Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Pistäkääs kehiin parhaat vinkit maistraatissa naimisiin menijälle ja listaa mitkä asiat ovat tärkeitä muistaa.

Maistraatin sivuilta on jo katsottu pääpiirteet, mutta on varmaan asioita mitä ei siellä lue.

Vinkkejä odotellessa M@nsikk@

Kommentit (2)

Kannattaa varmistaa, kauanko aikaa on käytettävissä ja voiko tilaan tuoda omia somisteita. Ainakin Helsingissä huone on aika karu.

Me teimme niin, että pidimme häävastaanoton kunnon juhlapaikassa vihkimistä seuraavana päivänä. (Siviilivihkimisessä oli läsnä vain lähisuku, vanhemmat + sisarukset lapsineen.) Hääjuhlassamme sitten kuljimme musiikin soidessa käsikkäin vieraiden eteen, jossa vannoimme omat valamme ja mies pujotti vihkisormuksen sormeeni.

En nyt käynyt katsomassa sivuilta, mitä siellä on muistuteltu. Itse menin 2004 kesällä maistraatissa naimisiin ja seuraavana päivänä sitten avioliitto siunattiin kirkossa.

Ennen vihkimistä tietty pitää hommata esteettömyystodistus. Riippuu sitten siitä, millaisen tilaisuuden haluaa vihkimisestä tehdä, mitä pitää muistaa. Me käytiin katsomassa vihkihuone mieheni kanssa etukäteen. Tiesi, paljonko väkeä mahtuu. Tosin meillä oli tulollaan muutenkin vain vanhemmat ja minun veli vaimoineen.

Itse halusin viime hetkellä tehdä tilaisuudesta pidemmän ja muistorikkaamman kuin mitä se viisi minuuttinen normaalisti on. Soitin vihkijälle tuntia ennen, että voinko lukea siellä yhden runon ja se sopi, kun ei ollu turhan pitkä. Kannattaa siis, jos tahtoo lisäohjelmaa, kysyä aikataulu. Joissain maistraateissa vihitään puolen tunnin välein, joissain varmaan tunnin välein.

Tilaisuus on melko koruton. Olin viime kesänä miehen veljen vihkitilaisuudessa ja huomasin, että ko. tilanteesta kaikessa lyhykäisyydessäänkin voi saada " juhlavan" , jos haluaa. Viime kesän pari ei ollut etukäteen luultavasti sopinut mitään vihkijän kanssa .Ihmiset ei edes ehtineet paikalle kun mies alkoi monotoonisella äänellä lukea vihkikaavaa.

Me oltiin miehen kanssa sovittu sormusten vaihdot ja pusut etukäteen ja vihkijä oli rauhallinen puheessaan. Joten ei tullut semmonen olo, että tässä ollaan ruokatunnilla kiireessä vihkiytymässä:)

en osaa lyhyesti kirjoittaa..;) Eli keskustelkaa vihkijän kanssa etukäteen, millaisen - kiireellisen vai kiireettömän - vihkimisen tahdotte.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat