Seuraa 

Maanantai-iltapäivää! En löytänyt uutta pinoa vain tuon viime viikolla aloitetun joten aloittelinpa uuden tähän.

tervetuloa uusille, Adiliina (meniköhän oikein), olikos muita?

Tuahin kysymyksiin vastaukset teiltä kokeneemmilta kiinnostaisi allekirjoittanuttakin. Eli mistä erottaa supistukset ja normaalit kohdun kasvunippailut ja liiitoskivut? Mistä alkaen niitä supistuksia ylipäätään voi olla. Ihan samalla tavalla täällä huolestutaan välillä noista nipistyksistä. Eilen sattui kävelylenkillä taas uudenlainen kipukohtaus. ensin oli menkkamaista tunnetta vatsassa, sitten koski oikealla ja kipu tuntui säteilevän sekä ylöspäin että alas reiden yläosaan. Meni kyllä nopeasti ohi, mutta oli ihan erilainen kuin nuo nipistelyt ja vihlaisut mitä tulkitsen kohdu kasvukivuiksi. Onneksi ei mitään vuotoa ole, joten oletan että kaikki on ok.

JESS, huomenna on tämän hetkisten laskujen mukaan maagiset rv 12, joten aina ollaan paremmilla viikoilla. Tosin ennen ensi viikon np-ultraa tuskin saa rauhaa...

Ai että olisi taas ollut niin makoisa tilanne pamauttaa uutinen lounaalla kollegoille, mutta ei vielä... odotellaan nyt ensi viikon ultra ellei peräti rakenneultraan asti ja reiluuden vuoksi ehkä informoin ihan ensin esimiestä...

Oikein hyvää viikkoa kaikille,

t. sonjaemma rv 11+6

Sivut

Kommentit (32)

eli neuvolakäynti meilläkin vuorostaan. Se meni pikaisesti, kaikki tuntui olevan suht koht kunnossa. Sydän saatiin ihme kyllä kuulumaan, siellä se ryskytti kaiken muun kohinan ja porinan seassa kuin pieni höyryveturi.

Kohtu on alkanut tuntua yllättävän selvästi, kuin appelsiinin olisi sujauttanut vatsanahan alle. Se on hauskaa - kun oireet ovat vetäytyneet taka-alalle (ajoittaista uupumusta lukuunottamatta) niin aina voi paijata vatsa-appelsiinia ja todeta että siellä jotain kehittyy :)

Nyt odottelen malttamattomana ja hieman jännittyneenäkin np-ultraa tuossa ensi viikolla. Harmi kun mies ei pääse mukaan...

Tänään on ollut niin ihanan aurinkoinen päivä, että keväthaaveet uhkaavat virota henkiin. Odotan kuumeisesti puutarhan paljastumista lumien alta - mutta tiedän kyllä varsin hyvin, että tämä leutous on vain hämäystä.

Jymylle: Juu, olen kovasti " kuolannut" jo kaksosten rattaiden perään :o) Olen jopa miettinyt, että pitäiskö niitä olla kahdet, maasto- ja kevytversiot. Me asutaan niin maalla, että on pakko päästä lasten kanssa liikkumaan ja aina ei viitsi ihan leikkikentälle mennä autollakaan. Tekee (varmasti) hyvää kun työntää kahta lasta rattaissa hiekkatietä pitkin! Vielä en kyllä ole osannut päättää, että ostetaanko peräkkäin vai vierekkäin istuttavat. Meidän 1v2kk ei vieläkään kunnolla kävele, joten tuskin kesälläkään kovin pitkiä matkoja jaksaa kävellä. Johan tuo meidän pian 6v neiti ehdotteli, että olisin ostanut kaksostenrattaat, jotta hänkin pääsis kyytiin ;o)

Rattaita olen kyllä katsellut Saksasta. Sieltä kun sais paljon halvemmalla kuin Suomesta. Ainakin nuo yhdet, joista haaveilen olis Saksassa alle 700e ja Suomessa 1100e. Mutta täytyis kyllä eka käydä koeistumassa näitä suomalaisessa liikkeessa, jotta tietää, onko ne oikeasti hyvät.

Meillä on oma piha ihan järkyttävässä kunnossa myös! Eilen en päässyt kunnolla pihaan asti kun auto jämähti loskaan kiinni. Ja tänään sitten mietittiin, että päästäänkö Ikeaan vai ei... Onneksi päästiin.

Ikeasta ostettiinkin sitten yli 1000kg tavaraa :o) Meillä on nyt ollut Ikean keittiö nelisen vuotta ja ollaan oltu tosi tyytyväisä hinta-laatu-suhteeseen. Paljon ollaan saatu siitä kehujakin, että on hyvän näköinen :o) Tällä kertaakin pyydettiin tarjous muualtakin, mutta hintaero oli niin suuri, että päädyttiin sitten taas Ikeaan. Yllätyksenä vain tuli, että ne tuovatkin sitten koko keittiön jo heti tänään talolle! Keittiön asentaja kun tulee vasta 1,5kk päästä...

Ihanaa, huomenna olis tiedossa teatteri-ilta miehen kanssa! Lapset ovat sillä aikaa mummin luona.

Tinka rv 13+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja hyvät viikonlopun toivotukset!

Aamulla koiran kanssa ulkona oli ihan jotenkin kevään tuntua vaikka oli pimeää. Mutta jotenkin tuntui maan tuoksu ja kun lumi oli sulanut ja maa sellaisessa kuurassa kuin keväisin pakkasyön jälkeen. Ja on vasta tammikuun puoliväli. No, ehtiihän se talvi tässä vielä tulemaan.

Vointi on mainio ja sekin vähäinen pahoinvointi ja yökkäilu alkanut väistymään. On tietysti nipistelyt mahasta ja sitten se häntäluun juiliminen pidempään kävellessä.

Ruokalassa näin kaksi raskaana olevaa masut pystyssä ja salaa hymistelin mielessäni että kohta se minäkin...Saa nyt nähdä miten kauan kestää että tulee vauvamaha esiin, kun on taaksepäin kallistunut kohtu ja jonkun verran pyöreyttä ennestään...

Mukavaa viikonloppua kaikille!

t. sonjaemma rv 12+3

Sonjaemma ja Tuah, kiitoksia kommenteistanne. Ensi tiistaina olen menossa sinne punktioon. Ensimmäisellä kolmanneksella yrittivät sitä kahteenkin otteeseen mutta ekakerralla ei ollut lapsivettä tarpeeksi ja toka kerralla oli kohtu vielä niin edessä ettei onnistunut. Pitäkää peukkuja, että kaikki menisi ok. Yritän tuota siippaa saada mukaan, en varsinaiseen operaatioon, mutta kaveriksi ja kuskiksi (meiltä matkaa 130 km). Hämmästyksekseni hän on alkanut osoittaa ensimmäisiä merkkejä " raskauden sisäistämisestä" , ihan mukavaa. Olin tässä jo aivan varma ettei tajua koko hommaa ennenkuin on nyytti käsissä. Mutta nyt vaikuttaa lupaavalta...

Minkälaisia kylvetysratkaisuja olette tehneet? Olen miettinyt noita vauvan pesuhommia. Meillä on niin viileä pesuhuone ettei se siellä kyllä onnistu. Toinen vaihtoehto on vessa, mutta se on niin pieni että sinne voi ajatella vain ammetta kasattavilla jaloilla.

Lauantai terkkuja

Aadiliina

30 + 6

On tämä kyllä tiivistä tämä neuvolaseuranta! Kahden viikon välein olen nyt juossut neuvolassa ja seuraavan käynnin jälkeen tiivistetään kertaviikossa-tahtiin!

Jätin kaksi viikkoa sitten raudan pois kun hemoglobiini on pysynyt alle sadassa käynnin jälkeen tasaisena 117-119. Nyt ollaankin yllättäen palattu normaaliin ja arvo oli 134! Olossa ei tosin ole tapahtunut mitään muutosta. Verenpaine on edelleen alhainen. Iloitsin jo viime käynnillä, että joulu ei ole jättänyt jälkiään. Uusi vuosi sitä vastoin on, nyt oli painonnousu 1100g / viikko. :) Pitänee vähän miettiä mitä suuhun pistää. Painoa eka punnituksesta on tullut 8 kg, viikkoja 33+4 ...ei kai siis kovin kummoisesti tarvitse kiinnittää painonnousuun huomiota. Nyt vain minä olin kasvanut, kohdun kasvua oli vain 0,5 cm kahdessa viikossa. Pitäisikö huolestua? Tosin mittaaja oli eri kuin aiemmilla kerroilla.

Viimeksi hehkuttelin niin hyvää oloani. Loppiaisen pitkä automatka tuntuu edelleen selkälihasten väsymisenä ja vatsan kiristyksenä. Olo on aika rupunen. Jos ensi viikolla vielä teen yhden pidemmän työmatkan, yritän rauhoittaa viimeisen kuukauden autossa istumiselta. Vaikka onkin mukavaa ajella vakionopeudensäätimen turvin ja heilutella jalkojaan, oikea kylki tuntuu kramppaavan nopeasti. Ymmärrän siis hyvin pitkämatkalaisia jotka ovat jääneet jo lomalle. Itselläni normaali työmatka on noin 1 metri: kotitoimistoni on siirretty makuuhuoneeseen. Tästä siirtyilen sujuvasti koneelta sängylle pitkäkseni ja takaisin. Siis silloin kun kolme isoa koiraa ovat ystävällisesti jättäneet sängylle pienen siivun vapaaksi. Tämä varmaan selittää osin jaksamistani. Työrytmin saa itse valita enkä joudu joka päivä edes vääntäytymään liikkeelle muuta kuin metsälenkille :) Kuinkakohan kauan mies jaksaa katsella näitä villasukkia ja verkkareita?

Aadiliina, en muista olenko lukenut viikoistasi? Missä vaiheessa odotuksesi on menossa?

Hyvää työpäivää/lomapäivää teille kaikille, nyt on taas lepotauon aika.

belinda_x 33+4

Tuntuu joka puolella samoja pelkoja liukastelusta olevan. Kurjaa kun keli muutti tällaiseksi, nyt kun vihdoin on päässyt pahoinvoinnista ja suurimmasta väsymyksestä ja olimme suunnitelleet tekevämme pitkiä kävely-ja hiihtolenkkejä,ovat ladut sulaneet olemattomiin ja kävelyteille pitäisi laittaa jalkaan luistimet:-( täytyy vissiin suunnata sitten vain kuntosalille, jotenkin vain kaipaisi ulkoilua,kun päivät viettää töissä sisällä.

Aadiliina: Me kävimme istukkaturkimuksessa rv11,koska halusimme selvittää että kaikki ok ja samalla tuli selvitettyä lapsen sukupuolikin:-).Siinähän keskenmeno riski on hiukan isompi kuin lapsivesipunktiossa.Tutkimus meni kuitenkin hyvin, tosin ei hyvällä syylläkään voi sanoa että olisi ollut mitenkään mielyttävää.Supisteluja tunsin tutkimuspäivänä,mutta töissä kykenin olemaan ihan hyvin.

Nyt taidan lähteä saunan lauteille lämmittelemään.

Tuah RV 16+3

Mitä ihmettä tää selain temppuilee... vai mikä tämän tökkimisen taustalla onkaan? Näytti siltä että pinossamme on neljän sivun verran viestejä, mutta sitten nelossivua en saanutkaan näkyviin, vaan tuli joku kumma ilmoitus, että viestit on siirretty tai jotain muuta yhtä hämärää. Höh.

Tinkalle vielä ratas-asiasta: voipi olla että minä olen ihan ylioptimistinen eli utopistinen sen ajatuksen kanssa, että pistetään tuo herra 1v. kävelemään meidän kävelyretket. Mutta kun en millään haluaisi tänne lisää rattaita; meillä on jo vaunut, matkarattaat ja juoksurattaat - siis kaikki yhden hengen. Ja kun ne on olleet jo kolmella käyttäjällä, niin ei kannata käydä myymäänkään alta pois - - - olin ajatellut antaa kaikki sitten kerralla jollekin halukkaalle, kun ei oo enää uusia käyttäjiä tähän perheeseen tulossa.

Harmittaa sekin, että ostin kolmoselle sitterin, onneksi käytetyn. En oo osannutkaan sitten oikein käyttää sitä, kun olin jo kahden vauvan kanssa pärjännyt ilman. Kaikki makuannokset ynnä muut oon hoitanut syöttämiset sylissä, kunnes lapsi osaa istua, ja muu oleilu sitten lattialla... Ihan alussa pidin vaunuja olohuoneen nurkassa, ja vaavi pötkötteli kopassa. - - - Tuntuu atas, että joka paikka on täynnä jotain härveliä ja muuta tavaraa. Kellari räjähtää kohta, kun siellä on vielä miehen työkalut ja -koneet (rakennusalan yrittäjä kun on...).

Kylpyjärjestelyistä ¿ Aadiliina taisi kysellä - - - meillä oli esikoisen syntyessä pieni kerrostalokaksio, jossa minikokoinen vessa. Ujutettiin sinne vauvan kylpyamme niin, että itse kylvettäjä oli sitten eteisen puolella :). Ja kuivattiin vessan lattia ja eteisen puoli aina huolellisesti kylpemisen jälkeen. Ammeessa oli taittuvat jalat, joita taidettiin säilyttää makuuhuoneessa sängyn alla...

Kun kakkonen syntyi, me oltiin juuri muutettu tähän vanhaan ok-taloon. Kellarin kylpyhuone oli jäätävän kylmä ja muutenkin vastenmielinen. Tein sitten niin, että kylvetin vauvan vain, kun oli samalla lämmitetty sauna, ja kylpyhuone oli siten vähän lämpimämpi. Kiidätin vauvan tarkasti pyyhkeeseen kiedottuna kylpyyn ja pois. Nyt on parempi tilanne, kun ollaan remontoitu kylpytilat, mutta matka sinne on talvella edelleen aika vilakka...

Onnittelut hienoista rakenneultrakuulumisista Äitimiialle :). Samaa oon miettinyt minäkin, että jottako tulisi tyttö, kun oli jalat niin ristissä. Mutta kyllä meidän esikoispojan rakenneultrassa oli ihan samanlaiset näkyvyysongelmat, ja poika sieltä pötkähti.

Bonitalle kysymys tosi vanhasta asiasta: kun teillä oli niillä 8-v-synttäreillä se aikapommin piilotus, niin kuuliko vekarat kellon tikityksen miten hyvin? Me vähän harjoiteltiin täällä tänään, ja mieleen tuli, että mitenkähän on kuuluvuuden laita sitten, kun on kymmenen villiä kakaraa etsinnöissä mukana....

Hyvää viikonloppua kaikille, onneksi on taas pakkassää! :D

terveisin Jymy rv 25+2

Heissan vaan kaikille!

Täällä viikonvaihteen työputkesta alkaen kärvistelty kovien vatsakipujen.eilen hätäpäissäni jo soittelin neuvolaan ja tänään sitten kävoin lääkärillä.Lääkäri tulkitsi kivut koviksi liitos-ja kohdun kasvukivuiksi,oli sitä mieltä ettei supistelluilta vaikuttavia ja kaikki tutkimuksissa muutoinkin oli ok.minulla myös poikki haava,myeema leikkauksen jälkeen alavatsalla ja epäili että kiinnikkeitä voisi olla ja ne joskus aiheuttavat koviakin kipuja.Lieneekö kellään sektiolla synnyttäneellä kokemusta?

Tunsin itseni hiukan höntiksi, että tulipa sitten kai hätäännyttyä ekakertalaisena ehkä liikaa:-( vaikka neuvolan lääkäri kyllä suhtautui ihanasti. Minä en koskaan ole ollut mikään herkistelijä,mutta nyt tuntuu että ei paljon tarvita kun itkettää ja meinasi siellä neuvollassakin alkaa tyrskityttämään moinen asia...huh huh mitähän tässä vielä tuleekaan eteen.

Tuah rv16+0

Meni sitten vielä toiselle kierrokselle toi pressan valinta.

Meille tuli taas uusi " jäsen" Pallomaha, kirjoitteli tietonsa tonne meidän listaukseen, joten enpäs olekaan enää seuraava uhri listalla, vaan vasta toinen. Toivotaan että Pallomaha kirjoittelee tännekin vielä ennen laitokselle menoa.

Mullakin on tullut yksi uusi oire, tai oikeestaan se on vaivannut jo pari viikkoa. Eli toinen jalka on ihan oudosti kipee jostain pohkeesta tai oikeestaan pohkeen sivusta. Varsinkin portaita kävellessä sitä särkee välillä kunnolla ja yleensä aina kun lähtee kävelemään sitä särkee ja välillä ei tunnu ollenkaan. Ihan hämy juttu. Oisko kellään ollut joskus mitään vastaavaa, ja jos on niin mikä siinä on ollut. Ku ei jaksais lähtee lekuriinkaan valittaan sitä, vaikka se tuntuukin pahenevan koko ajan.

Toivottavasti teidän koirat on muuten koulutettuja tai pieniä, ettei ne vedä teitä kumoon tai ennenaikaisesti laitokselle.

Meinaan kun olin tytön koiria hoitamassa pari päivää, niin supisteli niitten lenkin ajan melkein koko ajan, kun ne veti innoissaan kun hullut joittenkin jänisten jälkien perässä.

niisku 34+4

ja tervetuloa teille viime aikoina mukaan tulleille! Enpä oo ehtinyt lukemaan edellisen pinon loppua, joten näköjään sitä putoaa nopeasti kärryiltä.

Mulla on opintojen lähiopetusjakso ens viikolla ja edelliseen jaksoon kuuluva tentti heti alkuun. Eli kuopuksen päiväunien ajaksi kirjat esiin, ja isot pojat toiseen päähän taloa remuamaan... Kiire tässä tulee, mutta pakko on nyt vaan yrittää selvitä.

Esikoisen kuusivuotissynttärit lähestyy kovaa vauhtia. En ehdi tosin valmistella mitään ennen kuin tuosta tentistä selviän. kunhan saatais kaverikutsut postiin... tai sitä ennen kutsuttavien lista valmiiksi... Oon sen verran tyly että rajoitin vieraiden määrän kahdeksaan, kun täällä on kolme omaakin poikaa juhlimassa ja meno joka tapauksessa melkoinen.

Supistuksista: ero muihin kipuihin on tosiaan siinä vatsan kovettumisessa tai jännittymisessä, mutta aika eri tavoilla eri ihmisillä ne supistukset muuten tuntuu. Raskauteen kuuluu kyllä erilaista kolotusta, särkyä, menkkamaista kipua ja painontunnetta ilman että on kysymys supistuksesta. Mua vaivaa jo nyt se, että vauvan pää painaa peräsuolen suuntaan, ja se jomottaa. :P

Mulla supparit on pitkäkestoisia, monta tuntia kerrallaan, vaikka yleensä kyse on kai minuuteista ennemminkin. Avaavat supistukset ei mulla oo näkyneet sairaalan ottamalla supistuskäyrällä millään tavalla (siis kun synnytys on kovaa vauhtia jo käynnissä), ja silloin kipu on tuntunut selvästi enemmän alavatsalla, kun harjoitussupistukset (ja menkkakivut) myös selkäpuolella...

Hyvää vointia kaikille

terv Jymy+Pertsa rv 24+4

Olipas kiva kuulla että Bonitakin on vielä siellä olemassa... Harmittava tuo sun liukastuminen, mutta hyvä ettei käynyt kuinkaan. Mulla oli eilen tosiaan kieli keskellä suuta, kun tasapainoilin meidän pihalla poikien ja kauppakassien kanssa (ja ukko katsoi ikkunasta eikä tullut auttamaan.... #¤%&!!!). Hirveät jääkelit ainakin täällä.

Ja mukavaa kuulla muiden neuvola- yms. kuulumisia myös. :)

Mun pitäis olla parhaillaan kirjojen ääressä lukemassa tenttiin, mutta näköjään on jotain tosi tärkeää kirjoitettavaa, kun oli ihan pakko ruveta näpyttelemään. ;) No kyllähän nuo kuopuksen päiväunet saa näinkin loppumaan....

Raahauduin aamulla Selloon ja yritin saada ostettua esikoisen synttäreille yhtä sun toista & lisäksi luistinten teräsuojia, uimahalliin suihkusandaaleita yms. Kylläpäs oli harvinaisen olematonta palvelua siellä! Kiva haahuilla kolmen kakaran kanssa hiki hatussa ja yrittää löytää myyjää, joka suostuisi auttamaan. Että mä inhoan kaikkea kaupassakäyntiä! Ja sitä paitsi, tiedoksenne että nyt ei oo mikään uimahallivarusteiden sesonki, vaan niitä alkaa tulla myyntiin sitten kesän korvilla. Hei haloo!! :P

Mites Tinka oot miettinyt -meinaatko hankkia kaksostenrattaita kuopuksen ja uuden tulokkaan menopeleiksi? Vaahtis on ilmeisesti hankkimassa, minä en aio. Meillä ei oo mitään palveluja kävelymatkan päässä, joten sitten kun mennään autolla, niin pitää vaan jotenkin treenata tuon kuopuksen kävelyä että kulkee vaunuje tai rattaiden vierellä - - - tai sitten jättää kaikki kauppareissut miehelle (sopii mulle mainiosti ;). Ja kävelyretket tässä lähistöllä saa olla juniorille sitten oikeita kävelyretkiä eikä matkustusta...

Löytyikö Belinda Ikeasta mitään mukavaa? Mä oon ostanut sieltä pinnasuojan, ja se on ainakin ihan hyvä ja säädettävä erilaisiin sänkyihin.

terveisin Jymy kohta rv 25

Mulla oli todellinen perjantai ja 13. päivä; oli oman luokan oppilaat järjestäneet niin paljon harmia (keskinäistä ihmissuhdejupakkaa johon liittyi täysin asiattomia nettijulkaisuja), että olin jo ihan raato ja kypsä kun pääsin koulusta kotiin. Kotipihalla tajusin, että käsilaukkuni oli jäänyt koululle! Ei muuta kuin ajamaan 15 km takaisin, ja sieltä täyttä häkää Porin Puukeskukseen hankkimaan vaneria palapelini alle (3000 palan urakka edelleen kesken...), mutta eikös portilla ollut kyltti: " Suljettu pe 13.1. henkilöstön koulutuksen vuoksi." Tätä rataa sitten jatkuikin ihan loppuiltaan asti että hiphei vaan.

Jymy: se " hauskuus" aikapommin piilotuksessa olikin, että näytin pojille esimerkkiä sormi suun edessä, " hyssh! kuunnelkaa tarkasti!" ja koko lauma hiipi hipihiljaa pitkin kämppää kuuntelemassa, mistä tikitys kuuluisi. :-D Sen nyt arvaa, ettei näin hiljainen leikki montaa kertaa tehonnut, mutta muutama kierros mentiin ihan innolla, ja ah, voi sitä hetken rauhaa ja hiljaisuutta!

Eilen lähdettiin kesken siivouspäivän katsomaan FC Venus, kun otti ahertaminen niin paljon nuppiin. Oli kiva leffa, just sellainen hyvän tuulen elokuva. Tama potki aivan vauhkona koko leffan ajan, ja vielä silloinkin, kun mentiin Heselle sen jälkeen hampurilaisille. Loppuilta olikin Taman osalta hiljaiseloa, muttei mikään ihme, se piti sellaista menoa yli kaksi ja puoli tuntia, että siinä olis isompikin ihminen jo väsähtänyt.

t. Bonita 26+1

Listasin uuden Aadiliinankin meidän 60-lukulaisten listalle, la:ta en vaan tiedä.

Belinda kyselit:Minne kaikki muut ovat kadonneet? Missä ovat viimeisillään olevat 6-kymppiset? Kaikki jo vauvapuolella?

Lukasepa meidän listausta. Viimeisillään ollaan nyt sinä ja minä, kahden päivän erolla lasketussa ajassa;))

Ja kyselyyn niistä suppareista, miten erottaa muista kivuista, kuten on jo vastattukin, niin vatsa kovettuu kokonaan supistuksen aikana.

Viimepäivinä on supistuksetkin muuttunut entistä kivuliaammiksi, eikä niihin välillä vaadita muutakuin ylösnousu tuolilta ja kahden metrin kävely, mutta loppuuhan ne onneksi myös yleensä yhtä helpolla; hetkeksi vaan istumaan niin kohta helpottaa. Jos ne ois jo jotain synnytyssupistuksia niin eipähän helpottais millään.

Oon muuten hiukka kateellinen Belindan painonnoususta, tai siis olemattomasta sellaisesta. Itsellä lähtöpaino oli 51 kg nyt 69 kg JEE, eli 18 kg jo tullut lisää ja pituutta 162cm, oonpahan vielä kesällä sitten ilman makkaroita jne.

Jaksamisia kaikille

niiksu 33+6

oli ihan mukava jutustelutuokio. Eipä se sitten muuta ollutkaan. Yhdessä synnytyshuoneessa istuttiin kolme varttia ja kätilö kertoili synnytyksen kulusta. Naistenklinikalla on joka käynnillä ollut tosi mukavat kätilöt ja lääkärit enkä ole saanut siitä olenkaan niin steriiliä kuvaa kuin olen keskustelupalstoilta ymmärtänyt.

Sekin oli mukava yllätys että kätilö kannusti vähän tsemppaamaan ennen kivunlievityksen pyytämistä. Olen saanut sen mielikuvan, että Naikkarilla tyrkätään suunnilleen ulko-ovella epiduraali selkänahkaan. Kertokaahan te synnyttäneet mitä kivunlievitystä olette tarvinneet? Itse toivoisin selviäväni mahdollisimman vähillä kemikaaleilla, kaikki selkäytimen ronkkiminen tuntuu kammottavalta ajatukselta välilevynpullistuman ja sen leikkauksen jälkeen. Hammaslääkärissä tappelen viimeiseen asti puudutusta vastaan. (no, ehkä tämä ei ihan hammaslääkärikäyntiä vastaa....).

Pelkään enemmän saavani paniikkikohtauksen kun menetän tunnon alakropastani kuin varsinaista synnytyskipua. Jätän siis päätökset synnytyssaliin ja kuuntelen teidän kokemuksenne. ...Kun sitten kertoilen palstalle synnytyskokemukseni, olen varmaan pyytänyt tupla-annoksen kaikkea jo synnytyksen alkumetreillä. :)))

Olisin odottanut, että saamme kurkata vauvaosastolle tai kiertää vähän paikkoja mutta käynti rajoittui tosiaan yhteen huoneeseen.

Ikeasta en löytänyt oikein mitään. Vannan ostin ja kaksi vauvan fleecehuopaa. Aluslakanat päätin ommella itse vanhasta lakanasta ja pinnasängyn pehmusteen tilasin äidiltäni. Yht' äkkinen säästövimma kai iski kun 19 euroa tuntui ryöstöhinnalta Ikean tuotteesta...

Vielä ehtii tehdä muutaman tunnin töitä ennen mammajumppaa. Mitenköhän kroppa taipuu joulutauon jälkeen?

Belinda, 33+5

Ja tervetuloa Aadiliina!

Tuah: Minä olen toiskertalainen ja silti hermoilen näistä kiputuntemuksistani, joten ei ihme jos ensikertalainen :)

Kävin itsekin tänään ylimääräisellä lääkärikäynnillä kun nivusissa on niin kovaa kipua, etten oikein nukuttua saanut. (Oliko se Tinkalla kun oli myös tätä?) Ja se kipu säteilee masuun ja yläreisiin.

No, nyt sain edes jotain selitystä tähän ja voimakkaaseen painontunteeseen alavatsalla, jota minulla on - vaikka kaikki ok olikin. Kohtuni ja kohdunsuuni ovat nimittäin aika alhaalla. Johtuu kai edellisestä synnytyksestä? Eli vaavi rötköttää ja jumppaa koko ajan pikkulantiossa. Toivoa on, että tuntemukset vähenee kun vaavi kasvaa, eikä voi enää siellä pikkulantiossa asustaa vaan nousee pakostakin ylöspäin. Tuli vaan sitten jälkikäteen mieleen, että jos se kohtu on noin paljon viime synnytyksestä laskenut niin mitä tapahtuu seuraavaan jälkeen?? Graavia mammahuumoria, mutta toivottavasti ei ulkona roiku...

Perjantaina sitten rakenneultra. No, tänään tuli kyllä nähtyä vilaus ultralla vauvasta, joten ei sen puoleen. Mutta saahan sitten tietysti perjantaina tietää enemmän.

Katsoin muuten samaa tuolta meidän listasta, että syksyllä kultaiset haki tiiviiseen tahtiin nyyttejänsä, mutta nyt on hiljaisempi kausi. Huhtikuussa me 60-lukulaiset ollaan nähtävästi oltu enempi ulkohommissa ;)

Lopetanpa ennen kuin huumorin taso tästä vielä laskee

t äitimiia 19+3

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat