Vierailija

En ollut lainkaan valmistautunut siihen, että lääkäri hiillosti ja vaati minua puoli tuntia perustelemaan miksi rokotteen haluan. Toki minulla oli omat syyni, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että haluan sen vain kosmeettisista syistä, jottei lapselleni tulisi arpia!

Tällainen asia ei todellakaan ole koskaan käynyt mielessäni, vaan minulla oli mielestäni ihan hyvät terveydelliset perustelut reseptin toivomiseksi.

Kysyin lääkäriltä, onko rokotteesta hänen mielestään jotakin haittaa. Lääkäri vastasi, että eipä kai. Silti oli hyvin vastaan rokotteen ottamista.

Oletteko te, jotka olette rokotteen lapsellenne hankkineet, joutuneet perustelemaan kovastikin toivettanne lääkärille?

Kommentit (8)

Mitä ihmettä oikein tarkoitat. Miksi rokotteesta tulisi elinikäinen vyöruusu. Tiedän, että jos on sairastanut vesirokon, voi saada jossain elämänsä vaiheessa vyöruusun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vyöruusun aiheuttaa vesirokko virus, joka on jäänyt hermojuuriin sairastetun rokon yhteydessä. Zoster-rokote vahvistaa kehon vastustuskykyä, jottei virus pääse riehumaan elimistössä.

Tutkimusten mukaan rokotetuilla esiintyi vyöruusua noin puolet harvemmin kuin verrokkiryhmällä ja tämän uskotaan johtuvan juuri rokotteen tehosta.

Mä muistan tosin kyllä lukeneeni tosta vyöruusujutusta. Kuulemma jotkut suosittelee, että vasta 13 vuotiaille ja sitä vanhemmille rokote jos EIVÄT ole sairastaneen vesirokkoa. Uudistettuun rokotusohjelmaan ei otettu mukaan, koska on MAHDOLLISUUS, että yhä useammat ja nuoremmat saavat vyöruusun vaivakseen. Ja se hankalampi kuin vesirokko.

En siis ota kantaa vaan kerron mitä muistan lukeneeni!

Meillä tyttö sai 7-vuotiaana vyöruusun. Se oli paljon lievempi tauti kuin vesirokko - sai sen siis sairastettuaan pienenä vesirokon - ja jos rokotuksesta on seurauksena se, että voi tulla vyöruusu, niin mieluummin se kuin vesirokko. Meillä olisi lääkäri kirjoittanut nuorimmalle vesirokkorokotereseptin, mutta tyttö ehti saada vesirokon isosiskon vyöruususta. Vesirokkorokotus estää ainakin vakavimpia vesirokon muotoja, jotka voivat olla lapselle kohtalokkaita.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat