain mukainen! Eli miehesi on turha naputtaa, olettaen, että lapsi on yhteinen, ja että asutte yhdessä.

Voiko tällaista ollakaan?

Kenen se lapsi on? Sinun yksinkö? Vai yhteinen miehen kanssa? Jos on yhteinen, niin toki mies on yhtä lailla vastuussa lapsesta ja hänestä koituvasta menosta ja tulon menetyksestä. Sinä jäät lapsen takia äitiyslomalle, häntä hoitamaan. Siksi sinun tulosi pienee. Teidän kokonaistulonne pienenevät ja se tarkoittaa sitä, että sinä voit osallistua äitiysloman aikana vähemmän perheen menoihin.

Jos yhteistalous on poissuljettu (siis perheellä yhdet rahat ja yhdet menot...) niin sitten tosiaan teette kuten joku ehdotti: kumpikin puoliso maksaa prosentuaalisesti yhtä paljon omista tuloistaan perheen menoja. Esim. 80% tuloista menee perheen tilille, 20% saa käyttää itse. Euromääräisesti summat olisi tietysti erilaiset, mutta suhteellisesti osallistuisitte molemmat samalla tavalla perheen kuluihin.

Mähän teen tärkeätä työtä kun hoidan vauvaa kotona. Varsinkin sitten kun tulot putoaa tuohon kodinhoidontukeen, niin mies on luvannut maksaa kaiken. Maksaa jo kyllä nytkin melkein kaiken, itse maksan vaan omat vaatteet ja omaan auton kulut & osan lasten vaatteista. Meillä mies maksaa asumisen, lainanlyhennykset, ruokalaskut, matkat jne. Eikä valita, jää kuitenkin vielä omiinkin menoihin rahaa. Tietty ei ole autokuluja (firman auto) ja palkka on riittävän suuri.

Tuliko miehellesi yllätyksenä, että tulosi tippuvat. Kerro hänelle, että palaat mieluusti töihin ja hän jää hoitamaan lasta. Sinä lainaat hänelle rahat!! Muista pyytää kunnon korko :-)

Oletteko säästäneet yhtään etukäteen ä-lomaa varten?

Näin se pitää olla, mutta niin olen minä hyvätuloinenkin äitiyslomalla / hoitovapaalla elänyt säästöilläni.

Jos asiasta täytyy vääntää kättä, niin väännä rautalangasta:

kuten ehdotettiin: hinnoittele työsi!

mitä maksaa lapsen hoito - se on yhteinen meno, josta mies maksaa osansa

mitä muuta teet päivällä ja mitä se maksaa - se on yhteinen meno, josta mies maksaa osansa

Käytä lapsen hoitokuluna vaikka minimipalkkaa yksityisestä kotihoitajasta tms.

Esim. nyt vedän hatusta, että sinä saisit kuussa " kotipalkkaa" =1000¿, josta miehen osuus 1000¿-avustukset=miehen maksama palkka. Miehelle jäisi omastaan käteen vaikka 2500-miehen osuus palkasta. Tokihan sinulla varmaan on avustuksia: äp-aha taikka kotihoidontuki eli ihan kokonaan et ole miehen palkalla.

Sitten sinulle jää käteen se 1000¿ ja miehelle avustuksista riippuen vaikka 1750.

Sen jälkeen maksatte yhteisiä menoja palkkojenne suhteessa ja loppu jää omaan käyttöön. Ja erityisesti, muista ettei lapsi ole sinun elätettävä ja sinun kustannuksella hoidettava, vaan teidän yhteisesti elätettävä - hänen kulut ei siis mene sinun kotipalkasta, vaan noista yhteisistä menoista.

Ja jos olette AVIOLIITOSSA, niin mies on elatusvelvollinen. Toki et voi käyttää rahaa miten sattuu, jos pienellä määrällä täytyy elää.

Voit muuten sanoa miehellesi. Tiskien tiskaus 10 euroo, kakkavaipan vaihto 2 euroo, seksi 100 euroo etc. Se maksaa kellä rahaa! Parisuhteessa tuetaan toinen toisiaan eikä olla MITÄÄN velkaa toiselle jos toinen elättää toista...varmaan oli tiedossa, että tulot tippuu kun vauva tulee. ELÄ JÄÄ TOSSUN ALLE!

kumpikin hoitaa itse omat harrastus- tms. menot. lapsen menot (lääkkeet tms.) hoidetaan yht.tililtä. näin on tasapuolista.

meillä on täysin yht.rahat. kaikki tulot yht.tilille ja kaiken jälkeen jäävä ylimääräinen raha jaetaan puoliksi (josta omat menot maksetaan itse).

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat