Seuraa 

Apua,

Vaavi 4kk, ja rintaruokinnalla. Eilen aamulla heräsin, ja toiseen rintaan sattui vallan mahdottomasti. Kipu on ollut siitä lähtien, ei niin kauhean kovaa, mutta ikäväntuntuista. Mistäköhän mahtaa johtua?

Ja sitten imetyksen kanssa on ongelmia, kun iltaisin ei tunnu maitoa riittävän. Tyttö ottaa tissin suuhun, imee hetken aikaa, ja alkaa huutamaan. Sitten kun saan sen taas imemään, alkaa tissistä kohta tulemaan. Tätä kestää vain hetken, ja sitten alkaa taas itku. Eli selvästi neiti ei sieltä mitään saa (siis vain sen hetken...). Ja käytännössä hän on koko illan tissillä, joten en voi oikeen enää enempää rintaa tarjota. Tätä jatkunut pari viikkoa. Pullo ei kelpaa.

Kokemuksia ja neuvoa kaipaisin...

Kommentit (7)

eli ei ollut rintatulehdus, meni itsekseen ohi, kesti noin viikon. Onko rinnassasi punoittava kohta? Yleensä punoitus kertoo tulehduksesta, näin neuvolasta minulle sanottiin. Jos kipu jatkuu pitkään käyppä näyttämässä lääkärissä. Pikaista paranemista sinulle :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä oli vastaavaa hermostumista, kun iltaisin maito on vähissä ja vauva tissillä jatkuvasti. Itselläni tällöin heruminen viivästyy. Ei siinä auttanut muu, kuin tarjota vaan ja antaa vauvan huutaa, kunnes heruu. Yllättävän äkkiä se maidon määrä nyt on taasen lisääntynyt (poika ens viikolla 5kk). Nytkin, jos nälkä pääsee pahaksi ja samalla väsymys, on joskus hankalaa saada rinta herumaan.

Voit koittaa, että vaihdat rinnalta toiselle useaan kertaan, jos oikein menee hankalaksi. Mulla ainakin silloin heruminen käynnistyy nopeammin.

Eli lämmintä ja imetystä (tyhjennystä) vaan paljon. Muista, että pakastimella käyntikin voi olla liian kylmää herkille tisuille.

Ja tuosta iltatissittelystä ja huutamisesta... Meilläkin sitä. Joskus mies ottaa huutavan vauvan, tekee kävelyn jotta vauva rauhoittuu (kiertää vaikka olkkarissa rinkiä) ja sit äkkiä takas tissille - mä odotan valmiudessa ja tissi salamana suuhun ennen kuin huuto ehtii alkaa. Joskus pitää tehdä montakin kävelylenkkiä mutta yleensä lopulta toimii. Mäkin mietin, että ootko varma että sulta tulee liian hitaasti maitoa, ettei vaan liian nopeaan ja siksi vauva hermostuu... Mulla nimittäin liian nopea virtaus saa vauvan päästämään koko ajan irti ja huutamaan kiukussa. Sekin auttaa, että itse makaan selälläni ja vauva imee vatsallaan mun vatsan päällä. Parin kerran jälkeen oppii ottamaan vauvan siihen hyvin ja vauva tykkää, kun maito tuleekin hitaammin, koska joutuu imemään ylämäkeen. Mulla vaikka maitoa tulee imiessä lujaa, niin vauva päästäessä irti maito ei suihkua eli ensin en meinannut tajuta, miksi vauva huutaa.

Tsemppiä sulle imetykseen - toivottavasti ongelmasi selviävät :)

Eli joku jo kirjoittikin lämmön tärkeydestä jne. Ulkoillessa suojaa rinnat hyvin esim. paksulla kaulaliinalla. Ja kuvailemasi imetystilanne iltaisin vaikuttaa suihkutissi-ilmiöltä, eli maitoa tuleekin liian nopeasti ja liikaa. Tähän voi auttaa imettäminen pari kertaa peräkkäin samasta rinnasta tai makuullaan imettäminen. Ja lisää vinkkejä saat tosiaan sieltä imetystukilistan sivuilta.

Tuo kipu rinnassa kuulostaa tutulta. Miullakin oli toisessa rinnassa sellanen pistävä kipu, tuntu selvemmin vielä kun lapsi imi rintaa, mitään syytä kivulle ei kuitenkaan löytynyt ja se oli ohimenevä ilmiö, onneksi :) Tsemppiä tissittelyyn!

Kipu on yllättäen hävinnyt, onneksi! Itsekin epäilin rintatulehdusta, mutta ei sitten sitä ilmeisesti ollutkaan.

Mutta tuohon imetykseen kyllä vielä kaipailisin kommentteja ja neuvoja. Mulla kyllä tissit suihkuaa, mutta vauva ei pidä sitä ongelmana (syödään silloin makuultaan kun tissit ovat täydemmät). Eli olen kyllä melko varma, että iltaisin tissini ovat niin tyhjät, että vauva saa vain sen pienen hetken (sen hetken mikä normaalisti suihkuaa...). Yleensä kun puristan rinnan päästä, sieltä on tähän asti AINA tullut maitoa. Mutta iltaisin ei enää tule.

Välillä saan hänet pysymään rinnalla, kun kävelen ympäri taloa... kädet puutuvat ja selkä!

Tuntuu että kaikki keinot ovat jo käytetty. Jos tyttö ottaisi pulloa, niin olisin kyllä jo luovuttanut ja siirtynyt korvikkeeseen. Nyt on vaan taisteltava, jospa se maidon tulo siitä lisääntyisi.

Onko muuten kellään tietoa, että kuinka kauan menee, että vauvan " maitotilaus" menee perille?

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat