Seuraa 

Viime elokuussa luulin onnen potkaisevan kun aloitin uudessa työpaikassa. Työ on osaaikatyö (22h/vko), mutta saan ansiosidonnaista palkan lisäksi. Tulot palkasta ja työstä on 890 ¿ kk, jos siitä poistaa lastenhoitokulut niin jää käteen noin 745¿. Olin luullut että ansiosid. jatkuu kunnes 500 pv. olisi täynnä ( ja sehän kestää kauan, kun ne täyttyy hitammin kun on työssä).

Sattuneista syistä sain selville että ansiosidonnainen lasketaan uudestaan kun on ollut 34 vko. työssä, ja tämä tietää meidän perheelle konkurssia. Käteen jää 707¿ miinus lastenhoitokulut eli 565¿ kk. Jos olisin kotona ansiosidonnaisella ja hoitaisin omat lapseni saisin käteen 777¿. ELI 212 ¿ ENEMMÄN. Olen jo nyt hävinnyt 32¿ kk, mutta se summa ei nyt ole niin iso. Sain kyllä kuulla että ei menisi karenssiin jos sanoo itsensä irti sillä perusteella että palkka on pienempi kuin työttömyyskorvaus. Onko kellään kokemusta? Mieheni tulotkin ovat pienet, joten siitäkään ei ole apua. Mitä te tekisitte tässä tapauksessa ? Auttakaa, sanokaa omat mielipiteenne.

Kommentit (5)

Luin viestisi tarkemmin, ja sanoitkin, että ei mene karenssiin...en kyllä uskaltaisi siihen luottaa. Työvoimatoimikunnat ovat yleensä hyvin tiukkoja ja niiden päätös sitoo työttömyystuen maksajaa. Etukäteen et voi saada mistään varmaa, sitovaa, tietoa, että karenssia ei tule.

Mutta jos mahdollista vain niin sinun kannattaisi pitää tuo työopaikkasi koska nautit siellä tekemästäsi työstä ja onhan se totta että siitä työpaikasta pitäisi pitää kiinni kysin ja hampain kun sen on saanut, valitettavaa että sen menettäminen on mahdollista jos irtisanoutuu ja varsinkin varmasti tiedät paikkakuntasi tilanteen, onko työllistyminen ehkä vaikeaa tälle alalle?

Olisiko mitään ratkaisua asiaan? Pienenäähän teillä hoitomaksukin jos tulot pienenee, olet varmaan sen huomioinutkin.. Minulla on sellainen mielikuva että jostain se loppuosaa pitää saadaa eli siis liitosta mutta en nyt ilmeisesti ihan ymmärtänyt sitä miksi et saisi sitä loppuosaa liitolta? Vai tarkoititko että se summa pienenee koska olet tienannut?

Olisko elämisessä tinkimisen varaa? Lehtitilaukset, ruokaostojen suunnittelu, puhelinkulut kaikki karsikaa minimiin, niistä yllättäen säästyy! Toiseksi voin sanoa, että kummasti sen kaksisataa euroa itse on jostain vain säästänyt vaikka tuntuu ettei ylimääräistä ole yhtään koskaan, nyt kuitenkin on pystynyt viime kesään nähden maksamaan yli 500¿ enemmän laskuja kuukaudessa pakosta (!) ja jos viime kesänä minulta olisi kysytty että voitko maksaa tuloistasi (yhteisistä tuloistamme) vielä 500¿/kk niin olisin järkyttynyt, konkurssi olisi iskenyt.. kummasti se raha meillä jostain silti löytyy joka kuukausi!

Toivon sinun kokeilevan vielä sitä heikommalla tienestillä elämistä ja sitten teet ratkaisuja jos se on niin ettet yksinkertaisesti vain pärjää! pakkohan elämässä on kuitenkin perusasiat järjestyä ja joskus ne vaatii toimiakseen luopumista jostain itselle tärkeästäkin!

Asioilla on taipumus järjestyä, huoli on nyt suuri mutta kääntyy vielä hyväksi usko vain!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen ottanut verot huomioon, kävin ihan netissä verolaskurissa laittelemassa tuloja.

Minua juuri kenkuttaa koko asiassa, se että olen työssä juuri sellaisessa paikassa, jossa haluaisin tulevaisuudessa olla. Ja pelkään eniten sitä että, irtisanomisen jälkeen en saisi työpaikkaa sieltä. Koska näistä sivuista ei selviä paikkakuntaa missä asun niin kerron mitä teen. Olen iltapäiväkerhon ohjaaja. Haluaisin koulunkäyntiavustajaksi (joka on ammattini) samaan kouluun jossa kerho on. Totta puhuen niin eihän se hyvältä näytä jos sanon itseni irti, vaikka selittäisinkin miksi. Kaiken lisäksi pidän työstäni, vaikka se rankkaa onkin (välillä olen ihan kuitti sen 4h jälkeen), ja tulen hyvin toimeen koko koulun henkilökunnan kanssa.

Ainoa ongelma on miten tulla toimeen ilman sitä 200¿, kun nyt on jo tiukkaa.

Oli kiva että Icekiss vastasit, tuntuu kivalta keskustella edes netin kautta asiasta jonkun kanssa. Tää asia alkaa jopa valvottamaan minua öisin.

Ota yhteyttä päivärahan maksajaan, jotta saat varman tiedon laskukäytännöistä. Huomioithan, että myös verot laskevat tulojen laskiessa. On totta, että karenssilta et käytännössä voi välttyä, jos irtisanot itsesi, joten sekin kannattaa laskea. Minä jatkaisin töissä, koska siitä on enemmän hyötyä tulevaisuuden työn haussa. Ei näytä työnantajan silmissä hyvältä, jos olet itse irtisanoutunut ilman hyvää syytä. Tsemppiä sinulle!

Kiitos kun olette vastannut mulle, alan nähdä asiaa positiivisemmin. Ehkä pystyn jotenkin säästää sen verran että pystyn jäämään työpaikalleni.

Kyllä on aika hullunkurista ajatellakin että pitää säästää ja elää tiukemmin että voi käydä töissä. Tässähän jo alkaa naurattaa. Luulisi että työssäkäyminen toisi enemmän tuloja, mutta valitettavasti näin ei aina ole.

Se että jouduin tähän pinteeseen johtuu siitä että kun on ollut työssä 34viikkoa niin ansiosidonnainen työttömyyskorvaus lasketaan uuden palkan mukaan, mutta ansiosid. ei saa laskea kerralla kun 20% (onneksi muuten en olisi saannut yhtään rahaa enää liitosta, nyt tulen saamaan noin 70¿). Tämän vuoden lopuussa täyttyy uusi 34 viikkoa ja se 70¿ menee myös pois minulta. Toisaalta elän toivossa että ensi syksyllä tulisi enemmän työtunteja, joten en ainakaan vielä ota siitä isommpia murheita.

Tässä samalla tietoa heille jotka aikovat ottaa vastaan osaaikatyön, että ne tulot sitten pienenevät 34 viikon välein. Olen vielä kysynnyt liitosta 2krt, kun en oiken meinannut uskoa todeksi ekalla kerralla. Ennen sai olla työttömänä 500pv ennen kun päiväraha otettiin pois. Sitäpaitsi kun on töissä, se otetaan huomioon 500 pv ei tule niin nopeasti, minulla olisi ollut useampi vuosi aikaa hankkia enemmän työtunteja.

Olisin nyt myös kiitollinen kaikista säästövinkeistä vaikka Iippa75, niitä jo antoikin. Ja jos joku keksisi jonkun työn minkä voisi tehdä kotona, että saisi vähän enemmän tuloja niin hyvä olisi.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat