Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Haluaisin kysellä näin etukäteen,mitä käytännön asioita tulee hoidettavaksi Italiaan muutettaessa lasten kanssa.Olen asunut Italiassa aiemmin,mutta palannut lasten takia (kaksosten syntymä) Suomeen,joten olisi mukava tietää mm. mitä virastoja siellä ja täällä joutuu/kannattaa käydä yms.Ja toki muistakin perusasioista lääkärissä käymisistä aina lastenruokiin olisi kiva tietää.Tarkoitukseni oli muuttaa lasten ensimmäisen elinvuoden aikana,mahdollisesti jo ensi kesänä,la 3.3.Jos jollakulla ystävällisellä sattuisi olemaan tietoa ja vinkejä aina jaettavaksi asti,minua voisi lähestyä joko mailitse inka.rasanen@suomi24.fi tai vinkkailla tänne.Iso kiitos etukäteen!!

Kommentit (3)

Kiitoksia paljon vastauksesta :) Milanoon päin olen tulossa,siellä aikaani jo jonkun verran viettäneenä.Noista dokumenteista: saisko mitään hoidettua valmiiks Suomen päästä vai tarviiko joka virastossa juosta erikseen?

-Permesso di soggiorno (oleskelulupa) poliisilta.

- Asuntoasiat, leimauta vuokrasopimus comunessa

- Comunesta residenza (asuinpaikka)

- ASL:sta sairausvakuutus ja laakarien valinta (lapsille pediatri)

-codice fiscale

Nailla lapuilla pitaisi selvita, lisaksi on hyodyllinen ISEE-kaavake. Googlaamalla loydat tarkat ohjeet.

Hyvan pediatrin loytaminen on tuuripelia, itse vaihdoin 4 kertaa. Vauvanhoito-ohjeet ovat jonkun verran erilaisia kuin suomessa, mina tein suomalaiseen tyyliin vaikka laakari huusikin, kun en 3kk aloittanut kiinteita enka 4kk uskonut parmesanin valttamattomyyteen :) .

Jos haaveilet asilo nido-paikasta lapsille (alle 3viden tarha), mene heti jonoon. Mina jonotin 3,5 vuotta...

Minnepain tulet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

meillapain (Campania) asiat hoituvat viela keskiaikaiseen tyyliin eli virkailija kuulakarkikynalla tayttaa kaavakkeet. ISEE:n saa nettiversiona, muut toimivat jonota-turhaudu-tayta kaavake-tyyliin. Googlaa kuitenkin paikalliset virastot, Milanossa voi olla eri meininki.

Lahinna tarvitset miljoona passikuvaa itsestasi ja lapsista, oleskelulupaan esim. menee 4kpl/naama.

Juu, rokotuksista piti mainita: Italiassa ei saa tuberkuloosirokotusta, kannattaa ehka kysya, jos ensimmaisen tehosteen saisit vauvoille ennen muuttoa. Muuten rokotukset ovat aikalailla samat kuin suomessa.

Vauvojen puurojauheita saa, soseissa on sen sijaan kaikissa suolaa/sokeria/lisaaineita. Mina tein kaiken itse tasta syysta. Imetys kannattaa, korvike on euroopan kalleinta.

Tsemppia loppuodotukseen! :)

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat