Seuraa 

Siis:

Olen seurannut keskustelua täällä, ja kiinnostaisikin tietää käyvätkö palstalla viihtyvät jonkinlaisissa " vauvakerhoissa" , esim neuvolan järejestämissä palauteryhmissä, avoimissa päiväkodeissa, perhekahviloissa tms.

Tällä palstalla keskustelu, ainakin kun se kääntyy esim. imetykseen, kärjistyy ja käy aika kiivaaksi melko nopeaan. Mutta kuinkas kun livenä tapaatte muita äitejä? Pysyvätkö mielipiteet piilossa vai uskaltaako joku tuoda omat ajatuksensa julki yhtä voimakkaasti kuin täällä netissä?

Itse käyn Mannerheimin Lastensuojeluliiton oikein mukavassa äiti-vauvakerhossa, jossa kahvipöydän ääressä yleensä vain jutellaan mukavia, joskus äidytään hieman hampaita kiristellen kommentoimaan neuvolan tätejä/tylyä kätilöä, mutta muuten porukka on hyvin lauhkeaa.

Onkohan kaikkialla näin? Vai alkaako jossain kahvikupit lennellä? :}

olisipa kiva jos moni vastaisi...

Kilkatus ja tyttö 6kk

Kommentit (5)

että monta päivää sitten kirjoittamaani aloitukseen oli yllättäen tullut vastauksia! Kiitos! :)

Täytyy myöntää, etten meidän joka toinen viikko kokoontuvasta vauvakerhosta jäisi millään pois... Vaikka siellä ei kovin kummoisia keskusteluja synnykään, vaan lähinnä puhutaan siitä miten vauvat kehittyvät, miten yöt menevät jne, on se kuitenkin myös minulle melkoinen henkireikä. Muutimme juuri ennen esikoisen syntymää uudelle paikkakunnalle, ja olen kiitollinen MLL:n hyvästä toiminnasta täällä. Imeväisen kanssa ei noin vain eksy hiekkalaatikolle tapaamaan muita äitejä...Ensi kesänä saa sitten kokeilla sitäkin, toivottavasti täällä ei ole mikään aivan tosi kurja piiri-pieni-pyörii -meininki.

Jossain, oliko se sitten vauva-lehti vai 2+, oli juttu näistä kirjoittamattomista " hiekkalaatikkosäännöistä" . Kurja juttu, mutta naisvaltaisia aloja harrastaneena olen huomannut, että mitä enemmän meitä akkoja kokoontuu yhteen paikkaan, sitä helpommin alkaa toisten takana supattelu ja kulmien kohottelu. Onko minulla liian korkea käsitys miehistä vai miksi tuntuu siltä että ovat nuo ukot reilumpaa porukkaa? Eikö meidän naisten kuuluisi pitää yhtä ja tukea toisiamme ;)

Kaikenkaikkiaan olen kokenut tärkeäksi sen että voin puhua vauva-asioista joillekin sellasille jotka myös viettävät päivänsä vauvan kanssa. Olisihan se mielettömän mukavaa, jos vielä kaupan päälle syntyisi todellisia ystävyyssuhteita!

Mukavia kahvitteluhetkiä toivottavat

Kilkatus ja neitokainen

...toisissa olen viihtynyt ja toisissa en.

Se perhekerho entisellä paikkakunnalla, jossa kävin kakkosen ollessa vauva oli paras. Siellä porukka tosiaan tapasi myös läheisessä puistossa ja puhui muutakin kuin " pehmoisia" . Ilmapiiri oli sillä lailla vapaa, että myös erilaisia mielipiteitä sai esittää ja puhuttiin myös oikeista asioista. Kukaan ei kuitenkaan heitellyt millään, eikä toisia haukuttu, vaikka eri mieltä joskus oltiinkin. Luulen, että nämä mieleiseni keskustelut olivat osittain sen ansiota, että melkein kaikilla äideillä ja sillä yhdellä isällä oli akateeminen koulutus - sanokaa mitä sanotte ;)

No, sitten olen käynyt useammassa sellaisessa aika mitäänsanomattomassa kerhossa lähinnä aikaa tappaakseni... Ei näissä kerhoissa mitään valittamista ole ollut, mutta toisaalta sellaiset oikeasti minut viihtymään saavat elementit ovat puuttuneet. Lähinnä on puhuttu niitä näitä ja kaikkea mitäänsanomatonta, pääasiassa lapsista.

Joskus kyllä on ottanut myöskin päähän ilmapiiri, jossa kaikenlaisia mielipiteitä ei ole ymmärretty, vaan on ollut ikäänkuin " ääneen lausumattomat säännöt" siitä, mitä saa sanoa tai mitä mieltä olla. Lähinnähän se ilmenee niin, että kaikki ovat hiljaa, kääntyvät pois tai rupeavat keskustelemaan jostain muusta kun joku esittää väärän mielipiteen tai kommentin... Itseäni ärsyttää, koska itse olisin valmis keskustelemaan myös vaikeista ja oikeista aiheista.

Ja sitten on ollut muutama sellainen kerho, jossa yksi tai pari kertaa on riittänyt minulle. Näitä yhdistää ammattitaidoton vetäjä, joka joko on itse koko ajan äänessä tai joka hankkii paikalle aivan järkyttäviä esiintyjiä ja puhujia (pahin oli ternimaitokapselimyyjä seurakunnan perhekerhossa!)... Monessa seurakunnassahan on esimerkiksi sellainen tilanne, että perhekerhoja (jotka keräävät seurakunnan tilaisuuksista kaikkein koulutetuimmat ihmiset osallistujikseen) vetää joko vapaaehtoinen maallikko tai muutaman kuukauden" hömppäkoulutuksen" saanut lastenohjaaja - ja ohjelman taso sitten joskus vastaa sitä... Rehellisyyden nimissä todettakoon, että myöskin tuo paras kerhoni oli seurakunnan kerho ja olen myös muutamassa muussa hyvässä seurakunnan kerhossa käynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Avoimen päiväkodin vauvakerhossa puhutaan kyllä kaikkea maan ja taivaan väliltä. Ennen kaikkea " milloin sitä ja tätä..." vauvaan liittyvää, mutta kyllä juttua riittä muustakin. Kupit eivät lentele, eikä sellaista kai kukaan haluaisikaan? Tapaamiset ovat myös minulle henkireikä. Kerhossa on vauvoille patjat ja kaikki muu tykötarpeellinen. Kerhossa on helpompi tavata kun esim. kahvilassa. Äitejä yhdistää tietenkin lapset, mutta kyllä samanhenkisiäkin löytyy.

Mamma ja Daniel, 7,5kk

Itse käyn vauvakerhossa, joka kokoontuu viikoittain neuvolan tiloissa ja olen sitämieltä, että se on todellakin viikon kohokohta! Vauvat " mönkii" lattialla patjoilla ja tutustuu toisiinsa. Me äidit jutustelemme lähes tulkoon kaikista asioista maan ja taivaan välillä! Keskustelut ei todellakaan ole sitä oman ja toisen lapsen kehumista vaan realistista keskustelua, jossa jokainen voi aidosti ilmaista mielipiteensä! Ollaan ystävystytty niin hyvin, että tapaillaan muinakin päivinä viikolla esim. yhteisen ulkoilun merkeissä sekä toistemme kotona, jossa esim. laitamme yhdessä ruokaa jne. Myös jumppaan ollaan innostuttu yhdessä! ja tietysti äitien omat virkistymisillat ravintolassa jne. kuuluvat meidän kuvioihin...

Eli siis ihanaa on vauvakerhossa. On mukavaa kuulla ja nähdä toisia vauvoja ja äitejä, jotka tarpeen tullen auttavat ja tukevat!

Käyn myös MLL:n vauvakahvilassa ja keskustelu siellä on hyvin sellaista ettei kukaan vaan loukkaannu mistään. Kahvikupit ei todella lentele. Vertailemme esim. lasten kehitystä sulassa sovussa. Ehkä tuollaisiin paikkoihin hakeutuu vain ne äidit jotka todella haluaa nauttia rauhassa kupin kahvia ja kehua toisten ja omia lapsia. =)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat