Seuraa 

Siis kysymys saattaa kuulostaa tyhmältä, mutta mielessä on jo pitkään pyörinyt, että minkä ikäiselle te annatte tavallisia jukurtteja/viilejä? Siis näitä maustettuja (banaani, mansikka, jne..). Ostatteko " tavallisia" vai kevyt vai rasvaton- vertsioita?

Kun meillä neuvolassa heti 10kk alettiin jankkamaan että " pitää antaa sitten maustamattomia viilejä/jukurtteja, ja jos haluaa maustaa niin piltin/bonan marja/hedelmäsoseilla sit maustetaan. Kun noissa maustetuissa on niin paljon sokeria." Tätä sitten oon jatkanut tähän päivään asti, nyt tyttö 1v 2kk. Ja tuntuu joskus niin hankalalta... Miten te olette toimineet??

Kommentit (8)

annan lapselleni 2,5 vuotta bulgarian jogurtteja. joskus harvoin saa sitä, joka on makeutettu hunajalla. ja jos haluaa makeutta niin sitten marjoja päälle.

miksi pitäisi antaa niitä " tavallisia" maustettuja jogurtteja ? ei minusta tuo sekoittaminen nyt mitenkään ylenpalttisen aikaavievää ole, ja maustamattomat jogurtit ovat paljon terveellisempiä - ja mielestäni paremman makuisiakin- kuin nuo maustetut.

maustetuissa jogurteissa ja viielissä on tosi paljon sokeria, ja myös jonkin verran lisäaineita tai keinotekoisia makeutusaineita. Bulgarian jogurtissa on vain maitoa ja hapatetta.

Minusta on täysin turhaa ja jopavähän tyhmääkin totuttaa lasta syömään äkkimakeita tuotteita.

Minä kyllä olen antanut n.1½v lähtien ihan tavallisia jugurtteja,noilla ym.ehdoilla,eli vähän katson kuitenkin mitä annan.

Hampaat on pesty miedoimmalla lasten tahnalla (missä vaan vähän xylitolia) jo 1v3kk iästä lähtien,poika oppi purskuttaan ja sylkäiseen harjoituksella samoihin aikoihin.

Välipalan jälkeen meillä syödään aina xylitol-pastilli (apteekin oma tai xylibonmin).

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itse nipotin kauheasti tämän sokeriasian kanssa pitkään (tässä moitin vain itseäni nipoksi siis). Poika on aina ollut pienehkö ja lopulta ajattelin, että saa kai tuolle pullaa joskus antaa. Siinähän myös sokeria. Ja pikkuhiljaa sitten tavallisiin jugurtteihin. Maustamatonta ostin kerran mutta oli vaikea syöttää (seli seli) ja annoin siksi usein viiliä. Viileissä ei edelleenkään maistu ne, joissa on jotain marjaa pohjalla. Mutta jugurteissa maistuu. Ei saa niitä päivittäin, ei edes aina viikottain, joten olen antanut. Ja mieluiten oikeita sokerijugurtteja kuin keinotekoisesti maustettuja rasvattomia.

Syödäänhän me itsekin joskus makeita välipaloja. Itse pidän kiinni siitä, että ruokaa/välipaloja tarjotaan tiettyinä aikoina, eikä napostella pitkin päivää, joten eikös sekin ole jo positiivinen asia hampaiden kannalta. Usein annan myös vettä jugurtin päälle, jos siis edes välipalaa syö.

En ole, onneton minä, edes kokeillut sekoittaa pilttisosetta maustamattomaan jugurttiin, voishan sitä kokeilla. Meillä vaan oli aikanaan huono menekki ko. soseilla.

Hampaiden pesu meillä on edelleen harjan jyrsimistä, ikävä kyllä. Mutta näin meillä.

Ei ole tuota sokeria (jota valmiissa melko paljon) tai muitakaan ylimääräisiä aineita mukana.

Meillä 1v 3kk eikä tunnu ollenkaan hankalalta tuo sekoittaminen.

Mä lähinnä tarkoitin tuolla hankalalla sitä, että kun on reissussa, tyttö syö puolipurkkia viiliä + muutama lusikallinen sosetta sekaan, niin loppu menee roskiin (kun ei saa kylmään) =( Ja kun noita soseita meillä ei syödä edes pelkästään...

No, joo pitää varmaan jatkaa " samaa rataa" siihen asti kunhan hammastahnaa voi alkaa käyttämään, jospa sitten hampaatkin kestäisi sen sokerin, jota noissa valmiiksi maustetuissa on.

Niin ja vielä, aika yllättävää ettei kukaan anna noita valmiiksi " maustettuja" , kun niitä tuttujen/sukulaisten jne. näkee lapsilleen antavan. Yhdeltä ystävältä just kysyin mitä niiden neuvolassa on tosta sanottu, niin ei kuulemma mitään ja se on antanut näitä tavallisia tytölleen aina (tyttö saman ikäinen kuin meidänkin). Eli ilmeisesti eri neuvolatkin kertoo eri asioita...

Monissa maustetuissa jogurteissa on hurjasti sokeria tai sitten ne ovat keinomakeutettuja. Miksi siis totuttaisi 1-vuotiasta turhan makeaan jos ei ole pakko? Ymmärrän jos lapsi on hoidossa ja saa siellä mitä muutkin. Mutta kotona ei luulisi olevan kovin vaivalloista sekoittaa hed.sosetta ja maustamatonta jogurttia.

Meidän lapselta kyllä pestiin hammastahnalla hampaat tuossa iässä. Siis sillä lasten hammastahnalla ja ihan pikkuruisen vaan sitä tahnaa.

Ja kaipa tässäkin asiassa on järjenkäyttö sallittua? Eli siis jos lapsella ei ole ylipainoa, niin miksi ei voisi sokeria käyttää? Sokeria tulee ihan jokapaikasta.. tuoremehut, mehut, kiisselit, jopa ne piltit ja puurotkin. Ja ei kai sitä joka päivä tarvitse syödä jugurttia/viiliä? Tottakai terveellisempää on syödä juuri maustamatonta jugurttia ja esim sosetta. Mutta söisitkö itse noin? Mulle ei ainakaan uppoais... Ei tää elämä nyt niin totista ole? Kaipa sitä saa herkutella joskus jopa sokerisella jugurtilla, naminamista puhumattakaan?

Ja päiväkodissa pienet lapset saa sitä mitä isommatkin. Salaatista lähtien;) Pienille ne muussataan (jos tarvii) ruuan sekaan.

Nii ja hei tää on sit vaan mun mielipide!!!

Tsemppiä valintoihin!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat