Seuraa 

Meillä on 9 kuukauden ikäinen vauva. Tyttö ei vielä varsinaisesti ryömi/konttaa, mutta yritystä on ollut jo pidemmän aikaa. Voiko tätä taitoa mitenkään opettaa, sillä tämä taidon puuttuminen selvästikin harmittaa lasta? Olen yrittänyt pitää lattialla niin, että mielenkiintoisia leluja löytyy vähän matkan päästä. Muuten on tosi ketterän tuntuinen lapsi, joten hieman ihmetyttää taidon viivästyminen. Onko muita?

Kommentit (7)

...piti todeta, että nyt on alkanut pakittamaan ja eteenpäin ryömii muutaman hassun sentin. Edeltääkö pakittaminen liikkumaan oppimista?

Mutta kyllä lapsen liikkeitä ja aisteja voi " jumpata" niin, että valmiudet tuolle oppimiselle paranevat.

Käytännössä se tarkoittaa erilaisia vatkausliikkeita, eri asentoja, houkuttelemista jne., joissa lapsen liikeratoja vahvistetaan. Toimintaterapeutithan tekevät tätä esim. vammaisten lasten kanssa.

Noin arkisessa elämässä se voisi tarkoittaa ainakin sitä, että lasta kannetaan erilaisissa mielikuvituksellisissa asennoissa mielellään niin, että jalat tai ainakin toinen ovat koukussa ja pyritään aina tukemaan vain sen verran kuin vauva tarvitsee, mutta eli enempää. Vauvan kanssa voi myös jumpata erilaisia liikkeitä sekä selinmakuulla, että vatsallaan, harjoitella keinumista sivuille istuallaan ym. Lelujen avulla lasta voi houkutella harjoittelemaan erilaisia liikkeitä jne..

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä vauva pakitti ennen konttaamaan oppimista, tosin aika pitkäänkin - voi siis edeltää liikkumaan lähtöä. Vauvelimme ei varsinaisesti ryöminyt, vaan lähti aikansa konttausasennossa huojuttuaan konttaamaan. Motiivi oli päästä erittäin kiinnostavan kannettavan tietokoneen (joka lojui lattialla vähän matkan päässä) luokse.

Eli en tiedä, miten opettaa liikkumista, mutta jollain mielenkiintoisella asialla voi houkutella (vahingossakin) ja vauva varmasti lähtee liikkeelle, kun on siihen itse valmis - eli kun on huojunut ja vatkannut tarpeeksi kauan.

Meillä 10kk tyty ja vieläkin vain pakittelee taaksepäin. Eteenpäin ei mene tai jos menee niin navan ympäri pyörimällä. Eikä siis konttaa :) Opettamisesta en oikein tiedä, joskus laitetaan tyttö konttausasentoon jossa kestää hetken heijaillen itseään ja sit takas masulleen.

Itse olen toimintaterapeutti, mutta hyvin vähän lasten kanssa ollut tekemisissä työn puolesta. Mutta muistelen esim. harjoitelleeni jonkun lapsen kanssa niin, että lapsi on konttausasennossa, pidetään jaloista kiinni ja avitetaan työntämällä vuoron perään jalkoja " askeleen" eteen päin. Lapsi itse ottaa " askeleet" käsillään. Ja vuorovedoin. Eli vastakkainen käsi ja vastakkainen jalka samaan aikaan. " Kuuntele" lasta. Motoriikkaa kehittää myös monipuoliset liikkeet. Neuvolasta kehoitettiin pukemaan lasta sylissä jne. Myös keinutuolissa keinuminen on hyvä. Muuta vinkkiä ei nyt tähän hätään tule mieleen.

Päivänsäde75 ja poitsu 1kk

Eli jo 6 kk ikäsenä nousi konttausasentoon, mutta vasta lähempänä 9 kk ikää alkoi konttaamaan. Sitä ennen oli jo pidempään pakitettu ja pyöritty navan ympäri, mutta edes ryömimään ei eteenpäin oppinut. Kunnes sitten eräänä päivänä hioasi, kuinka ryömitään ja siitä n. 2 päivän päästä jo otti ekat konttausaskeleet. Ja siitä taas hyvin pian alkoi nousta tukea vasten. Eli tuli tuollaisena ryöppynä nuo taidot.

Koitettiin mekin opettaa. Itse konttailtiin lattialla, avustettiin jaloista ja käsistä vuoronperään vatämällä ja työntämällä, kannustamalla ym. Mutta ratkaiseva asia oli meilläkin houkutus no. 1 eli sähköjohdot. Myös kaukosäädin on todettu tehokkaaksi. Eli meillä ei vaikuttanut se, että me vanhemmat hihkuimme ja kannustimme vieressä. Silloin tyttö vain löi takaisn mahalleen ja alkoi sätkyttämään käsiään ja jalkojaan. Tuo liikkeellelähtö tapahtui siis aivan tytön omasta tahdosta eli, kun näkin jotain " kiellettyä" nin johan sinne piti päästä keinolla millä hyvänsä.

Asia, mikä ei sitten taas todellakaan edistä liikkeellelähtöä on se, että jos lapsi huutamalla saa haluamansa esineen. Eli, kun ei itse pääse sen luokse, niin itkee ja kitisee niin kauan, että joku sen hänelle tuo. Jos vaan oma hermo kestää niin kannataa antaa lapsen räpiköidä lattialla ja huutaa esineen perään. Kyllä se Ahaa-elämys sitten joku kerta tulee ja lapsi tajuaa, että miten niitä käsiä ja jalkoja pitäisi liikuttaa, jotta pääsisi eteenpäin.

Ja toinen asia, joka voi viivästyttää on, jo lapsi on paljon jossain laitteessa, jonka avulla pääsee liikkumaan esim. kävelytuoli tms. Lapsen kannattaa antaa olla mahdollisimman paljon lattialla mahallaan, jolloin liikkumisen kannalta tärkeät lihakset saavat harjoitusta.

Meillä yritettiin opettaa poikaa ryömimään, kun jossain kirjassa sanottiin että se onnistuu...Eipä tuo oppinut.

Pari kuukautta yritti opetella taitoa ja turhautui kovasti, kun ei onnistunut. Lattialla oleminen oli yhtä huutoa. Oppi kyllä pyörimällä vaihtamaan maisemaa, ja se helpotti hieman kiukkua.

Toissapäivänä aamulla ihan yhtäkkiä lähti liikkeelle, kun näki äidin lukevan lattialla lehteä. Ja nyt menee lujaa jo huoneesta toiseen. Käsittämätöntä, kuinka nopeasti se sitten käy, kun vauva tajuaa miten homma toimii.

Pojalla ikää nyt 7 kk.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat