Seuraa 

Meillä alkaa oman talon rakennusprojekti keväällä, joten olis tosi kiva vaihtaa kuulumisia ja vinkkejä muiden vauvan kanssa rakentamassa olevien kanssa. Tontti odottelee Klaukkalassa, puutkin vielä kaatamatta, pian saadaan rakennuslupia varetn arkkitehdin kuvat... Meillä poju 2kk, rakennetaan paritalo miehen veljen perheen kanssa, (heillä poju 8kk). Onko muita rakannusurakkaan lähteneitä/lähteviä?

Miehet rakantavat itse, ovat rakennusalalla...

Sirkkuliina ja Felix

Sivut

Kommentit (48)

..Toistaiseksi tosin vielä vaan teoriassa ja paperilla, mutta nyt maaliskuussa aloitetaan kallion räjäytys ja rannan/tontin muokkaus työt täällä Pirkanmaalla.

Viimeisimpiä muokattuja kuvia odotellaan malttamattomina arkkitehdeiltä.

Ja neliöt ei vielä ihan selvillä, mutta iso talo on tulossa.(n.250 neliötä), huh huh kukakohan senkin siivoaa.;) Talo tulee rinteeseen ja kolmeen kerrokseen. Hartiapankilla, talkoilla ja kaikkia tuttuja ja tutun tuttuja " hyväksikäyttäen" on tarkoitus saada talo pystyyn. Niin ja kivitaloon päädyttiin osittain tosin puuverhoiltuna.

Kiva, kun meitä rakentajia on näin paljon. Voidaan tsempata ja psyykata toisiamme. Niin ja jakaa hyviä vinkkejä ja kokemuksia puolin ja toisin.

Äitykkä-78 ja tyttö 8kk (6.5)

Sitä ollaan nyt työstetty elokuusta lähin. Heinäkuussa synty meidän pikkuneiti, joten vilinää on piisannut. Onhan se raskasta aikaa, tai riippuu siitä, miten paljon aiotte itse rakentaa. Meillä mies on tehnyt melkein kaikki vesikattopisteestä eteen päin itse. Alussa kuvittelin, että pystyn neidin päikkäriaikoihin olemaan apuna mutta kattia kanssa. Tyttö nukkuun 30 - 40 min. kerraallan. Nyt pääsee jo apuun, kun on osat huoneista valmiita ja lämpöpäällä. Toivottavasti ei ihan heti opi konttaamaan, koska se tois vaan taas uudet haasteet tähän juttuun.

EI muuta kuin tsemppiä. On sitä ihana tehdä omaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tosiaan olis tarkoitus aloitella keväällä talonrakennusprojekti myöskin pohjois-pohjanmaalla. Eiks joku muukin ollu samoilla asioilla täältä päin? (nimimerkkiä en muista).

Meillä on tosin on jo lapsosia 3 kpl 7vee, 5 vee ja 3kk vauveli. Tiedetään, että hermoja kysyy, kun olis tarkoitus että mies olis mahdollisimman paljon rakennuksilla apuna. Onneksi asustellaan melko lähellä tulevaa rakennus paikkaa niin voidaan olla apuna (tai haittana, tällä porukalla) lasten kanssa. Mut nyt pitää mennä ulkoilemaan, palataanhan asiaan.

Kivaa kirjoitella ihmisten kanssa, joilla sama elämäntilanne!!!

Kyllä me rakennetaan kokonaan itse. Perustuksista lähtien, harkoista muuraten. Paritaloksi tulee kahteen kerrokseen. Molemmat veljekset ovat rakennusinsinöörejä. Onhan se taatusti rankkaa, mutta ehkä se palkitsee sitten kun katselee pellolle omalta yläkerran parvekkeelta. Systerini rakensi perheineen, kun heillä on viisi 4-10vuotiasta ja muuttavat aivan pian uuteen kotiin. onnistui se heilläkin, niin miksi ei yhden kanssa....

Kiitos, mielellään tullaan Nurmijärvelle. Tarjottiin ensin tontista Rajamäessä, mut onneks ei menny tarjous läpi. Nyt siis rakennetaan Klaukkalaan, n.kilometri S-marketilta... Koululle vajaa kilsa pojilla sitten tulevina vuosina.

Tänään saadaan arkkitehdin lakanat ja päästään tekemään lopullisia muutoksia. Sitten lvi- ja sähkökuvat ja rakennusluvat sisään :)

Palaillaan!

¤ Sirkkuliina ja Felix 2kk 2pv ¤

Meillä alkaa rakennusprojekti tässä keväällä. Tontilta on puut kaadettu, muuta " näkyvää" ei ole vielä tapahtunut. Lupakuvat pitäisi meidänkin saada pian. Meillä on suunnitelmissa, että tehdään itse jonkin verran sisätöitä, mutta melko vähän kuitenkin. Se mitä osataan :) Kauhulla välillä ajattelee tulevaa, mutta into on kuitenkin tosi kova!! Poika on 3 kk. Onneksi mun vanhemmat asuu aika lähellä tonttia, niin voi jättää pojan päikkäreille heidän luokseen ja olla itse hommissa. Lisäksi miehen eno asuu aivan tontin vieressä, joten päikkäripaikka löytyy pojalle siitäkin.

Kiva huomata, että muitakin " hulluja" on :P

m.elli

Me ajattelimme ottaa talopaketin " vesikattopäälle" ja tehdä loput itse... Tietenkin mm. LV:t ja sähköt tarttee teetättää. Mies ajatteli opetella tekemään itse ja tottakai sukulaisistakin ammattilaisia löytyy, joten apua on kyllä luvassa.

Alamme rakentamaan perheineen (2 alle kouluikäistä ja mies töissä rakennusalalla) kotia Nurmijärvelle tänä keväänä/kesänä. Meille tulee Kastelli-talopaketti ja itse tehdään sitten sisätyöt tai tarkemmin ottaen mies kavereineen tekee... huoltojoukoissa itse lasten kans, raksalla sen minkä ehtii ja jaksaa. Pidetään pinoa ylhäällä, ettei katoa...

Toivottavasti keskustelu säilyy rakentamisessa ja alkuperäisessä ajatuksessa vaihtaa ajatuksia rakentamisurakkaan lähteneille mammoille lasten kanssa, rakentaa sitten itse tai on tilattu talopaketti.

Positiivista mieltä ja vinhoja ideoita!

Onnea kaikille raksamammoille!

Eli aloitamme syksyllä 2006 Itä-Suomeen rakentamaan, mitään ei ole vielä tehty, paitsi tontin varausmaksu maksettu. Tänään mennään tarjouksia kyselemään talopaketeista. Vielä ei oikein tiedetä, otetaanko millasena pakettina - itse ei kuitenkaan kamalasti ole aikaa olla raksalla. Avaimet käteen olisi kiva juttu, mutta maksaa aikas paljon.

Meillä poika kohta 7kk.

Poikamme syntyi samaan aikaan, kun talopakettia pystytettiin...

Vuosi kului pojan kanssa rautakaupoissa ja tapettikaupoissa. Isä näki poikaa työpäivän jälkeen n. puoli tuntia (jolloin nukkui poika sylissä) ja lähti sitten raksalle. Kun poika oli alle 3 kuukautta, niin oltiin aika paljon raksalla mukana (koska nukkui hyvin vaunukopassa), mutta sen jälkeen oli pakko jäädä suosiolla kotiin.

Tapetointivaiheessa poika oli jo isompi ja pääsin itsekin tapetoimaan, kun poika jäi hoitoon pariksi tunniksi.

Tässä vinkkejä, mitä voi tehdä kotoakäsin: kaikki suunnittelutyö ja useimmat virastoasiat (puhelimitse), sisustussuunnittelu ja kaupoissa pyöriminen, tarjousten pyytäminen ja tilausten tekeminen puhelimitse ja määrälaskenta (iso homma tämäkin). Eli käytännössä hoidin kaiken muun ja mies keskittyi rakentamiseen.

Kuten joku jo sanoi, niin jos avioliitto tämän kestää niin melkein mitä vain...

Homma muuten jatkuu vielä monta vuotta sisäänmuuton jälkeen, kun pitää rakennella pihaa, autokatosta, laatoituksia, nurmikkoa, istutuksia, sepelin kärräämistä, maalaushommaa ja kaikkia pikkuisia talon yksityiskohtia (ulkona)...eli kannattaa varautua siihen, että muuton jälkeen puhti on aika lailla poissa ja näihin muihin jaksaa keskittyä sitten ajan kanssa.

Hyvin kuitenkin meillä meni ja aika kultaa muistot. Nyt asustellaan jo kolmatta vuotta omassamme ja haaveillaan yhdestä lisämakkarista perheenlisäyksen myötä...uutta tuskin jaksetaan kuitenkaan rakentaa tai sen pitäisi sitten olla ihan avaimet käteen ja sittenkään ei oikein jaksaisi edes alkaa miettimään. Eli hartiahomman lisäksi tarvitaan myös paljon aivotyötä ja sitkeyttä viranomaisasioissa.

Tulkaa te muutkin Nurmijärvelle! Mekin olemme menossa sinne. Talorojekti on varsin hyvässä vauhdissa: ideoita pukkaa ja kuvastot kuluu...

Tarkoituksena on puhaltaa keväällä kanervat maastosta ja lyödä kuokkaa maahan. Sitten vain huhkimista hiukan jotta päästään kuusta koristamaan.

Mikäs se on suunnitellessa kun mies on vahva kuin karhu ja ketterä kuin orava ; )

Ihana aloitus! Toivottavasti vahdetaan ajatuksia useammin kuin vaan tän yhden kerran!

Meille tuli Kastellin puolitoistakerroksinen paketti viikolla 36/2005. Pystytettiin syksyllä ja onneksemme syksy oli leuto ja vähäsateinen, pääsimme ulkokuoren tekemään ihan viimeisiä silauksia vaille valmiksi jo syksyllä. Eli tosiaan, meillä talo ulkoapäin valmis mutta sisähommia ei ole oikeastaan edes aloitettu. Tulisija saatiin viimeviikolla (liesi leivinuuniyhdistelmä) ja ulkoseinien ja alakerran välilaton koolaus on tehty. Loppuviikosta odotetaan sähkömiestä vetämään putkiaan ja piuhojaan seinien väliin, että päästään levyttämään. Myös autotalli/varasto/katosrakennus on viimeistelyä vaille valmis, LUOJAN KIITOS, sen tekeminen jos mikä käy naisihmisen hermoille=)) Sisällä talossa kun sillon ei tapahdu mitään. Autotalli kitatiin ja maalattiin miehen kanssa viikonloppuna ja nyt mies lähti mun isän kanssa levyttämään varaston seiniä.

Lapset, niin, niitä meillä on neljä, joista kaksi pienintä 2v ja 2kk+, aika rankkaa on, täytyy myöntää. Jonkun verran mun äiti on lapsenvahtina, mutta todella vähän olen ite päässyt hommiin. Soppajoukoissa vaan täällä kotona veivannut kattilatolkulla perunoita kun omallekkin porukalle ei ihan pieni määrä riitä, mitä se on siinä vaiheessa kun työmiehiä on muutama=) Työmiehistä; mun isällä timpuritausta vuosien takaa, hän on jo eläkkeellä eikä enää loistokunnossakaan mutta apuna kuitenkin, miehen isä auttaa myös mielellään, mutta hänellä ei ole tietotaitoa, mutta hanttihommatkin hänelle kelpaavat. Mies on itse putkiasentaja joten hän tekee lähes kaiken sähkötöitä lukuunottamatta itse, sähkömiehenä toimii myös itsekkin kiireinen perheenisä ja kuopuksemme kummisetä.

Heitän tähän vuodatukseni loppuun pari kysymystä jotka ovat itsellämme pohdinnan kohteena kovasti:

Alakerran lattiamateriaali? Onko ajatuksia? Hyviä ja huonoja? Lankkuponttilattia ei onnistu, siis joko laatta, laminaatti tai parketti tulee kysymykseen.

Entä sisäportaat? Pelottaa pienten lasten kanssa niiden liukkaus ja kestävyys? Entä avo vaiko umpiporras?

Nyt pitää mennä... (viemään yhdelle vessapaperia=)))

Toivottavasti palaillaan asian tiimoilta!

Vaimo75

Alunperin ajattelin tätä pinoa ajatustenvaihtofoorumiksi rakentamassa olevien perheiden mammoille. Kokeilumielessä laitoin pinon alkuun. Nyt kaipailisinkin hyviä ideoita, miten jatketaan pinoa...

Olisko kuukausittainen TAMMIRAKENTAJAT 2006? HELMIRAKENTAJAT 2006? VAI RAKENTAJAT VK2/2006? Ideoita paukuttelemaan nyt, jottei hyvä aloitus huku valtavaan määrään juttuja. Moni kuitenkin toivoi, että tämä pino pidettäisiin elossa.

Onko asiallista, että pinossa ovat kaikki pitkästä tavarasta tekevät, talopaketteja tilanneet eri kokoonpanoilla jne... Minusta olis mukava, jos kirjoittajina olis jo rakentaneita, juuri nyt rakentavia ja rakentamaan aloittelevia. Itse kukanenkin saisi silloin hyvät vinkit muilta mammoilta niin taustajoukkoina raksalla oleville kuin itse raksalla touhuavana vauvan/vauvojen/lasten kanssa.

VINKKEJÄ SATELEEN!

*vilkuttaa iloisena*

Meillä alkaa rakennusprojekti ensi kesänä. Vielä ei olla talokauppoja tehty, vasta tarjouksia kyselty. Tontti on siis tietenkin valmiina, täältä pohjoissuomesta.

Innolla tulen seuraamaan tätä palstaa, tai jos kirjoitellaan vähän viikottain tai miten nyt tuleekaan.

Mä olen aloittanut kirjoittamaan myös omaa rakennuspäiväkirjaa. Se on ihan kivaa laittaa muistiin kaikkea mitä on tehnyt ja miltä on tuntunut missäkin vaiheessa.

Meillä on kolme lasta, ja mies aikoo olla raksalla mahd. paljon minkä oma " siviilityö" antaa periksi. Saa nähdä mitä tulemaan pitää, innolla kyllä molemmat odotetaan. Rakennuskuume on jo kova! :)

Mihinkä te aloitatte rakentamaan? Meidän rakennuspaikka on Jyrinkylä Ylämyllyllä. Asusteletko missä päin tällä hetkellä - me Joensuussa...

" Systerini rakensi perheineen, kun heillä on viisi 4-10vuotiasta ja muuttavat aivan pian uuteen kotiin. onnistui se heilläkin, niin miksi ei yhden kanssa...."

Eivätpä taida olla rakentaneet. Tästähän tunnistaa, kenestä puhutaan... Alkukesästä lähtien siellä on metsää raivattu ja pohjatöitä tehty, VALMISTALO (huom!!!) pitäisi tulla muistaakseni näinä viikkoina tontille. Äläkä unohda nuorinta, kuudetta lasta, joka oli kesällä vastasyntynyt vauva!? Aika huonomuistinen sisko...

Valmistalo on aivan eri asia kuin rakentaa itse. Pääsee pihatöihin ja piharakennuksien tekoon uudessa kodissa asuen. Ennen kaikkea: kaikista työteliäimmän vaiheen tekevät asennustiimit yhdessä hujauksessa! Työtä on kyllä tarpeeksi itsellekin raivaus- ja pohjatöissä, sekä pihan laitossa ym.

Onko tarkoituskin, että sinut tunnistaa noin helposti? Netissä kannattaa olla varovaisempi. Täällä liikkuu kaikenlaisia huuhaa-tyyppejä.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat