Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Meillä olisi tarve syöttää vauvaa lypsetyllä äidinmaidolla, siis isi syöttää, kun äiti on poissa. Tähän mennessä ei ole pulloa kokeiltu, täysimetyksellä mennään ja onnellinen olen niin. Vauva on 3-kuukautinen ja aikomus olis jatkaa täysimetyksellä sinne puoleen vuoteen, mikäli vaan onnistuu.

Nyt juttelin sisareni kanssa ensi viikon menosta ja vauvan syöttäm,isestä pullosta ja hän sanoi, että vauva saattaa kerran pullosta maitoa saatuaan hylätä rinnan kokonaan. Tuo kauhistutti minua, voiko noin todella käydä? Silla sitä en missään tapauksessa haluaisi. Imetys on minusta ihanaa, helppoa ja halpaa :) puhumattakaan sen eduista vauvalle.

Miten siis toimia, jotta vauva ei hylkää rintaa? Jollakin keinolla olisi kuitenkin syötettävä vauva, koska olen poissa 6-7 tuntia ja ainakin yksi syöttö siihen väliin on tehtävä. Vinkkejä, pliis!

Kommentit (9)

Omat lapseni ovat saaneet välillä pulloa eivätkä ole silti hylänneet rintaa. Paljon enemmän olen kuullut niitä kokemuksia kuinka äiti on lähtenyt asioilleen eikä isä olekaan saanut vauvaa syömään pulloa. Kannattaa siis kokeilla etukäteen ja miettiä varasuunnitelma, jos pulloruokinta ei onnistukaan.

Meillä tyttö kiletäytyi 4kk ikää asti syömästä pullosta, mutta sitten alkoi jostain syystä tissilakkoilu, ja kun sitten maitoa annettiin pullosta, niin eipä meinaa maistua enää tissi ollenkaan. Nyt sitten tänään ja eilen on maistunut, mutta maitoa ei tunnu riittävän kun viime päivinä on saanut lisämaitoa niin paljon pullosta. Imetystukilistan sivuilta bongasin sellaisen jutun, että jos hörpyttäminen ei suju tai ei sitä halua tehdä niin kannattaa hankkia sellainen tuttipullo, josta tulee mahdollisimman hitaasti, eli vauva joutuu näin tekemään töitä hieman enemmän kuin tissillä. Tällaisia on mm. Aventin Newborn ja SlowFlow-pullot. Toivottavasti molemmat kelpaa teillä, onhan se paljon helpompaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aika raju otsikko tähän asiaan, kun poikkeuksiakin voi olla, mutta en itse ainakaan usko, että satunnainen pullon käyttö sekoittaisi imetystä. Itselläni kokemusta kahden lapsen " hoitopullottelusta" täysimetyksen aikana ja hyvin on mennyt - rinta on kelvannut heti, kun on sen eteen lykännyt :).

Esikoisen synnyttyä hankin Aventin rintapumpun ja olen sen myötä käyttänyt Aventin pulloja. Ovat ehdottomasti parhaita! Kokemuksia on muistakin, mutta mielestäni Aventin tuttiosa vaikuttaa eniten tissimäiseltä ja sen takia se on niin meillä kuin usean ystävänikin lapsilla ollut helpoin pullo saada imetyksellä oleva vauva juomaan pullosta. Suosittelen!

Kuten toukokuu20 kirjoitti, niin minunkin mielestäni on hyvä opettaa vauvaa imetyksen ohessa myös pullolle tarpeeksi ajoissa. Äitikin saa välillä omaa aikaa, kun ei ole ongelma jättää vauvaa hoitajan ja pullon varaan. Itse en suoraan sanottuna jaksaisi olla koko imetysaikaa aina parin tunnin hälytysvalmiudessa. Esikoiselle lypsin lähestulkoon aina äidinmaitoa hoitoajoiksi, mutta nyt olen laiskuuksissani jättänyt hoitajalle vain Nannia. Hyvin on vauvalle kelvannut. En pidä pahana, vaikka saakin korviketta satunnaisesti. Itselläni on kova maidoneritys ja lypsämisen jälkeen se senkun yltyy. Jos on jossain menossa niin ei ole kiva, kun joutuu vaihtamaan rintaliivinsuojia jatkuvasti ja olo on tukala - omasta ajasta ei pääse edes kunnolla nauttimaan.

Eli meillä ei meinannut pullo kelvata sitten millään ekaan kolmeen kuukauteen ellei ollut aivan hiiiiirrrrveeeääää nälkä. Joten en millään jaksa uskoa että yhdestä pullottelusta muka hylkäisi rinnan varsinkaan jos ei ole sitten muuta tarjolla, ei vauva itseään nälkään tapa jos tissi on vieressä :-) Huoli pois ja mene vain reipppaasti.

En tiedä kuka lasta jää hoitamaan kun olet pois (en muista kirjoititko sen), mutta kannattaisi ehkä kuitenkin kokeilla sitä pullosta syöttämistä etukäteen ainakin kerran... tai minä ainakin kokeilin ennenkuin itse lähdin pois ekaa kertaa.

Meillä neiti on nyt 4,5 kk ja on saanut rinnan lisäksi tuttelia ja omaa maitoa pullosta kohta kuukauden verran. Ei ole hylännyt rintaa, raivoaa ennemmin pullolle kuin rinnalle. Joskus ei suostu syömään pullosta vaan haluaa tissiä ja joskus syö ihan hyvin pullosta ja sitten vielä tissistä. Tuskin hylkää =)

Itse jouduin sairaalaan kymmeneksi vuorokaudeksi kun poika oli 6kk ja vasta ensimmäiset kerrata maistellut perunaa eli siihen asti oli menty täysimetyksellä. Pulloon jouduttiin siis turvautumaan, vaikka lapsi kävikin isän kanssa välillä sairaalassa tankkauksilla ja lypsin koko ajan ja omat maidot sai pullosta+Tuttelia. Kotiuduttuani imetys jatkui kuin ei mitään ja hetken päästä sai lisämaidonkin unohtaa.

Yleisesti ottaen vauvan tulisi saada enemmän maitoa pullosta kuin tissistä ennenkuin alkaa hylkiä tissiä. (Kyllähän varmasti poikkeuksia on, mutta todennäköisyys on kuitenkin kovin pieni...) Meidän poika, 7kk, on saanut tissiä koko tämän ajan (täysimetin lähemmäs 6kk), mutta isä ja mummo ovat melkein joka viikko antaneet ainakin kerran lypsettyä maitoa pullosta. Olimme viikonloppuna miehen kanssa reissussa vuorokauden, jolloin poika sai äidinmaitoa pullosta. Kotiin tultuamme poika söi rinnasta oikein mielellään. Eli rohkeasti vain. ;) (Onhan pulloa ihan hyvä yrittää joskus, sillä eihän sitä koskaan tiedä milloin on pakko turvatua pulloon.)

Jouduin noin 2 kk vanhana antamaan pojalleni pullosta maitoa ja heti ensimmäisestä kerrasta hylkäsi rinnan.

Hirveitä raivareita veti, jos yritin rintaa tarjota. Joskus puolinukuksissa yöllä saattoi vahingossa huolia, mutta maidontulo lopahti pian pelkällä rintapumpulla...

Kuulostaa kuitenkin olevan aika harvinaista.

Meillä 3kk ikäinen tyttö on täysimetyksellä, mutta saanut silloin tällöin maitoa pullosta ollessani poissa ja välillä vaikka olen kotonakin. Pullosta antaminen ei ainakaan hänen kohdalla ole vaikuttanut rinnastaimemishalukkuuteen millään lailla.

Nykyisin tyttö saa iltaisin pullosta lypsettyä maitoa 100-120ml kun rinnat ei pysy iltatankkauksen vauhdissa mukana.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat