Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

monimutkaiselta - olen seurannut sivusta esim. keskustelua päivähoitomaksujen määräytymisestä ja siitä, jos joku hakee toiminimen perustaneita niin heti varotellaan konkurssiuhkasta.

Onko se yrittäminen todella noin vaikeaa ja riskaabelia? Sekö selittää sen, että Suomessa ei tahdo yrittäjiksi aikovia löytyä vaan kaikki kaipaa ' turvallisempaa tulonlähdettä' eli ansiotuloa? Kommentoikaa...olenko ihan väärässä?

Kommentit (3)

Lukumääräisesti suurin osa yrittäjistä on mikro- tai pk-yrittäjiä, joiden henkilökohtaiset tulot eivät yllä palkkatyöläisten tasolle.

Viranomaisten tulkinnat yrittäjiä koskevissa asioissa tehdään pääsääntöisesti niin, että yrittäjä häviää. Esimerkiksi ennakonkannossa maksetaan veroa verottajan määrittämistä kuvittellisista tulosta, jotka eivät välttämättä koskaan realisoidu. Jos ennakkoja ei maksa, putoaa pois ennakonpidätysrekisteristä ja voi heittää hyvästit koko yritystoiminnalle. Jonkunlaiseen sosiaaliturvaan pääsemiseksi pitäisi vielä repiä jostain rahaa YELiinkin. Ja sitten tosiaan on näitä sivujuonteita, kuten ihan älytön tuloselvitys päiväkotimaksuihin. Sekin maksoi, kun sitä kirjanpitäjän kanssa pähkäiltiin.

Kaikille yrittäminen ei ole elämäntapavalinta vaan yhä enemmän on niitä, joille se on pakkorako, kun on ulkoistettu työpaikasta tekemään omaa vanhaa hommaansa yrittäjän riskillä je velvoitteilla.

Ensinnäkin rahan takia; jos menee hyvin, niin pääset itse nauttimaan voitosta. Me on rakennettu kaksi mökkiä yritystoiminnan voitoilla, toinen Lappiin talvimökiksi ja toinen lähelle kotia kesämökiksi. Myös kodin remontit ja autot on rahoitettu yritystoiminnan avulla. Ihan millään pilipali-idealla ei kannata lähteä yrittämään, vaan miettiä tarkkaan onko idea sellainen että sillä elättää itsensä joka päivä ja vuodesta toiseen. Jos tolkuttomasti rikastua haluaa, niin sitten kannattaa miettiä tosi tarkkaan :-)

Toiseksi riippumattomuuden takia, olet itse oman onnesi seppä. Saat tehdä työsi omalla tyylilläsi, ei tarvi orjailla esimiestä. Jos menee hyvin, voit kiitellä itseäsi, jos huonosti, niin eipä tarvitse katkerana syytellä muita.

Kolmanneksi unelman toteuttamisen tähden. Me tehdään yritystoiminnan muodossa sellaista työtä, josta on haaveiltu aina ja jota toisen palveluksessa olisi näillä palkoilla mahdoton toteuttaa.

Ja muitakin syitä on, mm. työllistäminen. Oikeasti hienoa, kun pystyy tarjoamaan töitä myös muillekin ja saa siitä kiitosta ja arvostusta.

Jos negatiivisia puolia haet, niin ykkösenä tulee kateus (sen kummemmin sitä selittelemättä), toisena sitten byrokratia ja verotus, mutta niihinkin tottuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itse olen ollut yrittäjä 6 vuotta. Palkkaa en ole saanut itselleni, vaan lainaakin tullut otettua jatkuvasti että saa kulut maksettua. Muutama vuosi vielä lainanmaksua jäljellä ja sanon hyvästit yrittämiselle.

Yrittäjillä on niin paljon muita kuluja että oikeasti itselle ei välttämättä jää käteen mitään. Ja naisilla vielä äitiyspäiväraha määräytyy maksetun YEL-vakuutuksen mukaan, joka mulla oli lähes 300 ¿ kuussa. Saan äitiyspäivärahaa vähän yli 700 ¿ nettona, eli eipä sillä juhlita...

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat