Vierailija

Tietääköhän täällä kukaan?

Minä olen " tavallinen duunari" , mutta mies yrittäjä. Päivähoitomaksuja maksetaan 380 euroa kuukaudessa (2 lasta), koska miehen yritystoiminnan tulot on katsottu henkilökohtaiseksi tuloksi hänen yritysmuotonsa ollessa toiminimi.

Tuon vielä ymmärrän, mutta entä nyt, kun yritysmuoto on osakeyhtiö? Mies omistaa yrityksenä yksin, ei nosta palkkaa eikä osinkoja. Yritystoiminnan tulot eivät nyt ole henkilökohtaista tuloa, mutta miten asia tulkitaan päivähoitomaksujen suhteen? Jos jollakin on omakohtaista kokemusta, niin kertokaa.

Laskin nimittäin, että minun tuloilla menisi päivähoitomaksuja 250 euroa eli reippaasti vähemmän kuin mitä nyt.

Kommentit (7)

Heh heh, taitaa nämä kysymykset olla esimakua yrittäjän tuloselvityslomakkeesta :-)

Toiminimenä yrittäessään mies maksoi voitosta puolet veroa ja osakeyhtiönä pääomaveron verran, joten siinä syy yritysmuodon vaihtamiseen. Palkkaa mies ei nosta, koska ideana on nimenomaan se, että rahat " kotiutetaan" osinkoina (ja noin muutenkin, mitä järkeä yrittäjän on nostaa palkkaa eli olla tavallinen palkansaaja, kun kerran on yrittäjä???). Osinkoja ei vielä voi kuitenkaan nostaa, koska yritys on niin uusi, joten tällä hetkellä elellään minun palkkatuloilla ja senpä takia haluttaisi saada päivähoitomaksut pienemmiksi.

Omistaa oy:n, mutta ei nosta palkkaa eikä osinkoa. Jostainhan hänkin rahaa saa. Onhan se nyt vähintäänkin reilua että maksatte edes täyden päiväjoitomaksut, jos mies tienaa rahansa pimeesti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tässä ihan mielenkiintoinen linkki, jos joku muukin joutuu samanlaisten ongelmien kanssa painimaan.

Itselläni pisti silmään tuolla kohta:

Hallinto-oikeus totesi, että päivähoitomaksua määrättäessä on ensisijaisesti pyrittävä selvittämään perheen tosiasialliset tulot, mikäli tämä on mahdollista. B:n päivähoitomaksun perusteena oleva kuukausitulo tuli vahvistaa yrityksestä tapahtuneiden

yksityisottojen eikä vuodelta 1998 verotettavan tulon perusteella.

http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2004/04/pr1082033536061/...

Eli me on tuon ylläolevan mukaan maksettu ihan liikaa hoitomaksuja, koska maksut on laskettu automaattisesti viimeksi vahvistetun verotuksen mukaan, eikä todellisten tulojen mukaan (yksityisottoja oli ehkä 100 eurolla...) Ja mies muuten oli päättänyt nostaa itselleen palkkaa yrityksestään, ettei ihan p.a. olla, joten me sitten jatketaan 380 eurolla kuukaudessa :-)

MIES aloittava yrittäjä, ei pystynyt nostamaan palkka eikä vielä ollut osinkoa mitä nostaa. Elettiin säästöillä + minun palkalla. Aikani luin kunnan lähettämiä papereita ja totesin, että täydet maksetaan. Ei jaksettu ruveta selvityksiä täyttelemään. ja kun yrityksen tulos edellisen omistajan aikaan oli vähän toisenlaisen, kun hänen ei tarvinnu maksaa yrityksen ostosta pankkilainaa.... :-(

Eikä yrityksen tuloja voi käyttää seuraan yksityisiin menoihin.

V. 2006 yritys maksaa ensin kaikesta voitosta veroja,

sitten kun siitä maksetaan osinkoa, niin enää ei ko yhtiöveroa hyvitetä. Ainoastaa pieni osuus tulee osinkotuloverolla ja ylimenevästä osasta valtaosa saajan ansiotuloverolla. Eli maksetaan ensin yritysvero ja päälle osinko / ansiotulovero.

Sääliksi käy, jos ette ole asiasta perillä.

No, joka tapauksessa jo mies on yrittäjä ja " palkallisena" ko yrityksessä, hänen tulokseen lasketaan hänen sieltä nostama palkka. Jos ei palkkaa nosta, niin ei sitten.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat