Vierailija

Uusi tuttavuuteni on paljastunut hyväksikäyttäjäksi. Ei siis seksuaalisesti, vaan kaikenlaisia asioita on alkanut ilmaantumaan, jota hän voisi tuoda meille tai viedä meiltä tai lainata tai käyttää (ilmaiseksi). Olen aika ihmeissäni ja ärsyyntynyt. En ole hyvä sanomaan ei, varsinkin kun asiat tuppaavat aina jälkikäteen paljastumaan aika paljon isommiksi, kuin mistä alunperin ole puhe.

Haluaisin ymmärtää. Onkohan niin, että hänelle tuo on ihan luonnollinen toimintatapa? Vai onkohan niin, että hän tietää käyttäytyvänsä törkeästi, mutta arvelee meidän olevan tarpeeksi hölmöjä häynäytettäviksi? Jälkimmäisen puolesta puhuisi se, ettei hän kerro asioiden todellista laajuutta reilusti heti alussa, vaan vasta sitten kun ollaan jo luvattu jotain.

Me ollaan päätetty lopettaa kaikki lupaaminen nyt.

Kommentit (15)

Kerrohan, mitä mieltä exäsi itse oli käyttäytymisestään? Oliko se hänen mielestään täysin ok ja normaalia? Vai tiedostiko sen, että on törkeää tehdä noin, mutta teki silti jos annettiin tehdä?

ap

[/quote]

Jonkun verran sain "kasvatettua" exää tavoille. Suutuin ja kielsin häntä viemästä roskia muiden jäteastioihin, luulin että sanominen meni perille mutta myöhemmin tajusin että hän teki sitä yhä, ainoastaan salaa minulta.

Joskus kehuskeli kun oli saanut ilmaiset ruuat jostain. Ärsyttävää ja toin aina esille mielipiteeni että toisten siivellä eläminen ei ole hieno asia.

Tiedosti itse hyötyvänsä toisista, teki sitä silti aina kun sai siihen mahdollisuuden. En tiedä saisiko kyseistä luonteenpiirrettä ikinä pois hänestä.

Sen mielestä on hieno rikkaus elämässä, että tehdään palveluksia kavereille, sukulaisille ja vähän kaukaisemmillekin tuttaville, ja se olettaa kaikkien ajattelevan samalla tavalla myös palvelusten tekemisestä hänelle. Jos se tarvitsee jotain, yleensä ei edes yritä ensin ratkaista tilannetta itsekseen, koska sen mielestä kaikki ihmiset vain ilahtuvat siitä jos saavat olla avuksi.

Mulle itselleni taas on vaikea pyytää apua edes tositarpeeseen, ja olen usein ihan nolona siitä minkälaisissa pikkuasioissa mies turvautuukin muiden ihmisten apuun. Pelkään aina että sen kaverit saavat tarpeekseen ja kokevat sen hyväksikäyttönä - etenkin kun se auttamisen suunta ei mene yksilötasolla mitenkään tasan. Eli siis miehellä saattaa olla yksi kaveri jota se on itse aina auttamassa ja toinen jolta se on koko ajan pyytämässä jotain, mutta eiväthän nämä kaksi toisistaan tiedä. Toisen silmiin mies on maailman avuliain, toisen silmiin vastaavasti koko ajan jotain kinuamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ex-poikaystävä oli todella ärsyttävä tuossa. Kävi esim. toisten luona syömässä ettei tarvii itse ostaa ruokaa/kahvia tms.. Heitti myös roskat muiden roskiksiin (siis kantoi ihan omat roskapussit muiden jäteastioihin) jne..

Alkoi ärsyttää koko toiminta ja lopulta tuli ero, ei nyt pelkästään edellä mainituista syistä mutta kuitenkin. Kukin kustantakoon itse oman elämänsä.

Ensisijaisesti tehdään aina itse, ennen kuin edes ajatellaan turvautuvamme toisten apuun. Meistä on noloa vaivata toisia.

Ehkä nuo tuttavat suhtautuvat sitten toisella tavoin. Ehkä he olettavat, että näin ihmiset toimivat toistensa kanssa. Ja kyllä hekin antavat meille vastavuoroisesti jotain - ei tosin meidän pyynnöstä vaan omasta aloitteestaan (koska mehän ei pyydetä mitään toisilta). Me koetaan tämäkin vähän vaivaannuttavaksi, eihän sitä koko ajan tarvis olla jotain vaihtamassa.

ap

Lainaus:

Sen mielestä on hieno rikkaus elämässä, että tehdään palveluksia kavereille, sukulaisille ja vähän kaukaisemmillekin tuttaville, ja se olettaa kaikkien ajattelevan samalla tavalla myös palvelusten tekemisestä hänelle. Jos se tarvitsee jotain, yleensä ei edes yritä ensin ratkaista tilannetta itsekseen, koska sen mielestä kaikki ihmiset vain ilahtuvat siitä jos saavat olla avuksi.

Olen aika tuohtunut tämän asian takia, ja jotenkin typertynyt. Olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä, vaikka sitten haukkuisitte minut itsekkääksi, sekin olisi jokin näkökulma asiaan.

ap

En siis usko että mieltävät sitä "hyväksikäytöksi". Ihmisillä on taipumus ylipäänsä nähdä omat tekonsa harmittomina ja luonnollisina ja muiden teot kohtuuttomina ja kummallisina.

jos toinen osapuoli on tarpeeksi hölmö suostuakseen siihen?

Jos tästä on kyse, niin ilmeisesti tuttava ei ole kiinnostunut olemaan ystävä kanssani, vaan suhteemme perustuu kuppaukseen ja kupattavana olemiseen.

Hmm. Minä itse en osaa ollenkaan ajatella ihmissuhteita tuolta pohjalta. Mun on oikeasti vaikea ymmärtää, mitä sen ihmisen päässä liikkuu: onko hänen mielestään kaikki "normaalia".

ap

Lainaus:

Ex-poikaystävä oli todella ärsyttävä tuossa. Kävi esim. toisten luona syömässä ettei tarvii itse ostaa ruokaa/kahvia tms.. Heitti myös roskat muiden roskiksiin (siis kantoi ihan omat roskapussit muiden jäteastioihin) jne..

Kerrohan, mitä mieltä exäsi itse oli käyttäytymisestään? Oliko se hänen mielestään täysin ok ja normaalia? Vai tiedostiko sen, että on törkeää tehdä noin, mutta teki silti jos annettiin tehdä?

ap

Mä olen myös nolona kun se on aina pyytämässä jotain palveluksia, kun ne toiset taas ei vastaavasti pyydä mitään...mutta ei mies tajua kun on aina valmis itse auttamaan ja suurinpiirtein ilahtuu jos joku tarvii apua tai jotain tavaraa lainaa tai omaksi (jos itselle tarpeeton). Ei tajua etteivät kaikki ajattele samoin.

Lainaus:

Mulle itselleni taas on vaikea pyytää apua edes tositarpeeseen, ja olen usein ihan nolona siitä minkälaisissa pikkuasioissa mies turvautuukin muiden ihmisten apuun. Pelkään aina että sen kaverit saavat tarpeekseen ja kokevat sen hyväksikäyttönä - etenkin kun se auttamisen suunta ei mene yksilötasolla mitenkään tasan. Eli siis miehellä saattaa olla yksi kaveri jota se on itse aina auttamassa ja toinen jolta se on koko ajan pyytämässä jotain, mutta eiväthän nämä kaksi toisistaan tiedä. Toisen silmiin mies on maailman avuliain, toisen silmiin vastaavasti koko ajan jotain kinuamassa.

Ajattelevat, että aina kannattaa kysyä. Eivät tajua sitä että jotkut eivät oikein osaa sanoa ei...kuvittelevat että jos ihminen ei halua antaa/lainata jotain, sanoo sen. Joten siltä pohjalta, mitään ei menetä kysymällä.

Tietenkään toiminta ei ole ok, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että on susta itsestä kiinni annatko itseäsi hyväksikäyttää vai et.

käy todennäköisesti niin, että me olemme heidän mielestään ikäviä ihmisiä ja syödään sanamme, eikä auteta miestä mäessä. En minä haikaile tällaisen "ystävyyden" perään, mutta minusta kaikki eripura on ikävää ja yritän välttää sellaista ihmissuhteissa.

ap

Lainaus:

En siis usko että mieltävät sitä "hyväksikäytöksi". Ihmisillä on taipumus ylipäänsä nähdä omat tekonsa harmittomina ja luonnollisina ja muiden teot kohtuuttomina ja kummallisina.

niin, että sen minkä voit antaa iloisin mielin, sen annat ja muuhun sanot ystävällisesti että sorry, ei käy. Sun täytyy itse määritellä rajasi eikä olettaa että joku muu tekee sen.

Lainaus:

käy todennäköisesti niin, että me olemme heidän mielestään ikäviä ihmisiä ja syödään sanamme, eikä auteta miestä mäessä. En minä haikaile tällaisen "ystävyyden" perään, mutta minusta kaikki eripura on ikävää ja yritän välttää sellaista ihmissuhteissa.

ap

Lainaus:

Mitä sä haluat tietää? Tietenkään hyväksikäyttäjä ei myönnä käyttävänsâ ihmisiä hyväksi, hyvä jos itse tiedostaa asian. Ja kuten edellinen sanoi, on ihan susta itsestäsi kiinni käytetäänkö sua hyväksi vai ei.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat