Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Moi!

Kysäisenpä täältäkin, jos joku osaisi antaa jotakin tietoa siitä, mitä minun tapauksessani ehkä on raskauden etenemisen kannalta tulossa... Tiedän kyllä, että yksilöitä ollaan kaikki, mutta silti...

Siis... kävin viime viikolla neuvolalääkärissä rutiinitarkistuksessa raskausviikolla 28. Lääkäri teki tutkimuksen ja totesi, että kohdunsuu on sormelle auki ja pehmentynyt. Hän ei suoralta kädeltä ehdottanut sairaslomaa tms. vaan kirjoitti lähetteen äitiyspoliklinikalle lisätutkimuksiin. Lääkäriaika siellä on tämän viikon torstaina. Neuvolalääkäri kehotti vain soittamaan ja pyytämään sairaslomaa, jos supistuksia on paljon ja jos ne ovat kivuliaita. Supistuksia kyllä on, mutta eivät ne kuitenkaan mitenkään hirveän kipeää tee, joten töissä olen ihan normaalisti ollut.

Nyt minua lähinnä askarruttaa se, mitä tulevaisuus tuo tulleessaan...? Raskautta pitäisi olla yli 10 viikkoa jäljellä, mutta mitä tapahtuu, jos äitiyspolilla todetaan kohdunsuun liiaksi pehmenneen ja lyhentyneen? Sairaslomaa? Kotilepoa? Sairaalalepoa? Ennenaikainen synnytys? Vai voiko kaikki silti jatkua ihan normaalisti?

Esikoisemme syntyi viikolla 38+4, vaikka supistuksia oli ainakin raskausviikoista 20 alkaen. Kohdunsuu ei kuitenkaan koskaan ennen synnytystä lähtenyt pehmenemään tai avautumaan, joten siinä mielessä tilanne on minulle uusi.

Kommentit (6)

Eli toista odotan minäkin ja kohdunsuu oli lyhentynyt ja pehmennyt viikolla 28.Se huomattiin, kun jouduin polille kipeiden supistusten vuoksi, jotka eivät loppuneet ilman lääkitystä.Minulla supistuksia on ollut koko raskauden ajan(oli myös esikoisesta mutta silloin eivät vaikuttaneet mitenkään) eikä sitä pehmenemistäkään pidetty minään kun olen toissynnyttäjä.Kehotettiin vain ottamaan rauhallisemmin ja tulemaan takaisin jos kipeät supistukset jatkuvat.

Nyt minulla on viikkoja kasassa 34+ ja kuulemma rv 34 on sellainen " hyvä saavutus" ennenaikaisuuden kannalta.Saunomisen, liikunnan yms. olen joutunut jättämään vähemmälle mutta mitään vuodelepokäskyä en ole saanut.Tällä hetkellä en tiedä mikä on tilanteeni.Veikkaan, että paikat ovat pehmenneet ja saattaneet jopa auetakin (on ollut nimittäin aika napakoita suppareita välillä) mutta en enää huolehdi.Hyvä olisi ,jos vauvani vielä pysyisi vatsassa.Luotan kuitenkin jo kahdelta lääkäriltä saamaani arvioon, että jos eka raskaus on täysaikainen, se ennustaa hyvin pitkältä myös seuraavia raskauksia.Tietenkään siihen ei voi täysin luottaa.Älä siis murehdi, sinullakin on jo ihan hyvin viikkoja ja tilanne voi hyvinkin rauhoittua ajan kanssa.Ystävälläni oli paikat 2cm auki jo rv 30 lähtien mutta vauva syntyi vasta rv 39+4!Rentouttavaa odotusaikaa sinulle!

Itse olen ollut ennenaikaisten supisteluiden takia saikulla jo muutaman viikon. Niitä suppareita tulee todella paljon ja herkästi, ovat yleensä kivuttomia mutta kuitenkin olo on tukala. Välillä on myös napakoita, vihlovia ja paineentunnetta aiheuttavia supisteluja. Yleensä levossa hellittävät, mutta muutamana yönä olen herännyt supisteluihin, jotka ovat sitten valvottaneet parikin tuntia kun niitä on tullut 5-15 minuutin välein. Yleensä mulla supparit kestää minuutista kahteen.

Kohdunsuu on pehmennyt ja " ylhäältä päin" avautunut vähän. Työni on hyvin fyysistä (lastentarhanopettaja) joten ei puhettakaan että töissä voisin olla. En yksinkertaisesti pysty tekemään työtäni! Kuvittele esim. ohjaavasi lapsille vauhdikasta jumppaa ym. Ennen saikulle jääntiä olin töissä vain se sohvalla istuva kirjanlukija, muuhun en oikein kyennyt kun heti supisteli. Työnkuvani on tosiaan sellainen että siinä ei todellakaan voi ottaa iisisti, päinvastoin: kyykistelyjä, kumarteluja, nostoja ym on todella paljon. Niinpä lääkäri katsoi tarpeelliseksi laittaa minut ihan vuodelepoon kotiin. Kolme viikkoa maattuani kävin kontrollissa, jossa todettiin että vaikka supisteluja on levätessäkin tullut, ei isompia muutoksia onneksi ole havaittavissa. Saikkua jatkettiin taas kolme viikkoa mutta sain luvan liikkua vähän tuntemusteni mukaan. Tämän kolmen viikon kuluttua on taas uusi aika samalle lääkärille, jolloin hän kirjoittaa viimeiset kolme viikkoa saikkua, sitten alkaakin äippäloma.

Mies on meillä oma-aloitteisesti hoitanut käytännöllisesti katsoen kaikki kotityöt jo pitkän aikaa, on huolissaan sekä minusta että vauvasta. Nytkin lääkäri kehoitti passuuttamaan miestä ihan luvan kanssa jos vähänkään tuntuu siltä ettei itse kykene. Ei onneksi ole tarvinnut käskeä miestä hommiin, tarjoutuu jopa sitomaan kengännauhani... ;)

Mutta saikkuasiaanpalatakseni, uskoisin että tosiaan " vakavuus" riippuu ihan omista tuntemuksistasi ja työnlaadusta. Neuvoisin ottamaan tilanteen vakavasti mieluummin kuin ohittamaan olankohautuksilla. Jos sinusta tuntuu ettet kykene työhösi, niin kerro siitä lääkärille. Nämä ovat kallisarvoisia lapsia, ei kannata leikkiä liian urheaa.

Voimia sinulle!

Tutanna 29+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ihan ensiksi tilastotietoja: yleensa sanotaan etta jos eka lapsi on ollut taysiaikainen niin ennuste toisellekin kerralle on hyva; lisaksi kohdunsuu aukeaa/on jo valmiiksi auki useilla toissynnyttajilla ilman mitaan sen kummempaa. Mutta, mutta... naa on vaan tilastoja, eli ne ei kerro mita tosiasiassa voi tapahtua kullekin yksilolle.

Itsellani eka lapsi syntyi 39. vkolla, supparit alkoivat silloin viikolla 28, kohdunkaula lyheni nopeasti 2,5 cm:iin (ultralla) ja oli vkolla 32 1,5 cm, muttei auennut. Tassa raskaudessa supparit alkoivat vkolla 18, kohdunkaula todettiin pehmeaksi ja sormelle auki viikolla 24 ja jouduin vuodelepoon jatkuvien suppareiden takia (eivat olleet kuitenkaan kivuliaita) ja aloitettiin suun kautta tokolyysi (fenoterol, progesteroni ja magnesium). Laakarini oli kuitenkin ihan varma ettei tassa mitaan hataa ole kun edellinenkin raskaus meni niin hyvin. Vkolla 27 tasan mut otettiin kuitenkin sisaan sairaalaan saannollisten minuutin valein tulleiden supistusten vuoksi (=synnytys kaynnistyi), synnytys pysaytettiin suonensisaisilla laakkeilla (taalla Belgiassa nimeltaan Prepar ja Tractocile) useamman kerran ja sain kortisonit keuhkojen kypsymiseen, eli tosi oli kysymyksessa. Tilanne kuitenkin rauhoittui ajan kanssa, 2,5 vkon paasta paasin kotiin vuodelepoon ja tokolyysia jatketaan suun kautta. Nyt on kohdunkaula 2 cm auki, supistelee paivittain ihan reilusti useita kymmenia kertoja mutta kohdunkaulan tilanne ei ole huonontunut. Mitaan varsinaista syyta kuten esim. jotain tulehdusta ei loytynyt, lapsivetta ehka oli silloin 27 vkolla vahan yli tarpeen mutta muuten kaikki paallisin puolin ok. Eli tan perusteella sanoisin etta tilastot ovat puolellasi mutta kannattaa ottaa todella iisisti koska mitaan takeita ei kuitenkaan kukaan voi antaa. Ja jos supistaa saannollisesti ja usein/kivuliaasti vaikka harvemminkin, ja jos on vuotoa jossa on verta tai joka vaikuttaa lapsivedelta niin menisin kylla kiiruusti polille. Onnea matkaan!

yhtikäs mitään vaikka kovasti kesäkuun -04 alussa käskettiin ottamaan rauhallisesti, kohdunsuu oli pehmentynyt ja auki (en muista paljoa), la oli vasta heinäkuun lopulla. Niin siinä kuitenkin kävi että esikoinen syntyi elokuussa kun synnytys käynnistettiin yliajalla.

Minulle sanottiin toisen lapsen kohdalla, että toissynnyttäjällä olisi aina pehmeämmät paikat eikä timmiys enää palaa yhden synnytyksen jälkeen. Niin ollen pehmeyden suhteen ei kannata olla huolissaan.

Minulla lyheni kohdunkaula (niin, kohdunsuu ei voi pehmentyä tai lyhentyä vaan se on käsittääkseni nimeltään kohdunkaula ;-) jo ekassa raskaudessa rv33:lla, jolloin kävin äippäpolilla neuvolalääkärin lähettämänä. Kohdunkaula oli pehmeä ja sentillä lyhentynyt. Sain luvan jatkaa ihan entiseen malliin ja poika syntyi 39+6. Tosin itse tietysti panikoiduin ennenaikaisuudesta ja otin todella rauhallisesti rv33-37.

Kuopuksen kohdalla alkoi kohdunsuu aueta rv30:lla, pehmeä olin ja niin edelleen. Kuopus syntyi 38+4, eli hyvin meni, kunhan vältti kovia supistuksia.

Riippuen siitä, mitä työtä teet, voi olla että saat saikkua äippäpolin jälkeen. Missään tapauksessa synnytystä ei käynnistetä kohdunkaulan lyhentymisen tai pehmentymsen takia, ei edes avautumisen takia (siis että synnytys ei ole käynnistynyt). Minullekin vielä sanottiin synnytyssalissa 4cm:n kohdalla, että jos supistukset loppuu, lähden kotiin. Onneksi ei loppuneet.

Ihan rauhassa vaan keräilet viikkoja ja olet huolehtimatta liikoja ;-)

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat