Seuraa 

Onko kellään hyväksihavaittua falafel-pyöryköiden ohjetta? Sellaista, jolla tehdyt pullat ei hajoa öljyssä paistettaessa... Kiitos!

Kommentit (10)

Ja ihan hyviä olivat, kiitos ohjeesta. Rakenteesta tuli kuitenkin aika hauras - missä vika? Eikä pulliin tullut oikein kunnon kuorta.

Voisiko pulliin kokeilla kananmunaa sekaan (en ole vegaani)? Entä voisiko kuoren tehdä pyöräyttämällä pullat munassa ja korppujauhossa? Ja mikä olisi oikea uunin lämpötila?

Kuivattuja kikherneitä saikin jopa lähialepasta, eikä hintakaan ollut paha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Siis mulla ei oikeastaan ole ohjetta koska olen sen ihan itse kehitellyt ja ajanmyötä silmä ja käsi hommassa harjaantunut. Mutta voin sellaisen mutu-ohjeen tähän laittaa :) Jos sulla on yhtään ruoanlaittokokemusta niin varmasti osaat tehdä tällä ohjeella! Tästä ohjeesta riittää neljälle vallan mainiosti.

Ainekset:

4-5 dl keitettyjä kikherneitä

4 valkosipulinkynttä puristettuna

4-5 rkl tahinia

mustapippurirouhetta

jeeraa

puolen sitruunan mehu

oliiviöljyä

Kikherneet survotaan perunanuijalla mössöksi. Lisätään joukkoon sen verran oliiviöljyä että mössö _hieman_ notkistuu. Sitten muut aineet sekaan ja kunnollinen sekoitus. Jos seos on niin löysää ettei siitä meinaa saada hyviä pullia, laita sekaan vaikka korppujauhoja vähän kerrallaan. Jätä taikina kuitenkin suht notkeaksi ettei tule hirveen kuivia pullia. Paista uunissa pellillä noin puoli tuntia. Pullathan on periaatteessa kypsiä, vain valkosipuli on raakaa.

Sitten kastike:

1 prk tomaattipyrettä

1 tölkki paseerattua tomaattia (tai sauvasekoittimella sössättyä tomaattimurskaa)

puolikas pieni sipuli joko viipaloituna, suikaloituna tai hakattuna:)

sokeria

mustapippurirouhetta

kuivattua minttua

Ensin kuullotetaan sipuli öljyssä, laitetaan pari ripausta mustapippurirouhetta, sekaan tomaattisäilykkeet, sokeri ja minttu (muutama tl). Kiehautetaan ja jätetään muhimaan. Lisätään vettä hautumisen aikana jos kastike kovin paksua. Yleensä aina pitää laittaa noin desin-kahden desin verran vettä.

Sitten kastike tarjoiluastiaan ja pullat sekaan ja syömään =)

Kerro kokeilitko ja maistuiko! :D

Moi,

Mä joskus osasin tehdä sellasia falafeleitä jotka ei hajonnu uppopaistossa, mutta jostain syystä en osaa enää! Olen kuitenki ratkaissut ongelman sanoisinko " herkullisella tavalla" :) Eli mä paistan ne pullat uunipellillä. No niistä tulee tietenkin kuivia. Mutta sitten kikka: teen tomaattikastikkeen paseeratusta tomaatista ja pienestä määrästä sipulia + mausteet. Välttämättä ei tartte sipulia tietenkään. Sitten kun pullat on paistuneet, laitan kastikkeen laakeaan tarjoiluastiaan ja pullat sekaan. Ei voimakasta sekoittamista, muuten pullat hajoaa. Kastikkeesta olen tehnyt melko makeaa (intiaanisokeria, suola, mustapippuria, minttua) ja pullista vahvasti jeeran makuisia. On muuten hyvää ja lapsillekin kelpaa :)

Kokeilenkin joku päivä. Sattuipa sopivasti, on avattu tahini jääkaapissa.

Mistä ostat kikherneet? Joku etninen kauppa on varmaan edullisin? En ole tainnut koskaan keittää itse kikherneitä, olen hummusta varten ostanut säilykepurkissa *häpeää*.

Hauraitahan ne vähän on...Vehnä-ja korppujauholla saattaa tulla kiinteämpää. Uunissa ei sitä kuorta oikeen tulekaan, mutta leivityksellä varmaan jotain pientä saa :) En ole kokeillut kananmunaa taikinassa ikinä, mutta kokeileppa sinä ja kerro miten kävi! :D

Uunin lämpötila riippuu niin paljon uunista. Mulla taitaa olla vakio että paistan kaiken aina 225C :D

Ainakin mun mielestä. En ole aikoihin saittia tsekkaillut, mutta nyt on pakko kirjoittaa näin yösyömmelläkin.

Parasta reseptissä on se, että ainakin tästä falafelista tulee parempaa (ja älyttömästi halvempaa lähiruokaa) tavallisista herneistä kuin kikherneistä. Koostumus on myös ihanteellinen. Taikinasta pullat pitää puristella joskus nesteettömämmiksi. Taikinan koostumus vaihtelee herneistä ja sipulien vetisyydestä riippuen. Sääli sanoa, mutta luomuherneet ovat ruuanlaitossa heikompia kuin tavalliset. Olen käyttänyt reseptiä vuosien mittaan varmaan 50 kertaa:

500 g (kik-)herneitä (liota yön yli)

4 - 5 sipulia

2 - 5 valkosipulinkynttä murskattuna

4 tl kuivattua persiljaa

4 tl hienonnettua korianteria

2 tl leivinjauhetta

1-2 tl suolaa

+ tietty puolisen litraa öljyä uppopaistamiseen

Hienonna herneet monitoimikoneessa, jos sellainen on ja työnnä sipulit koneeseen herneiden perään. Jos ei ole masiinaa, rouhi herneet muulla tavoin hienoksi rouheeksi ja hienonna sipulit niin hienoksi kuin osaat. (Mitä hienompaa, sen parempaa.) Lisää murskatut valkosipulinkynnet ja sekoita. Lisää mausteet yksi kerrallaan ja sekoita taikina kunnolla jokaisen ainesosan välissä, kuten kaikkia kasvispihvejä tehdessä on syytä tehdä.

Muotoile taikinasta nelisen-viitisenkymmentä pullaa leivinlaudalla. Kastele käsiä, ettei töhnäinen taikina tartu kaikkialle. Kuumenna öljy samalla. Uppopaista.

Leivo etukäteen pitaleipiä, joihin falafelia sulloa lisukkeiden kanssa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat