Seuraa 

Meillä ei ole vielä tärpännytkään, mutta olen silti jo miettinyt vauvan hoidon sujumista, kun minulla on aika paha migreeni joka kiusaa 1-3 kertaa kuukaudessa. Kohtaus saattaa kestää vuorokaudenkin ja olen ihan raatona. Onko kellään migreeni-ihmisellä vauvaa? Miten olet pärjännyt/toiminut kohtauspäivinä kun mies on töissä?

Kommentit (13)

Moi hattivattix ja muut migreenikot. Mun tarina on seuraavanlainen. Olen kärsinyt hormonirippuvaisesta migreenistä jo vuosikaudet. (aina menkkojen aikana ja aika usein muulloinkin pahoja invalidisoivia kohtauksia, mihin ei auta muu kuin Imigran tms) Pelkäsin myös raskautta sen takia. Mutta mutta. Olisiko raskauden aikana ollut pari kolme lievää kohtausta. Sitten pelkäsin miten synnytyksen hormonimyräkässä käy. Ei ollut migreenistä tietoakaan. Myös imetysaika sujui melko vähin ja lievin kohtauksin. Panadolilla pärjäsin loistavasti. Mutta nyt on imetys loppu ja migreeniä ja pahaa sellaista pukkaa...huh-huh. Pitäisi vissiin uudelleen hankkiutua raskaaksi :)

Vauvan kanssa on pahista päivistä selvitty vaikka hauskaa se ei ole ollut. Eli kun itse on raato ja kiukkuinen, sitä on myös vauva, ja siitäkös se migreeni paranee. Kun oksettaa, niin eikun vati olkkariin ja siinä samassa vauvan kanssa touhuamista on yritettävä. Tai sitten vauva hetkeksi leikkikehään tms kun itse tyhjentää vessassa. Vaikeaa on mutta kun mies ei voi olla silloin auttamassa niin on vaan selvittävä. Mies on tämmöisinä päivinä sitten hoitanut yöheräilyt ja itse olen nukkunut korvatulppien kanssa olkkarissa.

Mutta kyllä migreenipäivinäkin vauvan hymy lievittää kipua kummasti!

Sympatiani kaikille migreenistä kärsiville. Se kun ei ole mikään tavallinen lievä päänsärky vaan omasta mielestäni synnytyskivutkin olivat pahaa migreeniä helpompi kestää. Mutta kyllä sitä vauvan kanssa pärjää ihan hyvin.

Minä olen käyttänyt panacodia migreeniin ja imettänyt silti. Panacodiahan voi käyttää myös raskaana migreeniin. Ihmettelin vain tuota hyvin varovaista linjaa joillakin lääkkeiden suhteen; buranan jälkeen monta tuntia imettämättä? Ei liene tarpeen. Luotan kyllä lääkäreihin ja käytän niitä lääkkeitä mitä saa käyttää imettäessä. Siis mitenkään en pystyisi lapsen kanssa touhuta migreenissä ja oksennella samalla vatiin! Ootte te vaan aikamoisia sissejä...Mulla kyllä migreenikipu on pahinta kipua mitä olen koskaan kokenut. Pesee sektiokivut 100-0.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Halusin vielä heittää oman kommenttini kehiin, vaikka edellisestä kirjoituksesta on jo aikaa ja aihe voi olla jo " haudattu" ... :)

Eli meillä on neljä lasta( 4v, 3v, 2v ja 3kk vauva), ja olen auttamaton migreenikko! :( Ennen esikoista pelkäsin kamalasti kans tuota, että miten sitten jaksan ja miten pärjätään jne. Mulla on jokaisessa raskaudessa niin, että alkuraskaudesta (tuonne reiluun puoleenväliin) on melkein joka päivä migreeniä, ja olen syönyt sinne saakka Clotamia (joka ei siis ole varsinaisesti migreenilääke, mutta kuitenkin). Sen jälkeen raskauden loppuun saakka olen saanut nauttia täysin migreenittömästä ajasta. Mistä lie johtuu, en tiedä. Jospa ne raskaushormonit mulla vaikuttaa migreeniin vasta lopussa?! :)

Alkuraskauden pahoinvointi on jokaisella kerralla ollut KAMALAA, eli 25h/vrk olen oksentanut ja ollut pää pytyssä... Se on hirveetä aikaa! Ja tähän lisättynä migreeni (ja lapset...), olen kyllä melkolailla ulkona tästä maailmasta... Pitäis vaan saada olla pimeässä viileässä huoneessa YKSIN ja HILJAA, mutta se ei ole käytännössä mahdollista, kun on pieniä lapsia. Olen vaan kärsinyt. Hoitanut lapset ja kodin niin kuin olen voinut - välillä niin alta riman kuin vain voi. Mutta mies ei oo sen takia ollut pois töistä kuin muutaman kerran, sillä jos aina mun migreenin sattuessa päälle mies olis kotona, hän saisi ottaa reippaasti sen kolme kk vaimonsa ja lastensa hoitolomaa :) Mitähän työnantaja tykkäisi?! ;)

Ollaan siis suomalaisella sisulla, lääkkeillä ja huumorilla yritetty jaksaa. Joskus se on ollut kyllä melkoista suota ja sumussa elämistä, mutta on ollut sitten helpompaakin. Kun nuo migreenikohtauksetkin on niin erilaisia välissä. Joskus menee hienosti lääkkeiden avulla, joskus taas painuis mielellään maan alle tai maksais itsensä kipeeksi, jos olisi varma että se migreeni lähtis pois... :)

En itse ole kokeillut mitään akupunktiota tms. " erikoisjuttuja" , mutta uskon että niistä voisi olla apua. Nykyään on tuo tiede niin kehittynyttä, että varmasti migreeniinkin on jo paljon apuja jos vaan sais aikaiseksi hakea niitä :)

Tsemppiä ja voimia kaikille migreenikoille!

Nasu

Olen kanssa vuosia kärsinyt migreenistä...kun migreeniä alkoi oleen joka kuukausi vähintään kerran niin päätin kokeilla akupunktiota.Kävin muistaakseni kolme kertaa siellä ja migreeni pysyi poissa yli 2 vuotta.Mulla on 8 viikon ikäinen tyttö ja raskausaikana oli n. 4 kertaa migreeni muttei niin pahana kun silloin joskus. Suosittelen akupunktioo jos et neuloja pelkää...ja pientä se kipu on migreeniin verrattuna.

Hyviä vointeja!

kiitos teille vastanneille! Helpottavaa kuulla että migreeni voi hävitäkin raskausaikana, samoin kuin se että kaikki lääkkeet ei ole kiellettyjä.

Nimittäin Imigrania voi käyttää imetysaikana, kun lapsi on yli 2 kk. Omalääkärini olisi määrännyt sitä minulle myös raskausaikana, mutta en suostunut ottamaan. Raskausaikana kiduin migreenit jääpussin avulla pimeässä huoneessa. Koville otti varsinkin alkuraskaudessa, kun migreeniin tuli mukaan järjetön pahoinvointi ja oksentelu. Loppuraskautta kohti migreenit helpotti ja harventui. Imetysaikana minulla ei ole ollut yhtään niin pahaa migreeniä, että olisin täsmälääkitystä tarvinnut. Olen pärjännyt parasetamolilla (1000 mg kerralla), jota olen vahvistanut vielä kofeiinitabletilla. Se on melkein joka kerta auttanut pahimpaan särkyyn.

Nyt uskaltaisin jo täsmälääkettäkin ottaa (poika on jo 7 kk), mutta onneksi ei ole tarvinnut.

Monilla raskaus muuttaa migreeniä. Toisilla se paranee, toisilla pahenee. Etukäteen ei voi tietää miten käy.

Onnea raskautumisyritykselle!

t. Olivia

Mulla on kans migreeni... just ei oli viimeks kohtaus!! Hyi hitto että oli karmeeta!! Sillon ei oikeen riitä voimii lapsen kans telmimiseen, mut onneks oli viikonloppu ja mies kotona!!

Mulla oli kans joskus noita Imigram-täsmälääkkeitä!! ...jessus et mulla tuli niistä ihan pönttö sekasin -olo...ja ois voinu vaikka viikonki nukkuu putkeen!!

Ois kyl kiva, jos vois jollain konstilla luopuu migreenistä...

akupunktiota olen jo uskaltautunut kokeilemaan, eka hoitokerta takana vasta joten en tiedä vaikutuksista mut toiveikas olen, koska on näköjään muitakin auttanut!

Riippuen työehtosopimuksesta joillakin on mahdollisuus olla 1 päivä palkallisena kotona johtuen lähiomaisen sairaudesta. Näin siis miehelläni sekä mahdollisuus etätyöhön.

miehellä/toisella vanhemmalla siis on mahdollisuus jäädä työstä pois jois toinen on kykynemätön hoitamaan? Ilmeisesti kuitenkin palkaton vapaa?

Eli ennen raskautta kärsin migreenistä pahimmillaan neljä kertaa viikossa. Useimmiten tosin ehkä kerran viikossa. Kohtaukset olivat välillä pahoja, ja kerran jouduin lähtemään Jorviin. Lääkkeenä käytin Imigran tabletteja. Täsmälääkkeet auttoivat melkein aina. (Tosin ovat pirun kalliita...) Alkuraskaudessa oli pari pahempaa kohtausta, jolloin en ottanut muuta lääkettä kuin 1000mg paracetamoolia, joka ei todellakaan auttanut. Ystävälleni määrättiin raskauden aikana imigran lääkettä, mutta itse en sitä raskauden aikana suorstuisi syömään. Keski/loppuraskaudessa migreenit hävisivät kokonaan. Ah, miten ihanaa se oli! :) Näin käy monelle, mutta ei tietenkään kaikille. Synnytyksen jälkeen minulla oli kolmen päivän kestävä kova päänsärky. Tällöin isä hoiti vauvaa. Minä ainoastaan imetin.Synnytyksen jälkeen hormoonit laskevat roimasti ja eihän ponnitus hyvää tee migreenipotilaalle. Sairaalassa sain paracetamoolia ja buranaa. Kotona otin vielä joitakin kertoja buranaa. Nykyään buraanaakin voi kuulemma otta imettäessä (lääkäreiden mukaan), mutta tästäkin ollaan monta mieltä (neuvola). Imigranista lukee paketissa että imeytyy äidinmaitoon, joten imetyksestä tulisi olla 24 tuntia. Itse en immettäisi imigranin oton jälkeen. Pyrin aina siihen että minulla on yhden vuorokauden maidot pumpattuna pakkasessa jos paha kohtaus iskee. Buranan oton jälkeen (joka nyt ei migreeniin kovasti auta, mutta hieman enemmän kuin panadol) olen pitänyt 8 tunnin tauon.

Onnea raskausyritykseen!

Hei,

minulla oli aikaisemmin tosi paljon migreeniä. Vähintään siis kerran kuukaudessa ja aina vakio kesto oli kolme päivää. Ja siihen ei kyllä auttanut ei niin mikään, ei tavalliset särkylääkkeet eivätkä täsmät. Itse pelkäsin raskausaikaa ennakkoon ja mietin myös vauva-arkea. MUTTA kaikki on vieläkin paremmin kun hyvin mirgeenin kanssa! Koko raskausaikana minulla ei ollut päänsärkyä ja nyt neitimme on 7 viikkoa vanha, ja päänsäryt pysyvät edelleen poissa... (koputtaa puuta). Ilmeisesti hormoonit pitävät säryt poissa? Ja toivottavasti pitkään! Joten ei sitä voi tietää millainen tilanne on sitten raskaus-vauva-aikana, joten sitä ei ilmeisestikään kannata liikaa miettiä ennakkoon.

Tsemppiä!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat