Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Toukokuussa olisi tulossa toinen lapsi, mutta pilvenä taivaalla on todella suuri maha. Nyt viikolla 23+4 sf-mitta oli jo huikeat 26.5 cm.

Ekassa raskaudessa mentiin myös yläkäyrillä, mutta nyt mennään jo tosi reippaasti yli kaikkien plussakäyrien.

Niinkään en ole huolissani että vauva olisi jättikokoa (edellisessä 3.7 kg), vaan, voiko suuri sf-mitta kertoa kenties sikiövaurioista tms.?

Kaipaisin kokemuksia " suurista mahoista" , ja tosiaan nyt mennään + 4 käyrällä tai jotain. Itse olen normaalipainoinen, norm. painonnousu yms. Sokerirasitus ok.

Kiitollisena kokemuksista Kaffen

Kommentit (5)

Kuulostipa tuo kertomuksesi tosi tutulta! Minulla myös ekassa raskaudessa mentiin alkuun yläkäyrää pitkin, 30 viikon tienoilla maha alkoi kasvaa nopeammin. Vkolla 33 sf-mitta oli 36 cm, ja sen jälkeen maha vähän " kutistui" , kun myös meillä oltiin perätilassa -tosin meillä vauva kääntyi itsekseen vkolla 36. Eli suurin mitta oli vkolla 38+3: 38 cm. Eli vähän pienemmät lukemat kuin sinulla.

Itse pelkäsin tosi kovin silloin että vauva on suuri, vkolla 36 painoarvio näytti 3700g. Se kuitenkin heitti yläkanttiin, sillä synnytys käynnistyi itsekseen vkolla 39+5, ja lapsi oli tuolloin 3730 g ja 51 cm. Ja synnytystapa-arviossa lääkäri oli sitä mieltä, että perätilasta huolimatta ei ole estettä yrittää alakautta synnyttää... olin aika kauhuissani reilut kaksivuotta sitten siis...

Samat aatokset kuin sinulla, mihinhän mittoihin tässä vielä kasvetaan, kun nyt ollaan jo niin huimissa mitoissa, ja viime kerrallakin kasvu senkun kiihtyi kun viikkoja tuli lisää...!!!

Minä oon 175cm pitkä, ja painoa 76 kg oli ennen raskautta. Kymmenen kiloa on tullut tähän mennessä. Edellisessä raskaudessa olis samalla lailla, ekaan 20 viikkoon paino nousi 10 kg, ja sen jälkeen 3 kg. Eli yht. painon nousu oli 13 kg. Kuulostaa tosi omituiselle, mutta ihan samalla lailla mennään nytkin (toivottavasti siis). Söin ja liikuin ihan samalla lailla koko raskausajan, silti alkuun tuli painoa, ja sen jälkeen ei. Mutta vatsa jaksoi kasvaa...!! ;) Itselläni on tosi paljon nestettäkin kertynyt, nilkat turpoaa, ja sormukset ei tahdo enää irrota sormesta... Juu, esikoisen kanssa kun tuolla pihalla lumessa leikkii, niin tuntuu kuin olisi valas muta-altaassa...

Ollaan varmaan eri sairaanhoitopiirin alueella, ei täällä etelä-karjalassa seurattu kyllä yhtään sen tiuhemmin,ainoastaan sain kuulla miten paljon olen syönyt :( Ja tuo 13 kg on kyllä ihan normaali painonnousu... että sellasta.

Muistelisin että oon jostain lukenut, että joihinkin kromosomipoikkeavuuksiin / sikiövaurioihin VOI liittyä liian suuri lapsiveden määrä. Mutta voi olla, että olen katsonut liikaa televisiota :) Joka tapauksessa kun ihmiset päivittelevät suuren suurta vatsaa, niin kyllä sitä vähitellen itsekin alkaa miettiä että onkohan tässä jotain outoa. Mutta on kiva kuulla että on kohtalotovereita, eka lapsi minullakin aivan terve suuren suuresta vatsasta huolimatta! Yritetään sinnitellä läpi hankien vielä muutama kuukausi -kesään mennessä helpottaa ;) !!!

kaffen

Odotan myös kakkosta, nyt viikolla 29+2 ja vime mittauksella vajaa viiko sitten fundus oli 34cm! ensimmäisellä mittauksella viikolla23+5 se oli29cm.. Eli kutakuinkin samoissa mennään:)

Mulla oli myöskin jo esikoisesta jättimasu, viimenen mittaus oli 36+5 ja sf oli 42cm ja poika syntyi sektiolla perätilan vuoksi tasan 38 ja oli kyllä aika iso eli jo vähän päälle 4kiloinen ja 52cm..

Mutta esikoisesta mentiin pitkään tasaisesti yläkäyrää kunnes vasta viikolla 34 pomppasi tuonne reilusti plussien puolelle ja sehän tässä juuri mietityttääkin kun jo nyt alusta asti ollaan noin paljon omilla mitoillaan..että mitä tässä vielä tuleekaan eteen:)

Mäkin olen normaalipainoinen ja sokerit kohdillaan, tosin mulla tuli esikoisesta paljon kiloja ja nyt tahti näyttää aika samalta, eli jopa 25kiloa koknaisuudessaan olisi ehkä odotettavissa:/ Lähtöpaino oli 55kiloa ja pituutta vaivaiset 155cm, eli kohta voipi kulkea pyörimällä taas, olen kyllä herkuttelija, mutta viimeksikin sain kilot niin helposti pois etten halua nytkään stressata sen kummemmin.

Jos nyt tästä asiasta jotain helpottavaa hakee niin mulle tuli ainakin kiva mieli, kun nyt tiedän että meitä yli-iso-massuja on ja varmasti siis vielä muitakin kuin me;) Toivottavasti jaksetaan mahoinemme, eikä olo kävisi ylitukalaksi, mulla on vauva vielä perätilassa niin kuin esikkokin ja kauhulla muistelen viimeisiä viikkoja kun ei istumaan päässyt ja hengitys sattui vauvan pään painaessa elimet ja keuhkot kasaan, kaiken kukkuraksi mies joutui pitkään pukemaan mulle kengät ja sukat jalkaan, kun ei tämä pitkän huiskea varsi enää taipunut mahan yli, hihii ja voih!

Seurataanko sulla muuten mahan kasvua jollain kontrolleilla? Mä kävin esikoisesta yhdeksässä ultrassa kaiken kaikkiaan, tosin osaksi kyllä perätilankin takia ja nytkin on ollut jo neljä utrausta(ensin epäilivät kaksosiakin alkuraskaudesta, pari ultraa siitä syystä) ja on neuvolalääkäreitäkin ollut tiuhempaan kuin ns. normaaliraskaudessa (jos näin voi sanoa). Mulla viime raskaudessa lisääntyi lapsiveden määrä loppua kohden, joten sitä nyt tarkkaillaan ja tietty vauvan kokoa kun tuo poikakin niin isona syntyi. Toivottavasti pääsisin alakautta kuitenkin synnyttämään!

Mä en ole kyllä muuten ikinä ajatellut, että vauvassa olisi jotakin poikkeavaa, enemmänkin siis ihmetellyt itseäni poikkeavan isokohtuisena odottajana..

Paljon tekstiä, nyt kyllä lopetan jaarituksen;)

Allikka ja masu 29+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eli siis se nimi oli tietysti " polyhydramnios" - se toinen termi kuvaa tilaa jossa lapsivetta on liian _vahan_ eli juuri painvastoin, sorry. Muuten infon pitaisi oll ihan korrektia.

ja kyselin siita laakarilta kun olin ennenaikaisen synnytyksen kaynnistymisen (joka sitten pysaytettiin) takia sairaalassa. Niin, isoon vatsaan on periaatteessa kaksi syyta (tai kolmas on tietysti aidin ylipaino mutta siita ei teilla kummallakaan niinkuin mullakaan ilmeisesti ole kysymys): joko iso vauva tai liikaa lapsivetta. Vauvan isous ei ole niin huono jutty (paitsi tietysti jos johtuu sokereista, mutta ei nayta teilla eika mullakaan olevan se syy), mutta jos lapsivetta on reilusti liikaa ja sokeritauti on suljettu pois _voi_ olla merkki erilaisista kehityshairioista. Lisaksi liika lapsivesi saattaa aiheuttaa ennenaikaisia suppareita/synnytyksen (taa jai mullakin ainoaksi mahdolliseksi syyksi kun muuta ei loytynyt, vaikka moni ennenaikainen synnytys onkin ihan selittamaton). Liian lapsiveden tieteellinen nimi on " oligohydramnios" eli jos silla googlaa niin saa tietoa ainakin englanniksi. Musta jos fundus on kovin suuri niin ehdottomasti pitaisi ultrata ja katsoa onko lapsi suuri vai vetta liikaa. Muuten mulle sanottiin etta kaikissa raskauksissa lapsiveden maara on n. viikolla 28 isoimillaan ihan fysiologisista syista ja lahtee sitten laskemaan. Nyt olen viikoilla 32+2 ja nayttaa silta etta lapsiveden maara on normalisoitunut, on tata kylla ultrattukin todell monta kertaa.

Ekassa raskaudessa kaikki meni omalla painollaan, ja onneksi hyvin. Jälkikäteen olen vain alkanut ihmettelemään, miten minut jätettiin " oman onneni" nojaan kaikkine suurine vatsoineni. Tosiaan, rakenneultra tehtiin vkolla 18, ja sen jälkeen vkolla 36, kun kävin synnytystapa-arviossa.

Ja ihmetyttää myös se, että kun se sf-mitta oli poikkeava, niin se ei johtanut mihinkään jatkotutkimuksiin....miksi siis ylipäätään mitattiin kun sillä ei ollut mitään väliä...

Mutta, nyt toisessa raskaudessa osaan varmasti pitää puoliani paremmin, ja pian onkin keskiraskauden lääkärineuvola. Tällä kertaa en tyydy pelkkään toteamukseen ilman ultraa, " että se vaan on niin iso" .

Kaffen

ElsaAlice:

Lainaus:

ja kyselin siita laakarilta kun olin ennenaikaisen synnytyksen kaynnistymisen (joka sitten pysaytettiin) takia sairaalassa. Niin, isoon vatsaan on periaatteessa kaksi syyta (tai kolmas on tietysti aidin ylipaino mutta siita ei teilla kummallakaan niinkuin mullakaan ilmeisesti ole kysymys): joko iso vauva tai liikaa lapsivetta. Vauvan isous ei ole niin huono jutty (paitsi tietysti jos johtuu sokereista, mutta ei nayta teilla eika mullakaan olevan se syy), mutta jos lapsivetta on reilusti liikaa ja sokeritauti on suljettu pois _voi_ olla merkki erilaisista kehityshairioista. Lisaksi liika lapsivesi saattaa aiheuttaa ennenaikaisia suppareita/synnytyksen (taa jai mullakin ainoaksi mahdolliseksi syyksi kun muuta ei loytynyt, vaikka moni ennenaikainen synnytys onkin ihan selittamaton). Liian lapsiveden tieteellinen nimi on " oligohydramnios" eli jos silla googlaa niin saa tietoa ainakin englanniksi. Musta jos fundus on kovin suuri niin ehdottomasti pitaisi ultrata ja katsoa onko lapsi suuri vai vetta liikaa. Muuten mulle sanottiin etta kaikissa raskauksissa lapsiveden maara on n. viikolla 28 isoimillaan ihan fysiologisista syista ja lahtee sitten laskemaan. Nyt olen viikoilla 32+2 ja nayttaa silta etta lapsiveden maara on normalisoitunut, on tata kylla ultrattukin todell monta kertaa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat