Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hei!

Olen hakenut dramaattisesti ja nopeasti muuttuneen elämäntilanteemme vuoksi lapselle 2,5v hoitopaikkaa. Myös lastensuojelu puoltaa tai oikeastaan vaatii, että vien lapsen hoitoon, jos paikka järjestyy. Itse olen sairaslomalla minimirahalla.

Mieluiten olisin vienyt lapsen ihan minne tahansa päiväkotiin puolipäiväisesti. Helsingissä kuitenkin kunnallinen puoli (mutta myös yksityinen) sanoo, että ei ei ei paikkoja, ei piiiiitkäään aikaan. Nyt kunnallisen lähipäiväkodin johtaja on järjestänyt aloittelevalle perhepäivähoitajalle paikan. Siellä täytyy olla täysipäiväisesti, jotta pph saa täyden palkan.

Kuinka paljon minulle jää maksettavaa pph:n palkkiosta? Luulin, että päiväkodin johtaja sitä minulle selvittäisi, mutta niin ei ollut. Ennen kuin tajusin kysellä, oli hän jo lopettanut puhelun.

Kiitos kaikille vastauksista!

Kommentit (7)

Kuulostaa oikeasti tosi kummalliseslta hoitajalta =( Otapa selvää alueesi yksityisistä perhepäivähoitajista. Olisko teillä sellaisia ja olisiko heillä tilaa. Puolipäiväpaikka yksityisellä ei tulisi edes maksamaan kovinkaan paljoa itselle, kun saisit kuitenkin kelalta kotihoidontuen, jos lapsesi on alle 3v ja yli 3v yksityisen hoidon tuen. Suosittelen ottamaan selvää.

Ja edelleen, en voi uskoa, että perhe pakotetaan ottamaan kokopäiväpaikka lapselle, jolle riittäisi hyvin puolikas??? Hei haloo, ei se voi olla oikein! Eihän se teidän vika ole, ettei hoitajalla ole enempää lapsia. En minäkään pyydä puolikkaalta lapselta kokopäiväisen hintaa, vaikka se veisikin yhden paikan. Ja selvitä se, onko tuo hoitaja todella kunnallinen. Kuulostaa aivan siltä, että olisi yksityinen, jos kerran rahasta on kiinni.

Tavallaan ymmärrän sen, että muutakaan paikkaa ei ole. Kuntahan ei ole velvollinen osoittamaan toista paikkaa, jos syystä tai toisesta ensimmäinen paikka ei kiinnosta lapsen vanhempia. Mutta tuo hoitajan koti ja eläimet kaikkineen kuulostaa aika hurjalta... Miten sellainen on edes hyväksytty hoitajaksi?? Meillä aikoinaan kävi hyvin tiukka täti tekemässä tupatarkastuksen ja piti olla kaikille lapsille oma nukkumapaikka ja leluja isommille ja pienemmille, oma paikka ruokapöydän ympärillä jne.

Minä en veisi lastani sellaiseen paikkaan, vaikka kuinka kotona olot olisi vaikeat. Yrittäisin etsiä muualta.

" Olen hakenut dramaattisesti ja nopeasti muuttuneen elämäntilanteemme vuoksi lapselle 2,5v hoitopaikkaa. Myös lastensuojelu puoltaa tai oikeastaan vaatii, että vien lapsen hoitoon, jos paikka järjestyy. Itse olen sairaslomalla minimirahalla. "

voisit vielä vedota tuohon lastensuojelupuoleen vedoten hoitajan ammattitaitoon ,koska on vasta aloitteleva perhepäivähoitaja ei ehkä osaa vielä tutkailla teidän lasta joka mahdollisesti oirehtii ja hoitajan tulee olla todella ammattitaitoinen jotta osaa teidän pientä perhettä auttaa

jos kertakaikkiaan on pakko ottaa vastaan kokopäiväinen paikka toistan vielä että onko todella kyseessä kunnallinen hoito? tarkistaisin asian vielä joltain muulta päivähoidon esimieheltä sillä hoitopaikkoja jakava henkilö toimii joskus vain omien mieltymystensä perusteella eikä niinkuin laissa ym sanotaan

jos nyt kuitenkin otat tuon kokopäiväisen niin eihän sun silti tarvii pitää lasta siellä kuin puolpäivää tai miten paljon/vähän haluat koska päiväkirjaan voit allekirjoittaa mitä vain niin hoitaja saa palkkansa

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kunnan päivähoidossa maksut määräytyy tulojen mukaan, mutta on enintään 200¿.

Yksityisellä maksut vaihtelevat, mutta käsitykseni mukaan, ne lasketaan usein kuitenkin niin, että kelan tukien jälkeen ei vanhemmille jäisi kuitenkaan ainakaan yli tuon 200¿. Hinnasta kannattaa keskustella hoitajan kanssa reilusti ja tarkkaan, ettei tule yllätyksiä.

Mutta ihmettelen suuresti, miten joku päiväkodin johtaja voi päättää teidän puolestanne, että lapsen on oltava kokopäivähoidossa? Kyllä se on lapsen vanhemmat, kun sen päättävät. Älkää nyt vain menkö siihen lankaan. Kunta on velvollinen järjestämään teille hoidon, sellaisen, kun te haluatte. Vaatikaa sitä, mikä teille kuuluu.

Kävin tutustumassa tarjottuun perhepäivähoitajaan. Todella tilanne on sellainen, että minun täytyy ottaa paikka kokopäiväisenä, koska hoitaja tarvitsee täyden maksun.

Perhe oli muuttanut juuri asuntoon. Siellä oli nukkumassa kaksi täysi-ikäistä poikaa, lisäksi siellä oli paljon erilaisia eläimiä, joista etenkin eksoottisilla oli huonohkot olosuhteet. Hoitaja oli yli nelikymppinen, näytti yli viisikymppiseltä...Muutaman pehmolelun näin siellä, en muita leikkikaluja. Lapsia siellä ei toistaiseksi ollut. Nainen oli vasta aloittelemassa pph:na, koska edellinen työsuhde sairaalassa oli loppunut.

En voi mitään sille, että mulle tuli koko hommasta epäluotettava vaikutelma :-(

Mulla on kuitenkin nyt sellainen tilanne, että liikaa rankkoja juttuja on sattunut pienen ajan sisällä. Tukiverkostoa on vähän. Lastensuojelussa ollaan huolissaan minun jaksamisestani ja he haluavat, että vien lapsen osapäiväisesti hoitoon. Tämä on ainoa hoito, jota kaupungilla on nyt tarjota pitkään aikaan...

Olen ymmärtänyt, että mun täytyy ottaa paikka vastaan. Jotenkin mitään absoluuttista, selvää syytäkään mulla ei ole, miksi en paikkaa ottaisi vastaan, muuta kuin ne, että ei ole muutakaan, en haluaisi kuin puolipäiväisen ja että " mulle tuli epäilyttävä fiilis" . Nämä eivät varmaan riitä...enkä halua nirsoltakaan/hankalalta vaikuttaa.

Kiitos kommenteista jälleen...

kunnallisen päivähoidon maksun suuruuteen vaikuttaa perheen koko ,tulot ja hoitoaika. Katso vaikka www.espoo.fi ja sieltä sosiaalitoimi ja päivähoidon maksut niin voit laskea joudutko jotain maksamaan.

Mkasamasi summa siis riippuu siitä onko lapsesi osaaikainen vai koko päiväinen lapsi.

Hoitajan palkka ei kuulu sinulle. Puhutaan siis edelleen kunnallisesta.Se on kunnan päiväkodin johtajan asia järjestää hoitajalle niin paljon lapsia että hoitajan palkkapussi tulee täyteen. Eli jos lapsesi on osa-aikainen niin hoitajan tulee ottaa toinen osa-aikainen niin palkkapussi täyttyy. Ehkä hoitajalla ei ollut kuin kokopäiväinen paikka vapaana mutta missään nimessä sinun ei tarvii ottaa sellainen paikka kuin lapsellesi tarviit.

mutta yksityisellä perhepäivähoitajalla hoidattaminen tulee Helsingissä edullisemmaksi kun kyseessä on alle 3-vuotias, kalliimmaksi kun lapsi on yli kolme. Tällä hetkellä meillä jää tukien jälkeen maksettavaksi 150 euroa, mutta kun poika täyttää kuukauden päästä 3, romahtaa Helsinki-lisä tuntuvasti. Silloin hoitomaksu on noin 260 euroa kuussa.

Missä on sanottu, että sekin puoli olisi tukossa? Kannattaa kysellä suoraan hoitajilta, ehdottomasti.

Mene katsomaan http://www.hoitopaikka.net ja rekisteröidy vanhempana (ilmaista). Sitten menet hakukoneella hakemaan hesan hoitajia. Löysin heti useammankin, mistä kannattaa kysyä! Toimi nopeasti!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat